Citat:
Det är sällan någon drar ner brallorna på sig själv inför öppen ridå på det vis du gör här. Jag pratar co2:s direkta klimatpåverkan där de flesta är överens. Gällande återkopplingen som du pratar om är "konsensus" som bortblåst och fler och fler ställer sig tveksamma till de alarmerande nivåer IPCC anger som "worst case scenario". Jag utgår från att du menar att de flesta är överens om att temperaturkänsligheten är 4°C?
Den felmarginal som nu anges är ±1°C.
Tidigare har ju osäkerheten varit betydligt större och intervallet 1,5°C - 5°C
angavs då.
Enligt bl.a. artikeln nedan finns nu koncensus om att den nedre gränsen är 3°,
så att:
– Fördubbling av CO2-halten i atmosfären leder till en temperaturökning på 3°C ± 1°C.
Länk:
Nature, jan. 2014: ...more than 3 degrees...
mvh/Bo
Den felmarginal som nu anges är ±1°C.
Tidigare har ju osäkerheten varit betydligt större och intervallet 1,5°C - 5°C
angavs då.
Enligt bl.a. artikeln nedan finns nu koncensus om att den nedre gränsen är 3°,
så att:
– Fördubbling av CO2-halten i atmosfären leder till en temperaturökning på 3°C ± 1°C.
Länk:
Nature, jan. 2014: ...more than 3 degrees...
mvh/Bo
A lower and more constrained estimate of climate sensitivity using updated observations and detailed radiative forcing time series
Citat:
Det faktum att du citerar ett avsnitt av mitt inlägg som egentligen handlar om direkt klimatpåverkan av co2 men svarar med flum om återkoppling gör att ingen öht längre behöver ta större notis över dina inlägg, du har uppenbarligen inte de grundläggande baskunskaperna i ämnet.
Det mest spännande med denna mycket förtroendeingivande studie tycker jag är den redan omnämnda jämförelsen med FNs klimatpanel klimatkänslighetsintervall, dvs. att klimatkänsligheten sannolikt, med 66-100 % sannolikhet, ligger mellan 1,5 och 4,5 grader C. I den senaste vetenskapliga sammanfattningen för beslutsfattare (Summary for Policymakers, SPM) skriver man mer exakt:
Equilibrium climate sensitivity is likely in the range 1.5°C to 4.5°C (high confidence), extremely unlikely less than 1°C (high confidence), and very unlikely greater than 6°C (medium confidence).
(likely = 66-100 % sannolikhet, extremely unlikely=0-5 %, very unlikely = 0-10 %).
Den här presenterade studien har i stället kommit fram till att med 90 % sannolikhet ligger klimatkänsligheten mellan 0,9 och 3,2 grader C. Skillnaden mot FNs klimatpanel intervall på 1,5-4,5 grader C är anmärkningsvärd.
Equilibrium climate sensitivity is likely in the range 1.5°C to 4.5°C (high confidence), extremely unlikely less than 1°C (high confidence), and very unlikely greater than 6°C (medium confidence).
(likely = 66-100 % sannolikhet, extremely unlikely=0-5 %, very unlikely = 0-10 %).
Den här presenterade studien har i stället kommit fram till att med 90 % sannolikhet ligger klimatkänsligheten mellan 0,9 och 3,2 grader C. Skillnaden mot FNs klimatpanel intervall på 1,5-4,5 grader C är anmärkningsvärd.