2014-11-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Ja, ett verbalt erbjudande.

Vad har det att göra med vem som fysiskt hämtade henne?

OK då vet jag det. Jag gjorde dock den kopplingen.
Citera
2014-11-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Jag vet mycket som ni säkert skulle önska ta del av.
Men mitt intresse ligger inte i att pumpa föräldrarna på information.

Pappan, som jag träffat mest, har jag diskuterat andra saker med för det mesta.
En person i pappans situation behöver få pausa hjärnan genom att tänka på andra saker också.
Det handlar om respekt, det som någon vill berätta för mig, det får dom berätta.
Man sitter inte och frågar en massa om ett så känsligt ämne tycker jag.

Självklart vet jag mer än vad jag kommer skriva här, jag har fått saker berättat i förtroende som jag inte kommer sprida.

Jag berättade det för er som jag fått veta, och jag var tydlig med att jag inte diskuterade sönder varför, var, när, och hur detta erbjudande gavs. Utifrån vad jag fått berättat och mitt intryck av föräldrarna har jag inte haft anledning att ifrågasätta heller.

Vilken "vuxenhet" menar du?

Nu blir jag intresserad på riktigt!

Vad gör du och pappan för att pausa hjärnan? Och varför är det respekt att du inte har förmågan eller modet att gå in på samtal om det som är viktigt i livet och en relation? Vad får du ut av att bara lyssna? Hur är äktenskapet mellan Mohammed och Madeleen? Förstår hon verkligen honom...

Om du fått reda på saker så är det min åsikt att du berättar det omedelbart för åklagaren, som säkerligen behöver ledtrådar beträffande Rami och Madi. Som medborgare har du också en skyldighet att se till att ingen oskyldig döms eller att någon skyldig kommer undan.

För vi vill väl alla att de båda åtalade ska få det straffet som tillkommer dem?

Är det av respekt för klanen Alnajjar att du sprider vilseledande uppgifter på Flashback, under förevändning att du vill väl och är en vän av sanningen?
Citera
2014-11-03, 13:24
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Många är väldigt arga över Yaras öde och vi som följer den här tråden blir nog ännu mer engagerade när man läser om hur fruktansvärd hennes sista tid i livet var.
Ingen här tror att föräldrarna hade önskat sin dotter död men samtidigt så hade Yara antagligen varit vid liv idag om de inte skickat iväg henne.
Om jag hade bott i ett krigshärjat land hade jag kanske gjort samma sak med den skillnaden att jag vet vem min syster och hennes man är. Jag vet att dom aldrig skulle lägga en hand på ett barn och jag vet att mitt barn skulle känna sig trygg hos dom.
Jag tror att Yaras föräldrar tänkte precis på samma sätt som du. Madleen ansåg säkert att hon kände sin bror och hans fru lika bra som du känner din syster och hennes man och att Yara skulle kunna känna sig helt trygg hos dem. Att de skulle göra Yara illa var säkert något som de aldrig ens kunde föreställa sig. Jag är övertygad om att de i så fall aldrig skulle ha låtit Yara följa med till Sverige. Problemet är ju att det vi tror oss veta om andra människor - hur nära oss de än står - inte alltid stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-03 kl. 13:41. Anledning: saknat ord
Citera
2014-11-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lite mera fågel:

Herregud, blodet i hissen är troligen från Yara. Försökte hon fly eller försökte paret "göra sig av" med henne?

