2014-11-03, 06:55
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsebjorn
För att frigöra smak samt doft. Kolsyran slås sönder och humlens aromämnen fastnar i skummet.

Hur är det med den funktionen att skummet s.a.s. ligger som ett lock över ölet, och bevarar aromerna?

Jag har lagt märke till att tyska ölsorter som har väldigt litet skum, Alt och Kölsch, alltid serveras i förhållandevis små glas (2-3dl). Isynnerhet när det gäller alt är det påtagligt hur snabbt skummet försvinner.
(I Düsseldorf kommenterade en ortsbo att det bara är galna turister och bajrare som gillar öl i stora glas "det är ju inte mera Frisch om det står länge! Äckligt!" )

F.ö. kan jag berätta att också om vi aldrig hann till något utpräglat öl-ställe i Berlin här för ngn vecka sedan, inte ens något av bryggerirestauranterna, så snubblade vi över både Alt och Kölsch på små kvarterskrogar i Wilmersdorf. Så tyskarna håller kanske på att bli mer öl-intresserade, inte bara pils och vete precis överallt mera
Citera
2014-11-03, 11:03
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Några julöl som kommer den 3e som är nåt att hänga i granen? Vart lite sugen på Oppigårds o Lagunitas

Dugges Christmas Idjit, Liefmans Glühkriek, N’Ice Chouffe och Mikkeller Til Fra Via brukar vara stabila.
Citera
2014-11-03, 14:01
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Dugges Christmas Idjit, Liefmans Glühkriek, N’Ice Chouffe och Mikkeller Til Fra Via brukar vara stabila.

Även Anchor Christmas Ale, Nils Oscar Kalasjulöl, Jämtlands Julöl, Oppigårds Julöl, Corsendonk Christmas Ale och FRAMFÖR ALLT Nögne Ö Underlig Jul (alltid den stora favoriten hos mig!)

De svenska som jag räknade upp är allihop solida till julmaten Chouffen brukar smaka diskvatten
Citera
2014-11-03, 18:05
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Hibernation Ale köpte jag en hel låda av förra ölet. Får nog bli en i år igen.

Perfekt julöl i min smak. Passar perfekt att avnjutas i favoritfåtöljen tillsammans med en god bok och julgotterna inom bekvämt avstånd.

Jag håller med dig, sparade du inte undan några stycken för lagring, Great Divide Hibernation Ale tåls att vila till sig ett par år, det kan ju vara kul att testa några årgångar bredvid varandra om man är lättroad eller om man behöver ytterligare en ursäkt för att njuta av öl

Annars e ju Mikkeller Santas Little Helper inte så dum, men den gillar jag mer till julgodiset än till julmaten.
Citera
2014-11-03, 18:19
Medlem
lugna ner digs avatar
Tycker hibernation verkligen blir bättre med bara ett års lagring, 1 år efter köp då.
Citera
2014-11-04, 12:01
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Hur är det med den funktionen att skummet s.a.s. ligger som ett lock över ölet, och bevarar aromerna?

Jag har lagt märke till att tyska ölsorter som har väldigt litet skum, Alt och Kölsch, alltid serveras i förhållandevis små glas (2-3dl). Isynnerhet när det gäller alt är det påtagligt hur snabbt skummet försvinner.
(I Düsseldorf kommenterade en ortsbo att det bara är galna turister och bajrare som gillar öl i stora glas "det är ju inte mera Frisch om det står länge! Äckligt!" )

F.ö. kan jag berätta att också om vi aldrig hann till något utpräglat öl-ställe i Berlin här för ngn vecka sedan, inte ens något av bryggerirestauranterna, så snubblade vi över både Alt och Kölsch på små kvarterskrogar i Wilmersdorf. Så tyskarna håller kanske på att bli mer öl-intresserade, inte bara pils och vete precis överallt mera

Jag har åtskilliga gånger experimenterat med skumkronan och hur den påverkar smaken på ett öl. Senaste testet var med Riegeles senaste pilsner Herren Pils, som finns på Systemet. Här var skillnaden i stort sett - ingen alls. En blindtest skulle förmodligen gett samma resultat. Det är kanske inte var rätt öl att testa eftersom skummet dog ganska snabbt. För övrigt är Herren Pils tillsammans med det ofiltrerade Spitzenpilsner två bra tyska pilsner. Spitzenpilsner får ett väldigt gott skum, smaken är mild men ändå inte tunn och blaskig. Herren Pils har en nästan Jever-lik beska. Riegele Brauhaus gör även en god keller-bier.

