2014-10-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mstinkerbelle
Jag är inte kallad till rättegången och kommer inte att vittna. Däremot kommer säkert både förhöret och chatten att användas som skriftligt bevismaterial. Anledningen till att jag svarade här är för att jag tyckte att spekulationerna började spåra ur en aning.
Jag hör inte till dem som har hängt ut dig eller haft fantasier om vad er kontakt handlade om, men har heller inte försökt stoppa spekulationerna. Det ångrar jag. Vi borde säga ifrån när andra skenar iväg i spekulationer och nedlåtande omdömen som är baserade på antaganden. Kommer att säga ifrån nästa gång. Tråkigt att du drabbades av detta.
Citera
2014-10-31, 15:33
Medlem
För att förstå att Ramis passivitet är graverande har jag kopierat relevanta paragrafer i Föräldrarbalken.

Föräldrarbalken 6 kap.

Om vårdnad, boende och umgänge

Inledande bestämmelser

1 § Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. Lag (1983:47).

2 § Barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap.

Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och skall se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till dess ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan skall vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas.

Om ansvaret i frågor som gäller barnets ekonomiska förhållanden finns bestämmelser i 9-15 kap. Lag (1994:1433).

2 a § Barnets bästa skall komma i främsta rummet vid avgörande enligt detta kapitel av alla frågor som rör vårdnad, boende och umgänge.

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Risken för att barnet utsätts för övergrepp, olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa skall beaktas. Lag (1998:319).

2 b § Vid avgörande enligt detta kapitel av frågor som rör vårdnad, boende och umgänge skall hänsyn tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Lag (1998:319)

Föräldrarbalken 7 kap

Vårdnadshavare

10 a § Om vårdnadshavare skall förordnas särskilt, utses någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran. Den som är underårig får inte förordnas till vårdnadshavare.

10 c § En särskilt förordnad vårdnadshavare skall entledigas, om han eller hon vid utövandet av vårdnaden gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller av någon annan orsak inte längre är lämplig som vårdnadshavare.
Citera
2014-10-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe88
På planet och landar strax i Blekinge.
Hur vet du det?
Citera
2014-10-31, 15:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag hör inte till dem som har hängt ut dig eller haft fantasier om vad er kontakt handlade om, men har heller inte försökt stoppa spekulationerna. Det ångrar jag. Vi borde säga ifrån när andra skenar iväg i spekulationer och nedlåtande omdömen som är baserade på antaganden. Kommer att säga ifrån nästa gång. Tråkigt att du drabbades av detta.

Nu tycker jag att allihopa ska lyssna på ljudupptagningarna. Sedan kan vi fortsätta vårt hejdlösa spekulerande, men utan att förtala någon. Det är trots allt en viss skillnad(tror jag)

Här finner ni ljudupptagningarna, fixade av Team Blekinge

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-10-31, 15:47
Medlem
mstinkerbelles avatar
Det blir många frågor och jag förstår er nyfikenhet... Jag vet bara inte vad jag ska eller bör svara på och inte.

Flera har undrat varför vår chat var så intensiv och jag upplevde den också så. Rami var ganska kontaktsökande och han undrade även om jag upplevde det som störande och jobbigt. Min tolkning av det var att han väldigt gärna ville ha kontakt med "normala" svenskar, och jag tror också att det är ett ganska vanligt beteende i deras situation att nästan klamra sig fast vid nya bekantskaper som man tror kan ge en fördelar på ett eller annat sätt. Det är också något jag har upplevt förut. Det är inte heller ovanligt att det blir lite intensivt med nya kontakter då man försöker lära känna varandra. Jag minns att jag reagerade lite då på att han pratade väldigt mycket, men jag tyckte ju samtidigt att det var roligt och intressant. Mitt intryck var inte att han flörtade, snarare att han var ivrig att behålla en kontakt med oss eftersom han förtvivlat gärna behövde det.

När det gäller innehållet i vår chat så pratade vi allmänt om Sverige, fiske (han hade varit och fiskat under dagen med sin son), det svenska klimatet och naturen, språket. Senare under kvällen kom vi in på allvarligare ämnen som hans problem att få ett arbete inom juridiken, utbildningsplaner, hans plats som etableringslots, arbetet med människorättsorganisationer och flykten till Sverige. Han berättade bl a att han kom tillsammans med sin son som då var nio månader gammal. Det intrycket jag fick under den korta tiden jag såg dem tillsammans var också att han var väldigt mån om båda sina pojkar och stod dem nära. I själva verket var det det jag hade tänkt skriva till honom efter min kommentar om att jag hade lagt märke till honom på bussen, eftersom det var väldigt påtagligt där...

