2014-11-01, 09:47
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Hade det inte varit så tragiskt så tror jag att jag hade garvat så jag hade kissat på mig då jag läser alla inlägg från de begåvningsbefriade veloursuggorna i tråden. Den nära nog oskyldiga stackars kvinnan M har visserligen under lång tid torterat och till slut avrättat flickan Y men man anser att det är MANNEN? R´s fel. Av en enda anledning – Han är man (vilket i och för sig kan diskuteras).

Just i detta fallet så har mannen betett sig helt normalt? I stället för att kasta sig och se hur flickan mår så filmar han för att garanterat kunna "sätta dit" sin fru för detta.

Om man ponerar ett scenario att det är bara hon som gjort det...varför filma? det är ju ändå inte något bevis, annat än den visar den ende av dem som verkar agera för att få liv i flickan...han är synnerligen likgiltig. Kanske för att han redan vet att hon är död?
Citera
2014-11-01, 09:56
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Just i detta fallet så har mannen betett sig helt normalt? I stället för att kasta sig och se hur flickan mår så filmar han för att garanterat kunna "sätta dit" sin fru för detta.

Om man ponerar ett scenario att det är bara hon som gjort det...varför filma? det är ju ändå inte något bevis, annat än den visar den ende av dem som verkar agera för att få liv i flickan...han är synnerligen likgiltig. Kanske för att han redan vet att hon är död?

Om vi bortser från alla värderingar och önskningar att båda ska dömas lika, bara för att vända upp och ner på allt.....

Tänk om Rami verkligen INTE hade förstått vad som pågick. Tänk om han filmade bara för att Madi gick runt i trosor och låg böjd över Yara med rumpan i vädret? I den stunden visste han kanske inte vad Madi höll på med. Yara kan ha varit död i mer än två timmar.

Bara en hypotes av många. En obehaglig tanke, men fullt möjlig.
Citera
2014-11-01, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är omöjligt att säga vad skolan sagt. Förmodligen har de ringt R som pratar bäst svenska. Idag är det nog möjligt att skolan både ringer/mailar/skickar brev - beroende på mottagaren.

R kan ha haft möjlighet mellan 20:38 - 21:06 då det inte var chat med I såvida han inte då var i kontakt med fadern. Vi har inte alla tider för chatten mellan M och Ys mamma, alltså är det svårt att tänka sig när Yara dog.

Man får lite känslan av att Madleen misstänkte något eftersom hon reagerade på att hon inte kunde få prata med Yara via Skype. Hon ville då prompt att de skulle ringa tidigt på morgonen
Ja, jag får också känslan att Madleen är orolig över att hon inte får prata med Yara på kvällen. Hon ifrågasätter att Yara skulle sova så tidigt, och hon insisterar på att få prata med Yara tidigt nästa morgon. Jag tror att föräldrarna i Gaza vet att Yara blir slagen av Madi, att hon har berättat om det tidigare. Nu anar Madleen att Yara har fått stryk, även om Madi bara säger att hon slagit sonen. Madleen vill få kontakt med Yara för att försäkra sig om att hon är ok. Det är därför hon är så angelägen om att få prata med Yara. Jag tror att föräldrarna är till fullo informerade om Yara helvetiska dagliga tillvaro.
Citera
2014-11-01, 10:28
Medlem
När rami filmar madi böjd över flickan i sovrummet är det mörkt ute för åklagaren säger ju att de fått bearbeta filmen för den är mörk trots att det är ett fönster där och solen går väl ner runt 19 kanske på valborg. är det då hon eventuellt kväver henne med en kudde?

kan man med ledning av detta dra slutsatser om dödsögonblicket?
Citera
2014-11-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Jag tror som du att Yara dödades tidigare....när Amani tittar till Yara och upptäcker att hon är död så skriker hon ut detta till Rami som då kommer in i rummet och förstår vad som hänt. Att i detta första läge tänka på att filma ...övergår mitt förstånd.

