2014-11-03, 18:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Högsta graden på grov misshandel måste väl vara uppnått om den utsatta dör. Eller?
Fast det visste han ju inte då; att hon skulle dö.
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Amani är 161 cm och väger 58 kg.
Rami är 180 cm och väger 85 kg.
Rami är alltså två decimeter längre och väger nästan 30 kilo mer än Amani. Han borde inte ha haft några problem med att stoppa misshandeln.
Tack, jag var för slö för att leta själv.

Nej, det borde han inte ha haft. Visserligen kan förstås även en mindre person ställa till med skada, särskilt med ett tillhygge i handen. Men när ett barn håller på att misshandlas måste man kunna kräva att den vuxne griper in. Rent juridiskt alltså. Moraliskt är ju självklart.
Citera
2014-11-03, 18:55
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Högsta graden på grov misshandel måste väl vara uppnått om den utsatta dör. Eller?
Och Rami säger ju själv att han såg Amani slå Yara blodig med brödkaveln, vilket ju är ett direkt erkännande av att han var medveten om och likgiltig till denna misshandel som ju inte kan klassas som annat än grov (även den del av misshandeln som han bevittnade).
Citera
2014-11-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det kan finnas stora pengar inblandade, därav raseriet när inte allt gick som beräknat.

Vad säger att "föräldrarna" till Yara är hennes biologiska? Gör polisen DNA-test?

I början av tråden var vi flera som undrade varför inte hela högen topsas. Diskussion handlade om att så här illa gör man ju inte mot egna barn eller släktens. Vi ifrågasatte allt om bakgrundshistorien, för allt lät så konstigt, med alla lögner vi upptäckte och då främst om traumat ingen sen brydde sig om för annat än för att ange som asylskäl. Yara fick ingen hjälp med detta påhittade trauma, som dokumenterades med en fejkad bild framför en bombad skola.

Nu verkar det som att Yara hade otur med allt i sitt korta liv, från att födas som arabisk flicka på Gaza, till att få dessa patetiska föräldrar, till att bli ankarbarn hos mördar paret i just Karlskrona.

Så det verkar bara som de offrade flickan i hopp om att bli försörjda i Sverige, men det verkar inte som människosmugglare är inblandade. Min gissning är att de lånat ett pass av släktingen med en dotter i samma ålder. Polisen borde undersöka alla anmälningar på stulna pass i den klanen.
Citera
2014-11-03, 19:03
Medlem
Citat:
Och Rami säger ju själv att han såg Amani slå Yara blodig med brödkaveln, vilket ju är ett direkt erkännande av att han var medveten om och likgiltig till denna misshandel som ju inte kan klassas som annat än grov (även den del av misshandeln som han bevittnade).

Bådas totala avsaknad av empati leder mig att tänka på allvarliga personlighetsstörningar. Exakt vad det består i torde den stora P7 ge en fingervisning om.

Något är då helt galet i deras hjärnor.
Citera
2014-11-03, 19:05
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Yara hade ju skadat knät redan ett par dagar innan och fått knät bandagerat i Landskrona,. Sedan hade man varit ute och städat under skoldagen och förmodligen gått en del, så det var förmodligen förklaringen till att hon gick dåligt när hon kom hem från skolan. Men även en liten flicka med skadat knä kan nog springa i panik om hon jagas av någon som slår henne med en brödkavel. Det slag som krossade knät så att benpipan stack fram utdelades nog i klädkammaren som förmodligen var det sista stället Yara försökte ta sin tillflykt till.

Javisst men om man är van att lyssna på folk som ljuger så kan man ifrågasätta detta.

Varför skulle han just DENNA dag påpeka om en gammal skada som Yara i så fall ha haft. Detta visste ju alla iblandade. Det är just grejen att han tar upp det här som gör att jag förstår att han ljuger. Varför skulle han tala om för polisen att han påpekat en gammal skrapskada på Yaras knä till Amadi just denna dag? Vad har det för betydelse? Är det detta som är viktigt bland allt blod i lägenheten, en galen fru och ett söderslaget, avlidet barn?

Jo jo hon hade en skada på knäet, detta påpekade jag till frun och hon sket i det (dålig kvinna, kan väl alla förstå, hon är kapabel till vad som helst) sen mitt i när hon slagit Yara sa jag åt henne att gå och duscha (vadfan?) och sen kastar hon sig tydligen tillbaka in och börjar släpa runt Yara i håret och då tänker han att det här får kvinnorna göra upp...han ska chatta lite och kanske puffa lite röka.

Nej, fanskapet ljuger så det visslar om det...
Senast redigerad av Titiana 2014-11-03 kl. 19:08.
Citera
2014-11-03, 19:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om han inte skulle haft garantställning hade han alltså kunnat gå helt fri? Om han bara hade varit en tillfällig besökare?
Ja, det är bara om du är i granantställning som underlåtenhet någonsin kan vara ett brott. Vi har inget brott motsvarande Frankrikes Non-assistance ā personne en danger, där det är straffbart att inte ingripa för att rädda någon. Det är bara om du har garantställning som underlåtenhet är straffbart - åtminstone när det gäller såna här brott.
Citera
2014-11-03, 19:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nja, det där är en problematik just när det gäller underlåtenhet vid garantställning. Har han verkligen varit likgiltig inför att flickan skulle riskera att dö, bara för att han fattar att hon blir misshandlad och inte ingriper?
Citera
2014-11-03, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Birdie nam-nam:
Ramis första förhör, Amanis skador mm

Rami uppger att han träffade Yara 14.10 morddagen och att han då sa till MA att flickan inte gick så bra. MA svarade att det inte var något med Y. RA vilade efter maten och när han vaknade såg han MA med brödkavel i handen. Flickan låg över sin madrass och såg ut att må dåligt. RA bad MA gå ut och duscha. När hon kom ut från duschen slog hon Y igen med kaveln. RA uppger att MA även hade förlängningssladden (vit elkabel). Y sprang runt i rummet för att undkomma AM. RA såg blod på garderobsdörren i Ys rum. Enligt RA höll MA Ys hår med ena handen samtidigt som kaveln i den andra.