Till sist: att skummet dör eller uteblir helt beror på flera saker. Oftast beror det på skitigt glas men är ölet för kallt - jag har testat det också - eller infekterat på nåt sätt är det också bara att glömma skummet - oftast. Dock kan ett dåligt öl skumma som bara fan det också...
Citera
2014-11-04, 12:44
Medlem
Aspsusas avatar
Intressant, berätta gärna mer om dina skumkrone-experiment vid tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Till sist: att skummet dör eller uteblir helt beror på flera saker. Oftast beror det på skitigt glas men är ölet för kallt - jag har testat det också - eller infekterat på nåt sätt är det också bara att glömma skummet - oftast. Dock kan ett dåligt öl skumma som bara fan det också...

Men håller du med om att mängden skum och skummets varaktighet också är beroende av ölsorten?

Skum på öl är f.ö. något som är intressant att iakta i Tyskland om man går på små kvarterskrogar: det kan ta låååång tid att hälla upp en 3dl pilsner. Och man låter det ta den tiden.
(Jag som inte dricker lager-öl hade oftast glaset framför mig ett flertal minuter före min man, som mestadels (och i synnerhet i Tyskland!) dricker lager. Och det oberoende om det var Kölsch eller Alt ur kran, eller vete ur flaska. Veteöl ur kran tog f.ö. ungefär lika länge som lagern.)

Såsom ganska ovetande om de tekniska detaljerna om ölkranar och -fat så börjar man så smått undra hur automatkranar (tryck på knappen, stopet fylls, lagom skumkrona) riktigt fungerar, eftersom handkranar modell äldre verkar kräva ganska mycket fingertoppskänsla för att få det rätt. Finns ett par riktigt bra öl-pubar här i Helsingfors med mkt trevlig och kunnig personal, och de har också manuella kranar, så jag borde kanske ta mig en sväng och intervjua dem litet smått om det hela...
Citera
2014-11-04, 15:48
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Även Anchor Christmas Ale, Nils Oscar Kalasjulöl, Jämtlands Julöl, Oppigårds Julöl, Corsendonk Christmas Ale och FRAMFÖR ALLT Nögne Ö Underlig Jul (alltid den stora favoriten hos mig!)

De svenska som jag räknade upp är allihop solida till julmaten Chouffen brukar smaka diskvatten
Synd bara att Corsedonk och Nögne uteblir i år, men det kan jag ta för att få tillbaka Anchor's fenomenala julöl. Ska bli kul att dricka årets mot en av de flaskor jag har kvar från sist det släpptes (2012?).
Hade jag förresten bara otur sist eller är Jämtlands Julöl otroligt ojämn? Drack två flaskor hemma sist och ingen av de smakade som de skulle, vill minnas att det framförallt smakade som om ölet hade surnat men jag bemödade mig å andra sidan aldrig om att lägga den precisa felsmaken på minnet, och det samma gällde en flaska en familjemedlem drack ute enligt dennes utsago. Samtidigt fick Jämtlands Julöl goda omdömen på andra håll vad jag kunde se och både jag och familjemedlemmen mindes 2012:an som bra. Får se om jag testar årets version eller om jag nöjer mig med allt annat gott.
Citera
2014-11-04, 16:43
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Synd bara att Corsedonk och Nögne uteblir i år, men det kan jag ta för att få tillbaka Anchor's fenomenala julöl. Ska bli kul att dricka årets mot en av de flaskor jag har kvar från sist det släpptes (2012?).
Hade jag förresten bara otur sist eller är Jämtlands Julöl otroligt ojämn? Drack två flaskor hemma sist och ingen av de smakade som de skulle, vill minnas att det framförallt smakade som om ölet hade surnat men jag bemödade mig å andra sidan aldrig om att lägga den precisa felsmaken på minnet, och det samma gällde en flaska en familjemedlem drack ute enligt dennes utsago. Samtidigt fick Jämtlands Julöl goda omdömen på andra håll vad jag kunde se och både jag och familjemedlemmen mindes 2012:an som bra. Får se om jag testar årets version eller om jag nöjer mig med allt annat gott.

