2014-10-29, 13:20
  #11533
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det man får hoppas är att det finns en sponsor och pengar här och nu så det inte blir med People4You och Firefighters. Man är lovade pengar som sedan inte kommer och man får lägga ned säsongen i juni.

Michael Olsson är väl den enda som är klar för ett continentallag till nästa år.
Hade det varit "en av de största satsningarna på Svensk cykelsport – någonsin" så hade nog Olsson kritat på för dem. Blir intressant att se hur man ska bräcka tidigare satsningar som PK Banken/Nordbanken, Isostar/Wirsbo/Mälarenergi och Cykelcity m.fl. m.fl.

Jag tror f.ö. att det är lönlöst för utomstående företag att sponsra svenska inhemska lag, det ger liksom ingenting utöver de redan frälsta. Annat var det förr, fram till slutet av 90-talet kunde man se inslag på Sportspegeln från de flesta deltävlingarna i Sverige Cupen. Numera visas det knappt ens från SM. Tråkig utveckling.
Citera
2014-10-29, 13:31
  #11534
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Hade det varit "en av de största satsningarna på Svensk cykelsport – någonsin" så hade nog Olsson kritat på för dem. Blir intressant att se hur man ska bräcka tidigare satsningar som PK Banken/Nordbanken, Isostar/Wirsbo/Mälarenergi och Cykelcity m.fl. m.fl.

Jag tror f.ö. att det är lönlöst för utomstående företag att sponsra svenska inhemska lag, det ger liksom ingenting utöver de redan frälsta. Annat var det förr, fram till slutet av 90-talet kunde man se inslag på Sportspegeln från de flesta deltävlingarna i Sverige Cupen. Numera visas det knappt ens från SM. Tråkig utveckling.

Jag hänger inte upp mig största satsningen någonsin. Jag vill ha ett stabilt continentallag med svenska cyklister. Cykelcity-satsningen var ju egentligen inte särskilt stor och jag skulle vara glad för något sådant.

Jag vill att man på något sätt ska hitta koppling till motionstrenden. Motionsloppen blir fulltecknade på några minuter och det säljs racercyklar som aldrig förr. Det finns rätt mycket produkter och varumärken runt cykelsporten som jag tycker borde kunna vara intresserade.

Jag är rätt trött på gnället och den negativa andan som finns runt svensk cykel. Alla är så uppgivna. Var är innovationerna? Man gnäller över den dåliga mediebevakningen men man försöker inte något själva åt den? Förbundets hemsida suger, Facebooksidan uppdaterar sällan, pressmeddelande skickas ut alldeles för sent osv. Det krävs inte så mycket idag för att streama tävlingarna. Tekniken är både billig och enkel idag, men inget görs. Det går att göra mer för bevakningen.
__________________
Senast redigerad av mishima 2014-10-29 kl. 13:38.
Citera
2014-10-30, 19:00
  #11535
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag vill att man på något sätt ska hitta koppling till motionstrenden. Motionsloppen blir fulltecknade på några minuter och det säljs racercyklar som aldrig förr. Det finns rätt mycket produkter och varumärken runt cykelsporten som jag tycker borde kunna vara intresserade.

Jag är rätt trött på gnället och den negativa andan som finns runt svensk cykel. Alla är så uppgivna. Var är innovationerna? Man gnäller över den dåliga mediebevakningen men man försöker inte något själva åt den? Förbundets hemsida suger, Facebooksidan uppdaterar sällan, pressmeddelande skickas ut alldeles för sent osv. Det krävs inte så mycket idag för att streama tävlingarna. Tekniken är både billig och enkel idag, men inget görs. Det går att göra mer för bevakningen.
Kollar jag hur det ser ut på min egen arbetsplats så har jag 4 kollegor som körde årets Vätternrunda (dock ej jag själv då spektaklet inte intresserar mig), men de slår direkt dövörat till när jag nämner något om proffscykling. Jag har till och med haft Touren streamad i min ena datorskärm på arbetstid i två år i rad nu och enda kommentaren jag fått av någon var från en vars make också följde tävlingen.

Gapet mellan motionscykling och tävlingscykling känns tyvärr enormt. Jag tror inte att det räcker med att förbundet får tummen ur, utan det lär nog krävas att vi får fram en manlig talang i stil med Gunde som får folk att bänka sig framför tv-apparaterna för att folk ska ta till sig sporten. Så vitt jag vet så pekar all statistik på att det är vinnare och vinster som lockar publik i sportsammanhang - oavsett vilken gren.

Någon här som har kopplingar inom Svt eller Tv4? Mitt förslag är att vi lobbar för att få tv att visa japanska Yowamushi Pedal som barnprogram och hoppas att nästa stortalang blir inspirerad och väljer cykling istället för skidor eller friidrott.
Citera
2014-10-31, 09:29
  #11536
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Kollar jag hur det ser ut på min egen arbetsplats så har jag 4 kollegor som körde årets Vätternrunda (dock ej jag själv då spektaklet inte intresserar mig), men de slår direkt dövörat till när jag nämner något om proffscykling. Jag har till och med haft Touren streamad i min ena datorskärm på arbetstid i två år i rad nu och enda kommentaren jag fått av någon var från en vars make också följde tävlingen.