Att Rami hade spår av cannabis i blodet var en nyhet som kan förklara en hel del. Varifrån fick han tillgång till det? Är det detta som Amani hotat att avslöja?
Citera
2014-11-03, 13:50
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag tror att Yaras föräldrar tänkte precis på samma sätt som du. Madleen ansåg säkert att hon kände sin bror och hans fru lika bra som du känner din syster och hennes man och att Yara skulle kunna känna sig helt trygg hos dem. Att de skulle göra Yara illa var säkert något som de aldrig ens kunde föreställa sig. Jag är övertygad om att de i så fall aldrig ha låtit Yara följa med till Sverige. Problemet är ju att det vi tror oss veta inte alltid stämmer med verkligheten.
Nej, jag VET att min syster och hennes man aldrig skulle slå sina barn eller andras barn.
Ingen i Yaras familj verkar ha känt Amani särskilt bra och hur ofta hade Madleen kontakt med sin bror egentligen?
Med det sagt så betyder inte det att jag lägger någon skuld för Yaras död på föräldrarna men jag får känslan av att de inte hade en särskilt bra kontakt med Rami och Amani både innan och efter Yara kom till dom.
Jag undrar om inte Rami fick mycket påtryckningar av även resten av familjen att ta emot Yara i Sverige.
Satt han inte och pratade med sin pappa (Yaras morfar) när hon låg död/döende och låtsades som ingenting?
Citera
2014-11-03, 13:50
Medlem
Citat:
Jag tror att Yaras föräldrar tänkte precis på samma sätt som du. Madleen ansåg säkert att hon kände sin bror och hans fru lika bra som du känner din syster och hennes man och att Yara skulle kunna känna sig helt trygg hos dem. Att de skulle göra Yara illa var säkert något som de aldrig ens kunde föreställa sig. Jag är övertygad om att de i så fall aldrig skulle ha låtit Yara följa med till Sverige. Problemet är ju att det vi tror oss veta om andra människor - hur nära oss de än står - inte alltid stämmer med verkligheten.

Du tog orden ur min mun.. Det där stämmer bra.
Citera
2014-11-03, 13:51
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Herregud, blodet i hissen är troligen från Yara. Försökte hon fly eller försökte paret "göra sig av" med henne?

Att Rami hade spår av cannabis i blodet var en nyhet som kan förklara en hel del. Varifrån fick han tillgång till det? Är det detta som Amani hotat att avslöja?
Har för mig att det var Ramis blod dom fann i trappuppgången och hissen eller har jag fel?
Citera
2014-11-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Så att Yara skulle ha kommit hit i februari blir ännu mindre trovärdigt eftersom hon var med Amani när hon stal.
Jag kan bara inte förstå varför dom ljuger om NÄR Yara kom hit, vad är det dom vill dölja?
Det kan ju vara så att T på Willys tar fel om att det var Yara som var med vid stölden Amani åkte fast för. Det låg ju lite tid mellan det tillfället och Yaras egna små matsnatterier.
Jag tror inte riktigt på 2012, vi ha gått igenom det rätt noga tidigare. Det finns bilder tagna i Gaza på vad som ser ut som födelsedagskalas när hon fyllde 7. Det var 25/9 2012 om personuppgifterna stämmer. Skulle gärna länka bilder, men anonfiles verkar inte funka. Vad kan man använda istället?
Citera
2014-11-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Enligt LVU:n är barnen födda 101011 och 130409.
Yara säjs ha kommit i februari 2013.
Det går inte ihop för mej heller med en höggravid Madi på flyget.
Någon helt annan person kan ha tagit med Yara till Sverige eller till Holland för vidare transport till Karlskrona!Vi kommer inte att få veta sanningen. Rami och Amani bodde väl för tidpunkten i Kungsmarken där borde väl någon ha sett eller hört något om när tösen dök upp! Visst Amani kan ha hämtat Yara tidigare inte i slutet av sin graviditet. Det bästa med Amani var väl alla hennes syskon som redan bodde här,hon far ensam hit efter en tid(hur långt kan man leta upp!)innan Rami kommer med sonen som hunnit bli 9 mån.Hela denna planering är Alnajjar medvetna om ,och det gick ju vägen för Rami o Amani.Så det var bara att göra likadant och Yara blev ankarbarnet som fick sätta livet till men ankarbarn är hon fortfarande.
Citera
2014-11-03, 13:55
Medlem
Citat:
Jag tror att Yaras föräldrar tänkte precis på samma sätt som du. Madleen ansåg säkert att hon kände sin bror och hans fru lika bra som du känner din syster och hennes man och att Yara skulle kunna känna sig helt trygg hos dem. Att de skulle göra Yara illa var säkert något som de aldrig ens kunde föreställa sig. Jag är övertygad om att de i så fall aldrig ha låtit Yara följa med till Sverige. Problemet är ju att det vi tror oss veta inte alltid stämmer med verkligheten.

