Citat:
Ursprungligen postat av
Alphatross
Okej. Vad gör "ni iranier" nuförtiden då?

Jag är halviranier, en av mina föräldrar är exiliranier, jag vill inte lyfta fram att iran på något sätt ser bra ut i dagsläget. Det jag vill säga är att vad gör "vita européer" bättre än alla andra, de flesta civilisationer har haft sina glanstider, en gång i tiden var det bättre i andra delar av världen och då var det inte särskilt bra i Sverige heller. Var man kommer ifrån är inte den man är, jag och många andra tar avstånd från det som sker i Iran, jag hatar islamiseringen som har skett där och tar avstånd från allt sånt. Ts är en idiot och står uppenbarligen inte för oss, dessa "stela svenskar som dricker kaffe blabla" har ändå bra värderingar och samhället ser bra ut i Sverige just nu men det gör inte svenskar överlägsna eller bättre än alla andra. De flesta kulturer har haft sina upp och nedgångar. Jag identifierar mej med svensk och persisk kultur och tar avstånd från islamiseringen som har skett och allt som den orsakat.
Väldigt ofta umgås jag själv med svenskar eller integrerade invandrare av 2:a generationen och ser verkligen inte det ts pratar om i min vardag. Det finns invandrare och så finns det invandrare, jag väljer att bara umgås med människor som är sekulära och har samma värderingar som mej, bara för att jag ser ut som en "blatte" så betyder det inte att jag känner samma sak som ts. Jag dricker hellre kaffe mes en sekulariserad svensk på morgonen än te med en islamiserad arab. Varför? För att jag tar avstånd från min bakgrund, jag kan inte kalla mig iranier och vara stolt, men jag kan vara stolt över vårt arv från tidigare och islamiseringen och extremisterna identifierar jag mig inte med, jag identifierar mig hellre med människor med svensk bakgrund och den svenska kulturen eftersom jag och många andra "andragenerationens" iramier har mer gemensamt med er jämfört med islamiserade araber.