Gapet mellan motionscykling och tävlingscykling känns tyvärr enormt. Jag tror inte att det räcker med att förbundet får tummen ur, utan det lär nog krävas att vi får fram en manlig talang i stil med Gunde som får folk att bänka sig framför tv-apparaterna för att folk ska ta till sig sporten. Så vitt jag vet så pekar all statistik på att det är vinnare och vinster som lockar publik i sportsammanhang - oavsett vilken gren.

Någon här som har kopplingar inom Svt eller Tv4? Mitt förslag är att vi lobbar för att få tv att visa japanska Yowamushi Pedal som barnprogram och hoppas att nästa stortalang blir inspirerad och väljer cykling istället för skidor eller friidrott.

Fast jag tänker mest på pengarna motionstrenden ger till sporten. Det borde gå att hitta en koppling. Varför kan inte Vätternrundan eller Cykelvasan försöka skapa ett internationellt cykellopp och kanske sponsra ett contintentallag? Pengarna borde finnas där.

Jag gillar inte den negativa attityden som finns i sporten. SVT visar inte så det är kört. Varför visar de inte? Vi har ett förbund som inte visar sig och inte bryr sig om PR. Var finns utrymmet för innovationer? Jag vet att det finns idéer där ute. De som arrangerar GP-loppen i Kalmar och Kristianstad har massor av spännande på gång. De tar in sporten till städerna och faktiskt varit rätt duktiga på att hitta sponsorer. Kalmar GP har 50 000 i prispengar och har ett så stort företag som Länsförsäkringar som sponsor. Hur fan lyckas de med det?

...
En positiv nyhet: http://www.eurosport.se/cykel/svenske-talangen-klar-for-word-tour-trots-stor-operation_sto4459013/story.shtml

Jag trodde faktiskt inte det till nästa år på grund av skadan. Kredd till Giant-Shimano att ändå visa förtroende.
__________________
Senast redigerad av mishima 2014-10-31 kl. 09:36.
Citera
2014-10-31, 14:38
  #11537
Medlem
ruckaalis avatar
Grymt skoj med Fredrik Ludvigsson.
Citera
2014-10-31, 20:16
  #11538
Medlem
Kul för Fredrik men var väl ändå väntat....gäller bara hitta ett stall till Kessiakoff nu
Citera
2014-10-31, 21:01
  #11539
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Grymt skoj med Fredrik Ludvigsson.

Absolut. Vi behöver svenska sadelryttare att följa. Såna som syns i utbrytningar och tätstrider. Det var ett tag sen.
Citera
2014-11-01, 08:14
  #11540
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Inga planer på att starta en ny tråd när säsongen startar? Med en vettig trådstart med lista över alla lagen och deras trupper, schema över årets viktigaste tävlingar med mera (typ som tråden för längdskidor)?
Citera
2014-11-01, 11:16
  #11541
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Inga planer på att starta en ny tråd när säsongen startar? Med en vettig trådstart med lista över alla lagen och deras trupper, schema över årets viktigaste tävlingar med mera (typ som tråden för längdskidor)?

En utmärkt idé, tycker jag.
Citera
2014-11-04, 14:22
  #11542
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Kul för Fredrik men var väl ändå väntat....gäller bara hitta ett stall till Kessiakoff nu

Det ser inte så bra ut:

http://www.cyclingnews.com/news/news-shorts-kessiakoff-considers-retirement

Vi får hoppas att det löser sig och att vi ser honom minst en säsong ytterligare. Känns som att han kan ha lite mer att ge, men då behöver han ju ett OK stall att cykla för. Det verkar inte som att han vill harva i de lägre divisionerna i alla fall.
Citera
2014-11-04, 19:16
  #11543
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det ser inte så bra ut:

http://www.cyclingnews.com/news/news-shorts-kessiakoff-considers-retirement

Vi får hoppas att det löser sig och att vi ser honom minst en säsong ytterligare. Känns som att han kan ha lite mer att ge, men då behöver han ju ett OK stall att cykla för. Det verkar inte som att han vill harva i de lägre divisionerna i alla fall.

Egentligen borde det väl inte vara så svårt att hitta ett lag men Kess ligger ju lite mittemellan på flera håll. Hade säkert en bra lön i Astana samtidigt som han inte har gjort några dunderresultat(typ varit högt upp i GC) tidigare i karriären som vissa andra cyklister som kontrakterats de senaste året av bra lag. Minus såklart också att han är från Sverige.

Vi får nog vänta ett tag till innan det händer något, finns andra som ska få kontrakt innan de går på "Kessiakoffs kvot" tror jag.

Står fast vid drömlaget skulle vara IAM.
Citera
2014-11-04, 21:51
  #11544
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Egentligen borde det väl inte vara så svårt att hitta ett lag men Kess ligger ju lite mittemellan på flera håll. Hade säkert en bra lön i Astana samtidigt som han inte har gjort några dunderresultat(typ varit högt upp i GC) tidigare i karriären som vissa andra cyklister som kontrakterats de senaste året av bra lag. Minus såklart också att han är från Sverige.

Vi får nog vänta ett tag till innan det händer något, finns andra som ska få kontrakt innan de går på "Kessiakoffs kvot" tror jag.

Står fast vid drömlaget skulle vara IAM.
CCC Polsat verkar ha bekräftat att de förhandlar med både Gasparotto och Kessiakoff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in