2014-11-04, 00:52
Medlem
mainstreaminfluents avatar
[quote=Celeno|50972601]Rubriken är "Film visar hur kvinnor trakasseras - varje dag", och hon kan tydligen inte gå 10 meter utan att trakasseras.

Citat:
Men du säger att det inte sker dagligen? Du kan kanske till och med gå flera dagar mellan visslingarna?
Snälla du jag är 30 plusare o går som oftast inte längre än till kiosken för att köpa cigg, vore fan annars, jag är inte bara äldre utan också socialt isolerad. I videon är det inte grannar som visas, utan främmande män efter flera timmar på allmänna gator
Citat:
Med andra ord så är det inte sant så som det framställs, enligt dig?
Det vet jag inte, en av de killar som "flörtade med mig" på gatan många år bakåt beskrevs i Aftonbladet som den nästa Hagamannen...

Citat:

Att det händer har nog ingen ifrågasatt.
Nej, satte dit en o fick 3000 i skadestånd, rekommenderar andra kvinnliga läsare att ringa polisen, när liknande "händer"
Citera
2014-11-04, 03:04
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Jag är tjej och känner igen mig när jag ser videon med den här tjejen. Det är extremt sällan kommentarer som dessa lyfter upp utan de gör oftast att jag känner mig liten och försvarslös. Killar som sysslar med den formen av "uppvaktning"/trakasserier får extremt sällan en positiv respons av tjejerna (leende, flirt etc). Istället reagerar de flesta tjejerna precis som kvinnan i videon, de går vidare med huvudet nedböjt.

Vad får killar ut av att ropa på tjejer som inte flirtar tillbaka?

Jag tror att det handlar just om att de gillar att tjejerna känner sig underlägsna och påhoppade så de kan känna sig stora och överlägsna.

De få gångerna nnär jag sagt åt dem att hålla käften har jag känt mig stark igen. Men det är tyvärr inte alltid man vågar det.

Men sluta läs in nåt sorts psykopatbeteende hos alla män. Många män är korkade och klumpiga varelser som säger mycket skit. Många saknar social kompetens, många har inte växt upp riktigt än och många män lämnar faktiskt kvinnor ifred..

Och bara för att du känner dig förminskad eller förtryckt betyder inte det att dom känner sig berusade av makt eller ens tänker tanken på det du känner.

Och hur vet du att de får extremt lite respons? Från dig ja, men andra?

Sen är det faktiskt så att det är roligt att retas med er lite. Jag blir nästan sugen på att ge dig en komplimang nu.

Och varför är det så viktigt att känna sig stark jämt? Att kunna visa sig liten och försvarslös är starkt.
Du verkar bara så spänd, slappna av, att många män väljer fel tillfällen och tillvägagångssätt att ragga på så du inte känner dig bekväm är väl inte så farligt? Bekväm, come on. Livet är inget spa..

Men jag tror män börjar förstå nu, och jag tror det kommer ske en förändring i komplimangklimatet, ge det bara lite tid..
Citera
2014-11-04, 08:57
Medlem
Citat:
Om man gör/säger något bara för att få någon att känna sig obekväm och sig bättre tycket jag att det handlar om makt. Att visa att man kan få någon att känna sig obekväm, rädd eller förmisnskad.
Det är nämligen precis vad man känner när man får kommentarer som den tjejen fick. Jag tror att de flesta tjejer känner igen sig. Jag förstår att det kan vara svårt för killar att förstå men så är fallet för många av oss.

Ja, ok. Tror nog att båda parter bör öka sin förståelse, vilket också naturligt sker med ökad erfarenhet från båda hållen förutsatt att man inte förbjuder kontakt. Övning ger färdighet du vet. Efter flera års träning kan kanske en del tjejer inse att det är hövligt att svara på tilltal. Ett alternativ är naturligtvis att föräldrar lär ut sånt där.
Citera
2014-11-04, 11:56
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Då är vi här igen; kvinnan har sig själv att skylla eftersom hon "hade en viss utstrålning" och inte bara det hon "utstrålade en självinsikt av den dåliga sorten". Tillslut så kände hon sig också "förmer".

... och då vet vi ju hur det måste gå: hon ska sättas på plats, straffas!

Och ni undrar varför feminism finns och varför pappor till småflickor går ut i media och proklamerar att de är feminister.

