2014-10-31, 13:28
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Men alla inkomster, oavsett om de är bidrag,lön eller försäljning av handarbete, dras av från försörjningsstödet.

De klarar sig inte rent ekonomiskt utan försörjningsstöd och visst är det väl ett himla kontrollerande på konton, kvitton o dylikt när någon har försörjningsstöd?(och det bör det rimligtvis vara också eftersom folk försöker fuska )

Tittar du även lite längre ner på mitt inlägg så kan du läsa att Rami inte har skyldighet att försörja Yara...eller hade...
Citera
2014-10-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Har Yaras mor och syskon kommit till Sverige,sist jag hörde något befanns de i Egypten!?

På planet och landar strax i Blekinge.
Citera
2014-10-31, 13:57
Medlem
Här kommer fortsättning från första dagen och det är också obearbetat råmaterial:

https://www.wetransfer.com/downloads/62cca4b53a90ca92fe9c88bc7ba68fd320141031125008/292986d2157c147b713285cb15b5b5d220141031125008/684132
Citera
2014-10-31, 14:02
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Tittar du även lite längre ner på mitt inlägg så kan du läsa att Rami inte har skyldighet att försörja Yara...eller hade...

Men Yara är inte familjehemsplacerad. Rami har inte fått mer ersättning för Yara än en vanlig förälder i samma situation får.
För Yara har de fått ett extra barnbidrag, lite mer bostadsbidrag och ungefär 2000 kr i månaden som en del i det totala försörjningsstödet för familjen.

Han har inte haft något arvode.
Det är inte alla kommuner som betalar ut arvode till särskilt förordnade vårdnadshavare. De som får något arvode ersätts med ungefär lika mycket som en god man.

En god man får i princip bara en 3000-4000 om året för ett normalstort uppdrag.

Yara har med andra ord inte inneburit ett ekonomiskt lyft för familjen. Det kan också vara en anledning till att de snålat så.

Vi vet iallafall att Rami hade en iPhone 5s i sin ägo på morddagen. Det framkom i ljudfilen från sakframställan. Den kan iofs vara ett kreditköp, men rent symboliskt kan man ana att de inte hade tillräckligt ekonomiskt tänkande för att ta hand om och vårda en familj.
Citera
2014-10-31, 14:03
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUF-rapport
Här kommer fortsättning från första dagen och det är också obearbetat råmaterial:

https://www.wetransfer.com/downloads/62cca4b53a90ca92fe9c88bc7ba68fd320141031125008/292986d2157c147b713285cb15b5b5d220141031125008/684132

Tack HUF-rapport!! Ni gör ett kanonjobb!
Citera
2014-10-31, 14:07
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUF-rapport

Tack tack! Nu kan jag dessutom lyssna på filen...
Citera
2014-10-31, 14:12
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, och dessutom vistades hon ju hos sin morbror Rami i huset bredvid redan under Gazatiden.
Han var så förtjust i Yara.
Föräldrarna kände självklart väl till galningarna de sände sitt barn till.

Jag minns bilden där R pussar Y när hon sitter i hans knä (från Gaza).
Kan hon getts bort till morbrodern? Alltså, är det tillåtet med gifte mellan morbror och barn i hemlandet?
Klarabella kanske kan förklara detta.
Citera
2014-10-31, 14:24
Medlem
mstinkerbelles avatar
Hej alla!
Detta är inget anonymt inlägg eftersom det flesta av er redan tycks känna till vem jag är. Jag heter Ida Francke och det var jag som chattade med Rami på mordkvällen. Jag har följt denna tråd lite sporadiskt då jag har ett personligt intresse av att veta vad som händer och vad som sägs ang. mordåtalet. Jag har nu sett att mitt namn kommit upp i forumet efter att FUP:en har blivit offentlig. Jag har fått läsa att jag har inlett en flörtig relation med en gift trebarnfar och att min kontakt med honom var korkad och smaklös bland annat. Detta har fått mig att reagera så pass att jag nu vill ge mig tillkänna för att möjligen undvika fortsatta fantasifulla spekulationer och att även att dessa spekulationer ska bli en "trådsanning" som får eget liv. Självklart inser jag att mina ord och handlingar kommer att bli tolkade och dissekerade in i minsta detalj, men jag har ändå gjort bedömningen att det kan vara värt det.

