Citat:
Det får mig att tänka på en bok jag läste som liten "Den lilla prinsessan", först tar Rami och Amani ganska bra hand om Yara för snart kommer föräldrarna som antagligen kommer att ge dom någon ersättning och stå i stor tacksamhetsskuld till dem.Från förhöret med MA
RA informerade honom om den nya lagen när den kom, den som ändrade förutsättningarna för familjen att komma efter Yara.
Intressant att få veta att båda parter var medvetna om denna praxisändring. Undrar hur RA fick veta. Kan han ha blivit informerad som släkting till de tänkta anhöriginvandrarna? Kan det vara sånt som palestinier i allmänhet håller reda på? Finns det en yrkesmässig hantering av ensamkommande barn bland landsmän, ett nätverk som informerar?
Yaras frånvaro ökade märkbart efter februarilovet, har någon lärare uppgett. Stämmer ganska bra i tid med domen.
RA informerade honom om den nya lagen när den kom, den som ändrade förutsättningarna för familjen att komma efter Yara.
Intressant att få veta att båda parter var medvetna om denna praxisändring. Undrar hur RA fick veta. Kan han ha blivit informerad som släkting till de tänkta anhöriginvandrarna? Kan det vara sånt som palestinier i allmänhet håller reda på? Finns det en yrkesmässig hantering av ensamkommande barn bland landsmän, ett nätverk som informerar?
Yaras frånvaro ökade märkbart efter februarilovet, har någon lärare uppgett. Stämmer ganska bra i tid med domen.
När de senare får höra att resten av familjen inte får komma så börjar de hata lilla Yara för nu är dom fast med henne. De kan inte skicka tillbaks henne och skulle de sparka ut henne så skulle dom förlora all respekt från den övriga familjen. I deras ögon var dom väl fast med "ungen" och ilskan och frustrationen togs ut på Yara och hon skulle faan i mig jobba för mat och uppehälle.
Jag undrar om Yaras pappa berättade för mamman om ändringen? Kvällen Yara mördades så skrev hon något skämtsamt till Amani om att inte ändra på Yaras nattrutiner (eller vad det nu var) för då skulle det bli så jobbigt för Madelen när dom kommit.