Citat:
Ursprungligen postat av
Newi
Det handlar inte bara om data. Det handlar om grundläggande ekonomiska samband. Det handlar om företag som löser problem och ökar sina vinster. Det handlar om aktieägare som i genomsnitt kommer att bli kompenserade för att de bär högre risk jämfört med investeringar i ränteinstrument.
Det är just uttalanden som dina som jag riktar mig mot. Om du vill sköta dina investeringar under antagandet att den positiva avkastning vi har sett under de senaste 100 åren tar stopp nu 2014 så får du göra det. Jag tänker inte göra det. Vi får se vem som lyckas bäst.
(Sedan kan man diskutera exakt hur stor kompensationen till aktieägare har varit och bör vara framöver, men det är en annan, betydligt svårare fråga.)
Man kan diskutera hur mycket bättre man blir på att tajma marknaden genom att ta hänsyn till räntor, QE, tillväxt och företagsvinster, men de är alla giltiga faktorer att blanda in i ekvationen. ATH är inte det.
Att avråda någon från att över huvud taget kliva in på börsen på grund av att man anser att den är övervärderad är idiotiskt enligt mig.
Att avråda någon från att kliva in med mycket kapital på en och samma gång anser jag däremot inte vara idiotiskt, utan snarare ett sätt minska risken (åtminstone mentalt). Detta bygger ju dock delvis på att man felaktigt hanterar investerat kapital och ej investerat kapital på olika sätt - ett tankefel som även jag lider av.
Nu tolkar du allt som du själv vill.
Jag skrev att det var naivt att tro att insamlad data ger en 100% korrekt modell om framtiden. Jag påstår aldrig att börsen inte skulle gå upp i framtiden, det är troligt men inte säkert.
Jag skrev gå in med stora summor just nu! Att köpa kontinuerligt under lång tid har varit en bra strategi förr men om man lastar in för mycket på en gång så blir man väldigt beroende av att pricka in ett tillfälle när börsen inte är övervärderad.
Jag håller med om att ATH inte är en bra indikation på om börsen är övervärderad, jag nämnde också andra faktorer som jag tror påverkar börsen och värderingen just nu och de har mycket lite att göra med verkligheten och verklig tillväxt.
Jag tycker att det är en ful debatt teknik att vrida och vända på argument, det är fruktansvärt drygt att redogöra för sin ståndpunkt en gång till och svara på sådana inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av
Helliano
Nej, USAs QE köp stoppades den 29:e oktober..
Tittar man långsiktigt på börsen så är det korkat att ligga likvid, det kan vi nog alla enas om.

QE 3 stoppades den 29:e oktober mycket riktigt men dels så kan vi inte avgöra effekten av det, vi kan heller inte avgöra om det kommer ett QE 4:a. Jag är inte kompetent nog att avgöra om QE 4:a blir aktuellt, enligt de bloggarna och nyhetssidor jag följer så verkar det dock troligt att det kommer fortsätta eller något liknande under annat namn.
Jag rekommenderar inte likvida medel, jag rekommenderar ingenting alls faktiskt. Däremot så har jag skrivit om vad jag tror om börsen.