Det handlar inte om att "hon har sig själv att skylla", det är bara en förklaring. Det handlar om att hon uppträder i offentliga sammanhang med en utstrålning hon redan vet får respons, därav kameran. Ärligt talat, om du bortser från den eller de som följde efter henne så var det ju väldigt oskyldiga kommentarer. Komplimanger rent av. Håller du inte med om det?

Folk pratar med varandra på gatan. Många hejar på varandra osv. Med hennes avsikter att döma skulle varenda en som överhuvudtaget hejar på någon av motsatt kön låsas in. Dessutom låtar man filma en offentlig plats i USA, där folk är betydligt mer socialt varma av sig än här. Det är inget konstigt att man blir bemött under en sådan lång tid som lät dokumenteras i videon.

Hoppas det klarnar nu, tack för ordet.

Citat:
Ursprungligen postat av cOMANDER4
AAh du svår fråga. Har ingen direkt egen erfarenhet av hur kvinnans syn är i vissa specifika delar av världen. I islamistiskt styrda länder såväl som muslimska länder är det väl till viss mån så att kvinnan har det sämre ställt och att mannen inte har så hög respekt för kvinnan. Men känner ju muslimska familjer och dem har ju inget problem med det, mannen bestämmer över en del och kvinnan över ett annat och alla är ok med det! Men klart att det säkert finns många muslimska familjer där det inte är ok!
Men det är lättare för oss svenskar att säga att det inte är ok! för vi är ju inte inlärda i den livsstilen många muslimska kvinnor och män lever i! Vi är inlärda med att vissa respekt för kvinnan och att hon ska vara lika mycket värd som mannen!

Men huruvida man har respekt för kvinnan eller inte bottnar till viss del som jag sa i hur man är uppfostrad, och kan tänka mig att många länder har en mindre respekterad bild av kvinnan till skillnad från vad Sverige har! Sverige är ju känt av vara det landet man respekterar kvinnan mest! Så visst det är nog vanligare att de flesta som inte är från Sverige har en sämre syn på kvinnor, med tanke på hur bra kvinnor har det i sverige just!

Att inte kvinnorna ska utnyttjas och exponeras på fel sätt i offentliga miljöer bygger på goda avsikter, sunt förnuft, respekt. Muslimska kvinnor är i övrigt mer religiösa och troende än vad män är, så att bete sig respektabelt och allmänt "muslimskt" är något de själva väljer. Fråga Babianen för källa.

Tror du på allvar att så många kvinnor skulle välja att bli "förtryckta", eller kan det vara så att ni gärna bestämmer hur andra människor känner sig utan att höra er för?

Hur menar du förresten att en muslim inte respekterar kvinnor? Att t.e.x. låta sin kvinna göra precis vad hon vill är inte att respektera henne. Jag förstår inte var ni får allt ifrån.

Att kvinnor har det dåligt ställt i muslimska familjer är en myt som får spinn av alla skriverier om Afghanistan och Saudiarabien mm. Fråga vilken muslimsk kvinna som helst hur det är att leva i en typisk muslimsk familj så blir du snart varse om att alla skräckexempel inte är representativa.

Det finns gott om kvinnor i den muslimska världen som kallar sig feminister vid lämpligt tillfälle, Muna Abusulayman t.e.x: http://www.lamodarabia.com/2011/08/muna-abusulayman-collection-2011.html

De ser sig dock mer som människorättsaktivister och deras hållning i frågan och skillnaden från er är svindlande stor. De står upp mot patriarkala strukturer och förtryck där det lämpar sig bäst utan att göra det till en fråga om religion eller kvinnans rätt att blotta sig bland folk. Deras kvinnorättsaktivism i bl.a. Saudiarabien handlar om att makten missbrukar sin ställning och inte följer religionen.

Att många muslimer (men långt ifrån alla) bär slöja osv handlar om att det varit känt sedan begynnelsen att man får den respons man "ber om". Koranen föreslår (inte tvingar) att man på ett eller annat sätt täcker sig och klär sig anständigt för att inte utstråla falska avsikter till sin miljö. Detta är ingen anklagelse mot kvinnan men snarare mot männen, och avsett att skydda kvinnan.

