2014-11-02, 16:47
Medlem
Det slutade kanske komma pengar från bio- föräldrarna som gör att de tappade fotfästet? Jag tänker mig att man inte tar emot ett ankarbarn på så lång tid utan viss ersättning hemifrån.

Och jag tycker det är så grymt att denna lilla flicka i 2 år eller mer inte fick se sin familj irl en endaste gång och sedan bli ihjälslagen av släkt.

Ärligt, jag pissar på sådana människor och deras skitkultur där man till synes är stora släkter och alla typ håller varandra om ryggen, men när det tryter inte klarar av att göra rätt för sig. Kaosmänniskor inte värda marken yaraa gick på.
Citera
2014-11-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänkte att det kan ha gått till så här. Någon gång efter att Rami återvänt från affären meddelade Madi att hon ville vila. Kanske sov den yngsta pojken middag då. Hon klädde av sig till linne och trosor och lade i sin säng. Hon kunde inte sova eftersom den äldsta pojken väsnades och störde henne. Yara kunde inte hålla koll på honom och Rami var upptagen med sitt chattande. Madi blev rasande och slog både Yara och sin son med brödkaveln. Sonen blev rädd och sprang till Rami. Madi fortsatte att slå Yara och jagade henne till den plats där hon brukade sova. Där fortsatte hon misshandla henne, till och med medan hon låg på madrassen. När Yara hade blivit tyst gick Madi tillbaks till sitt rum och sov en stund. Hon trodde inte att Yara var så svårt skadad att hon skulle dö. Rami brydde sig inte heller eftersom Yara inte var barn på samma sätt som sönerna, hon var ju åtta år och skulle uppfostras. Senare på kvällen, när någon av dem - kanske Madi - gick in för att titta till Yara insåg hen genast att Yara var död. De kom överens om en plan som innebar att de skulle försöka få det se ut som att Yaras död var naturlig eller orsakad av för dem okända inre skador som inträffat i skolan eller någon annanstans utanför hemmet. Rami förstod något skede att detta inte skulle hålla och filmade för att bygga upp sitt eget försvar. Den första filmen där Madi frågar den redan döda Yara om hon vill äta eller dricka kan han ha i och för sig ha tagit i samförstånd med Madi, för att visa att de inte hade en aning om att Yara var död. Den andra filmen, som visar hur Madi duschar Yaras döda kropp, har han gjort för sin egen skull.

Jag köper inte för ett ögonblick att Madi eller Rami inte skulle ha förstått att Yara var död när de gick in i hennes rum för att fråga om hon ville dricka. De är från Gaza och de har säkert sett döda människor förut, även barn. De duschade inte Yara för att försöka få henne att vakna och de skvätte inte parfym på henne av denna anledning. Kanske trodde de att duschen och parfymen skulle dölja eller försena liklukten. Ramis gråt i trapphuset och bådas frågor om ''hon klarar sig'' är bara ett spel för gallerierna.

Jag köper inte heller att de inte förstod att Yara var död. Man vet att någon är död, när man påträffar en död människa. Lukten är väldigt speciell och tarmen töms.

Allt som nu är Ramis "bevisning" styrker att han fixade till brottsplatsen och planerade för att låta Madi ta smällen ensam. Det måste ha blivit en överraskning för honom att han också är åtalad, efter detta fiffiga upplägg.
Citera
2014-11-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tidslinjen är bristfällig i förhållande till vad som pågått efter att Yara kom hem från skola. Det tror jag vi alla ser.

Jag tror inte det var planerat eller att de bestämde sig just denna dag för att döda henne, för då hade hon varit anmäld försvunnen.

Jag har undrat en hel del över att de fixar till Yaras döda kropp. Riktigt förhärdade brottslingar hade dumpat liket och anmält den döda försvunnen.

Rami och denna klan har fått fel signaler om livet i Sverige och hur vi ser på föräldrarskap. Särskilt Rami har levt i villfarelsen om att alla är idioter som går på hans bullshit om mänskliga rättigheter och seder och bruk, typ att Yara var Madis ansvar eftersom hon är kvinna, när det är han som är vårdnadshavare.

