2014-11-03, 15:46
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80

Jag förstår hur du menar men det står "uttalad avsikt" och det får man ta bokstavligen. Syftet är säkert att bemöta invandrarfientliga strömningar men det står inte uttalat i texten och därför stämmer inte c.
Man ska i regel inte göra egna tolkningar eller läsa mellan raderna på läsförståelsen.
Citera
2014-11-03, 15:48
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag tycker att den del frågor i läsförståelsedelen är luriga, nästan missvisande. Här är ett exempel. Texten är en recension av en bok ned titeln "Invandring bygger landet". Recensenten skriver:

"Författaren har... via befintlig historisk forskning och litteratur grävt sig tillbaka genom seklerna och hittat invandrare som byggt katedraler, startat utrikeshandel, effektiviserat förvaltningen och så vidare."

"Boken gestaltar verkligen hur modern den nationella identiteten är."

"Det svenska riket före 1809 var, liksom så gott som alla förmoderna välden, ett mångnationellt mischmasch av olika landområden med folk med skilda språk, traditioner och ibland religioner."

"Därför var det för några hundra år sedan självklart att det ofta talades tyska i Stockholm, att det vetenskapliga språket var latin, att en avsevärd del av rikets befolkning talade finska. Först efter 1809 blev svenskan det nationella språket."

(Den svenska armén) "...byggdes upp av invandrade holländska, franska, tyska, italienska, spanska och ungerska officerare, ja paradoxerna är många när man ser förbi efterhandskonstruktionerna."

Frågan lyder
:
"Har författaren, enligt texten, någon uttalad avsikt med sin bok, och i så fall vilken?

Två av svarsalternativ är:

C Ja, att bemöta invandrarfientliga attityder och strömningar.
D Nej, någon uttalad avsikt framgår ej av texten.

Rätt svar är D.

Jag köper den bedömningen, det står ingenstans i recensionen om en uttalad avsikt från författarens sida. Men om man skriver en bok med titeln "Invandring byggde landet", där budskapet är att invandrare har skapat Sverige och att "det svenska" bara är ett modernt påfund, då ligger det nära till hands att bedöma att författarens egentliga avsikt med boken är alternativ C - inte D.

Håller med dig om att C är ett alternativ som skulle kunna stämma in om frågan var formulerad på ett annat sätt. Men då de specifikt frågar om en uttalad avsikt så som inte finns i texten så blir det D. Det gäller att inte göra några tolkningar eller att utgå från något utan att bara läsa ordagrant och svara på frågan, inget mer.
Citera
2014-11-03, 16:00
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Håller med dig om att C är ett alternativ som skulle kunna stämma in om frågan var formulerad på ett annat sätt. Men då de specifikt frågar om en uttalad avsikt så som inte finns i texten så blir det D. Det gäller att inte göra några tolkningar eller att utgå från något utan att bara läsa ordagrant och svara på frågan, inget mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag förstår hur du menar men det står "uttalad avsikt" och det får man ta bokstavligen. Syftet är säkert att bemöta invandrarfientliga strömningar men det står inte uttalat i texten och därför stämmer inte c.
Man ska i regel inte göra egna tolkningar eller läsa mellan raderna på läsförståelsen.
Ni har helt rätt. Felet jag gör är att jag läser mellan raderna. Nyckelformuleringen är "uttalad avsikt". Men jag tror lika förb*nnat att författaren hade något slags antirasistskt syfte med boken. På så sätt är alternativ C rätt - men i HP-sammanhanget fel. Ett av många exempel på kluriga och snudd på missvisande frågor.
Citera
2014-11-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Kom ner på jorden nu, om det nu var så "busenkelt" varför fick du inte bättre än 58/53? Jag förberedde mig inte heller och fick 73/64! Derivata återfinns i matte 3, högskoleprovet ska vara för alla så det skulle väl vara orättvist för de som bara läst matte2? De kvantitativa uppgifterna är inte till för att testa vad man kommer ihåg för deriveringsregler, utan för att testa ens problemlösningsförmåga och logiska tänkande. Samtidigt så motsvarar inte ett A i matte4/5 ett 1,5+ på högskoleprovet. Och angående att man lär sig hur uppgifterna är utformade, det gör man väl i vilken matte/fysikbok som helst isf? Är även matte4 ett glosprov då?

Hahaha tänkte på samma sak.
Anser inte att provet var busenkelt eftersom jag inte löste alla uppgifter.
Jag går i tvåan och pluggade inte alls matte och fick troligen trots de en bra bit över nivån som krävs för 2.0 på mattedelen helt utan att plugga.
Behöver nog inte råd från någon som skrev betydligt sämre, tror ingen här behöver de.

