2014-10-30, 21:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaderMovitz
Du måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den ena tanken är att mannen var full, hade slagit sönder saker och annat. För detta har han fått sitt straff, vilket alla tycker är bra.

Vad gäller poliskvinnan däremot så visade hon på ett rakt igenom dåligt omdöme, och på en fullständig olämplighet som polis. Hon ställer sig nära mannen, trappar upp situationen genom att höja rösten utan någon som helst auktoritet, inte ens det faktum att hon står i en polisuniform hjälper henne eftersom hon total saknar en lugn, bestämd och professionell attityd. När detta inte räcker skriker hon "lägg dig ner" varpå hon två sekunder därefter bussar hunden på honom och börjar vifta med batongen, med tvåhandsgrepp, utan att få några större resultat. Vad hon gör är att hon hela tiden hetsar upp stämningen, stressar, samtidigt som mer och mer tappar kontrollen och målar in sig själv i ett hörn.

Hon har inte som polis att göra, och hennes inkompetens ledde i det här fallet till att hon helt meningslöst misshandlar mannen. För visst får hon som polis använda det våld som situationen kräver. Men den här situationen krävde inte det här våldet. Det enda den här situationen krävde var att hon tog det lugnt, inväntade förstärkning och möjligtvis försökte prata med mannen på ett lugnt sätt fram tills dess att hjälp anlände.

Missförstå mig inte nu för någon som förespråkar "dialogpoliser", etc. Det gör jag inte. Men våld skall till när polisens naturliga auktoritet inte räcker för att lösa uppgiften. Den här polisen uppvisar en total brist på auktoritet och profesionalism. Att uppväga de här bristerna med våld är helt fel. Tycker jag. Bättre att sparka den här polisen och se över sina framtida rekryteringar.

Här är jag mycket klar över vad jag tycker: Polisen hade batong, hund och pistol. Polisen använder av dessa batong och hund. Det är inte dåligt omdöme. Att skjuta hade varit det.

Det finns ingen som helst anledning att lalla runt, polisen är polis, och har beordrat fyllot att lägga sig ner - det är bara att lyda. Om inte det man kommenderar händer, så väntar man två-tre sekunder och sedan använder man de lämpliga maktmedel man har till hands med omdöme, i detta fall hunden och batongen. Utan hund hade fyllot dessutom vunnit, det skall man tänka på.

Jag kan inte se hur att det kan vara till gagn för samhället i stort och polisen i synnerhet att tala om för fyllebus att det gäller bara att trotsa polisen tillräckligt, så får man antingen samtalsterapi eller ett skott i höften. Det lotteriet är samhället inte betjänt av. Batong och hund är kusligt för den oinvigde, men (som man kan inse av händelseförloppet) inte överdrivet, för det behövdes.

Jag kan ju i förbigående nämna att om en ensam buse inte ger sig direkt då det handlar om en förbannad och skarp hund, så är situationen allvarligare än man som okunnig åskådare kanske inser. En person som inte då viker ner sig kan man inte hantera med annat än fysiskt våld. Att dra vapnet skulle vara en oerhört dålig ide, för det hade fyllskallen heller inte reagerat på (om nu någon trodde det). Ett regn av smärtsamma batongslag kan fungera, däremot.

Givetvis hade det sett annorlunda ut om piketen varit på plats, men jag tror inte fyllskallen totalt sett fått mindre stryk. Däremot hade gripandet gått snabbt och enkelt, därför att den fysiska överlägsenheten hade varit mer (bokstavligen) överväldigande.

Vill samhället att poliser skall kunna fungera ensamma (med hund) och inte är beredda att skicka fyrmannapatruller på varje anmälan kommer sådant här att hända. Det händer inte rimligt skötsamma människor, heller.