Och det kan faktiskt vara så att Ramis uppfattning om att alla är idioter, är korrekt då ha nu kör med att han också är ett offer som råkade ut för den rabiata kvinnan med brödkaveln.

Jag menar inte ett planerat och organiserat mord. Utan nu dödar jag henne om du förstår hur jag menar med den skillnaden.

Skillnaden mellan 3 gamla frakturer och 13 på morddagen. Skillnaden mellan "jag förstod inte att hon skulle dö eftersom vi ju brukar ge henne stryk" och att använda elkabel, kavel och kvävning.

Även om beslutet inte var planerat så är det fortfarande ett beslut. Till skillnad från att bli förvånad över resultatet. Utan ett medvetet beslut. Pg av någonting som vi inte vet.
Citera
2014-11-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag menar inte ett planerat och organiserat mord. Utan nu dödar jag henne om du förstår hur jag menar med den skillnaden.

Skillnaden mellan 3 gamla frakturer och 13 på morddagen. Skillnaden mellan "jag förstod inte att hon skulle dö eftersom vi ju brukar ge henne stryk" och att använda elkabel, kavel och kvävning.

Även om beslutet inte var planerat så är det fortfarande ett beslut. Till skillnad från att bli förvånad över resultatet. Utan ett medvetet beslut. Pg av någonting som vi inte vet.
Jag skulle vilja veta vad det stod i kallelsen till mötet i skolan.
Citera
2014-11-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Jag också och också när samt hur dom fick den. Tror att den kan ha varit den utlösande faktorn.

Yara har berättad för två kamrater att hon blev slagen hemma (pappa hårdast) och pappa fimpade på hennes fötter. Hon fick kamraterna att lova att inte säga något till någon vuxen "för då slår dom ihjäl mig" sa Yara.

Det kan vara så att kallelsen kom den där dagen och att dom antog att det var Yara som berättat för skolan.

I själva verket var det lärarens iakttagelser i hemmet sammantaget med orosanmälningar, Yaras ökande frånvaro och ledsenhet.

Jag tror dom insåg att då skulle bubblan spricka och allt skulle komma upp på bordet.

Den som skulle ha mest att "förlora" var Rami. Som vårdnadshavare hade han fått förtroendet att ta hand det mest värdefulla som föräldrarna hade. (Som jag ser det).
Citera
2014-11-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mstinkerbelle
Det blir många frågor och jag förstår er nyfikenhet... Jag vet bara inte vad jag ska eller bör svara på och inte.

Flera har undrat varför vår chat var så intensiv och jag upplevde den också så. Rami var ganska kontaktsökande och han undrade även om jag upplevde det som störande och jobbigt. Min tolkning av det var att han väldigt gärna ville ha kontakt med "normala" svenskar, och jag tror också att det är ett ganska vanligt beteende i deras situation att nästan klamra sig fast vid nya bekantskaper som man tror kan ge en fördelar på ett eller annat sätt. Det är också något jag har upplevt förut. Det är inte heller ovanligt att det blir lite intensivt med nya kontakter då man försöker lära känna varandra. Jag minns att jag reagerade lite då på att han pratade väldigt mycket, men jag tyckte ju samtidigt att det var roligt och intressant. Mitt intryck var inte att han flörtade, snarare att han var ivrig att behålla en kontakt med oss eftersom han förtvivlat gärna behövde det.

När det gäller innehållet i vår chat så pratade vi allmänt om Sverige, fiske (han hade varit och fiskat under dagen med sin son), det svenska klimatet och naturen, språket. Senare under kvällen kom vi in på allvarligare ämnen som hans problem att få ett arbete inom juridiken, utbildningsplaner, hans plats som etableringslots, arbetet med människorättsorganisationer och flykten till Sverige. Han berättade bl a att han kom tillsammans med sin son som då var nio månader gammal. Det intrycket jag fick under den korta tiden jag såg dem tillsammans var också att han var väldigt mån om båda sina pojkar och stod dem nära. I själva verket var det det jag hade tänkt skriva till honom efter min kommentar om att jag hade lagt märke till honom på bussen, eftersom det var väldigt påtagligt där...