För övrigt kan du anse ett prov vara busenkelt när du fått alla rätt alternativt gjort enstaka slarvfel som du egentligen kan räkna ut utan vidare problem.
Har under hela min skoltid hört klasskamrater hävda att ett prov är lätt fast de inte klarar de, något som stör mig oerhört.
Citera
2014-11-03, 18:57
Bannlyst
rykte är att normeringana kommer 15 nov vad tror ni osv
Citera
2014-11-03, 19:02
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
Normeringen för höstens prov är klara den 19 november.
Källa: Studera.nu
Citera
2014-11-03, 19:14
Medlem
Citat:

Haha vadå rykte? Sitter du med på kafferasterna på UU?
Citera
2014-11-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
För övrigt kan du anse ett prov vara busenkelt när du fått alla rätt alternativt gjort enstaka slarvfel som du egentligen kan räkna ut utan vidare problem.
Har under hela min skoltid hört klasskamrater hävda att ett prov är lätt fast de inte klarar de, något som stör mig oerhört.

Är det de personerna som då och då (när det är prov) har "en dålig dag"? Under alla mina år i skolan kan jag inte minnas ett enda tillfälle då jag haft en sådan dag. Men jag antar att jag och mina klasskamrater alltid varit lika duktiga, jag har bara haft bättre betyg eftersom jag haft bra dagar på proven och kan hantera stress

Angående det att män "gynnas" av högskoleprovet, visar på att skolan mäter så mycket mer än ren kunskap. Det ska motiveras, resoneras och analyseras på detaljnivå. Min upplevelse är att tjejer oftast är flitigare (duktigare?) på just detta, även fastän de inte nödvändigtvis har samma kunskap. Det kan även vara så att det är mer accepterat/förväntat att tjejer ska bete sig så. Personligen tycker jag skolan borde lägga lite mer vikt vid kunskap än vad som görs idag, troligen hade killars och tjejers betyg blivit mer jämlika då.
Citera
2014-11-03, 19:25
Medlem
Citat:

Du har redan fått infon att normeringen kommer den 19e november, men jag vill ändå uppmana dig att försöka bli av med din normeringsfixering, det går alldeles utmärkt att leva ett normalt liv fram till dess

Citera
2014-11-03, 19:40
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Angående det att män "gynnas" av högskoleprovet, visar på att skolan mäter så mycket mer än ren kunskap. Det ska motiveras, resoneras och analyseras på detaljnivå. Min upplevelse är att tjejer oftast är flitigare (duktigare?) på just detta, även fastän de inte nödvändigtvis har samma kunskap. Det kan även vara så att det är mer accepterat/förväntat att tjejer ska bete sig så. Personligen tycker jag skolan borde lägga lite mer vikt vid kunskap än vad som görs idag, troligen hade killars och tjejers betyg blivit mer jämlika då.

Män har också bättre resultat än kvinnor i de nationella proven i engelska och matematik, vilket ju är de ämnen som tar stor del i högskoleprovet. Det låter logiskt med tanke på att engelska är nåt man lär sig framför datorn (datornördar är oftast män) och män även har något bättre spatialt tänkande medan kvinnor är mer duktiga (enligt Illustrerad Vetenskap, populärvetenskaplig tidning man bör ta med en viss nypa salt) på verbalt tänkande. Evolutionärpsykologer brukar förklara det med att det skulle vara gynnsamt med spatialt tänkande för män under miljön (EEA) när de jagade mat, exempelvis när man kastade ett spjut efter en ren, eller vad fan vet jag. I dagsläget är väl fickparkering mer aktuellt.

Något intressant är ju att män oftast i IQ-tester är betydligt mer diversifierade än kvinnor, dvs, det finns fler manliga genier, liksom fler manliga idioter.

The differences in average IQ between men and women are small in magnitude and inconsistent in direction,[55][74][75][76][77] although the variability of male scores has been found to be greater than that of females, resulting in more males than females in the top and bottom of the IQ distribution.[78]

http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_psychology#Intelligence

Det har dock kanske inte så mycket med HP att göra.
Citera
2014-11-03, 19:47
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Du har redan fått infon att normeringen kommer den 19e november, men jag vill ändå uppmana dig att försöka bli av med din normeringsfixering, det går alldeles utmärkt att leva ett normalt liv fram till dess

Lättare sagt än gjort, har du en gång fastnat i nomineringscirkeln tar du dig aldrig ur den.
Citera
2014-11-03, 20:14
Medlem
LaudonISs avatar
I normeringstabellerna kan man till exempel se att de som hade 2.0 på KVA VT14 utgjorde top 1 % av alla provdeltagare och att dessa var 782 st av totalt 76 483 provdeltagare. Om man fick 2.0 på den delen kan man alltså veta att man var bland de 782 bästa.

För att få 2.0 på det provet krävdes minst 69 poäng.

Om man då till exempel skulle få 75 poäng (betydligt bättre än top 782) så skulle det ju vara intressant att veta vilken "placering" man hamnar på då.

Är det möjligt att ta reda på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in