Polisens förhör med mig och den FB-chatt jag hade med Rami kommer snart att vara tillgängliga för allmänheten så där har jag egentligen inte mer att tillägga. Jag vill endast förtydliga ett par saker för er på forumet. Jag är inte ensamstående, jag har en familj med sambo och två barn sedan tio år tillbaka. Min familj och de mordåtalade och deras barn träffades sent en kväll då vi fastnade på en tågstation i Kristianstad på väg hem till Karlskrona. Vi blev kvar hela natten och kom hem först på morgonen. När vi klev av tåget bestämde vi att vi gemensamt skulle ansöka om ersättning för denna tågresa, och att jag och min familj skulle hjälpa till med detta, inte minst för att språket var ett hinder för dem. Vi bestämde även preliminärt att jag och Rami skulle träffas på BTH senare under veckan för att komma överens om och författa ett krav på kompensation, eftersom vi båda skulle vara där samtidigt.

Senare under dagen skickade både Rami och Amani vänförfrågningar till mig via FB som jag accepterade. (Min sambo hade då inget FB-konto så därav inte till honom.) Rami tog kontakt med mig och vi chattade sedan ganska mycket under den 29:e och 30:e april. (Amani pratade jag inte mycket med och chattade inte heller, eftersom hon pratade mycket lite engelska och nästan ingen svenska). Jag fick intrycket att det var en isolerad familj, vilket många flyktingfamiljer är, och att de skulle behöva hjälp både att hitta sin plats i det svenska samhället och med det svenska språket. Mitt intresse för andra kulturer och även politik och religion är stort, därför intresserade Ramis bakgrund som palestinier och muslim mig. Även att han sade sig vara människorättsaktivist med ett komplicerat förflutet intresserade mig. Jag hade ingen möjlighet att ta reda på vad i det som han berättade för mig som var sant. Jag har tidigare erfarenhet av att människor från andra kulturer ofta både överdriver och fabulerar i sina första kontakter, men bortsett från min egen skepsis över detta så hade jag ingen anledning att misstro honom och beslöt därför att försöka skapa en närmare relation. Min avsikt var dels att hjälpa hela familjen, inte bara Rami, och dels att få ett annat perspektiv på tillvaron genom det som jag uppfattade var en sekulariserad muslimsk palestinier, kanske rentav få nya vänner. (VIlket jag inser låter helt absurt i ljuset av vad som hänt... )

Det står er fritt att tolka min kontakt med denna familj precis hur ni vill. Vill ni tro att jag och Rami flörtade vilt och inledde någon sorts romantisk relation så får det stå för er och er fantasi. Jag upplevde honom inte som vare sig speciellt charmig eller romantisk, han log exempelvis ytterst sällan under den korta tid jag gjorde hans bekantskap.

Jag förutsätter att mitt inlägg här får en del följdfrågor och jag är beredd på det. Om det är frågor ställda på ett respektfullt sätt och med ärligt uppsåt så svarar jag gärna på dem.
Det är också en missuppfattning att jag är kallad som vittne till rättegången, det är jag inte.
Citera
2014-10-31, 14:31
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Men Yara är inte familjehemsplacerad. Rami har inte fått mer ersättning för Yara än en vanlig förälder i samma situation får.
För Yara har de fått ett extra barnbidrag, lite mer bostadsbidrag och ungefär 2000 kr i månaden som en del i det totala försörjningsstödet för familjen.

Han har inte haft något arvode.
Det är inte alla kommuner som betalar ut arvode till särskilt förordnade vårdnadshavare. De som får något arvode ersätts med ungefär lika mycket som en god man.

En god man får i princip bara en 3000-4000 om året för ett normalstort uppdrag.

Yara har med andra ord inte inneburit ett ekonomiskt lyft för familjen. Det kan också vara en anledning till att de snålat så.

Vi vet iallafall att Rami hade en iPhone 5s i sin ägo på morddagen. Det framkom i ljudfilen från sakframställan. Den kan iofs vara ett kreditköp, men rent symboliskt kan man ana att de inte hade tillräckligt ekonomiskt tänkande för att ta hand om och vårda en familj.

hur vet du att han inte fått ut ett arvode? Enligt reglerna ska han ha fått pengar för detta arrangemang. På vilka uppgifter (källor) baserar du ditt antagande på?

