2014-11-03, 21:47
Medlem
Jeegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse.
Ska tilläggas att några av de där personerna t.ex hans lillebror och två killar som jag direkt såg på bilderna är väldigt snälla personer som inte skulle göra en fluga förnär. Okej, han är fortfarande bror till KH och de har alltid umgåtts men han har ett större hjärta och väldigt begåvad. Gick i parallelklass med tre stycken på bilderna och dom killarna är väldigt trevliga. Krille var den som provocerade och var lättprovocerad. Ett skämt kunde göra att Krille en dag kom till skolan med vapen för att ge igen.

Vet att vissa grejer har tagits upp i tråden, t.ex när de snodde en bil och rånade Konsum på cigg och snus. Om jag minns det rätt så tog det inte många dagar/timmar innan dom greps. Slog även en liten kille på kanske 1.60 så att han bröt några revben.

Några från hans brors klass hade skämtat med hans bror och hans vänner på skoj, detta var i 7an kanske, då man inte direkt var jätteseriös och drev runt med alla. Slutade med att Krille skulle komma till skolan med en rakblad och hitta dem. Två andra incidenter som jag bara kommer på såhär på rak arm är när han och någon till snodde telefoner ur omklädningsrummen under en innebandyturnering. Det vart ett jävla liv men man kunde rätt snabbt ringa in förövarna. Han och hans kumpan, som jag inte har en aning om vad han gör idag, tog även med sig järnrör till skolan och gömde undan för senare användning. Dom sprang in i ett klassrum tillhörande årskullen över och skulle slö sönder en kille som hade varit provocerande, att han var det tvivlar jag inte på, men KH och denne man skulle göra det värre såklart. Även här slutade det dåligt då två i klassen fick bära ut grabbarna.

På den tiden var detta gänget också strikt emot narkotika, så att Krille börjat knapra benzo känns konstigt men inte otroligt. Dock älskade dom att supa. Helst så start HB som möjligt och så mycket som möjligt. Detta är nog så pass nära white trash man kan komma, och då HELT utan meth. Hur det livit så vet jag inte, men HB'n kanske gör sitt.

Som sagt, Krille alltid ute efter att slåss så att han har ihjäl någon är ingenting jag förundras över. Och om man frågar sig vad man kan göra åt saken så känns det hopplöst. Många gånger går detta i generationer, utan att direkt ha forskat i det. Epa, HB, silverkedjor i dussin, adidasjackor.. Allt som man får upp när man googlar på vitskräp och det tycks gå från förälder till barn.

Instämmer i det du skrivit, dock så anser jag att huvuddelen av dom som oxå florerat på bilderna är minst lika WT som KH, dock så har de inget med den här tråden att göra.

Någon som vet vars KH och RE blev gripna och var dom tsm vid tillfället?
Citera
2014-11-03, 22:01
Medlem
Bamse.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeeg
Instämmer i det du skrivit, dock så anser jag att huvuddelen av dom som oxå florerat på bilderna är minst lika WT som KH, dock så har de inget med den här tråden att göra.

Någon som vet vars KH och RE blev gripna och var dom tsm vid tillfället?

Ja, om man ska sätta dom i ett fack så visst. Men precis som du säger så har dom absolut inget med detta att göra förutom att de umgicks/umgåtts med KH. Ville mest bara ge dom lite uppbackning då dom är de trevliga snubbarna i det annars dryyyyyga gänget.

Rasmus känner jag inte alls, men från folk jag känner till som håller på med narkotika så försökte han alltid vara med i deras liga, han är ett praktexempel på en som rockar support 81 och lyssnar på Kartellen. När dessa insåg att han var alldeles för högljudd och odiskret så kapades banden direkt. Sedan slutade han röka vad jag har fått berättat, om han började knapra benzo vet jag inte men känns inte heller otroligt.

Bra fråga, jag tror inte dom har gått ut med någonting. Var det någon presskonferens idag?
Citera
2014-11-03, 22:13
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Jag hade gärna vilja se detta fall, har du mål-nr? Bevisa mord är inte särskilt svårt.

1. De ville beröva BO livet. (uppsåt)
2. De visste i förväg (utgår jag ifrån) vad som skulle hända
3. De använde sådan råhet att bevisa att det öht ens är fråga om dråp blir svårt. Av vad som har framkommit i tråden så ska halsen ha varit i väldigt dåligt skick, det handlar således inte om ett en glasflaska som råkade sticka honom i halsen utan en kniv MGM hade på sig.
4. Någon större ansvarsbefriande grund föreligger inte. (Vad som framkommer av tråden).

