2014-10-18, 20:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unthreatened
Om man mördar någon är det väl en rimlig sak att göra? Länsa plånboken för att få det att verka som ett rånmord.

Nej, det är ingen rimlig sak att göra. Att länsa en plånbok innebär att man riskerar att avsätta fingeravtryck här och där (= mer bevis för farbror polis att hitta).
Citera
2014-10-18, 20:43
Medlem
En amatörs svamlande sammanfattning av en 5 år lång tråd:

1) inringaren är inte en uppriktigt upprörd person (psykopat?)
2) inringaren är möjligen lite andfådd
3) inringaren har aldrig kontaktat polis efteråt i någon form (RO?)
4) ingen i denna tråd känner till, eller har uppgett, om någon annan person tipsat polis om inringarens eventuella identitet.
5) ingen nu levande person har identifiera rösten (inringaren död sen många år) och de som skulle kunnat identifiera honom känner inte till fallet.
6) RO har kontaktat polisen och uppgett sig själv som inringare.
7) RO är inringare och mördare, har kunskap om fallet, eller bara sjukligt fixerad vid händelsen.
8) RO tar tillbaka erkännandet + att teknisk bevisning är otillräcklig.
9) ytterligare en person finns som är intressant för polisen, men bevisläget uruselt.

Detta talar för att inringaren verkligen är mördaren. Och att han har/hade allvarliga psykiska störningar av övergående, återkommande eller konstant natur. Och att RO har kontaktat polisen. Vilket verkar minst sagt stört. Men också möjligt utan att han är gärningsman. Du som ser brister i logiken, eller kan tillföra något vettigt, gör gärna det!
Senast redigerad av roslagsbro 2014-10-18 kl. 21:09.
Citera
2014-10-18, 23:09
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roslagsbro
men snälla! jag begriper att han är släppt i brist på bevis, och ska betraktas så som oskyldig i samhällets ögon. men denna tråd, liksom vilket annat samtal som helst mellan människor, kan pröva hypoteser och logiska resonemang kring hans skuld i alla fall. jag har inget personligt intresse i att det är RO som utfört brottet och står fullt bakom principerna som friat honom från brottsmisstankar. om du inte fattar detta har du inget här att göra. alla i den här tråden har empati och tycker det är tragiskt om oskyldiga får sina liv och familjer sönderslagna som följd av ogrundade misstankar. sluta skriv sånt på folks näsor.
Alla i den här tråden har inte alls empati. Om du tror det så har du inte läst den. Vissa användare har gått in hårt för att tapetsera den med ROs identitet och andra uppgifter om honom.

Givetvis kan man spekulera i folks skuld vare sig åklagare skrivit av misstankarna eller domstol friat eller fällt. Sanningen behöver inte vara överensstämmande med åklagarens beslut eller domstolens dom. Jag menar dock att det är fel att spekulera i ROs skuld helt enkelt eftersom det inte framkommit det minsta pillekvitt för att han skulle vara skyldig. Ingenting, förutom att han varit häktad i målet, kommit med olika förklaringar och att han betett sig som om han vore tokig. Och misstankarna är idag avskrivna och han är frisläppt. Att då börja spekulera i någons skuld är minst sagt problematiskt, är häktning i sig ett skäl för att man kan vara skyldig till brottet?
Citera
2014-10-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Alla i den här tråden har inte alls empati. Om du tror det så har du inte läst den. Vissa användare har gått in hårt för att tapetsera den med ROs identitet och andra uppgifter om honom.

Givetvis kan man spekulera i folks skuld vare sig åklagare skrivit av misstankarna eller domstol friat eller fällt. Sanningen behöver inte vara överensstämmande med åklagarens beslut eller domstolens dom. Jag menar dock att det är fel att spekulera i ROs skuld helt enkelt eftersom det inte framkommit det minsta pillekvitt för att han skulle vara skyldig. Ingenting, förutom att han varit häktad i målet, kommit med olika förklaringar och att han betett sig som om han vore tokig. Och misstankarna är idag avskrivna och han är frisläppt. Att då börja spekulera i någons skuld är minst sagt problematiskt, är häktning i sig ett skäl för att man kan vara skyldig till brottet?

empati fördelat enligt en normalfördelningskurva då. och håller med dig om att namn på berörda anhöriga och kanske även på misstänkt person i fråga, är överflödigt och spekulativt. självklart ska vi inte spekulera mer än nödvändigt. och just nu känns det som om statusen på fallet går att sammanfatta ganska enkelt: ingen identifierad röst, ingen dna-matchning och en okänd mördare som enda vittne. men just de tre omständigheterna du nämner är tillräcklig grund för att människor kommer att fortsätta ställa sig frågor om hans eventuella inblandning.
Citera
2014-10-20, 18:50
Medlem
Citat:
En amatörs svamlande sammanfattning av en 5 år lång tråd:

