Citat:
Du måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den ena tanken är att mannen var full, hade slagit sönder saker och annat. För detta har han fått sitt straff, vilket alla tycker är bra.
Vad gäller poliskvinnan däremot så visade hon på ett rakt igenom dåligt omdöme, och på en fullständig olämplighet som polis. Hon ställer sig nära mannen, trappar upp situationen genom att höja rösten utan någon som helst auktoritet, inte ens det faktum att hon står i en polisuniform hjälper henne eftersom hon total saknar en lugn, bestämd och professionell attityd. När detta inte räcker skriker hon "lägg dig ner" varpå hon två sekunder därefter bussar hunden på honom och börjar vifta med batongen, med tvåhandsgrepp, utan att få några större resultat. Vad hon gör är att hon hela tiden hetsar upp stämningen, stressar, samtidigt som mer och mer tappar kontrollen och målar in sig själv i ett hörn.
Hon har inte som polis att göra, och hennes inkompetens ledde i det här fallet till att hon helt meningslöst misshandlar mannen. För visst får hon som polis använda det våld som situationen kräver. Men den här situationen krävde inte det här våldet. Det enda den här situationen krävde var att hon tog det lugnt, inväntade förstärkning och möjligtvis försökte prata med mannen på ett lugnt sätt fram tills dess att hjälp anlände.
Missförstå mig inte nu för någon som förespråkar "dialogpoliser", etc. Det gör jag inte. Men våld skall till när polisens naturliga auktoritet inte räcker för att lösa uppgiften. Den här polisen uppvisar en total brist på auktoritet och profesionalism. Att uppväga de här bristerna med våld är helt fel. Tycker jag. Bättre att sparka den här polisen och se över sina framtida rekryteringar.
Vad gäller poliskvinnan däremot så visade hon på ett rakt igenom dåligt omdöme, och på en fullständig olämplighet som polis. Hon ställer sig nära mannen, trappar upp situationen genom att höja rösten utan någon som helst auktoritet, inte ens det faktum att hon står i en polisuniform hjälper henne eftersom hon total saknar en lugn, bestämd och professionell attityd. När detta inte räcker skriker hon "lägg dig ner" varpå hon två sekunder därefter bussar hunden på honom och börjar vifta med batongen, med tvåhandsgrepp, utan att få några större resultat. Vad hon gör är att hon hela tiden hetsar upp stämningen, stressar, samtidigt som mer och mer tappar kontrollen och målar in sig själv i ett hörn.
Hon har inte som polis att göra, och hennes inkompetens ledde i det här fallet till att hon helt meningslöst misshandlar mannen. För visst får hon som polis använda det våld som situationen kräver. Men den här situationen krävde inte det här våldet. Det enda den här situationen krävde var att hon tog det lugnt, inväntade förstärkning och möjligtvis försökte prata med mannen på ett lugnt sätt fram tills dess att hjälp anlände.
Missförstå mig inte nu för någon som förespråkar "dialogpoliser", etc. Det gör jag inte. Men våld skall till när polisens naturliga auktoritet inte räcker för att lösa uppgiften. Den här polisen uppvisar en total brist på auktoritet och profesionalism. Att uppväga de här bristerna med våld är helt fel. Tycker jag. Bättre att sparka den här polisen och se över sina framtida rekryteringar.
Här är jag mycket klar över vad jag tycker: Polisen hade batong, hund och pistol. Polisen använder av dessa batong och hund. Det är inte dåligt omdöme. Att skjuta hade varit det.
Det finns ingen som helst anledning att lalla runt, polisen är polis, och har beordrat fyllot att lägga sig ner - det är bara att lyda. Om inte det man kommenderar händer, så väntar man två-tre sekunder och sedan använder man de lämpliga maktmedel man har till hands med omdöme, i detta fall hunden och batongen. Utan hund hade fyllot dessutom vunnit, det skall man tänka på.
Jag kan inte se hur att det kan vara till gagn för samhället i stort och polisen i synnerhet att tala om för fyllebus att det gäller bara att trotsa polisen tillräckligt, så får man antingen samtalsterapi eller ett skott i höften. Det lotteriet är samhället inte betjänt av. Batong och hund är kusligt för den oinvigde, men (som man kan inse av händelseförloppet) inte överdrivet, för det behövdes.
Jag kan ju i förbigående nämna att om en ensam buse inte ger sig direkt då det handlar om en förbannad och skarp hund, så är situationen allvarligare än man som okunnig åskådare kanske inser. En person som inte då viker ner sig kan man inte hantera med annat än fysiskt våld. Att dra vapnet skulle vara en oerhört dålig ide, för det hade fyllskallen heller inte reagerat på (om nu någon trodde det). Ett regn av smärtsamma batongslag kan fungera, däremot.
Givetvis hade det sett annorlunda ut om piketen varit på plats, men jag tror inte fyllskallen totalt sett fått mindre stryk. Däremot hade gripandet gått snabbt och enkelt, därför att den fysiska överlägsenheten hade varit mer (bokstavligen) överväldigande.
Vill samhället att poliser skall kunna fungera ensamma (med hund) och inte är beredda att skicka fyrmannapatruller på varje anmälan kommer sådant här att hända. Det händer inte rimligt skötsamma människor, heller.
Är jag glad att det inträffat? Nej, det är alltid bättre att våld inte behövs. När det inträffar, är jag beredd att klandra den som löser sin uppgift utan att ta till för mycket våld, särskilt vars verkan inte kan förutses?