Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
Jag tror att Yaras föräldrar tänkte precis på samma sätt som du. Madleen ansåg säkert att hon kände sin bror och hans fru lika bra som du känner din syster och hennes man och att Yara skulle kunna känna sig helt trygg hos dem. Att de skulle göra Yara illa var säkert något som de aldrig ens kunde föreställa sig. Jag är övertygad om att de i så fall aldrig ha låtit Yara följa med till Sverige. Problemet är ju att det vi tror oss veta inte alltid stämmer med verkligheten.
Det finns olika sätt att hantera livet, och jag anser att se verkligheten underlättar!
Du presumerar att alla vill sina barn väl. Vi är många som sett att så är inte fallet. Grenom egna upplevelser i barndomer eller genom iakttagelser av föräldrar som verkligen ställer till det för barnen. Det kan vara nya partners, nya barn, flytt från invand miljö, missbruk, och allt jag inte kommer på just nu.
Hamilkar har påtalat att det handlar om barn som betyder mindre för föräldrarna än favoritbarnen. Att föräldrar känner olika inför barnen, och att barn i samma familj kan behandlas olika.
Det är ingen hittills som bemött detta, och jag har tvekat och avvaktat. Det blir personligt. Men ofta är de enkla förklaringarna de som är sanna, trots att det visar upp en bild om hur tarvligt livet kan bli. När vuxnas intressen offrar barnens grundläggande behov.
Det sista meddelandet från
Hamilkars fågel, visar hur avhumaniserad Yara var att till och med skolan avfärdade hennes situation som orsakad av att hon har kleptomani i sig. Det är enklare att slå ihjäl ett barn som inte har den värdighet våra barn har, och det är föräldrarnas fel som utgick ifrån att andra tar hand om deras barn och nu ska svenska samhället ta hand om dem.
Fickpengar och normala kläder hade kunnat förhindra detta, för det har med mänsklig värdighet att göra. Och det fanns inget hinder för skitfarsan att fråga sin dotter om hur hon mår, har det med pengar, kläder, och fråga om allt sånt som intresserar 8-åringar. För jag skulle inte utgå från en massa saker, jag tar reda på fakta.
Det blir absurt i dessa dagar med Skype och Facebook att man utgår ifrån att ens barn mår bra utan att verkligen ta reda på det! Men de sa till Yara att stå ut. Så det är ännu en lögn att de inte visste, för det var något med Yara som gjorde att ingen brydde sig.