2014-10-31, 23:41
Medlem
puckohontass avatar
Att det är så många som har problem med de sista månaderna! Hörs ju på namnet i vilken ordning de kommer.

september (septem = 7)
oktober (octo= 8)
november (novem = 9)
december (decem = 10)

Latinska räkneord.

Mina svagheter är lokalsinnet och höger/vänster. Sport vet jag inget om, men är helt ointresserad så det är väl naturligt. Jag börjar även glömma av mycket matte på gamla dar. Kan alldeles för lite historia också.
Det värsta är nog TV:n hemma, jag vet fan inte om jag skulle klara dra igång en film om jag vore ensam hemma. Det är pinsamt! Sambon har riggat upp nåt slags system...
Citera
2014-11-01, 00:00
Medlem
Sitkins avatar
Har svårt med att förstå när man använder en/ett. En bil eftersom bilen, ett tåg eftersom tåget. Måste fortfarande tänka efter innan jag pratar.
Jävligt dålig på engelska också har jag märkt på sistone
Höger och vänster har jag börjat få svårt med också. För ett antal år sedan när jag övningskörde så säger läraren till mig att svänga vänster. Dum som jag är svänger jag höger. Gissa om han blev sur eller ej. Kan tillägga att vi redan var ca 20 minuter försenade så han var tvungen att ringa in och tala om för receptionisten att inget har hänt.
Har också svårt att räkna så jag använder fingrarna till det istället. Jag har lärt mig att 7 + 6 = 13 och behöver knappt tänka på det men 9 + 7 blir plötsligt svårt och jag måste använda fingrarna dock gör jag det diskret eftersom i nian behövs det bara en etta för att den blir tio. Sen subtraherar jag 7-1 = 6 lägg till 10 och då får man fram svaret.
Citera
2014-11-01, 00:03
Medlem
donnamanloves avatar
1. Jag kan inte för mitt liv inte förstå vad som är så allvarligt med att "svenskt luftrum kränks" och att en eventuell ubåt befinner sig på svenskt vatten. Kan ingenting när det kommer till sådana frågor.

2. Jag kan inte reglerna i någon sport och kan inte heller namnge några sportprofiler utöver ytterst få undantag. Jag förstår inte heller vad champions league går ut på, vilka lag det involverar osv, mer än att det är just fotboll.
Citera
2014-11-01, 00:36
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Ibland så glömmer jag bort skillnaden mellan dem och de vilket gör att jag skriver "dom" istället.

Kolla in min signatur vettja! Kanske lär dig minnas vad som är vad
Citera
2014-11-01, 00:38
Medlem
Vet inte riktigt vad den pinsammaste är.. är det pinsamt att inte kunna en massa onödigt skit man blivit tvingad att lära sig i grundskolan, så som geografi? Seriöst, vafan ska folk behöva lära sig utantill vad olika sjöar och floder heter i vårt land eller vad olika huvudstäder heter? Är det nåt man behöver för att överleva? Så irriterande med vissa besserwissers som stolt ska proklamera för andra när dessa inte kan saker "man lärde sig i skolan".
Citera
2014-11-01, 00:42
Medlem
Bilar. Alla mina vänner verkar vara vara professorer när de pratar bilar. Som ett främmande språk. Jag nöjer mig med att jag har en bil av välkänt märke som jag gillar. Antagligen blir jag lätt lurad på verkstäder.
Citera
2014-11-01, 00:46
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Jag har aldrig lyckats lära mig styrbord och barbord- vilket är höger och vilket är vänster? Sen är jag alltid osäker på hur många dagar det är på ett år. Jag har förstått att det är 365 men jag är bombsäker på att min fröken i lågstadiet sa att ett år består av 364 dagar så hela mitt vuxna liv har jag trott att det är 364 dagar. Men det är det ju inte...eller?

Ett år är enl. den julianska kalendern t.o.m 365,25 dagar och det är därför man gör ett uppsamlingsheat vart 4:e år då februari får en dag till, den 29/2.
Citera
2014-11-01, 00:56
Medlem
Bypelle82s avatar
Jag har ingen som helst aning om vad det innebär att vara kvinna rent fysiskt. Hur mensen fungerar, ägglossningen, klimakteriet och fertiliteten. Hur fungerar ett p-piller?. Skulle inte klara av att förklara för någon på ett ingående sätt hur ett barn blir till. Vi hade aldrig nån sexualkunskap i skolan eftersom läraren tyckte sånt var så pinsamt att prata om
Citera
2014-11-01, 01:05
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Men... Hur ska man knyta då? Med en ögla? Vad fan, vad har jag missat?
Rosett knuten med en ögla
https://www.youtube.com/watch?v=MhXXYuCpVwc

Med två öglor
https://www.youtube.com/watch?v=lsDcX3kvtus

Samt en snabbvariant med "crazy russian".
https://www.youtube.com/watch?v=kNx1F82UyKU
Citera
2014-11-01, 01:10
Medlem
Seventys avatar
Jag har ingen aning vad en kommunist är eller vad de står för. Associerar det med ryssland samt hammaren och skäran. Har många gånger försökt ta reda på vad som menas med begreppet "kommunist". Har läst igenom Wikipedia ett flertal gånger och har inte blivit klokare därefter, tvärtom.

Någon som har lust att på två-tre rader beskriva vad en kommunist tycker och tänker. Sen när man säger "Den där personen klär sig som en kommunist!" Vad menar man då?
Citera
2014-11-01, 01:15
Medlem
BarryHeros avatar
Vet ingenting om Israel- och Palestina-konflikten. Osaker pa vad Gaza, Hamas, etc. ar for nagonting. Ingen aning vem man ska sympatisera med (tror dock Israel).

Ingen koll heller pa vad som pagick (pagar?) i Syrien.
Citera
2014-11-01, 01:32
Medlem
utforskarens avatar
Det är för mig helt ofattbart att så många har problem med höger och vänster, månadernas namn/ordning, vokaler/konsonanter och alfabetet.

Ni har alla levt i minst 18 år, men ändå inte lyckats ta in och lagra den informationen.

Det är lite som "Klungans" sketch med "vad är mat, och vad är annat?".
Senast redigerad av utforskaren 2014-11-01 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in