Rami lämnade rummet och MA stängde in sig med Y och sa att de skulle prata. Efter ca 5 min kom MA ut andfådd och trött och sa att hon uppfostrat flickan. RA gick in i "rummet" (Ys?) och då låg Y på madrassen och kippade efter andan. RA uppfattade Yara som död. MA tog Y till badrummet och duschade av henne samt tog parfym under Ys näsa för att väcka henne. RA hörde rosslande från bröstet på Y, han bar in henne till vardagsrummet och lade Y på soffan.

RA uppger att hans fru ville att de skulle vara överens om att Y kom hem först kl.16 och att hon då redan var dålig, hade lagt sig och ej gått att väcka.

Notera att den äldste sonen i förhör säger bl a "vi torkade blodet".

Yaras skador delas in i tre grupper: från morddagen, 1 1/2-3 veckor gamla och en månad gamla. Obduktionsrapporten är den värsta som denne mycket härdade person har läst. Hela kroppen var sönderslagen. Huden saknades där de stora hårtussarna hade slitits loss, hud saknades även i ansikte etc. Jag pallar inte att rada upp detaljerna. Det kommer att framkomma.

MA hade, när hon anhållits, en stor svullnad och blåsa (sammanhängande) på ena pekfingret upp till handleden. Hon hade rivsår på halsen, blåmärken ben, knä, fot osv. AM uppvisade flera hudavskrapningar i ansiktet, på halsen, vänster arm och bålen. Om hennes ena framtand var av nedtill sedan tidigare vet jag inte. Jag tror att det var Yara som stretade emot in i det sista. Det handlar om den typen av skador.

Det är helt uppenbart att Rami ljuger och försöker släta över sin egen roll. Han har varit ytterligt passiv och varken ingripit mot Madi eller tillkallat hjälp till Yara. När han såg Yara springa runt i rummet för att undkomma Madi hade väl varit ett utmärkt tillfälle för honom att inse att han skulle ingripa? Fast han var väl upptagen med att chatta . Hela historien är full av lowlifes.
Citera
2014-11-03, 19:15
Medlem
Citat:
Nja, det där är en problematik just när det gäller underlåtenhet vid garantställning. Har han verkligen varit likgiltig inför att flickan skulle riskera att dö, bara för att han fattar att hon blir misshandlad och inte ingriper?
Han hade spår av cannabis när han greps?
Jag har inga egna erfarenheter så här måste jag reservera mig, men ändå: hur dimmig kan han ha varit under kvällen? Lallig, småsömnig och ointresserad av allt annat än chat, TV och pojkarna.
Cannabis har väl vanligtvis en lugnande effekt, inte en aggressionsutlösande?
Ett cannabismissbruk kanske kan "rädda" honom, makabert nog.
Återigen: det förklarar kanske något, men ursäktar intet. Absolut inte!
Citera
2014-11-03, 19:16
Medlem
Citat:

Kanske var han ''stenad''. Om det nu var så att han brukade marijuana. Men vi får väl FUPen snart. Jag antar att du fick kontokorter från Hatarer per post idag
Senast redigerad av nantale 2014-11-03 kl. 19:20.
Citera
2014-11-03, 19:21
Avslutad
Citat:
Mera fågel:
Mohammed AlNajjars förhör

Vänta till att läsa vad Yaras pappa säger i polisförhören och bortse från tidningsartiklar. Det är olika uppgifter.

Sedan uppger pappan att han skickade Y till Sverige "för behandling". Kriget i Gaza hade påverkat henne mycket, därför ville de få ut henne från Gaza. Y blev rädd för minsta ljud, började nattväta, "även dagtid" och hon blev fientlig mot sina syskon". Därför valdes Y, enligt pappan i förhör. RA informerade honom om den nya lagen när den kom, den som ändrade förutsättningarna för familjen att komma efter Yara.

Kan någon arabisktalande förklara uttrycket som tolken översätter till "(han har) god stol"? Pappan uttrycker sig så om RA. Samme far uppger att han bara hade träffat AM två gånger, på bröllopet och en till. Mohammed verkar inte veta något om Inger, utan pratar om RA när polisen frågar om kännedom om god man till dottern.

Förhören med pappan är naturligtvis rörande, men han ger ologiska uppgifter, motsägningar och det blir svårt att få fram fakta från honom pga hans hat mot paret. T ex från att som 8-åring själv ha burit RA i sin famn när han föddes till att pappan aldrig har gillat RA öht.

Pappans beskrivning av Yara stämmer inte alls med vad skolpersonal, Isl*m N, god man mfl berättar om Yara. Alla beskriver henne som snäll och trevlig, jag har inte läst att någon beskrivit henne som traumatiserad och utåtagerande. Om hon haft ett utåtagerande beteende borde det väl snarare ha accelerarat efter att hon hamnade i den miljön hon gjorde, att hon själv borde ha tagit ut det i skolan såsom hon tidigare enligt pappan tog ut det på småsyskonen? Men hon verkar tvärtom ha varit tyst och inåtvänd. Jag tror inte för en sekund på pappan.
Citera
2014-11-03, 19:29
Medlem
Var hittar jag advokaternas sakframställan? Har sett att åklagarens är uppladdad, men inte advokaternas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in