Är jag glad att det inträffat? Nej, det är alltid bättre att våld inte behövs. När det inträffar, är jag beredd att klandra den som löser sin uppgift utan att ta till för mycket våld, särskilt vars verkan inte kan förutses?
Citera
2014-10-30, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Respektera polisen så är det lugnt,polisen är på medborgarnas sida,samhället behöver mera poliser särskilt i förorterna där det kastas sten och visas 0 respekt.

Ditt inlägg saknar helt relevans till det sadistiska överfallet på den rejält överförfriskade norrländske bonnläppens fyllesvammel - ...
Citera
2014-10-30, 21:44
Medlem
tigerpops avatar
Mannen var inte ens aggressiv eller gjorde utfall. Såg ut som en svensk man i och för sig. Då försvann dialogpolisen.

Polisen kommer undan med mycket :/ Vet inte vilken grupp jag föraktar mest. Journalister, poliser eller politiker.
Citera
2014-10-30, 21:52
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Launam
Vad skulle folk hjälpt till med? Han stod där rätt upp o ner o vá full men var inte på ngt sätt våldsam.
Den polis som på allvar känner sig hotad i denna situation är instabil o olämplig!
Hon ljuger om att hon kände sig hotad - hade hon känt sig hotad skulle hon väl för fan inte eskalerat situationen. Hon är en fara för kåren, lyssna bara på henne när hon försöker motivera sin våldsanvändning och säger; - "han säger att han ska spränga hela gatan", precis som om detta skulle kunna tas som ett reelt hot ... ynkedom!

Du är ju dum på riktigt.

Vad skulle de hjälp till med? Fällt han direkt? försökt ta nått grepp och få kontroll över honom?
Det hade räddat honom från både hund och batong antagligen, men folk är för fega.

En ensam hundförare åker på ett larm.
Detta känner hon till:
En påverkad man har misshandlat två personer och har sedan slagit sönder en ruta.

När hon kommer fram går en blodig man och slår på fönstret till polisbilen.

Skulle inte du vara lite agiterad då? Lite orolig för vad som kan hända?
Vet du hur vanlig det är med kniv på löst folk idag?
Har du nånsin ens varit i ett riktigt slagsmål, eller blivit hotad till livet? Trodde väll det.

Jag hade inte chansat med mitt liv. Man får ALDRIG Backa i ett sådant fall, för då vinner buset direkt.
Tro mig, jag testade att backa och ge personen en chans en gång. Fick en kniv i min väst.
Citera
2014-10-30, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Du är ju dum på riktigt.

Vad skulle de hjälp till med? Fällt han direkt? försökt ta nått grepp och få kontroll över honom?
Det hade räddat honom från både hund och batong antagligen, men folk är för fega.

En ensam hundförare åker på ett larm.
Detta känner hon till:
En påverkad man har misshandlat två personer och har sedan slagit sönder en ruta.

När hon kommer fram går en blodig man och slår på fönstret till polisbilen.

Skulle inte du vara lite agiterad då? Lite orolig för vad som kan hända?
Vet du hur vanlig det är med kniv på löst folk idag?
Har du nånsin ens varit i ett riktigt slagsmål, eller blivit hotad till livet? Trodde väll det.

Jag hade inte chansat med mitt liv. Man får ALDRIG Backa i ett sådant fall, för då vinner buset direkt.
Tro mig, jag testade att backa och ge personen en chans en gång. Fick en kniv i min väst.

Du är ju tragisk!! En förvirrad man som behöver hjälp och blöder försöker påkalla uppmärksamhet från polis genom att knacka på rutan! Ser du inte på videon att det inte föreligger minsta hot. Du får det att låta som hon blev jagad av det våldsammaste fyllot och närapå ihjälslagen. Ser du inte på videon att hon är helt kolugn innan det rinner till i brallorna o hon ser sin chans till ett äkta Feministiskt Initiativ! QQQ
Citera
2014-10-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag får fundera om jag ska kontakta Riksåklagaren och diskutera den här domen. För den är ju intressant på många sätt. När hovrätten, det var ju skiljaktig meningen dessutom i hovrätten, kommer fram till att det objektivt inte förelåg en sådan situation där hon hade rätt att utöva det våld som hon gjorde men att det subjektivt, alltså hon trodde att situationen var annorlunda än den var, så får man fundera på om det finns anledning att ta upp en sådan fråga till Högsta domstolen. Det är en speciell situation det här, säger överåklagare Mats Åhlund, Åklagarmyndigheten, Särskilda åklagarkammaren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6005094