Han berättade väldigt lite om vad som pågick runt honom den kvällen och skrev inte heller mycket om Amani eller barnen. Jag upplevde inte heller då någonting som konstigt eller udda, förutom att vårt samtal avslutades väldigt abrupt.
Citera
2014-10-31, 15:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Det blir många frågor och jag förstår er nyfikenhet... Jag vet bara inte vad jag ska eller bör svara på och inte.

Flera har undrat varför vår chat var så intensiv och jag upplevde den också så. Rami var ganska kontaktsökande och han undrade även om jag upplevde det som störande och jobbigt. Min tolkning av det var att han väldigt gärna ville ha kontakt med "normala" svenskar, och jag tror också att det är ett ganska vanligt beteende i deras situation att nästan klamra sig fast vid nya bekantskaper som man tror kan ge en fördelar på ett eller annat sätt. Det är också något jag har upplevt förut. Det är inte heller ovanligt att det blir lite intensivt med nya kontakter då man försöker lära känna varandra. Jag minns att jag reagerade lite då på att han pratade väldigt mycket, men jag tyckte ju samtidigt att det var roligt och intressant. Mitt intryck var inte att han flörtade, snarare att han var ivrig att behålla en kontakt med oss eftersom han förtvivlat gärna behövde det.

När det gäller innehållet i vår chat så pratade vi allmänt om Sverige, fiske (han hade varit och fiskat under dagen med sin son), det svenska klimatet och naturen, språket. Senare under kvällen kom vi in på allvarligare ämnen som hans problem att få ett arbete inom juridiken, utbildningsplaner, hans plats som etableringslots, arbetet med människorättsorganisationer och flykten till Sverige. Han berättade bl a att han kom tillsammans med sin son som då var nio månader gammal. Det intrycket jag fick under den korta tiden jag såg dem tillsammans var också att han var väldigt mån om båda sina pojkar och stod dem nära. I själva verket var det det jag hade tänkt skriva till honom efter min kommentar om att jag hade lagt märke till honom på bussen, eftersom det var väldigt påtagligt där...

Han berättade väldigt lite om vad som pågick runt honom den kvällen och skrev inte heller mycket om Amani eller barnen. Jag upplevde inte heller då någonting som konstigt eller udda, förutom att vårt samtal avslutades väldigt abrupt.

Jag har också upplevt att människor som lever relativt isolerat och inte har mången kontakt med "det verkliga livet" eller andra människor gärna blir både intensiva och lite klängiga. Jag kan förstå dem.

Jag personligen tror att mycket av det som hänt beror på deras isolering och att de inte har haft någonting att se fram emot. Eller ens visst hur de skulle ta sig ur sin situation. Så klart man klamra sig fast vid minsta halmstrå.

Att leva så som de gjorde kan förmodligen göra vem som helst galen. Men det är ju lätt att säga så här i efterhand. Frågan är hur många som hade gjort något åt det om de hade visst på förhand.

Tack för att du delar med dig. Tack, tack, tack.

PS. Det slog mig att Amani kanske inte motsvarade det bollplank han behövde, t.ex när de gällde att prata arbete och framtid. Inte undra på att han ville chatta och ta del av vad du vet. På något sätt verkade han ha anpassat sig mer än Amani, fastän han vistats kortare tid i Sverige. Jag tror den där jämrans föräldraledigheten förhindrar många invandrarkvinnor från att komma in i samhället. Ds.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-31 kl. 16:11.
Citera
2014-10-31, 16:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Rättsmedicinska protokollet. Utlåtandet.
Går inte närmare in på punkterna eftersom rättsläkaren ska beskriva det senare.

Rättsmedicin i Lund. Rapport om utvidgad obduktion 2 maj och 6 maj,.
Skador på huvudet i form av blåmärken samt blödn i huvudsvålen och kring tinningmuskelaturen,
Många skador på huvudet. Hud avskrapningar. Skador på halsen underhudsblödn och avskrapningar blåmärken.
Skador på armarna blåmärken omfattande på båda armarna och händerna svullnader utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad.
Hudavskrapningar på höger arm. Även på vänster arm.
Hud och nagelskada på höger ringfinger. Hudblödningar på höger hand. Blödning under höger tumnagel.

Skador på bålen i form av formade hudblödningar och blåmärken. Stor mängd. Hudavskrapningar skador på benen i form av blåmärke på höger lår och säteshalva. Omfattande blåmärke på höger lår knä och underben, samt fot. Med svullnad av höger knä och utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad.

