2014-10-30, 18:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nej jag vet att du inte tycker att det är ok. Men där är vi helt klart oense.

Var det verkligen bara osympatisk han var? Räknas det han gjorde in under "osympatisk" nu?

Nej det är självklart inte ok att spöa på sjukdomsfall. Var han sjuk? Mitt raljerande om
efterbliven till trots så lär han (tyvärr) inte anses varande så efterbliven att han behöver
vårdas för det. DET är i sig ett misstag i mina ögon. Och ja jag vet att du anser att man
kan skylla det mesta på fylla, inklusive minnet. Men även där tycker vi olika.
Men det vet ju inte polisen i det läget faktiskt.

Diabetiker kan till exempel både vara aggressiva och uppvisa alla tecken på kraftig berusning - och skulle poliser resonera som dig så skulle det ju vara okej att slå ner dem även om de inte angriper - utan utifrån vad som hänt innan de kom till platsen och att de verkar berusade.

HvR håller ju inte heller med dig - våldet hon använde var inte okej, även om de på grund av omständigheter som är förmildrande friar henne.
Citera
2014-10-30, 18:36
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men det vet ju inte polisen i det läget faktiskt.

Diabetiker kan till exempel både vara aggressiva och uppvisa alla tecken på kraftig berusning - och skulle poliser resonera som dig så skulle det ju vara okej att slå ner dem även om de inte angriper - utan utifrån vad som hänt innan de kom till platsen och att de verkar berusade.

HvR håller ju inte heller med dig - våldet hon använde var inte okej, även om de på grund av omständigheter som är förmildrande friar henne.

Vilka omständigheter var det då?

Varför skulle jag känna det som en nödvändighet att HvR håller med mig?
Det gör jag inte överhuvudtaget.

Hur ofta sker det diabetikerattacker på poliser? Finns det någon siffra? Antar att
su sitter inne med något sådant eftersom det ses som applicerbart på det som inträffat.
Citera
2014-10-30, 18:45
Medlem
FaderMovitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan inte riktigt se hur samhället skall kunna ta fyllskallens parti i detta, för det är vad man gör om man fäller polisen för att polisen använt tjänstehund och -batong vid ingripandet, och använt dessa (helt lagliga) tvångsmedel tills dess de fått avsedd verkan.

Du måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den ena tanken är att mannen var full, hade slagit sönder saker och annat. För detta har han fått sitt straff, vilket alla tycker är bra.

Vad gäller poliskvinnan däremot så visade hon på ett rakt igenom dåligt omdöme, och på en fullständig olämplighet som polis. Hon ställer sig nära mannen, trappar upp situationen genom att höja rösten utan någon som helst auktoritet, inte ens det faktum att hon står i en polisuniform hjälper henne eftersom hon total saknar en lugn, bestämd och professionell attityd. När detta inte räcker skriker hon "lägg dig ner" varpå hon två sekunder därefter bussar hunden på honom och börjar vifta med batongen, med tvåhandsgrepp, utan att få några större resultat. Vad hon gör är att hon hela tiden hetsar upp stämningen, stressar, samtidigt som mer och mer tappar kontrollen och målar in sig själv i ett hörn.

Hon har inte som polis att göra, och hennes inkompetens ledde i det här fallet till att hon helt meningslöst misshandlar mannen. För visst får hon som polis använda det våld som situationen kräver. Men den här situationen krävde inte det här våldet. Det enda den här situationen krävde var att hon tog det lugnt, inväntade förstärkning och möjligtvis försökte prata med mannen på ett lugnt sätt fram tills dess att hjälp anlände.

Missförstå mig inte nu för någon som förespråkar "dialogpoliser", etc. Det gör jag inte. Men våld skall till när polisens naturliga auktoritet inte räcker för att lösa uppgiften. Den här polisen uppvisar en total brist på auktoritet och profesionalism. Att uppväga de här bristerna med våld är helt fel. Tycker jag. Bättre att sparka den här polisen och se över sina framtida rekryteringar.
Citera
2014-10-30, 19:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vilka omständigheter var det då?

Varför skulle jag känna det som en nödvändighet att HvR håller med mig?
Det gör jag inte överhuvudtaget.

Hur ofta sker det diabetikerattacker på poliser? Finns det någon siffra? Antar att
su sitter inne med något sådant eftersom det ses som applicerbart på det som inträffat.
Borde inte frågan vara hur ofta polisen attackerar diabetiker istället ... felbedömer sjukdomstillståndet för fylla .. och jo, det finns det givetvis siffror på - även om jag inte vet var du ska söka dem...

Vi har ju dock otaliga gånger fått läsa om diabetiker som omhändertagits för fylla ..
Citera
2014-10-30, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Bra att hon blev frikänd, HR säger visserligen att hon begått ett misstag men att sådant händer i den pressade miljö som poliser befinner sig i, inget brottsligt i det.

Det sista vi vill ha i dagens samhälle är "skotträdda" poliser som inte vågar göra något av rädsla för att förlora jobbet.

Exakt. Det vi behöver är poliser som vågar agera mera. Inte tvärtom. Svensk polis är för defensiv och väntar ofta allt för länge med att agera och det är ju inte konstigt när man riskerar att bli såväl åtalad och även dömd av pajasinstanses " tingslottot" när man varit elak och inte låtit sony 18 år få misshandla en tex..

När ska detta pajaseri med tingsrätten och deras " bedömningar" komma i dagens ljus så det blir ändring?