Denna video är ett bevis i sig på att det inte handlar om religion, och att detta förekommer överallt. Sannolikt var ingen muslim i videon men ändå är det muslimer du pratar om.
Hur kommer detta sig?
Senast redigerad av -DaRude- 2014-11-04 kl. 12:01.
Citera
2014-11-04, 13:20
Medlem
Sen stod det väl sexy American eagle (eller nåt sånt?) på hennes rygg? rumpa?
Citera
2014-11-04, 13:23
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMG2suns
Hur jag kunde dra den slutsatsen? Du menar förutom att jag typ citerar från artikeln du länka?... Vet du inte vad tråden handlar om så läs tsen igen, kommer du inte ihåg vad du själv sa så....erhm testa omega 3 eller nåt.

Jag vet mycket väl vad tråden handlar om och jag minns även att jag gjorde en klar jämförelse mellan att kalla någon "hora" och att kommentera någons könsorgan på ett hånfullt sätt.

Jag har aldrig dragit jämförelser mellan det killarna sa i videon mot den artikel jag länkade där en kvinna kompenserats för att ha kallats "hora" så sluta upp med att anklaga mig för det. Det är du som inte fattat/kommit ihåg det jag pratade om.

Citat:
Nej du sa inte ifrån, du bara ältade saken i x antal år. Varför ljuger du för dig själv?

Jag ljuger inte. Jag vet bäst själv vilka tillfällen där jag sagt ifrån och inte. Har du verkligen inget mer vettigt att komma med än detta billiga påhopp?

Citat:
"Hej snygging" och vad som sas är inte "sexuellt påträngande" det är fortfarande bara dina hjärnspöken som ställer till det för dig eftersom du uppenbarligen har massiva problem med din sexualitet, du är inte trygg nog som människa för det så därför är du såhär aggressiv. Du vill hata på män och därför kommer du med dessa helt absurda resonemang som inte har något med verkligheten att göra.

Det är snarare du som kommer med helt absurda och intelligensbefriade påhopp om min person hela tiden. Det är inget fel på min sexualitet, inte heller på min manssyn.

Du verkar inte det minsta intresserad av att diskutera människans psyke på ett mer djupgående plan då du beter dig mestadels som ett irriterande troll. Fortsätt i denna stil och jag kommer rapportera dig för OT/trams.

Citat:
Jo du håller ju alltid tyst, glömde du det igen fegis? Du är bara tuff på internet tydligen.
Nej, det gör jag verkligen inte. Och är det någon här som försöker slå sig för bröstet och spela tuff så är det du.
Det är pinsamt uppenbart att du endast är här för att bråka då du bara fortsätter häva ur dig helt grundlösa påståenden istället för att lyssna och ta till dig det dina meddebattörer har att säga.

Citat:
Får inte män säga hej vilket dom inte får i din bok så är fascismen du står för något som inte ens Hitler eller Obama skulle gå med på, du vill totalt döda yttrandefriheten för män, det är hela din agenda i tråden.
Vet inte vem du tror att du lurar. Dig själv möjligtvis.

Återigen så kommer du med dina idiotiska anklagelser som helt saknar grund.

Var har jag sagt att jag vill döda yttrandefriheten för män eller att det inte är okej att heja på folk? Ge exempel om du vill bli tagen för en seriös debattör.

Citat:
Jag har inte påstått mig vara empatisk men du gör det och sitter på en väldigt hög häst samtidigt som du helt och hållet saknar empati för 50% av befolkningen. Intala dig inte att du är något du inte är.

Jag sitter inte på några höga hästar för att jag förespråkar ett respektfullt beteende mot ens medmänniskor. De flesta ser det nog som en självklarhet att man inte hånar främmande människors könsorgan eller ger dessa sexuellt explicita kommentarer, det första man gör.

Citat:
Det var kul och inte hotfullt alls imo. Hade garvat gött åt ett gäng tjejer som åkte förbi mig och gapade "får jag dra hårt i din kuk HAHAHA" och det är skillnaden mellan oss, jag har humor och självinsikt och du saknar båda dessa ingredienser.

Sluta bara vara en sån torr jävla gnällröv, hur svårt ska det va? Kolla videon killen gjorde, tjejer är ju mycket värre.