Han berättade väldigt lite om vad som pågick runt honom den kvällen och skrev inte heller mycket om Amani eller barnen. Jag upplevde inte heller då någonting som konstigt eller udda, förutom att vårt samtal avslutades väldigt abrupt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Vi har bara en källa på hur omgivningen upplevde Rami. Inläggen från mstinkerbelle skildrar tiden innan Yara dog och hur familjen framstod utåt. Rami verkar klara sig galant bland folk, och ge ett mycket positivt och normalt intryck. Och lagom intressant. Rami framstår dessutom som en kärleksfull far, med Yara som låg och sov på en bänk. Hur normalt som helst när man är strandad på en tågstation.

Madi gör inget intryck alls, eftersom hon passar in i schablonen på en arabisk hustru.

Jag tror inte kallelsen till skolan hade betydelse. Rami som vårdnadshavare hade klarat av det utan problem. Rami vet hur han ska uppföra sig ute i samhället, till skillnad från Madi. Alla föräldrar blir kallade till skolan minst en gång per termin, och det behöver inte vara något otäckt som väntar. Skulle Rami misstänka att det rörde sig om något obehagligt, hade han säkert hittat på något. Han har ju visat sin förmåga när han fixade en brottsplats, och tillhörande bevisning.
Citera
2014-11-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag skulle ändå gissa att beslutet ingick i det besinningslösa raseriet.
Ett mer kallsinnigt beslut skulle ha givit ett mer kallsinnigt agerande, typ strypa direkt med elsladden eller lägga kudden över ansiktet en gång för alla. Nej detta var ett förhållandevis utdraget förlopp som knappast har avslutats med ett "nådaskott". Flickan torterades ihjäl, men inte kallt och beräknande. Jag har svårt att tro annat.
Helst vill jag vänta tills vi får läsa hur parterna i målet beskriver sina dagar.
Men:
ni som kommer ihåg tiderna lite bättre än jag: för mig låter det som om Yara kom hem från skolan ungefär samtidigt som Rami från fisketuren? Sedan, efter någon timma, skickades Rami till affären och han återvände ganska snart.
Utan att ha ett dugg på fötterna så tycker jag att det här känns som magiska timmar. Vad utspelade sig i familjen då? Hade Yara redan då förpassats till sin skamvrå, Madis egen lilla tortyrkammare? Satt den lilla familjen och åt medan Yara "vilade sig" eller "tänkte över sina dumheter"?. Släppte Madi ut henne sedan - när i såfall? Och Yara släpade sig mot badrummet, mha Madi?

Jag tycker misshandeln är för grov för att passa in i tidslinjen. Eller med någon ren spontanitet (?)

Om vi tänker att den sker i etapper. Riva av stora hårtussar och slå med brödkavel. Vila lite och chatta, rensa fisk? Sedan piska med elkabel och sparka sönder ett antal ben i kroppen. Vila lite chatta med barnets mor. Osv. Det går inte. Inte Madi med sin oförmåga till impulskontroll. Inte
med tanke på att Yara måste ha skrikit av ren smärta oberoende av hur rädd hon var. Vissa fysiska reaktioner kan vi inte kontrollera vid grov misshandel.

Men om vi tänker att det skedde i ett svep. När skedde den långa utdragna dödsmisshandeln? När i tidslinjen. Om mycket tidigare så går inte ihop med vad som sedan sker fram till filmandet. Inte för mig om misshandeln nu var "spontan" och utan intension att döda.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-02 kl. 17:50.
Citera
2014-11-02, 17:35
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Tack för upplysningen. Var framkommer detta?

Ljudfilerna.
Citera
2014-11-02, 17:44
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ljudfilerna.

Tack. Det missade jag. Får ta och lyssna igen!
Citera
2014-11-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag också och också när samt hur dom fick den. Tror att den kan ha varit den utlösande faktorn.

Yara har berättad för två kamrater att hon blev slagen hemma (pappa hårdast) och pappa fimpade på hennes fötter. Hon fick kamraterna att lova att inte säga något till någon vuxen "för då slår dom ihjäl mig" sa Yara.

Det kan vara så att kallelsen kom den där dagen och att dom antog att det var Yara som berättat för skolan.