Som sagt, man behöver inte planera ett mord i månader i förväg för att det ska vara fråga om mord. Detta är nästan ett skolboksexempel.

Det hade varit skillnad om uppsåtet inte riktigt fanns där och att det hände i "stundens hetta". Av vad som framkommer av tråden finns inte något underlag för detta.

Jag är inte alls säker på att Du kommer att få rätt i detta fallet.

1. I nuläget finns väl inga som helst bevis på att GM ville beröva livet på BO?
Det kan fortfarande förklaras med en olycklig träff med en kniv i exempelvis ett tumult.
Således kan det mycket väl vara så att uppsåt ej föreligger.

2. Vad tyder på att de visste i förväg vad som skulle hända? Om tumult föreligger så är det ju ingen
på förhand som vet vad som kan komma att hända.

3. Hur illa skadan i halsen var är det ju ingen i allmänheten som vet.
Mycket blod behöver ju inte innebära att hänsynslös råhet föreligger.
Det kan vara en hastig rörelse exempelvis samtidigt som BO attackerar.....

4. När det gäller ansvarsbefriande grunder så är det visserligen inget som har framkommit i tråden
men det är heller inget som allmänheten känner till i nuläget.

Det är helt riktigt att man inte behöver planera månadsvis i förväg.
Denna utredningen kommer till stor del att handla om GM:s (framför allt den som utdelade knivhugget) förehavande tidigare på kvällen. Hur såg kontakten ut mellan GM - BO har bråk/dispyter
pågått tidigare under kvällen?
Attackerade BO - GM eller var det GM som attackerade BO?

Det finns nog en hel del som kan ligga till grund för en dråpsitutation framför mord.
Skall bli väldig intressant att se om åklagaren kommer att yrka på häktning för mord eller dråp.

Avslutningsvis vill jag säga att om BO har FLERA knivhugg och då främst mot halsen då kan det däremot bli svårt att hävda dråp.
Ytterligare en detalj som kan bli besvärligt för försvaret är likgiltighetsprincipen dvs GM lämnade BO på platsen troligtsvis medveten om att denne var svårt skadad.

Skall bli intressant att följa hur denna utredningen kommer att utveckla sig.
Citera
2014-11-03, 22:21
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag är inte alls säker på att Du kommer att få rätt i detta fallet.

1. I nuläget finns väl inga som helst bevis på att GM ville beröva livet på BO?
Det kan fortfarande förklaras med en olycklig träff med en kniv i exempelvis ett tumult.
Således kan det mycket väl vara så att uppsåt ej föreligger.

2. Vad tyder på att de visste i förväg vad som skulle hända? Om tumult föreligger så är det ju ingen
på förhand som vet vad som kan komma att hända.

3. Hur illa skadan i halsen var är det ju ingen i allmänheten som vet.
Mycket blod behöver ju inte innebära att hänsynslös råhet föreligger.
Det kan vara en hastig rörelse exempelvis samtidigt som BO attackerar.....

4. När det gäller ansvarsbefriande grunder så är det visserligen inget som har framkommit i tråden
men det är heller inget som allmänheten känner till i nuläget.

Det är helt riktigt att man inte behöver planera månadsvis i förväg.
Denna utredningen kommer till stor del att handla om GM:s (framför allt den som utdelade knivhugget) förehavande tidigare på kvällen. Hur såg kontakten ut mellan GM - BO har bråk/dispyter
pågått tidigare under kvällen?
Attackerade BO - GM eller var det GM som attackerade BO?

Det finns nog en hel del som kan ligga till grund för en dråpsitutation framför mord.
Skall bli väldig intressant att se om åklagaren kommer att yrka på häktning för mord eller dråp.

Avslutningsvis vill jag säga att om BO har FLERA knivhugg och då främst mot halsen då kan det däremot bli svårt att hävda dråp.
Ytterligare en detalj som kan bli besvärligt för försvaret är likgiltighetsprincipen dvs GM lämnade BO på platsen troligtsvis medveten om att denne var svårt skadad.

Skall bli intressant att följa hur denna utredningen kommer att utveckla sig.

Nu kanske detta passar bättre i juridikforumet, men du verkar kunna bra. Hur funkar det, häktning efter 72 timmar och sedan har åklagaren hur länge på sig att väcka åtal/omhäkta, är det tre veckor?