Annat jag har tänkt på är mamma Madleen. Hon verkade orolig och bad Amani se till att Yara skulle vara på skypen tidigt nästa morgon då hon ville prata med henne. Den kontakten fick hon inte...borde detta inte oroat henne ännu mer? Det gick ju sedan många dagar innan bio-föräldrarna fick veta vad som hänt, enligt vad de säger....som mamma borde hon väl gång på gång försökt få kontakt igen....mobilerna var ju beslagtagna så polis måste väl ha sett alla meddelandena från mamman och lätt fått kontakt med henne. Polis sa ju att det tog flera dagar innan de kunde få kontakt....tänker jag fel nu?
Om Amani är så fasansfullt brutal som det verkar, så våldsam att det är svårt att föreställa sig det - då har kanske Rami väntat ut ett tillfälle att bevisa det? Att visa att det är hon som står för galenskaperna och inte han? Vem tror på en man, som försöker "skylla ifrån sig" på hustrun? Knappast ens någon här! Han har kanske känt sig ganska hjälplös?
Han tar fram kameran för att visa, utan att för några sekunder ens ana att det slutat på detta sätt? Grälet i trapphuset var nog inget annat än ett sätt att försöka komma undan hela scenen? Notera att det är Amani som säger "OK" ett par gånger. Hon tror att det ska ordna sig nu igen? Sedan står det klart att det inte kan ordnas. Hon sköljer bort blod, han försöker väcka Yara med parfymen ...
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-01 kl. 10:42. Anledning: sorterat bokstäver
Citera
2014-11-01, 10:47
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, jag får också känslan att Madleen är orolig över att hon inte får prata med Yara på kvällen. Hon ifrågasätter att Yara skulle sova så tidigt, och hon insisterar på att få prata med Yara tidigt nästa morgon. Jag tror att föräldrarna i Gaza vet att Yara blir slagen av Madi, att hon har berättat om det tidigare. Nu anar Madleen att Yara har fått stryk, även om Madi bara säger att hon slagit sonen. Madleen vill få kontakt med Yara för att försäkra sig om att hon är ok. Det är därför hon är så angelägen om att få prata med Yara. Jag tror att föräldrarna är till fullo informerade om Yara helvetiska dagliga tillvaro.

Det är faktiskt mycket möjligt att de vet att hon har det svårt men de ber ju henne stå ut med Guds hjälp tills de är tillsammans igen.
Istället blev det djävulen...
Citera
2014-11-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
När rami filmar madi böjd över flickan i sovrummet är det mörkt ute för åklagaren säger ju att de fått bearbeta filmen för den är mörk trots att det är ett fönster där och solen går väl ner runt 19 kanske på valborg. är det då hon eventuellt kväver henne med en kudde?

kan man med ledning av detta dra slutsatser om dödsögonblicket?
Solnedgång 20.39 30/4 i Karlskrona, och sedan ljust ett tag till.
Citera
2014-11-01, 10:58
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag skulle gissa på att han satt där när ambulanspersonalen var inne i deras lägenhet. Han kanske är van vid att som man bli trodd om han säger att han är oskyldig och skyller allt på frun.
Vilket jäkla uppvaknande det måste ha blivit för honom i så fall när han insåg att i Sverige så tar dom inte mannen på hans ord.

Skulle kunna vara så för att i mellanöstern så är mannen mer betrodd än kvinnan. En man eller far kan få sin dotter eller fru inlåst på "dårhus" om de så vill. Lyder inte kvinnan eller är ilsk av naturliga orsaker så vet kvinnan att mannen har den befogenheten. Ingen lyssnar till kvinnan för hon är ju "galen" och bara svammlar. Utan mannen är alltid den adekvata i huset..
Citera
2014-11-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om vi bortser från alla värderingar och önskningar att båda ska dömas lika, bara för att vända upp och ner på allt.....

Tänk om Rami verkligen INTE hade förstått vad som pågick. Tänk om han filmade bara för att Madi gick runt i trosor och låg böjd över Yara med rumpan i vädret? I den stunden visste han kanske inte vad Madi höll på med. Yara kan ha varit död i mer än två timmar.

Bara en hypotes av många. En obehaglig tanke, men fullt möjlig.

Jag tror inte Madi gick runt i lägenheten i trosor och linne.

