Det blir många frågor och jag förstår er nyfikenhet... Jag vet bara inte vad jag ska eller bör svara på och inte.
Flera har undrat varför vår chat var så intensiv och jag upplevde den också så. Rami var ganska kontaktsökande och han undrade även om jag upplevde det som störande och jobbigt. Min tolkning av det var att han väldigt gärna ville ha kontakt med "normala" svenskar, och jag tror också att det är ett ganska vanligt beteende i deras situation att nästan klamra sig fast vid nya bekantskaper som man tror kan ge en fördelar på ett eller annat sätt. Det är också något jag har upplevt förut. Det är inte heller ovanligt att det blir lite intensivt med nya kontakter då man försöker lära känna varandra. Jag minns att jag reagerade lite då på att han pratade väldigt mycket, men jag tyckte ju samtidigt att det var roligt och intressant. Mitt intryck var inte att han flörtade, snarare att han var ivrig att behålla en kontakt med oss eftersom han förtvivlat gärna behövde det.
När det gäller innehållet i vår chat så pratade vi allmänt om Sverige, fiske (han hade varit och fiskat under dagen med sin son), det svenska klimatet och naturen, språket. Senare under kvällen kom vi in på allvarligare ämnen som hans problem att få ett arbete inom juridiken, utbildningsplaner, hans plats som etableringslots, arbetet med människorättsorganisationer och flykten till Sverige. Han berättade bl a att han kom tillsammans med sin son som då var nio månader gammal. Det intrycket jag fick under den korta tiden jag såg dem tillsammans var också att han var väldigt mån om båda sina pojkar och stod dem nära. I själva verket var det det jag hade tänkt skriva till honom efter min kommentar om att jag hade lagt märke till honom på bussen, eftersom det var väldigt påtagligt där...
Han berättade väldigt lite om vad som pågick runt honom den kvällen och skrev inte heller mycket om Amani eller barnen. Jag upplevde inte heller då någonting som konstigt eller udda, förutom att vårt samtal avslutades väldigt abrupt.