Hudavskrapningar på höger ben blåmärke på vänster lår och säteshalva. Omfattande blåmärke omkring och på vänster knä och underben samt foten med utbredd söndertrasning av underhudsvävnad med blödning och svullnad. Format blåm på v ben,. Hudavsk på vänster ben sårskada v knä liten nagelskada vä fot.

Skador som synes äldre i form av blåmärken på bålen och höger säteshalva. Hudavskrapning huvudet vä ben vä hand och höger ben.. Formade hudskador på ryggen. Brott med bennybildn på de högra 10-12 revbenet

Vid röntgen har kroppen företett färska brott på höger och vänster hand., Samt på högra 10-11 revbenet med omgivande blödning.
Färska brott på höger och vänster hand. Höger över och underarm. Höger skulderblad-.Första ländkotan samt utbredda mjukdelsförkalkningar på vänster överarm.

Ospecifika blödningar under lungans överdrag. Fettdroppar i lungans blodkärl. Inandning av uppkräkt magsäcksinnehåll till luftvägarna. Ospecifik hjärnsvullnad.

Inget fanns i den kemiska undersökningen. Vidare har glykos påvisats i koncentration i ögonvätska, som talar för att blodsockernivån va lätt förhöjd vid tidpunkten för dödsfallet. Vilket kan vara en form av stressreaktion.

De färska skadorna talar starkt för att ha uppkommit den aktuella dagen den 30 april 2014
Skadorna har uppkommit av inverkan av trubbigt våld och trubbigt skrapande våld.
Utdraget och upprepat våld den aktuella dagen. Tiden går ej att fastställa.

Grepp slag av både med och utan tillhygge mot huvudet. Rivmärken och tag/grepp i ansiktet och på halsen.
Slag eller trubbigt våld mot benen och armarna. Möjligen vridning/bändning av fingrar. Slag stöt med tillhygge mot bålen och slag. Islag av huvudet bål armarna och benen i fasta föremål.

Förutom fettembolisering så
kan det ej uteslutas att kvävning av tex en kudde kan ha använts.
Citera
2014-10-31, 16:16
Medlem
Iobberknolls avatar

Jag har inte hunnit lyssna på allt. Har du fått någon uppfattning om de vet hur Amani och Yara har förflyttat sig i lägenheten. Då menar jag t.ex att de först var i hallen, sedan i garderoben, sedan i köket.....osvosv.

Kan man förresten göra ett rörelseschema utifrån blodstänk och annat DNA, eller det blir bara antaganden utifrån avtryck på golv och väggar?
Citera
2014-10-31, 16:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Jag har inte hunnit lyssna på allt. Har du fått någon uppfattning om de vet hur Amani och Yara har förflyttat sig i lägenheten. Då menar jag t.ex att de först var i hallen, sedan i garderoben, sedan i köket.....osvosv.

Kan man förresten göra ett rörelseschema utifrån blodstänk och annat DNA, eller det blir bara antaganden utifrån avtryck på golv och väggar?

Inget som har sagts på banden i alla fall. Möjligt att man kanske har provat med ett rörelsemönster i FUP. Det är nog svårt att veta hur de gått runt i lägenheten. Däremot är ju den här klädkammaren en rubrik som använts som trolig plats där hon slogs ihjäl.

Tror man kan det och då helt beroende av hur stora ytor och om det rör sig om enbart det som är färskt. Blodbildsanalys finns ju med lite grann på bandet vilket visar hur offret kan ha rört sig på de olika ställena och på vilken höjd, samt vilka som befann sig på platsen osv.
Citera
2014-10-31, 16:42
Medlem
Det börjar närma sig slutet på eftermiddagen, så jag undrar om Hamilkar har fått in våra FUP-pengar på kontot.
Jag har bidragit fast jag inte är så intresserad av att läsa den. Tycker den ska finnas i tråden tillsammans med alla andra dokument som rör fallet. Själv kommer jag att nöja mig med referaten på rättegångsdagarna och delar av diskussionen här.
Citera
2014-10-31, 16:42
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Tack för ditt klargörande inlägg. Ber om ursäkt för mina vilda spekulationer. Det hela är för sorgligt.
Citera
2014-10-31, 16:44
Medlem
Titianas avatar
Lyssnar på ljudfilerna...
det är väl M som chattar/skypar med Y:s mamma (och sa bland annat att Yara var nog hungrig) till strax efter 21 och någon gång strax därefter filmar Rami henne i mörkret då hon verkar fråga Yara om hon vill äta....varför filma detta? VARFÖR? sjukt beteende....va gjorde Rami under tiden som M skypade? då hon sagt att hon ville vara ifred....
lyssnar vidare...behöver verkligen fuppen med tidangivelserna...Hatarvissa just nu
EDIT: ()
Senast redigerad av Titiana 2014-10-31 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in