2014-11-03, 16:35
Moderator
Hamilkars avatar
Mera fågel:

Citat:
Mohammed AlNajjars förhör

Vänta till att läsa vad Yaras pappa säger i polisförhören och bortse från tidningsartiklar. Det är olika uppgifter.

Sedan uppger pappan att han skickade Y till Sverige "för behandling". Kriget i Gaza hade påverkat henne mycket, därför ville de få ut henne från Gaza. Y blev rädd för minsta ljud, började nattväta, "även dagtid" och hon blev fientlig mot sina syskon". Därför valdes Y, enligt pappan i förhör. RA informerade honom om den nya lagen när den kom, den som ändrade förutsättningarna för familjen att komma efter Yara.

Kan någon arabisktalande förklara uttrycket som tolken översätter till "(han har) god stol"? Pappan uttrycker sig så om RA. Samme far uppger att han bara hade träffat AM två gånger, på bröllopet och en till. Mohammed verkar inte veta något om Inger, utan pratar om RA när polisen frågar om kännedom om god man till dottern.

Förhören med pappan är naturligtvis rörande, men han ger ologiska uppgifter, motsägningar och det blir svårt att få fram fakta från honom pga hans hat mot paret. T ex från att som 8-åring själv ha burit RA i sin famn när han föddes till att pappan aldrig har gillat RA öht.
Citera
2014-11-03, 16:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det verkar som om det ljugs lite här och där. Varför?
Det behöver inte vara så relaterat till just det här fallet. Det kan vara så att de inblandade har ljugit friskt till svenska myndigheter tidigare om diverse olika förhållanden, och för säkerhets skull fortsätter att ljuga nu, för att ingenting som inte får spricka ska spricka.
Citat:
Frågor måste väl ha uppkommit; "jaså, hon är ett ankarbarn, hur hamnade hon då hos just er?
Och svaret - varför skulle det ljugas om svaret; att barnet är Ramis systerson?
Eller också är det så att ankarbarnsomhändertagande snarast är en näringsverksamhet i de där kretsarna, och att det såleds inte finns någon anledning att tro att ett ankarbarn behöver ha någon närmare relation med fosterfamiljen i Sverige.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-11-03 kl. 16:41.
Citera
2014-11-03, 16:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det behöver inte vara så relaterat till just det här fallet. Det kan vara så att de inblandade har ljugit friskt till svenska myndigheter tidigare om diverse olika förhållanden, och för säkerhets skull fortsätter att ljuga nu, för att ingenting som inte får spricka ska spricka.

Eller också är det så att ankarbarnsomhändertagande snarast är en näringsverksamhet i de där kretsarna, och att det såleds inte finns någon anledning att tro att ett ankarbarn behöver ha någon närmare relation med fosterfamiljen i Sverige.
Jag fick ungefär de svar jag förväntade mig; alltså ungefär samma tankar som jag har. Ville mest bara kolla av om vi är fler som har liknande teorier.

Detta behöver förstås inte hänga ihop med vanvården och mordet, inte ett enda dugg. Det är snarare så att sådant här hjälper till i försöken att få en helhetsbild. Det är så intressant att fundera över hur det hela gick till, från början till slut. Början ska alltså vara hur och när Yara kom hit. Även innan förresten, eftersom Rami sägs ha varit Yaras favoritsläkting nere i Gaza.
Citera
2014-11-03, 16:46
Medlem
Titianas avatar
En stilla undran..ifall Rami hade få och halvläkta skador, hur kom hans blod in i hissen? Det måste ju ändå varit en del för att de ska ha märkt detta. Att de skulle vara gammalt räknar jag inte med för då hade väl grannarna undrat...

