2014-10-25, 22:56
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rothineaugh
Ə finns stor å litn.
Tack, här lär man sig något nytt varje dag. I ett land med 300 ostar har man förstås både ə och Ə.
Citera
2014-10-25, 23:09
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det märks tydligt att det var intvingat. Det är så typiskt med de flesta "hen" att det inte skulle behövts. I korsordstexter vore följande fullt tillräckligt:
Invandrar annorstädes

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Eller kort och gott, för att spara bokstäver och kanske få striktare semantik:
invandrar därstädes

Blir det på detta sätt tydligt att svaret ska vara i bestämd form? Ska svaret vara t.ex. psalmen har jag en känsla av att man brukar skriva något i stil med den sjungs i kyrkan. Skriver man sjungs i kyrkan blir det psalm. Eller är det inte så strikt?
Citera
2014-10-25, 23:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Blir det på detta sätt tydligt att svaret ska vara i bestämd form? Ska svaret vara t.ex. psalmen har jag en känsla av att man brukar skriva något i stil med den sjungs i kyrkan. Skriver man sjungs i kyrkan blir det psalm. Eller är det inte så strikt?

Min erfarenhet är att det inte är så strikt.
Citera
2014-10-25, 23:31
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Blir det på detta sätt [invandrar därstädes] tydligt att svaret ska vara i bestämd form? Ska svaret vara t.ex. psalmen har jag en känsla av att man brukar skriva något i stil med den sjungs i kyrkan. Skriver man sjungs i kyrkan blir det psalm. Eller är det inte så strikt?
Det var där jag menade att det finns en semantisk skillnad mellan annorstädes och därstädes, eftersom där är ett land i sänder.

Annars är följande nyckel vanlig för att indikera bestämd form:
en flyttare
med lösning *MIGRANTEN (wild card *).
Citera
2014-10-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det märks tydligt att det var intvingat. Det är så typiskt med de flesta "hen" att det inte skulle behövts. I korsordstexter vore följande fullt tillräckligt:
Invandrar annorstädes

Nja. Det finns en konvention i korsord, varigenom uttrycks om det sökta ordet förväntas i bestämd eller obestämd form. Till din nyckel skulle lösningen bli EMMIGRANT. Däremot finns det ju två fullt vedertagna, funktionellt könsneutrala sätt att skriva nyckeln:

Han invandrar annorstädes
Den invandrar annorstädes

Tillägg: hade inte läst i kapp tråden då detta skrevs.
Citera
2014-10-28, 14:33
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Nja. Det finns en konvention i korsord, varigenom uttrycks om det sökta ordet förväntas i bestämd eller obestämd form. Till din nyckel skulle lösningen bli EMMIGRANT. ...
Säkert ett trivialt skrivfel, men av etymologiska skäl har emigrant och immigrant olika antal bokstäver.
Citera
2014-11-03, 02:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Angående "de" och "dem" så har jag fått lära mig att det fungerar utmärkt att använda "dem" istället för "de" / "dom" det är en smaksak. Om jag har fel så anpassar jag mig och ändrar mig, men tills dess skriver jag så.

Finns massa olämpliga ord som huserar i dagsläget men det ger folk ingen rätt att nyttja "DEM"
Hen är till för att provocera och det är enbart vänstertomtar som nyttjar det ordet, och jag finner det fullständigt motbjudande och jag har min fulla rätt att tycka det. Jag har också min fulla rätt att förlöjliga människor som använder ordet hen och lagliga trakasserier hyser jag ingen skam att nyttja emot människor jag ser irl nyttja ordet.

Det är en fråga om val. Känner man sig bekväm med ordet får man använda det men då skall man vänta sig en konsekvens.
Jag måste säga att det är lite lustigt att vissa personer får ett sådant oerhört agg mot ett nytt ord. Jag kan verkligen inte förstå det.
Citera
2014-11-03, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag måste säga att det är lite lustigt att vissa personer får ett sådant oerhört agg mot ett nytt ord. Jag kan verkligen inte förstå det.

Alla tar illa upp av något det kan vara lösaktiga människor, rasism och annorlunda åsikter.

Jag tar illa av mig vid ord som uppenbart är till för att bryta normen. Och det är alltid samma sorts människor som använder ordet och de personerna som gör det tillhör ALLTID grupperna av individer som jag hatar.

Tråkigt sammanträffande faktiskt.
Citera
2014-11-03, 02:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Alla tar illa upp av något det kan vara lösaktiga människor, rasism och annorlunda åsikter.

Jag tar illa av mig vid ord som uppenbart är till för att bryta normen. Och det är alltid samma sorts människor som använder ordet och de personerna som gör det tillhör ALLTID grupperna av individer som jag hatar.

Tråkigt sammanträffande faktiskt.
Varför tar du illa upp av det? Personligen tycker jag mest att det stör läsningen, men inte mer än så, och det handlar mest om ovana.

Det finns ju onekligen vissa poänger med ordet. Använder du pronomet "han" talar du om att personen du pratar om är av manligt kön. Använder man "hen" kan man signalera lite olika saker beroende på sammanhang. En del använder det för att de inte vill säga eller inte vet könet på den de pratar om. Visserligen finns det redan ord för sådant, men synonymer är inget nytt. Ibland används det för att signalera att personen man pratar om inte vill definiera sig.
Citera
2014-11-03, 03:16
Medlem
Citat:
Varför tar du illa upp av det? Personligen tycker jag mest att det stör läsningen, men inte mer än så, och det handlar mest om ovana.

Det finns ju onekligen vissa poänger med ordet. Använder du pronomet "han" talar du om att personen du pratar om är av manligt kön. Använder man "hen" kan man signalera lite olika saker beroende på sammanhang. En del använder det för att de inte vill säga eller inte vet könet på den de pratar om. Visserligen finns det redan ord för sådant, men synonymer är inget nytt. Ibland används det för att signalera att personen man pratar om inte vill definiera sig.

Jag förklarade ju att det var en viss typ av människor som nyttjade ordet och de personerna har en läskig förmåga att tillhöra någon av dem grupperna jag föraktar.

Sen föredrar jag ärlighet och jag ser ingen anledning till att undvika att diskutera om det är en han eller hon. Vill man inte säga vilket kön personen har undviker man att använda hon eller han. Det är rätt uppenbart när personerna väljer att nyttja ordet hen, oftast vet man redan vilket kön personen har allt med tanke på texten och då blir ordet totalt onödigt. Och då nyttjar man det enbart för att vara PK.

Vill man inte berätta allt så ska man inte berätta något, man förvränger sanningen helt enkelt. Vill man inte definiera sig och utesluta viktig information (ja, könet är ytterst viktigt) så kanske man inte skall säga något överhuvudtaget.
Citera
2014-11-03, 03:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag förklarade ju att det var en viss typ av människor som nyttjade ordet och de personerna har en läskig förmåga att tillhöra någon av dem grupperna jag föraktar.
Ska jag tolka det som att du inte bryr dig om någon från en annan gruppering använder det ordet?
Citera
2014-11-03, 03:47
Medlem
Citat:
Ska jag tolka det som att du inte bryr dig om någon från en annan gruppering använder det ordet?

Det kan du göra. Nu har jag aldrig hört någon annan nyttja det ordet så kan inte uttala mig, chansen finns att det blivit så inrotat av förakt att jag stör mig på det också.

Kan väl hoppas på att någon jag anser vara frisk och ordentlig börjar nyttja ordet så kan vi invänta reaktion.

Mina bekanta irl skulle aldrig använda ordet men om vi tänker OM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in