Det du säger hade stämt om de hade adopterat Yara, nu är inte så faller utan han är särskild förordnad vårdnadshavare och socialen har försörjningsbördan och placeringen var i familjen.

PS. man får nog inte mycket kredit som nolltaxerare och socialbidragstagare.

Jag är övertygad om att Yara från början varit ett ankarbarn och föräldrarna skickat pengar till Rami och sedan Rami sen fått veta att det finns pengar att tjäna så har Yara "kommit hit" och sökt asyl... och de tagit hand om henne.
Citera
2014-10-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mstinkerbelle
Hej alla!
Detta är inget anonymt inlägg eftersom det flesta av er redan tycks känna till vem jag är. Jag heter Ida Francke och det var jag som chattade med Rami på mordkvällen. Jag har följt denna tråd lite sporadiskt då jag har ett personligt intresse av att veta vad som händer och vad som sägs ang. mordåtalet. Jag har nu sett att mitt namn kommit upp i forumet efter att FUP:en har blivit offentlig. Jag har fått läsa att jag har inlett en flörtig relation med en gift trebarnfar och att min kontakt med honom var korkad och smaklös bland annat. Detta har fått mig att reagera så pass att jag nu vill ge mig tillkänna för att möjligen undvika fortsatta fantasifulla spekulationer och att även att dessa spekulationer ska bli en "trådsanning" som får eget liv. Självklart inser jag att mina ord och handlingar kommer att bli tolkade och dissekerade in i minsta detalj, men jag har ändå gjort bedömningen att det kan vara värt det.

Polisens förhör med mig och den FB-chatt jag hade med Rami kommer snart att vara tillgängliga för allmänheten så där har jag egentligen inte mer att tillägga. Jag vill endast förtydliga ett par saker för er på forumet. Jag är inte ensamstående, jag har en familj med sambo och två barn sedan tio år tillbaka. Min familj och de mordåtalade och deras barn träffades sent en kväll då vi fastnade på en tågstation i Kristianstad på väg hem till Karlskrona. Vi blev kvar hela natten och kom hem först på morgonen. När vi klev av tåget bestämde vi att vi gemensamt skulle ansöka om ersättning för denna tågresa, och att jag och min familj skulle hjälpa till med detta, inte minst för att språket var ett hinder för dem. Vi bestämde även preliminärt att jag och Rami skulle träffas på BTH senare under veckan för att komma överens om och författa ett krav på kompensation, eftersom vi båda skulle vara där samtidigt.

Senare under dagen skickade både Rami och Amani vänförfrågningar till mig via FB som jag accepterade. (Min sambo hade då inget FB-konto så därav inte till honom.) Rami tog kontakt med mig och vi chattade sedan ganska mycket under den 29:e och 30:e april. (Amani pratade jag inte mycket med och chattade inte heller, eftersom hon pratade mycket lite engelska och nästan ingen svenska). Jag fick intrycket att det var en isolerad familj, vilket många flyktingfamiljer är, och att de skulle behöva hjälp både att hitta sin plats i det svenska samhället och med det svenska språket. Mitt intresse för andra kulturer och även politik och religion är stort, därför intresserade Ramis bakgrund som palestinier och muslim mig. Även att han sade sig vara människorättsaktivist med ett komplicerat förflutet intresserade mig. Jag hade ingen möjlighet att ta reda på vad i det som han berättade för mig som var sant. Jag har tidigare erfarenhet av att människor från andra kulturer ofta både överdriver och fabulerar i sina första kontakter, men bortsett från min egen skepsis över detta så hade jag ingen anledning att misstro honom och beslöt därför att försöka skapa en närmare relation. Min avsikt var dels att hjälpa hela familjen, inte bara Rami, och dels att få ett annat perspektiv på tillvaron genom det som jag uppfattade var en sekulariserad muslimsk palestinier, kanske rentav få nya vänner. (VIlket jag inser låter helt absurt i ljuset av vad som hänt... )

Det står er fritt att tolka min kontakt med denna familj precis hur ni vill. Vill ni tro att jag och Rami flörtade vilt och inledde någon sorts romantisk relation så får det stå för er och er fantasi. Jag upplevde honom inte som vare sig speciellt charmig eller romantisk, han log exempelvis ytterst sällan under den korta tid jag gjorde hans bekantskap.