Att Amani hade rätt många färska skador, vem hade bankat på henne? "ja Rami, ja...det räcker Rami" ger en annan innebörd kanske...
Citera
2014-11-03, 16:58
Medlem
Från förhöret med MA
RA informerade honom om den nya lagen när den kom, den som ändrade förutsättningarna för familjen att komma efter Yara.
Intressant att få veta att båda parter var medvetna om denna praxisändring. Undrar hur RA fick veta. Kan han ha blivit informerad som släkting till de tänkta anhöriginvandrarna? Kan det vara sånt som palestinier i allmänhet håller reda på? Finns det en yrkesmässig hantering av ensamkommande barn bland landsmän, ett nätverk som informerar?
Yaras frånvaro ökade märkbart efter februarilovet, har någon lärare uppgett. Stämmer ganska bra i tid med domen.
Citera
2014-11-03, 17:04
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
En stilla undran..ifall Rami hade få och halvläkta skador, hur kom hans blod in i hissen? Det måste ju ändå varit en del för att de ska ha märkt detta. Att de skulle vara gammalt räknar jag inte med för då hade väl grannarna undrat...

Att Amani hade rätt många färska skador, vem hade bankat på henne? "ja Rami, ja...det räcker Rami" ger en annan innebörd kanske...
Det vore intressant att veta vad för skador Rami hade, var han fått dem och när han fått dem. Och vilka skador (och var på kroppen) som resulterat i så mycket blödning att blodet smetats långt ner på väggen i hissen. Jag har en känsla av att mycket i den här historien kanske är rena motsatsen till vad man först trodde. Jag undrar hur det går med fup:en...
Citera
2014-11-03, 17:07
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Mera fågel:

Har inte hört ljudupptagningen, men på arabiska betyder det ungefär: Han har en bra sits (alltså att man har det lätt just nu).
Citera
2014-11-03, 17:16
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det vore intressant att veta vad för skador Rami hade, var han fått dem och när han fått dem. Och vilka skador (och var på kroppen) som resulterat i så mycket blödning att blodet smetats långt ner på väggen i hissen. Jag har en känsla av att mycket i den här historien kanske är rena motsatsen till vad man först trodde. Jag undrar hur det går med fup:en...

Det går bra med fuppen men muppjäveln Hatarer ligger risigt till.
blodspåret var 125 cm högt upp i hissen men det behöver inte betyda så mycket ifall skadan var på händerna tex. Kan det vara överföring av blod, tex om någon klöst Rami och denne sen varit i hissen och kanske blivit tillbakadragen i håret? Vilka hade grannarna hört bråka? Varför vill Amani ha vittnen "mot" grannarna som var i lägenheten? Ljugs det ännu mer? Om mannen som grät tex? Jag har i vart fall svårt att se Rami gråta....
Citera
2014-11-03, 17:19
Medlem
LaScalas avatar
Tack vare snälla pippin och Hamilkars inlägg fick jag nu höra lite som stärker min teori om att Yara upplevdes som "besvärlig" och därför sändes iväg.
För behandling! Ja, jisses vilken behandling hon fick!

Sedan uppger pappan att han skickade Y till Sverige "för behandling". Kriget i Gaza hade påverkat henne mycket, därför ville de få ut henne från Gaza. Y blev rädd för minsta ljud, började nattväta, "även dagtid" och hon blev fientlig mot sina syskon". Därför valdes Y, enligt pappan i förhör.

Hur fan är man skapt som förälder om man skickar iväg ett barn i det skicket?
Och dessutom till nån man aldrig gillat.
Nu vet vi ju inte om han talar sanning här heller men varför ljuga om nåt som i af i mina ögon gör det hela värre?
Citera
2014-11-03, 17:33
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tack vare snälla pippin och Hamilkars inlägg fick jag nu höra lite som stärker min teori om att Yara upplevdes som "besvärlig" och därför sändes iväg.
För behandling! Ja, jisses vilken behandling hon fick!

Sedan uppger pappan att han skickade Y till Sverige "för behandling". Kriget i Gaza hade påverkat henne mycket, därför ville de få ut henne från Gaza. Y blev rädd för minsta ljud, började nattväta, "även dagtid" och hon blev fientlig mot sina syskon". Därför valdes Y, enligt pappan i förhör.

