2014-11-03, 18:15
Medlem
Tar ett steg tillbaka till detta

När T hade konfronterat Y och hon lämnat riskakorna kvar i butiken ringde T till Ys klassförståndare C. Y uppgav namnet på C till T. Klassföreståndare svarade t ang snatteri "Ja det ligger nog lite kleptomani eller sånt i flickan". T svarade då C att det trodde hon inte, utan att Y pga varuvalet var hungrig.

Det är en lärare som borde få sparken. Ni som bor i Karlskrona får försöka se till det.
Citera
2014-11-03, 18:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Givet att han har garantställning tycker jag nog att det där är likgiltighetsuppsåt till misshandel. Hurpass grov misshandel det är likgiltighetsuppsåt till, kan bli en intrikat fråga för rätten.
Om han inte skulle haft garantställning hade han alltså kunnat gå helt fri? Om han bara hade varit en tillfällig besökare?

Han kan ju knappast komma och säga att han var för rädd för sin fru, att han inte tordes ingripa. Det går väl ingen på?
Citera
2014-11-03, 18:20
Medlem
Titianas avatar
funderar..
Rami sa att Yara verkade gå dåligt vid 14:00...och att denna misshandel skedde senare. Förutom en maaassa andra saker som inte går ihop, så om Yaras benpipa stack fram, hur kunde hon springa runt rummen om hon redan var skadad som Rami vittnar om?

Han motsäger sig själv...
Citera
2014-11-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om han inte skulle haft garantställning hade han alltså kunnat gå helt fri? Om han bara hade varit en tillfällig besökare?

Han kan ju knappast komma och säga att han var för rädd för sin fru, att han inte tordes ingripa. Det går väl ingen på?

Han var tillsatt att se över Yaras behov som en förälder. Dessa djur agar sina barn mer eller mindre dagligen på ett eller annat sätt. Dom är så vana med hot, straff, slag mot sina barn och ingen anser att det är konstigt - det är vardagsmat. De vuxnas problem går ut över barnen och i detta fall är jag övertygad om att Yara blev misshandlad och torterad dagligen av de vuxna som skulle tillvarata hennes behov.
Båda är skyldiga att i samförstånd ha torterat och misshandlat Yara tills hon var död.
Citera
2014-11-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Det får mig att tänka på en bok jag läste som liten "Den lilla prinsessan", först tar Rami och Amani ganska bra hand om Yara för snart kommer föräldrarna som antagligen kommer att ge dom någon ersättning och stå i stor tacksamhetsskuld till dem.
När de senare får höra att resten av familjen inte får komma så börjar de hata lilla Yara för nu är dom fast med henne. De kan inte skicka tillbaks henne och skulle de sparka ut henne så skulle dom förlora all respekt från den övriga familjen. I deras ögon var dom väl fast med "ungen" och ilskan och frustrationen togs ut på Yara och hon skulle faan i mig jobba för mat och uppehälle.
Jag undrar om Yaras pappa berättade för mamman om ändringen? Kvällen Yara mördades så skrev hon något skämtsamt till Amani om att inte ändra på Yaras nattrutiner (eller vad det nu var) för då skulle det bli så jobbigt för Madelen när dom kommit.

Men det går ju fortfarande inte ihop, för ett avslag på en ansökan ska inte utlösa detta raseri mot Yara. Det hade bara varit så enkelt att de skickat hem flickan. Eller sett de första kontakterna med soc. och skolan som en lättnad och bett dem lösa saken med ett oönskat barn i hemmet. När det blev ett avslag på föräldrarnas ansökan så måste ju saken ha diskuterats i klanen, av klanens män.

Jag har länge anat att det var något med Yara, som gjorde att ingen brydde sig. Kan hon ha sänt ut samma signaler som de tiggarbarn vi möter utomlands, som smutsiga och trasiga tvättar bilfönster vid rödljusen? De finns barn som mördas av poliser i Latinamerika för de anses som lort, och de kallar det för sanering. Kan omgivningen ha märkt att Yara är ett barn som inte betyder något för sin släkt?

Jag tror inte Yara var besvärlig ur det perspektivet de flesta av oss har på besvärliga ungar, snarare tvärtom. Det vi kan ta fasta på, är att så länge den gode mannen levde, så hade Yara det bra. Det verkade ha varit en stabil äldre kvinna.

Man skulle vilja veta vad som utlöste detta behov hos mördarparet att uppfostra flickan med detta dödliga våld. Bristen på empati över ett barn som har ont, haltar och har blåmärken är nog det värsta.