Jag förutsätter att mitt inlägg här får en del följdfrågor och jag är beredd på det. Om det är frågor ställda på ett respektfullt sätt och med ärligt uppsåt så svarar jag gärna på dem.
Det är också en missuppfattning att jag är kallad som vittne till rättegången, det är jag inte.

Tack för att du berättade! Kan du berätta hur du uppfattade Yara, såg hon ut att må bra (såvitt du såg), pratade ni med henne?
Citera
2014-10-31, 14:33
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag minns bilden där R pussar Y när hon sitter i hans knä (från Gaza).
Kan hon getts bort till morbrodern? Alltså, är det tillåtet med gifte mellan morbror och barn i hemlandet?
Klarabella kanske kan förklara detta.

Klart att det är tillåtet, bara kolla hur mkt inavel det finns i såna kulturer. Har iaf själv aldrig hört att det skulle vara förbjudet. Vet fall där flickor bortlovats till en gubbe som är 40 år redan när de ligger i mammans mage "om det blir en flicka ska hon gifta sig med dig", sen om det blir en flicka så får familjen pengar för att hålla henne ren, oskuld och hjärntvättad. Finns även flickor som bortlovas som spädbarn, men giftermålet och första samlaget sker efter att flickan fått sin första menstruation då hon då anses ha blivit kvinna.

Finns i sverige med. Hade 2 skolkamrater som blev bortgifta som 12-14 åringar. Den ena dök upp höggravid och när folk frågade så sa hon att bebisen var hennes "pojkvän", hon var kvar som folkbokförd hos föräldrarna för myndigheter inte skulle få nys om det. I själva fallet bodde hon med sin man. Men att säga gravid med pojkvän är inte emot lagen, men däremot barngifte är det..

Dessa två tjejer var halvlibaneser/ halv palestinier och hade islam som religion. Vi alla "blattar" visste ju sanningen om att de ljög, men ingen brydde sig på skolan av feghet. Deras föräldrar var galna. Man såg sen blåmärken lite här o var på tjejerna, men de hade "ramlat mot dörrhandtaget", när det i själva verket var maken som klappade på dom.

Så med andra ord skulle det inte förvåna mig om Yara var bortlovad, kanske inte till Rami, men någon annan man och därför ville de väl hålla henne ryktesfri och ren... I dessa fall så är det mammans uppgift att se till att detta följs, för annars stämplas mamman som dålig mamma och hora, för hon kunde inte uppfostra sin flicka rätt.

Helt sjukt i mina ögon, jag kommer aldrig förstå såna människor och hur de kan uppmana till pedofili (vilket det ÄR i mina ögon), men för idioter är det helt normalt, de vet inget annat. Föräldrar väljer ut din man, du väljer sen ut din dotters man osv...
Kommer ALDRIG förändras oavsett hur mkt man protesterar.
Citera
2014-10-31, 14:37
Medlem
Här kommer första dagens ljudfiler samlade.

Del 1-3 innehåller chefsåklagare Pernilla Åströms sakframställan:

1:
https://www.wetransfer.com/downloads/9bed9335f31420ee6cf15798304207f320141029173313/e2b8bfb6339b82e1917166d94c1731cf20141029173313/1e0285

2:
https://www.wetransfer.com/downloads/f8c2b3e8d3d274e615447fc04171fffa20141030183152/49b649

3:

Del 4 är målsägarbiträdet advokaten Karin Åkesson Rehnholms framställan:

https://www.wetransfer.com/downloads/c2e6621ffdd502742c2746b2ce05fa7c20141031130842/b0576d01630508b616c4405ab928cc6f20141031130842/4d4670

(Del 4 är också obearbetad)

Det är den häktade kvinnan som hörs snyfta och som säger namnen på skolflickorna. Kvinnan försökte "förtvivlat" få kontakt med mannen under hela första dagen. Han avskärmade sig och höll handen mot pannan och kinden som ett skydd mot henne. Vi såg bara att mannen kikade en gång mot kvinnan. Det var efter lunch när åklagaren läste upp kvinnans texter från häktesbibliotekets böcker. Kvinnan snyftade och mannen tittade plötsligt mot henne, men det uppmärksammade hon inte.

Trevlig helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in