2014-11-01, 20:42
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Varför skall speciellt det jag satt in finnas där?
jag är ju tjuv o bedragare o har inboxen proppad med meddelanden om att jag skall polisanmälas osv o nu så är just mitt bidrag jävligt viktigt?
Jag har lärt mig en sak dessa dagar o det är att man skall inte ställa upp för någon man skall kräva av alla andra att de skall fixa o dona medans man själv sitter o klagar.
För att du satt in 1200 så klart. Ett mycket större belopp än vad någon av oss andra satt in.
Senast redigerad av eireann 2014-11-01 kl. 20:46.
Citera
2014-11-01, 20:43
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Du är inte ensam om dessa tankar.
Jag har tjatat om det här ett par gånger och jag säger det igen :

Jag anser att man borde anmäla Madleen Alnajjar, Muhammed Alnajjar, Amani Madi och Rami Ashour
för trafficking.

Då tycker jag vi gör det! Inte för jag vet hur man gör men det ska väl gå att lära sig tänker jag. Material bör vi till del i varje fall hitta i fupen så småningom.
Citera
2014-11-01, 20:43
Medlem
I mina ögon är det trafficing. Det är inte en sekund för tidigt att våra lagstiftare ser till att det bedöms som trafficing i domstolarna. Vi får göra allt det vi kan för att uppmärksamma detta.

Brott mot en sån lag måste kopplas ihop med långa fängelsestraff, utvisningar m m. enligt mig.
Citera
2014-11-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
I mina ögon är det trafficing. Det är inte en sekund för tidigt att våra lagstiftare ser till att det bedöms som trafficing i domstolarna. Vi får göra allt det vi kan för att uppmärksamma detta.

Brott mot en sån lag måste kopplas ihop med långa fängelsestraff, utvisningar m m. enligt mig.

Det som känns viktigt för mig är att BÅDA döms för mord och helst utvisas.

Enligt advokaten fruktar Rami att han slås ihjäl om han skickas till Gaza. Tycker han det är mer OK att han medverkar till att ett värnlöst flickebarn utsätts för grov misshandel och mord i Sverige?

Dags att ta eget ansvar för sina egna handlingar och smaka på sin egen "medicin"!
Citera
2014-11-01, 20:53
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Hur/var kan man anmäla Madleen och Muhammed för trafficking?
Att barn skickas över på det viset måste få ett stopp men jag undrar hur man i Sverige kan anmäla någon som begår ett brott i ett statslöst område?
Synd att inte alla inblandade barn kan få stanna här i nya, bra familjer och de vuxna hamna först i fängelse och sedan utvisas. När det gäller Madleen är jag fortfarande inte riktigt säker var jag står efter att ha läst det som "fasligt" lagt ut. (Stort tack förresten!) Vad jag ser är en mamma som älskar sin dotter, lever i en annan kultur och försöker bibehålla en vänskaplig relation till den som tar hand om hennes dotter.

Så klart hon älskade sin dotter. Det gör alla föräldrar. För min egen personliga del är det i första hand hennes försök att kohandla till sig "special treatment" för att överhuvudtaget vilja vittna eller uttala sig om Yara, som får mig tveksam till att hon passar in på epitetet "den goda modern"
För det andra avskyr jag människor utan handlingskraft, som att hon t.ex inte försökt driva sina frågetecken kring Yara lite hårdare. Vad har hindrat henne från att kontakta polis eller andra myndigheter i Sverige? De har trots allt känt andra människor i både Sverige och Norge. Varför inte använda sig av ombudet de hade när Rami utsågs till s.f.vårdnadshavare. De hade hittat hans kontaktuppgifter på dokumenten de skrivit under. Antingen är Yaras föräldrar hjärndöda eller så har relationen till Madi och Rami varit betydligt viktigare än Yara och hennes välmående.
Citera
2014-11-01, 21:02
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Då tycker jag vi gör det! Inte för jag vet hur man gör men det ska väl gå att lära sig tänker jag. Material bör vi till del i varje fall hitta i fupen så småningom.