Och hur länge ungefär tror du det kommer ta innan det tas upp i rätten? Förstår att det är beroende på bevisvärdet och om dom är redo att gå upp i rätten direkt. Jag antar också att dom skjutsas direkt till Luleå eller Umeå ifall de blir häktade?
Citera
2014-11-03, 22:31
Medlem
Hur kan dessa två pundande halvbögar få sprida skräck i en hel stad i flera år, varför har ingen bara slagit tänderna ur käften på dom sedan länge?

Ser ut som två jävla dagcenter-vårdtagare, dom får säkert kul på kåken.
Citera
2014-11-03, 22:32
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karaff
Har svårt att tro att det kan bli dråp. Det är ju inte så att det blev ett stick i halsen om man får tro tidigare inlägg. Liknar mer en avrättning.

Den rättsmedicinska utredningen blir sannolikt avgörande för brottsrubriceringen. Om det förekommer ett flertal knivhugg så blir det svårt att se någon annan utveckling än åtal för mord.

Samma sak om det stämmer som vissa uppgifter i denna tråd pekar mot, dvs att BO ska ha fått halsen avskuren på ett sätt som utesluter ett olyckligt knivsvep/hugg.
Senast redigerad av DaEzz 2014-11-03 kl. 22:44.
Citera
2014-11-03, 22:35
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karaff
Gillar denna bild bäst, ser ut som en framtida bild från kåken.
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/30851_405658127864_2250217_n.jpg?oh=4c57f824547a48 bbfa411bb2b032a660&oe=54E484F2

Bukkake?
Citera
2014-11-03, 22:36
Avslutad
Enligt en låst artikel i PT så letade man under dagen efter mordvapnet.
Känns stabilt att man inte la stora resurser på just det omgående efter gripandet.
Citera
2014-11-03, 22:50
Medlem
Bamse.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1960
Hur kan dessa två pundande halvbögar få sprida skräck i en hel stad i flera år, varför har ingen bara slagit tänderna ur käften på dom sedan länge?

Sprida skräck skulle jag inte säga att dom har gjort, varken Krille eller Rasmus. Dock har de alltid haft ett gäng bakom sig som har varit uppe för att slåss, helst fem mot en om det är möjligt. Kommer direkt att tänka på en händelse när Krille tillsammans med sitt gäng slog sönder en annan kille, om det var vid Rådhustorget, kan minnas fel. Något de senare fick ångra. Jag tror inte att Krille var där den kvällen hans gäng blev överrumplade i en lägenhet på Öjebyn och fick rejält med pisk. Efter det höll dom sig ganska lugna, men nu några år senare så har det äldre gardet gått vidare i livet med nyktra liv och barn.. Men dessa personer är desamma som de alltid varit, på jakt efter bråk.

Rasmus känner jag som sagt inte till, men vad jag hört så spred han knappast någon skräck. Kanske bland personer i tonåren men ingen jag frågat känner till den mannen, bara att han är en wannabe gangster.
Citera
2014-11-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatos
Enligt en låst artikel i PT så letade man under dagen efter mordvapnet.
Känns stabilt att man inte la stora resurser på just det omgående efter gripandet.

Det gjorde man säkert men man måste först få fram möjlig flyktväg och utgå från det för man kan inte bara leta i blindo. Det kan vara vittnesuppgifter eller att någon av de gripna förtäljer var kniven är dumpad. Om inte båda blånekar vilket jag inte tror när tumskruvarna dras åt så kommer mordvapnet fram förr eller senare.
Citera
2014-11-03, 23:02
Medlem
MonsieurLunatiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Nu kanske detta passar bättre i juridikforumet, men du verkar kunna bra. Hur funkar det, häktning efter 72 timmar och sedan har åklagaren hur länge på sig att väcka åtal/omhäkta, är det tre veckor?

Och hur länge ungefär tror du det kommer ta innan det tas upp i rätten? Förstår att det är beroende på bevisvärdet och om dom är redo att gå upp i rätten direkt. Jag antar också att dom skjutsas direkt till Luleå eller Umeå ifall de blir häktade?
2v gäller för omhäktning. Om det kan antas att personen kommer att sitta länge pga utredningstid etc, kan man välja att "hoppa över" en häktningsförhandling för att slippa böket. Så det blir 4v alltså. Så var det när jag satt i alla fall.
Citera
2014-11-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1960

RE har åkt på REJÄLT med stryk i sina dagar. KH vet jag dessvärre inte någonting om? Någon som kan fylla i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in