Citat:
Ursprungligen postat av
scoreeis
Tjenare, ny här på fb och har ett par frågor:
Välkommen.
Citat:
1. Räknas "Utbildning och studier" som ett ämne och "Högskoleprovet" som en tråd inom ämnet "Utbildning och studier? Eller hur funkar det?
På FB är egentligen "ämne" och "tråd" samma sak men sure, jag tror du fattat greppet. U&S kan ses som ett forumsområde med fokus på studier och utbildning.
Citat:
2. Hur svarar jag på ett specifikt inlägg i denna tråden/ detta ämnet? Hittade en citat knapp i högra hörnet på varje inlägg, är det den man använder eller?
Korrekt.
Citat:
3. Angående höstens högskoleprov så fick jag VERB: 56/80 och KVANT: 66/80 vilket gett 1.6-1.65 de senaste åren. Jag har sett siffror på att personer (väldigt få) med 1.65 antagits till läkarlinjen under vårterminerna, och undrar hur universiteten går tillväga när man tar in reserver från urvalsgruppen HP? Lottas dem ut om man har samma poäng eller låter dem gymnasiebetygen avgöra?
Läste nämligen på läkarstudent.se att den sist antagne i HP-gruppen i Göteborg vt14 hade reservplats 40 och 1.65 i hp, är det någon som vet om alla reserver med köplats 39 och bättre hade möjlighet att välja Göteborg eller lottades den sista platsen ut?
Som jag förstått så lottas dem ut. Om man däremot har samma betygspoäng använder man HP-urskiljning.
Alla med reservplats 39 eller mindre
efter urval II hade den möjligheten, ja. Det är väl reservplatserna som lottas ut? Dvs, om jag och du hade 1.65 så var det enbart slumpen som bestämde vår ordning i reservplats.
F.ö. kan du räkna ut hur många som kom in med 1.65. Eftersom 9/40 kom in med 1.7 i Urval II betyder det att 31 pers med 1.7 kom in i reservintagningen. 40 - 31 = 9 personer med 1.65 blev intagna i HP-kvoten
som reserv. Det var väldigt låg sannolikhet att bli intagen med 1.65 mao, eftersom de som sökte med 1.65 var nog betydligt fler än 9 personer.
Citat:
4. Folk här verkar fått >/=1.7 och undrar om någon erfaren fb:are vet om det alltid brukar vara så på fb, eller om det verkligen var ett lätt högskoleprov? Höjde mig nämligen från 0.9 till 1.6-1.65 så är lite osäker på om majoriteten också höjde sig.
Nej, det är alltid så här. FB består enbart av übermenschen med +20 cm slak och +150 IQ, läser handels/läkare/civilingenjör teknisk fysik parallellt, etc. Normeringstabellerna kommer knappast röra sig mer än 1-2 poäng, tro mig. Provskaparna har det alltid som eftersträvan och de har i princip historiskt alltid lyckats med det.