Det finns olika sätt att hantera livet, och jag anser att se verkligheten underlättar!

Du presumerar att alla vill sina barn väl. Vi är många som sett att så är inte fallet. Grenom egna upplevelser i barndomer eller genom iakttagelser av föräldrar som verkligen ställer till det för barnen. Det kan vara nya partners, nya barn, flytt från invand miljö, missbruk, och allt jag inte kommer på just nu.

Hamilkar har påtalat att det handlar om barn som betyder mindre för föräldrarna än favoritbarnen. Att föräldrar känner olika inför barnen, och att barn i samma familj kan behandlas olika.

Det är ingen hittills som bemött detta, och jag har tvekat och avvaktat. Det blir personligt. Men ofta är de enkla förklaringarna de som är sanna, trots att det visar upp en bild om hur tarvligt livet kan bli. När vuxnas intressen offrar barnens grundläggande behov.

Det sista meddelandet från Hamilkars fågel, visar hur avhumaniserad Yara var att till och med skolan avfärdade hennes situation som orsakad av att hon har kleptomani i sig. Det är enklare att slå ihjäl ett barn som inte har den värdighet våra barn har, och det är föräldrarnas fel som utgick ifrån att andra tar hand om deras barn och nu ska svenska samhället ta hand om dem.

Fickpengar och normala kläder hade kunnat förhindra detta, för det har med mänsklig värdighet att göra. Och det fanns inget hinder för skitfarsan att fråga sin dotter om hur hon mår, har det med pengar, kläder, och fråga om allt sånt som intresserar 8-åringar. För jag skulle inte utgå från en massa saker, jag tar reda på fakta.

Det blir absurt i dessa dagar med Skype och Facebook att man utgår ifrån att ens barn mår bra utan att verkligen ta reda på det! Men de sa till Yara att stå ut. Så det är ännu en lögn att de inte visste, för det var något med Yara som gjorde att ingen brydde sig.
Citera
2014-11-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu blir jag intresserad på riktigt!

Vad gör du och pappan för att pausa hjärnan? Och varför är det respekt att du inte har förmågan eller modet att gå in på samtal om det som är viktigt i livet och en relation? Vad får du ut av att bara lyssna? Hur är äktenskapet mellan Mohammed och Madeleen? Förstår hon verkligen honom...

Om du fått reda på saker så är det min åsikt att du berättar det omedelbart för åklagaren, som säkerligen behöver ledtrådar beträffande Rami och Madi. Som medborgare har du också en skyldighet att se till att ingen oskyldig döms eller att någon skyldig kommer undan.

För vi vill väl alla att de båda åtalade ska få det straffet som tillkommer dem?

Är det av respekt för klanen Alnajjar att du sprider vilseledande uppgifter på Flashback, under förevändning att du vill väl och är en vän av sanningen?

Du har ju kommit fram till att jag hittar på, så varför frågar du mig allt detta?
Åk till Karlskrona och fråga dom själv, du verkar inte ha svårt för att ställa olämpliga frågor.
Eller det kanske bara är när du är anonym?

Nähe du, du är inte värd mer tid nu.
Så hej då på dig.
Citera
2014-11-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

.....

Jag tycker han gjort rätt som fått M att tänka på annat än att bara älta det förskräckliga som har hänt Yara. Ett samtalsstöd helt enkelt. M har varit ensam och säkert tänkt, och tänkt på vad Yara fått gå igenom.

Upplevt skuld, skam och naturligtvis ilska.

Det som har hänt har hänt. Förebråelser och skuldbeläggning hjälper inte föräldrarna i detta läge. Är övertygad att dom säkerligen står för det själva. Nu är dom i sorg-och krisreaktion.

Nu är det nästa steg och att få de skyldiga dömda.

Minst två dagar (?) kommer att ägnas åt förhör av de åtalade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in