2014-11-02, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Jag kan inte vilka vokalerna är. Detta pga när jag gick i lågstadiet så medans ungarna lärde sig vokalerna så blev jag satt på special-lektioner x antal månader för att jag inte skrev tillräckligt fin skrivstil..

Satte ihop nån ramsa men vet inte om den stämmer.

Akilles E I Ystad Utanför Ortopeden (och sen plus ÅÄÖ), har dock aldrig haft någon användning utav vokalerna så jag har inte kännt nån större förlust
För att göra det väldigt enkelt; konsonanter uttalas som bokstaven ifråga + en vokal. En vokal är bara en vokal.
a be ce de e eff ge hå i ji kå ell emm enn o pe qu err ess te u ve we ex y zäta å ä ö.
Senast redigerad av Exedome 2014-11-02 kl. 07:10.
Citera
2014-11-02, 07:33
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stril
Min styrka är att dölja mina svaga sidor.. Dra en parallell med något man nischat sig i och sedan fördjupa diskussionen vidare där.

Story of my life. Jag sitter på en obehaglig kombination av god intelligens samt dålig allmänbildning. Det verkar helt enkelt omöjligt för mig att minnas saker som jag, i ärlighetens namn, skiter i. Tex alla turer kring de stora världskrigen, aktuella konflikter, vem som vann VM/SM i hockey, fotboll, etc.

Ibland försöker jag fylla luckorna genom att utbilda mig själv genom wikipedia men 3 veckor senare är informationen raderad från min hjärna. Däremot har jag inga problem att minnas komplexa saker kring mitt arbete då detta är en nödvändighet för min överlevnad, eller sånt jag är genuint intresserad av.

Jag har dock insett att de flesta har sin "nisch" och styr in diskussionen till detta för att verka pålästa. En person som är intresserad av politik kan tex uppmuntra till diskussion kring politik i en grupp, vilket får tex mig att känna mig "utanför" och dum. Saken är dock den att den personen förmodligen gör detta för att slippa utsättas för diskussion kring något han är dålig på.
Citera
2014-11-02, 09:58
Medlem
Triremers avatar
Jag har ingen aning om hur många dagar det är i de olika månaderna. Runt 30 dagar brukar det vara per månad men jag måste kolla i kalendern för att veta.

Jag trodde fram till ganska nyligen att duggregn innebär att det regnar jättemycket.
Senast redigerad av Triremer 2014-11-02 kl. 10:04.
Citera
2014-11-02, 10:51
Medlem
sedans avatar
Liknande trådar finns redan i Humor, således förpassas även den här dit.

Kultur: allmänt --> Humor
/Moderator
Citera
2014-11-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Skummade igenom de första sidorna och kände verkligen igen mig i två exempel:

1. Jag kan fan inte multiplikationstabellen. Kan ända upp till 6:ans och sedan 9:ans och 10:ans (var dit upp vi lärde oss i skolan). 7:ans och 8:ans finns verkligen inte där. Tar mig säkert fem-sju sekunder att med bestämdhet kunna slå fast vad t.ex. 8x7 är När man gick på mellanstadiet krävde lärarna att vi skulle kunna dem som ett rinnande vatten. Kommer ihåg att man fick pränta in en/vecka och sedan förhördes man på fredagen. Läraren "hoppade" runt bland alla elever och man fick skämmas rejält om man inte kunde svara på max två sekunder. Då satt de helt ok.

När vi ändå är inne på matte kan jag också erkänna att jag helt glömt allt det där om hur man "ställer upp" mattetal. Var gångbart då man fick längre tal som skulle läggas ihop eller multipliceras m.m. och man inte fick använda sig av miniräknare. Tror dock få kommer ihåg detta idag men jag hade inte överlevt matten på högstadiet utan denna kunskap (var på inga sätt någon "bra att ha"-skill utan något läraren betygsatte). Där behöver jag ingen betänketid som med tabellerna utan där får jag lägga mig platt och erkänna att jag inte kommer ihåg ett skvatt.

2. Jag kan inte knyta skorna som man "ska". Jag vet inte om det heter det officiellt men när jag var liten lärde vi oss iaf först hur man "fuskknöt" för att sedan gå över på en "äkta" skoknut, något alla gjorde tämligen snabbt utom jag. Inte för att jag inte kunde utan för att jag tyckte det var smidigare att köra som jag först lärt mig. Än idag knyter jag så men jag kan såklart göra en vanlig knut. Detta tar dock några sekunder extra och imo blir inte resultatet lika bra. Kanske skitvanligt detta men jag har försökt speja och se om någon annan kör som jag men inte lyckats hitta någon än Med fuskknut menar jag att man gör en ögla per snöre och sedan korsar dessa. Den ena öglan viks sedan runt den andra. Resultatet blir detsamma oavsett hur man gör, handlar alltså om utförandet (för mig blir dock öglorna för stora om jag kör som man "ska", men handlar såklart om ovana).

