2014-11-03, 19:28
Medlem
Varifrån har ni grävt fram sån kärlek till just denna liga?
Ni försvarar den som att den vore erat eget barn.
Citera
2014-11-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Verkligen? Hur många svenska klubbar, förutom Malmö, håller egentligen europeisk klass? År efter år är går svenska lagen en bit i kvalrundorna, men har alltid svårt att kvala in till turneringarna. Samma sak är det med skotska lagen också. Aberdeen den här säsongen, St. Johnstone den här säsongen samt förra säsongen. Både Allsvenskan och Skotska ligan har varsitt lag som håller god europeiska klass, resten är mediokert. Skulle kunna tro att Allsvenskan möjligtvis är marginellt bättre, men att den skulle vara överlägset bättre som vissa hävdar, tror jag inte på.
Jaha, hur många skotska klubbar klarar exempelvis av att slå ut CSKA Moskva och sedan gå in i gruppspelet och ta 4 av 6 poäng mot PSV? Även om det var mirakulöst, så klarar svenska klubbar faktiskt av sådant, men det är omöjligt för de andra lagen i skotska ligan förutom Celtic. Som någon sade, en av klubbarna Celtic mötte nyligen hade en mindre omsättning än alla klubbar i superettan. Det säger sig själv då att den skotska ligan är helt underlägsen allsvenskan.
Citera
2014-11-03, 20:00
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Varifrån har ni grävt fram sån kärlek till just denna liga?
Ni försvarar den som att den vore erat eget barn.
Jag skulle säga att det snarare är du som attackerar den som om du vore ett tolvårigt adhd-barn. De flesta håller med om att den är väldigt medioker. Men Guidetti har redan bevisat vad han går för som spelare, det gjorde han redan för två år sen. Grabben kan ju inte göra mer än mål liksom. Vad begär du?
Citera
2014-11-03, 20:11
Medlem
I och med att det är i stort sett omöjligt att komma med i landslaget som allsvensk anfallare (om du inte heter Rosenberg och har ett helt proffsliv + en hysterisk form bakom sig), så borde det rimligtvis vara ännu svårare att bli uttagen när man spelar i denna clownserie.
T ex det Gustav Engvall har gjort är en mycket större prestation.
Citera
2014-11-03, 21:00
Medlem
Att Allsvenskan är klart bättre än skotska ligan skvallrar väl det faktum att svenska lag hade vunnit 9 (eller vad det nu va) raka dubbelmöten mot skotska lag innan Celtic slog HIF för någon säsong sedan. Den ligan är skit.

Det betyder dock inte att Guidetti inte är bra. Men att göra mål mot det motståndet säger inte mycket.
Citera
2014-11-03, 21:05
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Att Allsvenskan är klart bättre än skotska ligan skvallrar väl det faktum att svenska lag hade vunnit 9 (eller vad det nu va) raka dubbelmöten mot skotska lag innan Celtic slog HIF för någon säsong sedan. Den ligan är skit.

Det betyder dock inte att Guidetti inte är bra. Men att göra mål mot det motståndet säger inte mycket.

HIF kunde mycket väl ha slagit ut Celtic den gången också. Allsvenskan är bättre än SPL och Celtic är just nu inte lika bra som tidigare.

Det förringar på inget sätt Guidettis kvalitéer som spelare eller hans nuvarande form. Bra uttagning. Hoppas han får speltid också.
Citera
2014-11-03, 21:27
Medlem
Ferry31s avatar
Fast jag vet inte exakt om enstaka dubbelmöten säger allt. St. Johstone slog ut Rosenborg i EL-kvalet förra året och i år slog Aberdeen ut FC Groningen. Det betyder ju inte att SPL är bättre än Tippeligan och Eredivisie. För några år sedan spelade väl till och med Hearts lika med Liverpool?
Citera
2014-11-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Hur kan du säga så när du själv vet att det inte är så?

I Uefa rankingen ligger svenska ligan 23:a och skotska ligan 24:a. Och när man tittar på matcher ser man inte att den ena ligan skulle ha nämnvärt mer kvalitet än den andra. Det känns inte som att jag är ute och cyklar jättemycket.
Citera
2014-11-03, 23:26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Fast jag vet inte exakt om enstaka dubbelmöten säger allt. St. Johstone slog ut Rosenborg i EL-kvalet förra året och i år slog Aberdeen ut FC Groningen. Det betyder ju inte att SPL är bättre än Tippeligan och Eredivisie. För några år sedan spelade väl till och med Hearts lika med Liverpool?
Så 9 raka vinster är "enstaka"? Där minst en av dom dessutom var en totalkross.
Och den detaljen att ett av lagen Celtic mötte nyligen har mindre omsättning än samtliga klubbar i SUPERETTAN är inget som tyder på att den ligan är sämre än ALLSVENSKAN?

Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
I Uefa rankingen ligger svenska ligan 23:a och skotska ligan 24:a. Och när man tittar på matcher ser man inte att den ena ligan skulle ha nämnvärt mer kvalitet än den andra. Det känns inte som att jag är ute och cyklar jättemycket.
Fast nu tänker du inte på att Celtic och Rangers (som nu knappt finns) har tagit typ 90% av alla dom rankingpoängen helt själva.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2014-11-03 kl. 23:29.
Citera
2014-11-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast nu tänker du inte på att Celtic och Rangers (som nu knappt finns) har tagit typ 90% av alla dom rankingpoängen helt själva.

Jo det har jag koll på. Men jag tänker också på att det endast var Malmö av de svenska lagen som lyckades i Europa i år. Rio Ave slog ut två svenska lag i Europa league, sånt blundar jag inte för.
Citera
2014-11-03, 23:47
Medlem
Citat:
Jo det har jag koll på. Men jag tänker också på att det endast var Malmö av de svenska lagen som lyckades i Europa i år. Rio Ave slog ut två svenska lag i Europa league, sånt blundar jag inte för.
Jaha, det var uppenbarligen ett mellanår för de andra lagen. Dessutom var det på fittehåret att Elfsborg faktiskt gick vidare. Har du också blundat när svenska lag rönt framgångar? T.ex. när vi 2012 hade två lag i EL? Har något annat skotskt lag än Celtic (och Rangers innan deras bankrutt) kvalificerat sig för Europaspel under de senaste femton åren?
Citera
2014-11-03, 23:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Och ingen av dom skotska lagen gjorde det. Celtic fick en gratisplats till EL när dom blev totalkrossade av... Wisla Krakow eller vilka det nu var.

Som sagt. Celtic (och Rangers) var bra lag. För ett gäng år sen så var dom till och med grymt bra, och dom lever nog fortfarande en del på dom rankingpoängen. Resten av ligan var och är usel. Nu har Rangers försvunnit och Celtic har tappat nått fruktansvärt så att dom inte ens borde ha spelat EL.

Poängen är som sagt att resten av ligan är kass. Även om Celtic är ett ok lag så är motståndet dom får i ligan typ mellan toppen på svenska division 1 och mittenlag i allsvenskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in