Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Jag tycker misshandeln är för våldsam för att tro att de i någon som helst bemärkelse råkade slå ihjäl henne eftersom de brukade misshandla henne. Alltså att de upptäckte att oj hon dog tydligen den här gången. Jag tror inte på det och vill inte gärna fördjupa mig i alla fruktansvärda detaljer men. Sammanfattningsvis utstickande benpipa, 13 frakturer, stora avslitna hårtussar, deformerat ansikte och förutom kaveln också elkabel och ev. kvävd med kudde indikerar inte en misshandelsdag som alla andra. Detta kan inte ha skett mellan chattar, fiskresning mm. Andra mer vana får gärna gå in på detaljerna tack.
Dessutom är det möjligt att Rami inte är det minsta orolig trots tidigare socanmälningar, polisbesök grannar och soc. Han ljuger elegant och trovärdigt i extern utredning om soc och jag tror han har hög tilltro på sin kapacitet på den fronten. Men misshandeln av flickan har gett dem problem tidigare jag tror de är lite vaksamma över hur de misshandlar Y. Någonting händer alltså mellan de inblandade den här dagen (eller sedan några dagar tillbaks?) som utlöser det totala raseriet.
Vad är ovanligt denna dag??! Att Rami flörtar och försöker ragga upp någon kvinna tror jag tillhör vanlig vardag, chattandet med Madleen också. De har vad jag förstår ofta kontakt om Yara. Ramis påstådda resa till Holland verkar inte existera (?). Resan till släkten med tågförseningen (?)
Som många påpekat är det någonting som är fel med tidslinjen. Själv vet jag bara att den just är fel men jag kan inte sätta fingret på varför den känns så omöjlig.
Edit/ Vad jag försöker säga i ett långt inlägg är egentligen att jag funderar på om någon/båda bestämde sig för att döda henne. Alltså inga "misstag" utan döda henne. Att någonting runt Yara utlöste inte bara raseriet utan beslutet.
Jag skulle ändå gissa att beslutet ingick i det besinningslösa raseriet.
Ett mer kallsinnigt beslut skulle ha givit ett mer kallsinnigt agerande, typ strypa direkt med elsladden eller lägga kudden över ansiktet en gång för alla. Nej detta var ett förhållandevis utdraget förlopp som knappast har avslutats med ett "nådaskott". Flickan torterades ihjäl, men inte kallt och beräknande. Jag har svårt att tro annat.
Helst vill jag vänta tills vi får läsa hur parterna i målet beskriver sina dagar.
Men:
ni som kommer ihåg tiderna lite bättre än jag: för mig låter det som om Yara kom hem från skolan ungefär samtidigt som Rami från fisketuren? Sedan, efter någon timma, skickades Rami till affären och han återvände ganska snart.
Utan att ha ett dugg på fötterna så tycker jag att det här känns som magiska timmar. Vad utspelade sig i familjen då? Hade Yara redan då förpassats till sin skamvrå, Madis egen lilla tortyrkammare? Satt den lilla familjen och åt medan Yara "vilade sig" eller "tänkte över sina dumheter"?. Släppte Madi ut henne sedan - när i såfall? Och Yara släpade sig mot badrummet, mha Madi?