Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Varför tar du illa upp av det? Personligen tycker jag mest att det stör läsningen, men inte mer än så, och det handlar mest om ovana.
Det finns ju onekligen vissa poänger med ordet. Använder du pronomet "han" talar du om att personen du pratar om är av manligt kön. Använder man "hen" kan man signalera lite olika saker beroende på sammanhang. En del använder det för att de inte vill säga eller inte vet könet på den de pratar om. Visserligen finns det redan ord för sådant, men synonymer är inget nytt. Ibland används det för att signalera att personen man pratar om inte vill definiera sig.
Jag förklarade ju att det var en viss typ av människor som nyttjade ordet och de personerna har en läskig förmåga att tillhöra någon av dem grupperna jag föraktar.
Sen föredrar jag ärlighet och jag ser ingen anledning till att undvika att diskutera om det är en han eller hon. Vill man inte säga vilket kön personen har undviker man att använda hon eller han. Det är rätt uppenbart när personerna väljer att nyttja ordet hen, oftast vet man redan vilket kön personen har allt med tanke på texten och då blir ordet totalt onödigt. Och då nyttjar man det enbart för att vara PK.
Vill man inte berätta allt så ska man inte berätta något, man förvränger sanningen helt enkelt. Vill man inte definiera sig och utesluta viktig information (ja, könet är ytterst viktigt) så kanske man inte skall säga något överhuvudtaget.