Beskrivning av människohandel
Människohandel innefattar separata moment där flera gärningspersoner samverkar, vanligen i olika länder, för att transportera offren från ett ställe till ett annat i syfte att de ska utnyttjas för olika ändamål.......Läs mer här http://polisen.se/Blekinge/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Fakta-om-manniskohandel/

Jag tror vi måste vänta lite tills vi kan se om det är möjligt.
Citera
2014-11-01, 21:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Hur/var kan man anmäla Madleen och Muhammed för trafficking?
Att barn skickas över på det viset måste få ett stopp men jag undrar hur man i Sverige kan anmäla någon som begår ett brott i ett statslöst område?
Synd att inte alla inblandade barn kan få stanna här i nya, bra familjer och de vuxna hamna först i fängelse och sedan utvisas. När det gäller Madleen är jag fortfarande inte riktigt säker var jag står efter att ha läst det som "fasligt" lagt ut. (Stort tack förresten!) Vad jag ser är en mamma som älskar sin dotter, lever i en annan kultur och försöker bibehålla en vänskaplig relation till den som tar hand om hennes dotter.

Jag vet inte hur man kan göra. Det är inte ens säkert att det är möjligt. Men i mer uppenbara fall kan man använda sig av http://www.ecpathotline.se

Men jag antar att det bara gäller levande offer. Yara är ju död.
Citera
2014-11-01, 21:16
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Så klart hon älskade sin dotter. Det gör alla föräldrar. För min egen personliga del är det i första hand hennes försök att kohandla till sig "special treatment" för att överhuvudtaget vilja vittna eller uttala sig om Yara, som får mig tveksam till att hon passar in på epitetet "den goda modern"
För det andra avskyr jag människor utan handlingskraft, som att hon t.ex inte försökt driva sina frågetecken kring Yara lite hårdare. Vad har hindrat henne från att kontakta polis eller andra myndigheter i Sverige? De har trots allt känt andra människor i både Sverige och Norge. Varför inte använda sig av ombudet de hade när Rami utsågs till s.f.vårdnadshavare. De hade hittat hans kontaktuppgifter på dokumenten de skrivit under. Antingen är Yaras föräldrar hjärndöda eller så har relationen till Madi och Rami varit betydligt viktigare än Yara och hennes välmående.

Mammans agerande är mer än smaklöst...även pappans. Att försöka mjölka ut det mesta möjliga ur dotterns död..
Rami försöker få det att se som om utvisning=dödsdom, men har man liksom inte bränt sina broar vid detta laget? Oavsett om man höll i mordvapnet eller "bara tittade på"...

Resten av Europa är rätt less på vårt daltande av "asylsökande" och att de inte behöver alls identifiera sig...vilket lett till en anmärkningsvärd ökning av "mekaniskt borttagna fingeravtryck". Kan hända att detta är en del av trenden och minnesförlustvågen som även Madi verkar ha blivit utsatt av.

Kan det vara så att Rami hade asylskäl men inte Madi men hon hade de ekonomiska medlen att ta sig hit?
Senast redigerad av Titiana 2014-11-01 kl. 21:19.
Citera
2014-11-01, 21:19
Medlem
Det är en kalkylerad risk man tar när man skickar pengar till nån man inte vet vem det är. Jag var en av dem som gjorde det. Jag tror att Hatarer hade helt ärliga avsikter med sitt coopkort, sedan körde det ihop sig. De som bråkat mest med honom är folk som inte har betalat alls, men som givetvis vill ha tillgång till FUP. Jag hoppas att alla lägger ner klagomålen tills vi vet säkert hur allt slutar. Vare sig det går bra eller inte, så kommer protokollet inte fram fortare av hotelser. Vi håller oss till ämnet istället, det finns mycket att ta till sig i tråden även utan FUP.
Citera
2014-11-01, 21:32
Medlem
Citat:

Jag tror att bio-föräldrarna hade planerat att få återförenas med Yara. Så som det utvecklades tror jag inte dom kunnat förutse eller i sin vildaste fantasi kunnat ana.