Det är du som ska sluta vara så inskränkt och istället lära dig att långt ifrån alla människor delar eller uppskattar din billiga pubertala humor.
Citera
2014-11-04, 14:02
Medlem
Tyvärr är det nog lika svårt för en kille att förstå hur en tjej kan vara rädd för typ ingenting (läs honom ),
som det är för en tjej att förstå hur förnedrande och adrenalin-bildande det är när någon blir rädd (?) eller beter sig frånstötande, som tack för att man försöker vara trevlig.
Citera
2014-11-04, 16:11
Medlem
Mooons avatar
En sådan enormt lång tråd för att några stolpskott envist vill hävda att oönskad uppmärksamhet, kommentarer, uppvaktande och förföljande ska ses som något kvinnor ska acceptera och till och med vara glada för. Nöj er med och acceptera att kvinnor ogillar denna sorts obehaglig respektlös behandling som gör att en vanlig förflyttning från A till B blir ett gatlopp som måste genomlidas och där man inte vet om det stoppar vid slippriga kommentarer eller om männen blir aggressiva.

Ännu är detta inte vanligt här i Sverige och jag hoppas att det inte tillåts bli det utan att det bokstavligen slås ner. Det är ingen positiv uppmärksamhet som ges utan ett stolt uppvisande av hur respektlös män är mot kvinnor och vilka friheter de tar sig.

Varför vill ni att kvinnor ska må dåligt?

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det handlar inte om att "hon har sig själv att skylla", det är bara en förklaring. Det handlar om att hon uppträder i offentliga sammanhang med en utstrålning hon redan vet får respons, därav kameran. Ärligt talat, om du bortser från den eller de som följde efter henne så var det ju väldigt oskyldiga kommentarer. Komplimanger rent av. Håller du inte med om det?

Folk pratar med varandra på gatan. Många hejar på varandra osv. Med hennes avsikter att döma skulle varenda en som överhuvudtaget hejar på någon av motsatt kön låsas in. Dessutom låtar man filma en offentlig plats i USA, där folk är betydligt mer socialt varma av sig än här. Det är inget konstigt att man blir bemött under en sådan lång tid som lät dokumenteras i videon.

Hoppas det klarnar nu, tack för ordet...
Citera
2014-11-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
En sådan enormt lång tråd för att några stolpskott envist vill hävda att oönskad uppmärksamhet, kommentarer, uppvaktande och förföljande ska ses som något kvinnor ska acceptera och till och med vara glada för. Nöj er med och acceptera att kvinnor ogillar denna sorts obehaglig respektlös behandling som gör att en vanlig förflyttning från A till B blir ett gatlopp som måste genomlidas och där man inte vet om det stoppar vid slippriga kommentarer eller om männen blir aggressiva.

Ännu är detta inte vanligt här i Sverige och jag hoppas att det inte tillåts bli det utan att det bokstavligen slås ner. Det är ingen positiv uppmärksamhet som ges utan ett stolt uppvisande av hur respektlös män är mot kvinnor och vilka friheter de tar sig.

Varför vill ni att kvinnor ska må dåligt?

Vi Svenska män måste ta för oss med av kvinnorna och uppmuntra dom invandrade männen om våra låg straff och att man får titta och klämma på det som bjuds.
Citera
2014-11-04, 18:16
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Sen stod det väl sexy American eagle (eller nåt sånt?) på hennes rygg? rumpa?

Spelar ingen roll om det stod något på hennes rygg eller inte. Man blir ropade på i allt från kortkort och högklackat till jeans och tshirt eller mjukiskläder.
Har sett ut som fan och män har ändå ropat efter mig.

Måste dock tillägga att det här sällan har händer mig när jag har varit bosatt i Sverige utan i andra delar av världen.
Citera
2014-11-04, 22:09
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om det stod något på hennes rygg eller inte. Man blir ropade på i allt från kortkort och högklackat till jeans och tshirt eller mjukiskläder.
Har sett ut som fan och män har ändå ropat efter mig.

Måste dock tillägga att det här sällan har händer mig när jag har varit bosatt i Sverige utan i andra delar av världen.

Ok. Ja nu vet jag ju inte riktigt om det stod det heller. Var nåt jag läste nånstans men har inte hittat mer information. Därav att jag frågade.

Men om det står det strategiskt placerat och man ser till att bara filma framifrån så känner jag att det är lite fulspel. Om det är så..
Citera
2014-11-04, 22:13
Medlem
Farbror Fazers avatar
Så hur ska vi lösa problemet, ni som tycker att det existerar ett? Förbjuda folk att prata på stan, eller kanske bara förbjuda kommentarer ang. någons kläder och utseende?

Om vi förbjuder komplimanger, uppmuntrande ord och glada hälsningar så borde vi väl få med allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in