2014-11-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus
Har en säck som ska packas upp och tänkte därför slå över innehållet på hinkar, behöver gissningsvis omkring 50 liter totalt men det går ju bra med flera mindre hinkar också (dock inte alltför små).
Söker efter något snarlikt dessa: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=194
Kan förstås köpa därifrån men skulle hellre hitta dem i någon affär i Stockholmsområdet så att jag slipper betala mer för frakten än själva beställningsvaran. Känner någon till något ställe som för sådana? Lock + handtag är krav, så inga skurhinkar...

Jula har billiga 15-liters med täta lock och handtag, om man inte har nåt emot att det står jula med stora röda bokstäver och lite annat tryck då .
Citera
2014-11-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartholomeus
~

Valfri färgaffär har vita plasthinkar med lock och bärhandtag i storlekarna 5-20 liter
Citera
2014-11-03, 12:29
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Jula har billiga 15-liters med täta lock och handtag, om man inte har nåt emot att det står jula med stora röda bokstäver och lite annat tryck då .

En jäshink kanske? De brukar ligga på 25-30 liter och finns i massor av butiker bland annat öob och större matvaruaffärer.

Annars kan du fråga på lokala pizzeria /restaurangen de får allt möjligt, tex. majonnäs, creme fraish, ketchup, gurka och annat i stora hinkar och blir gärna av med dem.

[EDIT]Ps. Jag såg så sent som igår en pizzabagare stå och hoppa sönder hinkar och dunkar för att få ned dem i återvinningsstationen [/EDIT]
Senast redigerad av Allanthya 2014-11-03 kl. 12:33.
Citera
2014-11-03, 22:43
Medlem
Tackar, ska höra mig för hos färghandlarn då, annars duger säkert en reklamförsedd från Jula lika bra.
Vet inte om jag vill ha någon gammal begagnad majonäsburk dock, jästhinkarna verkade fullt dugliga men skulle nog helst ha en ogenomskinlig till detta
Citera
2014-11-03, 23:19
Medlem
aquoss avatar
Tja

Jag har googlat det här och hittade två tidigare trådar men kände att de var gamla och inte medgav något bra svar. Fokusera gärna bara på vart jag kan få tag på Kaliumhydroxid. Eventuellt fixa det själv om processen är svår.

Varför ska jag ha detta? Jo man skulle ju kunna göra en massa dumt men jag hittade den här videon på Youtube som demonstrerar ett väldigt bra användningsområde. För er som inte orkar/kan kolla så handlar videon om att konvertera vatten + kaliumhydroxid till en gas.

https://www.youtube.com/watch?v=cqjn3mup1So

Tack!
Citera
2014-11-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
~

Keten har, ligger under "reagents 2". 55-65kr kilot beroende på mängd
Citera
2014-11-03, 23:35
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Keten har, ligger under "reagents 2". 55-65kr kilot beroende på mängd

Aldrig sett sidan tidigare, ser ganska bra ut! Men vilken valuta står priset i?

Sidan ser som sagt bra ut men tycker att de kunde lagt ner lite mer tid på den än att skriva "Reagents 1", "Reagents 2" osv...

Har du beställt härifrån förr?

Tack så mycket!
Citera
2014-11-04, 00:40
Medlem
Citat:
vilken valuta står priset i?

Har du beställt härifrån förr?

Tänk två gånger till.

Ja.
-

Men vad du än gör, betala inte med banköverföring. Då han ibland har svårt att få tummen ur, med leveranstider allt ifrån 1 vecka till 6 månader Med PayPal är du säker, då dem hjälper dig om han inte skickar varorna inom 2(?) veckor.
Citera
2014-11-04, 08:12
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Tja

Jag har googlat det här och hittade två tidigare trådar men kände att de var gamla och inte medgav något bra svar. Fokusera gärna bara på vart jag kan få tag på Kaliumhydroxid. Eventuellt fixa det själv om processen är svår.

Varför ska jag ha detta? Jo man skulle ju kunna göra en massa dumt men jag hittade den här videon på Youtube som demonstrerar ett väldigt bra användningsområde. För er som inte orkar/kan kolla så handlar videon om att konvertera vatten + kaliumhydroxid till en gas.

https://www.youtube.com/watch?v=cqjn3mup1So

Tack!

Valutan är Polska zlotys.

Det Grant gör i videon är en enkel elektrolys av vatten.

Du behöver inte Kaliumhydroxid till det (men jag antar att det är billigt och enkelt fixat i USA), det räcker med vanligt bordssalt eller NaOh eller svavelsyra eller... listan kan göras *jättelång*, du har säkert hört att man skall passa sig för vatten och elektricitet, men egentligen så leder helt rent vatten ström väldigt dåligt eller inte alls -du behöver altså ha i något i vattnet för att öka ledningsförmågan.

Att göra kaliumhydroxid är så enkelt som att lägga kalium i vatten och låta reaktionen ha sin gång, men det är en väldigt exoterm reaktion och att försöka sig på den reaktionen utan att ha riktigt bra koll är bara dumt.

Kalium:
https://www.youtube.com/watch?v=pPdevJTGAYY

[EDIT]Gör en sökning efter vätgas, elektrolys eller möjligen browns gas, det finns en hel drös ämnen om detta, de flesta använder NaOH = (propplösare, Natriumhydroxid, Lut, Kaustiksoda).

Det finns också andra sätt att få fram vätgas, ett är att lösa upp aluminium (Finns fler metaller som fungerar, men Al är billigt, finns överallt omkring oss ) i en stark basisk lösning, tex. NaOH.

https://www.youtube.com/watch?v=MUMjYgRWzFs [/EDIT]
Senast redigerad av Allanthya 2014-11-04 kl. 08:19.
Citera
2014-11-07, 09:55
Medlem
Halleluja

För dem som minns så sökte jag TJOCKA rör till saluter för några månader sedan då jag tröttnat på de i plast.

http://www.fireworking.com/content/3-color-and-report-casings-and-discs-kit
http://www.fireworking.com/content/3-salute-casings

Så nu gäller det att försöka övertala Ned att skicka till Sverige. Undra vad frakten kan tänkas gå på
Citera
2014-11-08, 18:15
Medlem
Hej!
Som många vet går det inte att beställa KCLO4 längre pga den nya lagen (tack breijvik)
Undrar om någon vet en sida eller ett annat sätt att skaffa det då jag skulle vilja göra lite knallskott innan nyår med flash. Ebay vet jag men hur stor är risken att tullen tar det?
Mvh ED
Citera
2014-11-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDaays
Hej!
Som många vet går det inte att beställa KCLO4 längre pga den nya lagen (tack breijvik)
Undrar om någon vet en sida eller ett annat sätt att skaffa det då jag skulle vilja göra lite knallskott innan nyår med flash. Ebay vet jag men hur stor är risken att tullen tar det?
Mvh ED
Risken att tullen tar det varierar beroende på vilket land du beställer från.
Paket från exempelvis Polen kontrolleras enligt min erfarenhet oftare än paket från exempelvis Storbritannien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in