2014-10-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det skulle väl i de flesta dialekter uttalas på samma sätt som den nuvarande e-formen.

Man får väl betona det ordentligt: yppigä. Det gör ju redan hen-användare: för att det skall höras att det är hen man säger så betonar man det onaturligt mycket jämfört med om ett han eller hon hade stått på dess plats, och h:et får en flåskaraktär jämfört med i han eller hon, där det snarare försvagas mitt i mening.
Citera
2014-10-22, 17:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Man får väl betona det ordentligt: yppigä. Det gör ju redan hen-användare: för att det skall höras att det är hen man säger så betonar man det onaturligt mycket jämfört med om ett han eller hon hade stått på dess plats, och h:et får en flåskaraktär jämfört med i han eller hon, där det snarare försvagas mitt i mening.

I den mån det finns ett "korrekt" uttal för "hen" så ska det ju rimma på "den".
Citera
2014-10-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I den mån det finns ett "korrekt" uttal för "hen" så ska det ju rimma på "den".

Jo, och det används. Vad jag menar är dels att "hen" får extra betoning i satsen jämfört med vad ett han eller hon hade fått på samma plats, dels att i satser som "Pelle sade att han skulle komma" uttalas han obetonat och med mycket svagt h. Skulle man uttala hen på motsvarande sätt skulle det lätt misstagas för en eller den, varför ordet, men särskilt h:et tenderar att förstärkas på ett sätt som får hela satsen att låta onaturlig -- gärna uttalas ordet dessutom litet långsammare än resten av satsen.
Citera
2014-10-22, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo, och det används. Vad jag menar är dels att "hen" får extra betoning i satsen jämfört med vad ett han eller hon hade fått på samma plats, dels att i satser som "Pelle sade att han skulle komma" uttalas han obetonat och med mycket svagt h. Skulle man uttala hen på motsvarande sätt skulle det lätt misstagas för en eller den, varför ordet, men särskilt h:et tenderar att förstärkas på ett sätt som får hela satsen att låta onaturlig -- gärna uttalas ordet dessutom litet långsammare än resten av satsen.

Jag har faktiskt aldrig hört någon använda det i tal, annat än skämtsamt eller rent informerande om ordet som sådant, så jag kan egentligen inte bedöma hur det tar sig i uttryck.
Citera
2014-10-22, 17:55
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... i satser som "Pelle sade att han skulle komma" uttalas han obetonat och med mycket svagt h. ...
Det är nog särskilt [icke-]markant när h- följer det »att« som uttalas med tydligt -t (konjunktionen, som kan ha varit þat i fornsvenskan).

– {pelle sa’ att ’an skulle komma}

Ironin är att i tal så blir skillnaden liten mellan obetonade { ’an / ’on / ’en / ’ən } medan skriftställaren måste bestämma sig för en vokaltangent som finns och skriva ut h-.
Citera
2014-10-22, 18:28
Medlem
Citat:
Menar du att [h] hen inte bara är ett normalt uttal av ett [h] som annars faller bort utan att det dessutom har en annan karaktär än vad [h] normalt har i svenskan?
Citera
2014-10-23, 00:41
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt aldrig hört någon använda det i tal, annat än skämtsamt eller rent informerande om ordet som sådant, så jag kan egentligen inte bedöma hur det tar sig i uttryck.

Kan inte minnas att jag någonsin hört någon använda det i levande livet, däremot i radio, då formen av podcast. Men det var då varken i skämtsamt eller informerande syfte.
Citera
2014-10-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Menar du att [h] hen inte bara är ett normalt uttal av ett [h] som annars faller bort utan att det dessutom har en annan karaktär än vad [h] normalt har i svenskan?

Jag avser ett h-uttal, men ett som skulle fallit bort om talaren sagt han eller hon istället. Det är som att det bortfallande h:et skulle reducera hennet till ett en eller den, vilket giver lyssnaren för litet information om vilket ord som egentligen sades. 'an och 'on är dels invanda, men dels har de heller inga näraliggande ord de kan förväxlas med. Frågan är om hen någonsin kommer att låta annat än styltigt i tal.
Citera
2014-10-25, 22:14
Medlem
egon2bs avatar
SvD:s fredagkorsord (Kors & Tvärs 24 oktober) har följande nyckel
hen invandrar annorstädes ¹
Lösningen är EMIGRANTEN.

Korsordskonstruktören signerar sig Åsa. SvD är konservatismens sista utpost. Skjut inte budbäraren.

Som ett tidens tecken kan lösare tävla genom att via SMS koda ordet KÄRLEK till fem siffror.

¹ Med versaler, så hən skulle inte fungera.
Citera
2014-10-25, 22:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
SvD:s fredagkorsord (Kors & Tvärs 24 oktober) har följande nyckel
Lösningen är EMIGRANTEN.

Korsordskonstruktören signerar sig Åsa. SvD är konservatismens sista utpost. Skjut inte budbäraren.

Som ett tidens tecken kan lösare tävla genom att via SMS koda ordet KÄRLEK till fem siffror.

Det märks tydligt att det var intvingat. Det är så typiskt med de flesta "hen" att det inte skulle behövts. I korsordstexter vore följande fullt tillräckligt:
Invandrar annorstädes
Citera
2014-10-25, 22:36
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... I korsordstexter vore följande fullt tillräckligt:
Invandrar annorstädes
Eller kort och gott, för att spara bokstäver och kanske få striktare semantik:
invandrar därstädes
Senast redigerad av egon2b 2014-10-25 kl. 22:59.
Citera
2014-10-25, 22:37
Medlem
Rothineaughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ə finns stor å litn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in