Citat:
Ursprungligen postat av
SonavGustav
All cred till de som uppfann alla byggstenar som tillsammans blivit ett fungerande samhälle.
Men är inte förmågan att kunna bevara ett avancerat samhälle minst lika viktig?
Jo, absolut! Jag föraktar båda sidor, både de som smutskastar svenskar och de som smutskastar tillbaka. I dagsläget är det svenska, västerländska samhället, jag som andra generationens "exiliranier" trivs i och vill leva i. Inlägget var respons till flashbacktrollen som framhäver den vita ariska mannen som bättre än alla andra, om du ser mitt tidigare inlägg så ser du hur jag går emot trådstartaren. Det var ett sarkastiskt inlägg mot dom som säger att den "vita, ariska mannen" är så stor, syftet var inte att på något sätt smutskasta svensk kultur eller det svenska samhället, det var ett inlägg med otroliga mängder sarkasm.
Jag menar, nu är sverige ett mycket framgångsrikt land, jag har själv delvis svenska bakgrund, men för ett antal år sedan var mellanöstern och sydeuropa framgångsrika områden. Det är så otroligt ignorant att generalisera, spela sig smart och tro att en folkgrupp är smartare än en annan, när det om 1000 år kan vara helt omvänt, vilket om vi blickar tillbaka på historien inte verkar fullt orimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
veriKaos
Barbarer? Nordmännen var flitiga hantverkare och köpmän.
Överlägsna vikingaskepp skapade möjligheter för handel i fjärran länder.
Nordmännen var först till Amerika och koloniserade stora delar av världen.
Efter koloniseringen av Grönland och Island så började de exportera varor med stor efterfrågan, så du kan ana att de var väldigt rika för sin tid.
Ja ja, nordmännen var allting, de grekiska och romerska rikena var ingenting jämfört med nordmännen, det persiska imperiet var inte heller någonting jämfört nordmännens "köpmannakraft och hantverkarförmågor", Grönland och Island måste varit otroligt stora samhällen som de lyckades styra, kelade med sälarna kanske? Jag vill lyfta fram ett annat perspektiv på saken, över tid är det otroligt svårt att se vilka etniska grupper som skall vara överlägsna andra, i slutändan är vi bara människor.