SVEA HOVRÄTT Mål
2014-10-30 B 2380-14
http://minfil.org/e3Magab3b6/B2380_14__1___1_.pdf

Målet i Hovrätten gick ungefär som förutspått eftersom åklagaren inte överklagade. Däremot kan de ju göra det igen, detta eftersom HR:n både lurats av den såkallade experten, något som kan motbevisas av random utbildningsfilm från polisen samt att de läst några SOUs upp och ned och det i övrigt föreligger en massa nyskapande saker i målet. - frågan är om staten och politikerna vill driva på målet - trots allt är det ju faktiskt Moderater och Sverigedemokrater som är det primära bytet för ordningsmakten just nu, man kan tänka sig: inte bara p-böter & fortkörningsböter utan även dos Edlund med jycke, gärna på videokamera.

[inte undra på att nämndemannen var skiljaktig, det handlar om moral samt att en vägledande dom skulle kunna minska TR:ernas makt och därigenom domarinflytandet].

I övrigt så är det en typisk fegdom där de vill lämpa över målet på högre rätt utan att provocera någon för mycket i syftet att få ett vägledande uttalande. Egentligen borde sådana domar skrivas som så att "vägledning från högsta domstolen krävs, målet hänvisas därför dit, istället för en dom som verkar vara otroligt enkelt att formulera ett överklagande till passage av prövningstillståndet - men nu är systemet byggt på överklaganden av domar.
Citera
2014-10-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, han var full - och i det skede där hon ger sig på honom så attackerar han inte henne på något sätt ...
Hon agerade fel.

Kretinen micro förnekar sig inte?
I vanlig ordning har hon glömt bort att hon är fullkomligt juridiskt okunnig och har en världsbild som inte stämmer överens med verkligheten.
Att hon dessutom hävdar att hon vet vad hon pratar om är ju hysteriskt roligt!
Ikväll verkar hon ha tagit för mkt av sin medicin dessutom....

Laga befogenhet finns det någonting som heter, hur svårt ska det vara att begripa...?

Polislagen paragraf 10:

Citat:
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,
3. det är fråga om att avvärja en straffbelagd handling eller en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön,
4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i rättegångsbalken,
5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,
6. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till, avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller
7. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den inte kan genomföras utan våld.

I fall som avses i första stycket 4 och 6 får våld mot person brukas endast om polismannen eller den som han biträder möts av motstånd.
Om rätt att i vissa fall bruka våld finns i övrigt föreskrifter i 24 kap. brottsbalken. Lag (2002:577).
10 a § /Upphör att gälla U:2015-01-01/ Bestämmelserna i 4 kap. 10 § första stycket häkteslagen (2010:611) om rätten att belägga någon med fängsel ska gälla även då en polisman omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet. Lag (2010:620).
10 a § /Träder i kraft I:2015-01-01/ En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel
1. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa, eller
2. vid förflyttning inom en förvaringslokal och vid transport eller annan vistelse utanför en sådan lokal, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl. Lag (2014:588).
Citera
2014-10-30, 22:28
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ser du att Spiik har kniv? Det gör inte jag! Har du inte varit i ett riktigt slagsmål kan du få vara med om ett snarast ... (pm) - men det vågar du ju inte - Trodde väl inte det heller!

Haha, jag behöver inte visa mig tuff bakom skrivbordet.