Jag tror också att hon satte på sig trosor och linne för att inte bli filmad naken. De kläder hon hade på sig var antagligen blodiga, efter att ha släpat på ett lik som skulle fräschas upp genom att spolas av i duschen

Efter att ha släpat runt på en död flicka som behövde tvättas, insåg de att plaskvåta blodiga kläder inte var en bra idé. Synd att vi inte har FUPen så vi kan se vilka beslag som gjorts, och om det finns något nämnt och Madis klädbyte. Hade de egen tvättmaskin, eller sprang någon ner i tvättstugan med blodigt byk under mordkvällen?
Citera
2014-11-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jo, pojken var med i affären. Nej, barn kan man lätt prata omkull genom att vända på frågan. Tror inte heller att han ljuger. M slog dessutom honom både kvällen innan och mordkvällen.

Att hon chattade var troligen ett försvar. Det är inget ovanligt med sådana handlingar vid våldsbrott. Hon försökte hålla ställningarna tills hon tänkt ut vad hon skulle göra. Chatten med ys mamma hade pågått under hela dagen så även dagen innan. M och R bråkade intensivt en stund innan de ringde ambulans.

Men är det inte ännu ett av dessa fullständigt bisarra inslag i fallet? Madi chattar med Yaras mor under flera dagar. Hon ska sedan ha mördat moderns barn i en långdragen brutal dödsmisshandel. En misshandel som bör ha innehållit en stort mått av raseri med tanke på skadornas omfattning. För att en liten stund senare åter chatta med modern. Madis chatt sker under kontrollerade och delvis skämtsamma former enligt transkript.

Jag får inte ihop någonting. Ingenting stämmer och jag tror vi saknar all väsentlig information om vad som faktiskt hände den dagen. Kanske kan Yaras mamma trots allt bringa någon klarhet.
Citera
2014-11-01, 11:14
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Solnedgång 20.39 30/4 i Karlskrona, och sedan ljust ett tag till.

Om man betänker bilderna som Madi hade på sin facebook, verkar de ha täckt över alla fönster. Det fanns inte en enda bild där man såg minsta strimma dagsljus. Eller så var de nattuglor och sov på dagarna i varsin kista

Det bor såna människor i nästan alla kvarter. År efter år hänger det samma skynke för att undvika in och utsyn.

Lite psykfallsvarning på det
Men det var en av de första reflektionerna jag fick när jag såg Madis facebook och bilderna. Skitigt, mörkt, bleka barn, torftigt liv och undernäring. Samt oordning och sanslöst smaklöst.

EDIT För övrigt tycker jag inte att man kan tvivla på tidpunkterna för filmerna. Mobilen har loggat tiderna. (Vilket dessutom är en av Ramis fördelar så han har knappast fixat tiden)

Det enda man kan tvivla på är tiden för dödsögonblicket. Personligen tror jag att det har inträffat betydligt tidigare än kl 19.

Det är av yttersta vikt för alla spekulationer att få reda på när och hur Rami eller äldsta pojken såg/hörde, tittade i ögonen/pratade med Yara.

PS. Imorgon går vårt flyttlass. Jag kommer inte vara särskilt tillgänglig. Men om det är något viktigt så PM:a mig. Då får jag e-postavisering om det! DS.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-01 kl. 11:24.
Citera
2014-11-01, 11:20
Medlem
Novamis avatar
Finns inte på kartan att Rami inte insett att det pågått en brutal misshandel av Yara denna kväll. De har varit en utdragen och synnerligen grov misshandel denna kväll, som dessutom verkar ha pågått i samtliga utrymmen i lägenheten. OM nu Rami inte varit fysiskt delaktig i misshandeln denna kväll så måste han haft fullt upp med att flytta runt i lägenheten för att få lugn och ro att chatta. Misshandeln har inte bekommit Rami de minsta, YAra har han skitit i fullständigt, det ända viktigt för honom var att inte få skulden för detta. Han är precis lika ansvarig även om han inte deltagit aktivt denna kväll! Han har uppenbarligen inga problem att gå emot sin fru, eftersom han utan problem skyller över allt på henne utan att blinka. Varför stoppade han inte sin fru?!? (Kan de va så att han var beredd att offra Yara, för att bli av med frugan och fortsätta sitt liv i Sverige utan henne?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in