Berättelsen om att Yara fick mer mat än normalt, de sista dagarna i sitt liv visar bara på att någon passar på i sin berättelse att vinna billiga poäng, och framstå som bättre än hon är i denna sorgliga historia.
Citera
2014-11-03, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men det går ju fortfarande inte ihop, för ett avslag på en ansökan ska inte utlösa detta raseri mot Yara. Det hade bara varit så enkelt att de skickat hem flickan. Eller sett de första kontakterna med soc. och skolan som en lättnad och bett dem lösa saken med ett oönskat barn i hemmet. När det blev ett avslag på föräldrarnas ansökan så måste ju saken ha diskuterats i klanen, av klanens män.

Det kan finnas stora pengar inblandade, därav raseriet när inte allt gick som beräknat.

Vad säger att "föräldrarna" till Yara är hennes biologiska? Gör polisen DNA-test?
Citera
2014-11-03, 18:44
Bannlyst
Citat:

Hon höll i ett farligt vapen och var inte helt hundra...
Citera
2014-11-03, 18:45
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
funderar..
Rami sa att Yara verkade gå dåligt vid 14:00...och att denna misshandel skedde senare. Förutom en maaassa andra saker som inte går ihop, så om Yaras benpipa stack fram, hur kunde hon springa runt rummen om hon redan var skadad som Rami vittnar om?

Han motsäger sig själv...
Yara hade ju skadat knät redan ett par dagar innan och fått knät bandagerat i Landskrona,. Sedan hade man varit ute och städat under skoldagen och förmodligen gått en del, så det var förmodligen förklaringen till att hon gick dåligt när hon kom hem från skolan. Men även en liten flicka med skadat knä kan nog springa i panik om hon jagas av någon som slår henne med en brödkavel. Det slag som krossade knät så att benpipan stack fram utdelades nog i klädkammaren som förmodligen var det sista stället Yara försökte ta sin tillflykt till.
Citera
2014-11-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Ja, ett verbalt erbjudande.

Vad har det att göra med vem som fysiskt hämtade henne?

Jag förstår att du blir upprörd över att folk här försöker skuldbelägga Yaras föräldrar. De är inte skyldiga till mordet och det är inte heller olagligt att skicka sitt barn till Sverige som ensamkommande asylsökande, även om syftet skulle vara att bereda den övriga familjen tillstånd att bosätta sig i Sverige. Vilket även du måste inse var syftet i det här fallet. Om du nu känner Yaras föräldrar så väl som du påstår. Likväl tror jag inte att Yaras föräldrar skulle ha skickat henne hit om de hade vetat att hon skulle misshandlad och dödad här. Jag förstår att de har enorma skuldkänslor nu, och vi ska inte göra saken värre genom att skuldbelägga dem ännu mer, de har inte gjort sig skyldiga till något brott. I sinom tid kommer vi kanske att få svar på våra frågor om hur mycket föräldrarna egentligen visste om Yaras tillvaro i Sverige.

Fast jag måste ifrågasätta hur bra du egentligen känner Yaras pappa. Det är nämligen så han tidigare till media berättat om att morbrodern - alltså inte farbrodern- Rami avböjde förslaget från familjen om att ta Yara hit. Och att det var hans hustru, Amani Madi som tog henne hit ändå. Du menar att det förhåller tvärtom- att det var Rami som erbjöd sig. Har du någon förklaring till detta...
Citera
2014-11-03, 18:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hon höll i ett farligt vapen och var inte helt hundra...
Men inte fanken kommer han undan med att säga så? Han hade väl också kunnat hugga ett motsvarande eller värre vapen? Deras vikt och längd togs upp i något dokument, och han är betydligt längre och tyngre än henne. Han borde ha klarat av henne hur lätt som helst. I ett läge när ett barn håller på att bli grovt misshandlat borde man verkligen kunna kräva att den vuxne lyfter sig i håret för att försöka stoppa det hela.
Citera
2014-11-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Givet att han har garantställning tycker jag nog att det där är likgiltighetsuppsåt till misshandel. Hurpass grov misshandel det är likgiltighetsuppsåt till, kan bli en intrikat fråga för rätten.

Högsta graden på grov misshandel måste väl vara uppnått om den utsatta dör. Eller?
Citera
2014-11-03, 18:52
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Amani är 161 cm och väger 58 kg.
Rami är 180 cm och väger 85 kg.
Rami är alltså två decimeter längre och väger nästan 30 kilo mer än Amani. Han borde inte ha haft några problem med att stoppa misshandeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in