Hur ska hon veta att Spiik INTE har kniv? Är du inte helt bakom flötet så känner du till att man arbetar under den förutsättningen att den person du ingriper mot ALLTID har kniv eller liknande.
Man ska alltid ha ett sådant säkerhetstänk utifall att G.M HAR tillhygge.

Citat:
Du är ju tragisk!! En förvirrad man som behöver hjälp och blöder försöker påkalla uppmärksamhet från polis genom att knacka på rutan! Ser du inte på videon att det inte föreligger minsta hot. Du får det att låta som hon blev jagad av det våldsammaste fyllot och närapå ihjälslagen. Ser du inte på videon att hon är helt kolugn innan det rinner till i brallorna o hon ser sin chans till ett äkta Feministiskt Initiativ! QQQ

Förvirrad person.. Snarare nerknarkad person. Testerna visade att han inte hade det i blodet, men vem FAN springer runt med en sådan liten mängd av narkotika om denne inte använt en del av det redan..

Knacka? Han BANKADE på rutan, sluta ljuga.
Hon är lugn, ger honom kommandon, såsom "lägg dig ner" ett flertal gånger, går försiktigt upp i våldstrappan. Hon beter sig korrekt i mitt tycke.
Inte föreligger hot? Du ser ju hur han startar upp sig själv bit för bit, pucko.

Skrivbordriddare, vad sägs om att retirera hem till slottet hos mamma istället.

Du är löjlig, och jag tänker inte fortsätta diskussionen med en ärthjärna längre.
Citera
2014-10-30, 22:38
Medlem
Brottsforums avatar
Äntligen en bra dom från våra domstolar. Klart kvinnan förtjänar att frias. Idiotskallen bad så gott som om det.
Citera
2014-10-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Äntligen en bra dom från våra domstolar. Klart kvinnan förtjänar att frias. Idiotskallen bad så gott som om det.

1. Riktigt så är det inte enligt HR:ens domskäl. Poliskvinnan är inte friad från misshandel eller tjänstefel utan bara odömd samt oskrivet "galen i hjärnloben". HR:en var mycket tydlig med att inget av "idiotskallens" uttalanden var att betrakta som seriösa eller trovärdiga emedan HR:en antydde att poliskvinnans nedsatta intelligens skulle vara grund för en objektivt bevisad ickeexisterande bild av "idiotskallen" som anfallande henne och hela Stockholm utifrån sin position liggande på marken med hennes jycke mellan benen.

2. Domen är alltså inte särskilt bra och det är nog medvetet så, eftersom avsikten är att "idiotskallen" och åklagaren skall överklaga domen.
Citera
2014-10-30, 22:54
Medlem
Polisen gör helt rätt, mannen har tagit tag i polishunden och det ska polisen givetvis inte acceptera. Allt han behöver göra är att släppa hunden.
Citera
2014-10-30, 22:58
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Borde inte frågan vara hur ofta polisen attackerar diabetiker istället ... felbedömer sjukdomstillståndet för fylla .. och jo, det finns det givetvis siffror på - även om jag inte vet var du ska söka dem...

Vi har ju dock otaliga gånger fått läsa om diabetiker som omhändertagits för fylla ..

Klart att man kan vända på frågan. Och det har ju bevisligen hänt. Och kommer att hända igen.
Även om jag har svårt att se just detta fall som något som har med diabetes att göra.
Fast det är klart, man kan ju säkert i någon insulinkänning hävda att man ska spränga gatan
och skrika "testa mig då.. testa". Han kan ju ha vad fan som helst på sig allt ifrån rörbomber
till handgranater.

Men resten är historia. Han var ett fyllo och ingen diabetiker. Han var ett pucko och på fyllan
och tyckte inte att nån liten polisfitta skulle komma här å komma när han var som coolast.

Så han fick smaka batong. Och ett nafs eller två av hunden. Ingen skada skedd, idioten
omhändertagen. Borta från gatan och kan inte ställa till med mer skit. Gott så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in