1) inringaren är inte en uppriktigt upprörd person (psykopat?)
2) inringaren är möjligen lite andfådd
3) inringaren har aldrig kontaktat polis efteråt i någon form (RO?)
4) ingen i denna tråd känner till, eller har uppgett, om någon annan person tipsat polis om inringarens eventuella identitet.
5) ingen nu levande person har identifiera rösten (inringaren död sen många år) och de som skulle kunnat identifiera honom känner inte till fallet.
6) RO har kontaktat polisen och uppgett sig själv som inringare.
7) RO är inringare och mördare, har kunskap om fallet, eller bara sjukligt fixerad vid händelsen.
8) RO tar tillbaka erkännandet + att teknisk bevisning är otillräcklig.
9) ytterligare en person finns som är intressant för polisen, men bevisläget uruselt.

Detta talar för att inringaren verkligen är mördaren. Och att han har/hade allvarliga psykiska störningar av övergående, återkommande eller konstant natur. Och att RO har kontaktat polisen. Vilket verkar minst sagt stört. Men också möjligt utan att han är gärningsman. Du som ser brister i logiken, eller kan tillföra något vettigt, gör gärna det!

Att ingen känt igen inringarens röst efter mordet på PH stämmer inte.
Jag och flera med mig har med 100 % säkerhet känt igen rösten, och vi har ringt och tipsat
polisen, och givit polisen inringarens namn, adress och telefonnummer och var han arbetar. Så
det är bara för polisen och åka ut till Lidingö och hämta honom. Varför inget händer vet vi inte,
men det kan vara andra faktorer som styr om de åker och hämtar lidingöbon ????????
Citera
2014-10-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
Att ingen känt igen inringarens röst efter mordet på PH stämmer inte.
Jag och flera med mig har med 100 % säkerhet känt igen rösten, och vi har ringt och tipsat
polisen, och givit polisen inringarens namn, adress och telefonnummer och var han arbetar. Så
det är bara för polisen och åka ut till Lidingö och hämta honom. Varför inget händer vet vi inte,
men det kan vara andra faktorer som styr om de åker och hämtar lidingöbon ????????
tycker mig känna igen detta, men det var länge sen jag läste tråden nu. det du säger är uppseendeväckande, vilka skäl tror/anar du ligger bakom polisens passivitet?
med största säkerhet finns mördaren med bland kommentatorerna i denna tråd, om han lever. någon som har en idé kring galningen?
Senast redigerad av roslagsbro 2014-10-20 kl. 21:11.
Citera
2014-10-28, 16:48
Medlem
Citat:
tycker mig känna igen detta, men det var länge sen jag läste tråden nu. det du säger är uppseendeväckande, vilka skäl tror/anar du ligger bakom polisens passivitet?
med största säkerhet finns mördaren med bland kommentatorerna i denna tråd, om han lever. någon som har en idé kring galningen?

Det är märkligt att Polisen inte gör mera i detta ärende, när de fått vår information om
identiteten på inringaren. Som jag ser det så finns 3 alternativ enligt följande.

Se är inte intresserade av vårt tips.

De har span på inringaren avseende ett anat misstänkt brott, och vill därför ej störa detta.

Det är någon inom Polisen som skyddar honom.
Citera
2014-10-28, 20:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det är märkligt att Polisen inte gör mera i detta ärende, när de fått vår information om
identiteten på inringaren. Som jag ser det så finns 3 alternativ enligt följande.

De har span på inringaren avseende ett anat misstänkt brott, och vill därför ej störa detta.

Det är väl inte otroligt att tipset som du/ni lämnat är så uppåt väggarna att polisen lagt det i pärmen för så kallade "toktips".
Citera
2014-10-31, 12:57
Medlem
flingborrs avatar
Citat:

Det är säkert uppkollat och avfärdat. Alibi/dna?
Citera
2014-11-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flingborr
Det är säkert uppkollat och avfärdat. Alibi/dna?

Om detta tips till polisen vore uppkollat och avfärdat, så borde inte lidingöbon bli så orolig
och rädd när hans arbetskamrater tar upp och diskuterar detta ärende när lidingöbon
är närvarande. ??????????????????????????????
Citera
2014-11-03, 19:31
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Om detta tips till polisen vore uppkollat och avfärdat, så borde inte lidingöbon bli så orolig
och rädd när hans arbetskamrater tar upp och diskuterar detta ärende när lidingöbon

hm. Kan vi inte göra så här. Spela in hans röst vid fikabordet i smyg och så lägger vi ett stycke här. Någon som har koll för göra en röstanalys och jämföra med inringaren?

Är det till stor sannolikhet samma person så får vi fnula vidare. Yes? No?
Citera
2014-11-03, 19:37
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Som du lägger fram det så antar jag att personen är helt och hållet oskyldig till mordet på studenten. Så därför frågar jag dig om en person (vem som helst) borde bli skakig när någon tipsar polisen om ett brott som han/hon inte begått ??????????????????????????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in