2014-11-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Pappans beskrivning av Yara stämmer inte alls med vad skolpersonal, Isl*m N, god man mfl berättar om Yara. Alla beskriver henne som snäll och trevlig, jag har inte läst att någon beskrivit henne som traumatiserad och utåtagerande. Om hon haft ett utåtagerande beteende borde det väl snarare ha accelerarat efter att hon hamnade i den miljön hon gjorde, att hon själv borde ha tagit ut det i skolan såsom hon tidigare enligt pappan tog ut det på småsyskonen? Men hon verkar tvärtom ha varit tyst och inåtvänd. Jag tror inte för en sekund på pappan.

Skolkamraterna beskrev Yara som alltid glad (vilket ändrades från nov/dec). Lärarna att hon var duktig och receptiv.

Jag litar inte heller på pappan, men det kan också vara så att hon mådde bra av att slippa bomberna i Gaza och hade en bra relation med sin gode man.
Senast redigerad av Remark 2014-11-03 kl. 19:31.
Citera
2014-11-03, 19:35
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Han hade spår av cannabis när han greps?
Jag har inga egna erfarenheter så här måste jag reservera mig, men ändå: hur dimmig kan han ha varit under kvällen? Lallig, småsömnig och ointresserad av allt annat än chat, TV och pojkarna.
Cannabis har väl vanligtvis en lugnande effekt, inte en aggressionsutlösande?
Ett cannabismissbruk kanske kan "rädda" honom, makabert nog.
Återigen: det förklarar kanske något, men ursäktar intet. Absolut inte!

Man kan också få psykos av att röka cannabis...bland annat. Man kan bli helt galen och ha vanföreställningar som visserligen oftast är övergående. Den bilden av den fredliga lilla haschtomten stämmer inte alla gånger.
Citera
2014-11-03, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skolkamraterna beskrev Yara som alltid glad (vilket ändrades från nov/dec). Lärarna att hon var duktig och receptiv.

Jag litar inte heller på pappan, men det kan också vara så att hon mådde bra av att slippa bomberna i Gaza och hade en bra relation med sin gode man.
Ja, men kriget i Gaza byttes ju ut mot miserabel hemsituation under slavliknande förhållande med grov återkommande misshandel. Skulle hon verkligen ha läkt i själen under de förhållandena, om hon nu var så traumatiserad som pappan vill göra gällande? Det känns inte rimligt. Det är rimligare att tro att han ljuger om varför Yara skickades hit. Det låter bättre att säga att hon skickades hit för att hon mådde så dåligt, istället för att hon skickades hit som en inträdesbiljett för resten av familjen.

Den här soppan är full av vuxna som bara försöker skydda egen rygg. Stackars Yara.
Citera
2014-11-03, 19:42
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Birdie nam-nam: RA vilade efter maten och när han vaknade såg han MA med brödkavel i handen. Flickan låg över sin madrass och såg ut att må dåligt. RA bad MA gå ut och duscha. När hon kom ut från duschen slog hon Y igen med kaveln.
Varför i hela friden bad han Amani gå ut och duscha?
Citera
2014-11-03, 19:48
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kanske var han ''stenad''. Om det nu var så att han brukade marijuana. Men vi får väl FUPen snart. Jag antar att du fick kontokorter från Hatarer per post idag

Rami har uppgett (i något av de första polisförhören) att han har rökt "två bloss" när han var i Holland och att polisen kommer kunna hitta rester av detta om de testar honom.

Huruvida Ramis uppgifter är med sanningen överensstämmande vet jag inte, men det är ju inte helt ovanligt att folk festar till det när de tar en sväng till Holland, utan att de för den skull pundar på hemmaplan.
Citera
2014-11-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, men kriget i Gaza byttes ju ut mot miserabel hemsituation under slavliknande förhållande med grov återkommande misshandel. Skulle hon verkligen ha läkt i själen under de förhållandena, om hon nu var så traumatiserad som pappan vill göra gällande? Det känns inte rimligt. Det är rimligare att tro att han ljuger om varför Yara skickades hit. Det låter bättre att säga att hon skickades hit för att hon mådde så dåligt, istället för att hon skickades hit som en inträdesbiljett för resten av familjen.

Den här soppan är full av vuxna som bara försöker skydda egen rygg. Stackars Yara.

Först så tror jag inte att hon behandlades så illa från början eftersom den gode mannen träffade Yara regelbundet 2 ggr/vecka. Tror Yara hade en bra relation med henne. Sedan gick Yara både på fritids och skolan varför hon inte var hemma lika ofta.

För det andra tror jag biopappan efterkonstruerar för att ge en, för paret, mer gynnsam och acceptabel beskrivning om bakgrunden till att dom skickat iväg flickan.
Citera
2014-11-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Rami har uppgett (i något av de första polisförhören) att han har rökt "två bloss" när han var i Holland och att polisen kommer kunna hitta rester av detta om de testar honom.

Huruvida Ramis uppgifter är med sanningen överensstämmande vet jag inte, men det är ju inte helt ovanligt att folk festar till det när de tar en sväng till Holland, utan att de för den skull pundar på hemmaplan.

Jag tänkte bara att det är lite konstigt att Rami sov så gott i den lilla lyhörda lägenheten. Han hörde ingenting av misshandeln trots att Yara låg på sin madrass i samma rum där Rami tog sig en tupplur efter maten...
Citera
2014-11-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Varför i hela friden bad han Amani gå ut och duscha?

För att hon var blodig?
Citera
2014-11-03, 20:12
Medlem
Citat:
För att hon var blodig?

Varför skulle han, i detta läge, ha brytt sig om hur Madi såg ut. Om han inte ville ha kela med henne litegrann, nyvaken som han var.
Citera
2014-11-03, 20:14
Avslutad
Citat:
För att hon var blodig?
Mycket möjligt, och det gör ju Ramis passivitet än mer belastande för honom själv. Yaras misshandlare är så nedstänkt med Yaras blod att Rami uppmanar henne att gå och duscha, men han tycker inte att det finns anledning att kontrollera att Yara är ok? Det gör han ju först efter att AM återigen misshandlat Yara med kaveln, efter att hon kommit ut från duschen. Han måste åka dit för likgiltighet.
Citera
2014-11-03, 20:15
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mer fågelkvitter:

Ruggig läsning. Klart hon fick dölja sina blåmärke och hade för ont för att hoppa runt. Den här I.N. verkar ju dock förstå vikten av att barn behöver leka. En liten ljusglimt här för Yara i allt detta helvete.
Citera
2014-11-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänkte bara att det är lite konstigt att Rami sov så gott i den lilla lyhörda lägenheten. Han hörde ingenting av misshandeln trots att Yara låg på sin madrass i samma rum där Rami tog sig en tupplur efter maten...

I Yaras rum fanns bara en liten madrass. Var tog Rami sin tupplur? Jag gissade på soffan i vardagsrummet. Madi skulle vila i föräldrar rummet där en liten golvmadrass fanns för den minsta. TV rummet var treåringens.

Men jag kan ha fattat allt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in