Hur fan är man skapt som förälder om man skickar iväg ett barn i det skicket?
Och dessutom till nån man aldrig gillat.
Nu vet vi ju inte om han talar sanning här heller men varför ljuga om nåt som i af i mina ögon gör det hela värre?

Det hela är ju absurt och att förneka att Yara var ett ankarbarn är fan förnedrande för hennes minne och faktiskt ett försök att förringa vad hon har blivit utsatt för. Av sina föräldrar, det största av alla svek och av hennes plågoandar som hon lämnades till och av vilka tog livet av henne. Och att pappan rasar mot de svenska myndigheterna, bara löjligt. Vi kan rasa mot dem men han har förverkat sin rätt...

Hon hade så fin grav, betalas förmodligen av det svenska samhället/oss så jag hoppas det. Pappan är ledsen? Ja? och...det borde han vara och för att hedra Yara som en person som hade rätt att existera och bli behandlad som en människa borde han tala sanning och sluta ljuga runt för att förbättra sina chanser till PUT.
Citera
2014-11-03, 17:33
Moderator
Hamilkars avatar
Birdie nam-nam:

Citat:
Ramis första förhör, Amanis skador mm

Rami uppger att han träffade Yara 14.10 morddagen och att han då sa till MA att flickan inte gick så bra. MA svarade att det inte var något med Y. RA vilade efter maten och när han vaknade såg han MA med brödkavel i handen. Flickan låg över sin madrass och såg ut att må dåligt. RA bad MA gå ut och duscha. När hon kom ut från duschen slog hon Y igen med kaveln. RA uppger att MA även hade förlängningssladden (vit elkabel). Y sprang runt i rummet för att undkomma AM. RA såg blod på garderobsdörren i Ys rum. Enligt RA höll MA Ys hår med ena handen samtidigt som kaveln i den andra.

Rami lämnade rummet och MA stängde in sig med Y och sa att de skulle prata. Efter ca 5 min kom MA ut andfådd och trött och sa att hon uppfostrat flickan. RA gick in i "rummet" (Ys?) och då låg Y på madrassen och kippade efter andan. RA uppfattade Yara som död. MA tog Y till badrummet och duschade av henne samt tog parfym under Ys näsa för att väcka henne. RA hörde rosslande från bröstet på Y, han bar in henne till vardagsrummet och lade Y på soffan.

RA uppger att hans fru ville att de skulle vara överens om att Y kom hem först kl.16 och att hon då redan var dålig, hade lagt sig och ej gått att väcka.

Notera att den äldste sonen i förhör säger bl a "vi torkade blodet".

Yaras skador delas in i tre grupper: från morddagen, 1 1/2-3 veckor gamla och en månad gamla. Obduktionsrapporten är den värsta som denne mycket härdade person har läst. Hela kroppen var sönderslagen. Huden saknades där de stora hårtussarna hade slitits loss, hud saknades även i ansikte etc. Jag pallar inte att rada upp detaljerna. Det kommer att framkomma.

MA hade, när hon anhållits, en stor svullnad och blåsa (sammanhängande) på ena pekfingret upp till handleden. Hon hade rivsår på halsen, blåmärken ben, knä, fot osv. AM uppvisade flera hudavskrapningar i ansiktet, på halsen, vänster arm och bålen. Om hennes ena framtand var av nedtill sedan tidigare vet jag inte. Jag tror att det var Yara som stretade emot in i det sista. Det handlar om den typen av skador.
Citera
2014-11-03, 17:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Birdie nam-nam:
Vi tackar för att pippin kvittrar vidare, om än med obehagliga detaljer.

Om vi nu utgår från att Rami talar sanning om händelseförloppet, kan han då fällas för att ha sett misshandeln men struntat i den? Han lämnade ju rummet och därmed situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in