I själva verket var det lärarens iakttagelser i hemmet sammantaget med orosanmälningar, Yaras ökande frånvaro och ledsenhet.

Jag tror dom insåg att då skulle bubblan spricka och allt skulle komma upp på bordet.

Den som skulle ha mest att "förlora" var Rami. Som vårdnadshavare hade han fått förtroendet att ta hand det mest värdefulla som föräldrarna hade. (Som jag ser det).

Vet du detta? Alltså att det var det som kallelsen innehöll?
Citera
2014-11-02, 17:48
Medlem
Citat:
Jag tycker misshandeln är för grov för att passa in i tidslinjen. Eller med någon ren spontanitet (?)

Om vi tänker att den sker i etapper. Riva av stora hårtussar och slå med brödkavel. Vila lite och chatta, rensa fisk? Sedan piska med elkabel och sparka sönder ett antal ben i kroppen. Vila lite chatta med barnets mor. Osv. Det går inte. Inte Madi med sin oförmåga till impulskontroll. Inte
med tanke på att Yara måste ha skrikit av ren smärta oberoende av hur rädd hon var. Vissa fysiska reaktioner kan vi inte kontrollera vid grov misshandel.

Men om vi tänker att det skedde i ett svep. När skedde den långa utdragna dödsmisshandeln? När i tidslinjen. Om mycket tidigare så går inte ihop med vad som sedan sker fram till filmandet.
Helt enig!
jag tror också att det skedde i ett svep, mer eller mindre utdraget - men när?
Mellan det hon kom från skolan och fram till strax efter 16? Sedan förpassad till garderoben?
Citera
2014-11-02, 17:52
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Jag tycker misshandeln är för våldsam för att tro att de i någon som helst bemärkelse råkade slå ihjäl henne eftersom de brukade misshandla henne. Alltså att de upptäckte att oj hon dog tydligen den här gången. Jag tror inte på det och vill inte gärna fördjupa mig i alla fruktansvärda detaljer men. Sammanfattningsvis utstickande benpipa, 13 frakturer, stora avslitna hårtussar, deformerat ansikte och förutom kaveln också elkabel och ev. kvävd med kudde indikerar inte en misshandelsdag som alla andra. Detta kan inte ha skett mellan chattar, fiskresning mm. Andra mer vana får gärna gå in på detaljerna tack.

Dessutom är det möjligt att Rami inte är det minsta orolig trots tidigare socanmälningar, polisbesök grannar och soc. Han ljuger elegant och trovärdigt i extern utredning om soc och jag tror han har hög tilltro på sin kapacitet på den fronten. Men misshandeln av flickan har gett dem problem tidigare jag tror de är lite vaksamma över hur de misshandlar Y. Någonting händer alltså mellan de inblandade den här dagen (eller sedan några dagar tillbaks?) som utlöser det totala raseriet.

Vad är ovanligt denna dag??! Att Rami flörtar och försöker ragga upp någon kvinna tror jag tillhör vanlig vardag, chattandet med Madleen också. De har vad jag förstår ofta kontakt om Yara. Ramis påstådda resa till Holland verkar inte existera (?). Resan till släkten med tågförseningen (?)

Som många påpekat är det någonting som är fel med tidslinjen. Själv vet jag bara att den just är fel men jag kan inte sätta fingret på varför den känns så omöjlig.

Edit/ Vad jag försöker säga i ett långt inlägg är egentligen att jag funderar på om någon/båda bestämde sig för att döda henne. Alltså inga "misstag" utan döda henne. Att någonting runt Yara utlöste inte bara raseriet utan beslutet.

Att slå ihjäl någon tar inte särskilt lång tid. Se exempelvis i häktesmordet där det tog ca 1 minut.

Jag tror dock att det är en utdragen process som kan ha pågått halva eftermiddagen kvällen.
Att man tänker att slagen var sprida över tid från kl. 13.15 - 20.00.

Angående elkabeln vet vi inte om den är använd just denna dag.
Hade de bestämt sig för att döda henne hade det inte skett i hemmet. Snarare hade hon "försvunnit i Landskrona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in