Men what!? NO!! Förbannade klapparslen på Systembolaget, Nögne är ju den överlägset bästa julölen som erbjuds satans jävla piss!!

Ang. din Jämtlands hoppas jag du haft otur, den är alltid ett givet val till julmaten annars! Sen kom jag på att Slottskällans Nisse brukar vara bra. Vidare har St Eriks i år gjort en Orange Imperial Porter, det skulle kunna vara något!
Citera
2014-11-04, 18:14
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Men what!? NO!! Förbannade klapparslen på Systembolaget, Nögne är ju den överlägset bästa julölen som erbjuds satans jävla piss!!

Ang. din Jämtlands hoppas jag du haft otur, den är alltid ett givet val till julmaten annars! Sen kom jag på att Slottskällans Nisse brukar vara bra. Vidare har St Eriks i år gjort en Orange Imperial Porter, det skulle kunna vara något!
Såg nu att det finns ett fåtal Corsedonk och rätt många Nögne kvar ute i landet, så din jul kanske är räddad trots allt. Men jag undrar om de ca. 100 flaskorna Corsedonk jag hade för mig skulle finnas på ett av bolagen i min stad verkligen redan sålts eller om något annat hänt med de...

Nåja, mitt ena bolag verkar otroligt nog ha tagit in typ all julöl jag var sugen på, utom de mest lokala, och dessutom får jag dricka Anchor's fantastiska julöl så jag klagar inte. Orange Imperial Portern ska bli kul att testa och att döma av de recensioner som dykt upp hittills verkar den riktigt trevlig.
Överlag ser det ut att bli en smakrik jul i år igen och jag har dessutom ett gäng olika flaskor kvar från förra året så lite roliga lagringstest blir det också. Synd att det är midsommaren och inte julen som är den alkoholmarinerade högtiden, julölen är ju så god!

Får kanske testa en flaska Jämtlands i år igen innan jag avfärdar den helt då, men först ska jag bränna alla mina pengar på suröl! Tilquin Geuze i T5 lär resultera i ett litet lager i min garderob, tror fortfarande det ska finnas lite plats bredvid mina Chmay 06...
Citera
2014-11-04, 19:45
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Såg nu att det finns ett fåtal Corsedonk och rätt många Nögne kvar ute i landet, så din jul kanske är räddad trots allt.

Får hoppas att jag har tur då! Men lite annat ska ju testas ändå så lär inte gå helt lottlös

EDIT: nä, båda står att de inte kan beställas, fan vad jag hatar bolaget ibland
Citera
2014-11-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Intressant, berätta gärna mer om dina skumkrone-experiment vid tillfälle.

Men håller du med om att mängden skum och skummets varaktighet också är beroende av ölsorten?

Skum på öl är f.ö. något som är intressant att iakta i Tyskland om man går på små kvarterskrogar: det kan ta låååång tid att hälla upp en 3dl pilsner. Och man låter det ta den tiden.
(Jag som inte dricker lager-öl hade oftast glaset framför mig ett flertal minuter före min man, som mestadels (och i synnerhet i Tyskland!) dricker lager. Och det oberoende om det var Kölsch eller Alt ur kran, eller vete ur flaska. Veteöl ur kran tog f.ö. ungefär lika länge som lagern.)

Såsom ganska ovetande om de tekniska detaljerna om ölkranar och -fat så börjar man så smått undra hur automatkranar (tryck på knappen, stopet fylls, lagom skumkrona) riktigt fungerar, eftersom handkranar modell äldre verkar kräva ganska mycket fingertoppskänsla för att få det rätt. Finns ett par riktigt bra öl-pubar här i Helsingfors med mkt trevlig och kunnig personal, och de har också manuella kranar, så jag borde kanske ta mig en sväng och intervjua dem litet smått om det hela...

Fett och olja dödar skum, likaså rester från diskmedel. Kort sagt så kan man säga att skummet är protein av en viss storlek. Så maltsort, mältning och mäskprocess spelar stor roll i skummets varande och till viss del även kolsyrenivån.

Appropå det med temperatur och skum så beror det på att ju kallare öl ju mer kolsyra löser sig i ölet. Varmare så går kolsyra ur lösning och frigörs snabbt med ett kraftigt skum.
Senast redigerad av MERA BRÄNNVIN 2014-11-04 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in