Edit: När vi ändå snackar knutar kan jag tillägga att jag inte kan knyta en slips. Därför hänger alla mina slipsar färdigknytna eller också krävs det assistans Tror dock detta är rätt vanligt bland den yngre delen av befolkningen iaf. Har seriöst på mig slips max tre gånger/år.

Edit2: Ser mig som allmänbildad i stort men har extremt dålig koll på en stor del av populärkulturen. Sport är jag intresserad av men t.ex. film är fan inte min grej. Känner nog t.ex. igen bara varannan amerikansk skådis som mina jämnåriga polare plockar namnet på på tre röda.

Ifall du kan alla multiplikationstabeller förutom åttans och sjuans, så är de enda talet du inte kan 8x7 väl? För resten stöter du på inom andra multiplikationstabeller. 6x8 (sexans tabell) 5x7 (femmans tabell) 9x8 (nians tabell), etc.
Citera
2014-11-02, 11:57
Medlem
Vurres avatar
räknar på fingrarna efter kl 13.
Kan inte skilja på dem och dom
Kan inte gångra alla tabeller utan räknehjälp
Sämst på och stava
Kan max 6-7 länders namn i Afrika
Inte en aning vart kommunalgränsen går

sist men inte minst

vad fan betyder, alla känner apan, apan känner ingen ?
Citera
2014-11-02, 12:02
Medlem
keuxs avatar
Är hemskt dålig på lagsport och har dålig koll på hur det går för diverse lag.

Har svårt för att förstå hur tjejer egentligen fungerar då min flickvän aldrig slutar förvåna mig med konstiga tankegångar och dylikt.

Är värdelös på beskrivningar och Ikeamöblers ritningar.

Begriper inte hur en dator är kodad. Hur fan fick man den att förstå binära tal osv. Jävligt märkligt.

Hatar matte, geografi och historia. Kanske är därför jag är kass på dessa.

Glömmer ofta saker jag behöver minnas men kommer ihåg alla karaktärer från tex rasten på Disney Channel.

Är dålig på allt som har med populära tvprogram. Ph, idol osv.
Citera
2014-11-02, 12:17
Medlem
Wonds avatar
Jag kan inte alla namn på grönsaker m.m som finns i affären. Hade ingen aning om palsternacka, rödbeta m.m. Någorlunda pinsamt första veckorna med att jobba som kassör i affären och inte veta vad allt heter.

En annan sak, så är jag osäker vilket håll väst och öst är.
Citera
2014-11-02, 12:29
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vurre
räknar på fingrarna efter kl 13.
Kan inte skilja på dem och dom
Kan inte gångra alla tabeller utan räknehjälp
Sämst på och stava
Kan max 6-7 länders namn i Afrika
Inte en aning vart kommunalgränsen går

sist men inte minst

vad fan betyder, alla känner apan, apan känner ingen ?

Tänk dig du kommer till din pappas jobb och han har berättat om dig för alla på jobbet och visat bilder på dig. Dom vet alltså lite vem du är men du har aldrig träffat någon av dom och känner inte dom alls.

Alla på jobbet känner dig och du känner ingen.
Citera
2014-11-02, 12:29
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Jag kan inte alla namn på grönsaker m.m som finns i affären. Hade ingen aning om palsternacka, rödbeta m.m. Någorlunda pinsamt första veckorna med att jobba som kassör i affären och inte veta vad allt heter.

En annan sak, så är jag osäker vilket håll väst och öst är.

Tänk västkusten, göteborg.
Citera
2014-11-02, 12:56
Medlem
.Chloes avatar
Glömmer alltid bort syntaxen på ln trots att det är POSIX-standard(from to). Detta borde inte vara några problem då jag vet syntaxen men just ln knasar i skallen på mig. Händer även att jag blandar ihop cp med mv och tvärtom.

Minns oftast inte TCPs three-way handshake. Säger alltid "SYN ACK FIN".

Pinsammast av allt är att jag alltid(ja, alltid!!) skriver "ls" i CMD.. det kan väl inte bara vara jag?
Citera
2014-11-02, 13:01
Medlem
Neonights avatar
Grundläggande ellära. Jag förstår inte hur el fungerar, egentligen. Volt och Ampere, jag vet inte exakt hur allt hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in