Så länge det gode mannen fanns tror jag Yara var den glada, alerta tjejen. I och med att hon "försvann" och Rami utsågs till särskild vårdnadshavare gick det bara utför, utan någon som helst insyn eller uppföljning. Inget socialt nätverk fanns som skyddade flickan.

Föräldrarna Skypade med Yara hyfsat regelbundet (som jag uppfattade). Madleene blev orolig då hon tyckte Yara hade ett blåmärke. Förklaringen från Madi var att Yara ramlat i skolan. Biopappan ringde upp rektorn för att förhöra sig om saken men blev försäkrad om att hon gjort sig illa på skolgården och att Yara var så duktig i skolan.

Vid ett annat tillfälle krävde han att Madi skulle ta telefonen och ge de till en lärare i skolan, han var orolig för Yara och ville prata med läraren. Madi hade "stormat" in under en lektion med telefonen i högsta hugg och med bio-pappan i andra änden av luren.

Även då blev han lugnad av vad som läraren sa.

Jag är övertygad att dom var oroade för Yara och hur situationen utvecklades. Det fanns ingen "ångerrätt". Sverige skulle aldrig skicka ett barn tillbaka till Gaza.

Yara hade (med rädsla) lärt sig alla förklaringar till skador; lekparken på skolan, småbarnen eller ramlat i trappen.

Jag vet att de kan låta som ett försvar för deras beslut att skicka Yara till Sverige. Det menar jag inte men jag tror inte annat än att dom trodde att de skulle vara bra för Yara, och naturligtvis för hela familjen.

Så länge Yara hade en god man tror jag att det var rätt bra.
Senast redigerad av Remark 2014-11-01 kl. 22:00.
Citera
2014-11-01, 21:32
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Mammans agerande är mer än smaklöst...även pappans. Att försöka mjölka ut det mesta möjliga ur dotterns död..
Rami försöker få det att se som om utvisning=dödsdom, men har man liksom inte bränt sina broar vid detta laget? Oavsett om man höll i mordvapnet eller "bara tittade på"...

Resten av Europa är rätt less på vårt daltande av "asylsökande" och att de inte behöver alls identifiera sig...vilket lett till en anmärkningsvärd ökning av "mekaniskt borttagna fingeravtryck". Kan hända att detta är en del av trenden och minnesförlustvågen som även Madi verkar ha blivit utsatt av.

Kan det vara så att Rami hade asylskäl men inte Madi men hon hade de ekonomiska medlen att ta sig hit?

Jag tror inte han behöver oroa sig för att bli utvisad. Han har ju barn i Sverige. Om han ska kunna bli utvisad krävs det att han mister vårdnaden om barnen. Och det vet vi ju hur sannolikt det är? NOT sannolikt

Mig veterligen, om man väljer att försöka se sanningen, hade varken Madi eller Rami några asylskäl. De enda skäl som framkommit är högst sannolikt fabulerade.
Citera
2014-11-01, 21:36
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det är en kalkylerad risk man tar när man skickar pengar till nån man inte vet vem det är. Jag var en av dem som gjorde det. Jag tror att Hatarer hade helt ärliga avsikter med sitt coopkort, sedan körde det ihop sig. De som bråkat mest med honom är folk som inte har betalat alls, men som givetvis vill ha tillgång till FUP. Jag hoppas att alla lägger ner klagomålen tills vi vet säkert hur allt slutar. Vare sig det går bra eller inte, så kommer protokollet inte fram fortare av hotelser. Vi håller oss till ämnet istället, det finns mycket att ta till sig i tråden även utan FUP.

Jag håller med dig...jag avvaktar också. Tror också att hatarer är ärlig, men det strulade ihop sig. Nu avvaktar jag över helgen ...och skulle det bli så att en ny insamling ska göras, så är jag med.

Jag har varit med på flera insamlingar till FUP på Flashback och aldrig blivit blåst....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in