Citat:
Ursprungligen postat av
scoreeis
Tack för infon
Precis, men det känns väldigt orimligt att så många skulle bli antagna som reserver..
Ja, jag antar att reservplatserna lottas ut men enligt GU så går dem "strikt efter en lista när dem tog in reserver", och därför undrar jag om vi med samma hp rangordnas efter gymnasiebetyg på den listan eller om vi sammanställs i reservlistan och dras slumpmässigt.. Det är väl olika för olika universitet kan jag tänka mig.
Jag tror inte det är så orimligt eftersom många inte prioriterat Götet som förstahandsval. När man därmed blir uppringd från KI tackar man alltså ofta ja och lämnar platsen man fick på GU. Det blir liksom en dominoeffekt, förutom hos KI som ofta söks som första val och de tar heller inte in reserver utan kör på överintag istället.
Du kanske tycker ovanstående låter motsägelsefullt men jag menar att det är i urval II som KI tar in fler studenter. Angående GU så är de lite speciella just för att de inte tillämpar HP-urskiljning på samtliga som söker in på betyg (utan det är nån viss procentsats jag inte har i minnet atm), däremot tillämpar man inte nån betygsurskiljning på de som söker HP-kvoten så vitt jag vet. Det där med lista du pratar om låter bara som reservplaceringar, och som jag förstått det har de blivit rangordnade slumpmässigt för dem med samma HP-resultat. Så tror jag det är på samtliga läkarprogram i alla fall.