Citat:
Ursprungligen postat av
Guardian Angel
Jo, pojken var med i affären. Nej, barn kan man lätt prata omkull genom att vända på frågan. Tror inte heller att han ljuger. M slog dessutom honom både kvällen innan och mordkvällen.
Att hon chattade var troligen ett försvar. Det är inget ovanligt med sådana handlingar vid våldsbrott. Hon försökte hålla ställningarna tills hon tänkt ut vad hon skulle göra. Chatten med ys mamma hade pågått under hela dagen så även dagen innan. M och R bråkade intensivt en stund innan de ringde ambulans.
Jag undrar över en hel del i denna sak, särskilt efter dina inlägg och den tidslinje du upprättade. Jag får inte saken att gå ihop utifrån den information vi har.
Det är olika cirkelresonemang och det som fattas är tidpunkten för Yaras död. När ambulanspersonalen säger att Yara kan ha varit död i två timmar blir det en låsning, som jag utgått ifrån.
Om man är öppen för en annan tidpunkt för misshandeln och döden så kan det lika gärna varit Rami som slagit ihjäl Yara. Eller båda.
Det jag har haft vibbar om från början är att denne Rami inte är det han vill framstå som. Han som ska framstå som så mycket bättre än sin fru. Men han är iskall.
Men om två timmar kan ha varit längre tid, och om man funderar över hur länge Yara var döende så blir det fler pusselbitar på plats. Misshandeln kan ha börjat och pågått mycket längre än vad som nu framgår. Vad om Yara blev misshandlad innan Rami gick till affären eller strax därefter? Eller direkt när hon kom från skolan? Och att hon blev lämnad skadad, men inte död? Att kanske Yara blev medvetslös av misshandeln, men senare vaknade upp och skrek av smärta, och att någon av dem inte tålde barnskrik, att kvävningen beror på att någon inte orkar med ljud från Yara?
Kan det vara möjligt att detta par hela kvällen sedan fortsatt som vanligt, utan att inse Yaras skador? Det är ju inte första gången Yara blir misshandlad och hon har ju inte dött av det tidigare. När de sedan upptäcker att Yara är död så får de panik och börjar bråka. För grannen hörde bråk, men hörde grannen barn som skrek, eller vad det bara bråk från Rami och Madi?
Det är inte normalt för en gift man att vara uppkopplad så länge på Facebook med med en ny bekantskap, när tre barn som ska ha mat, badas, nattas m.m. Det inte OK. Är den långvariga chatten också en del av Ramis planerade alibi?
Jag funderar också på om vi någonsin kommer få klarhet i denna historia för antingen tiger de eller så ljuger de. Jag tror de planerade hur de skulle agera när de upptäckte att Yara var död, och de förstod inte att allt blod inte kan tvättas bort, eller att en obduktion kommer avslöja skadorna.
Men visst är det en bra lösning för Rami med ett försvar som går ut på att han blir frikänd för att frun framstår som skyldig, och frun kan ju inte dömas till fängelse om hon är spritt språngande galen och har minnesförlust om allt. Frun kanske grät i tingsrätten för att hon insåg att det lönar sig inte att offra sig för en skitstövel?