INGEN skulle låta en outbildad bondtölp operera en eller ens får prova att reparera ens bli. Men en lönnfet snabbköpskassörska från någon gudsförgäten håla i Bohuslän eller Jämtland som knappt ens klarat gymnasiet, tillåts ha bestämmanderätt huruvida någon begått ett brott eller inte

Nej det är ett fett IG på hela tingsrätten som sådan anser jag.

Men det är iaf bra att det finns folk med UTBILDNING inom området som kan ställa till skiten tingslottot ställt till med iaf

Sen kan ju gapiga och skrikiga rättshaverister som börjar grina för att sådana saker som gripande och andra tvångsmedel faktiskt är något som inte är frivilligt, få tycka vad dom vill Jag och andra hederliga medborgare tycker dock att polisen skall få gripa även den som inte vill följa med frivilligt tex. Tycker man att den här mannen i videon ser samarbetsvillig ut och inte alls beter sig hotfullt skall man nog uppsöka en psykolog och lära sig läsa av sådana saker som " kroppspråk" och skaffa sig förståelse för icke verbal kommunikation
Citera
2014-10-30, 19:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Exakt. Det vi behöver är poliser som vågar agera mera. Inte tvärtom. Svensk polis är för defensiv och väntar ofta allt för länge med att agera och det är ju inte konstigt när man riskerar att bli såväl åtalad och även dömd av pajasinstanses " tingslottot" när man varit elak och inte låtit sony 18 år få misshandla en tex..

När ska detta pajaseri med tingsrätten och deras " bedömningar" komma i dagens ljus så det blir ändring?

INGEN skulle låta en outbildad bondtölp operera en eller ens får prova att reparera ens bli. Men en lönnfet snabbköpskassörska från någon gudsförgäten håla i Bohuslän eller Jämtland som knappt ens klarat gymnasiet, tillåts ha bestämmanderätt huruvida någon begått ett brott eller inte

Nej det är ett fett IG på hela tingsrätten som sådan anser jag.

Men det är iaf bra att det finns folk med UTBILDNING inom området som kan ställa till skiten tingslottot ställt till med iaf

Sen kan ju gapiga och skrikiga rättshaverister som börjar grina för att sådana saker som gripande och andra tvångsmedel faktiskt är något som inte är frivilligt, få tycka vad dom vill Jag och andra hederliga medborgare tycker dock att polisen skall få gripa även den som inte vill följa med frivilligt tex. Tycker man att den här mannen i videon ser samarbetsvillig ut och inte alls beter sig hotfullt skall man nog uppsöka en psykolog och lära sig läsa av sådana saker som " kroppspråk" och skaffa sig förståelse för icke verbal kommunikation
Ingen skulle heller tycka att det var okej att läkaren karvade lite för att denne kände sig osäker .. utan vi kräver att läkarna är professionella och gör korrekta bedömningar ... Precis som vi kräver det av polisen.

Edit:
Sen tycks du ha missat att inte heller HvR ansåg att hon agerat korrekt.
Citera
2014-10-30, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ingen skulle heller tycka att det var okej att läkaren karvade lite för att denne kände sig osäker .. utan vi kräver att läkarna är professionella och gör korrekta bedömningar ... Precis som vi kräver det av polisen.

Edit:
Sen tycks du ha missat att inte heller HvR ansåg att hon agerat korrekt.

Nej och ingen skulle heller anse att såfort en patient dör av en dödlig sjukdom så är det läkarens fel

Precis, korrekta bedömningar, som gör av folk med UTBILDNING inom området. INTE en byfåne vars juridiska kunskaper kan få en väktare att falla i gapskratt, ja det finns sådana som tillåts sitta som nämdemän, inte konstigt det blir som det blir...

Att agera korrekt eller inte korrekt är en jävla skillnad mot att bryta mot lagen. Det är också en jävla skillnad att veta rätt eller fel när man inte sitter med facit i hand, men det kanske du missade att också hovrätten faktiskt nämner och tar hänsyn till

Här kan vi ju återknyta till din parallell med läkare. Det finns lägen då en sådana kan tex tvingas amputera ett ben på någon för att risken att patienten dör annars är för stor. Kommer man då och grinar och skriker när läkare troligtvis gjorde det som helt uppenbart verkade vara det enda rätta där och då?

Det finns fö fall inom vården där sjuksköterskor " gjort fel" och som fått allvarliga följder men det inte ansetts straffbart.
Citera
2014-10-30, 19:53
Medlem
vera.os avatar
Bra och väntad dom!
Förhoppningsvis blir det här en tankeställare för buset! Om det sen får alla rättshaverister här på FB att förstå är väl att hoppas på för mycket...
Citera
2014-10-30, 20:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Nej och ingen skulle heller anse att såfort en patient dör av en dödlig sjukdom så är det läkarens fel

Precis, korrekta bedömningar, som gör av folk med UTBILDNING inom området. INTE en byfåne vars juridiska kunskaper kan få en väktare att falla i gapskratt, ja det finns sådana som tillåts sitta som nämdemän, inte konstigt det blir som det blir...

Att agera korrekt eller inte korrekt är en jävla skillnad mot att bryta mot lagen. Det är också en jävla skillnad att veta rätt eller fel när man inte sitter med facit i hand, men det kanske du missade att också hovrätten faktiskt nämner och tar hänsyn till

Här kan vi ju återknyta till din parallell med läkare. Det finns lägen då en sådana kan tex tvingas amputera ett ben på någon för att risken att patienten dör annars är för stor. Kommer man då och grinar och skriker när läkare troligtvis gjorde det som helt uppenbart verkade vara det enda rätta där och då?

Det finns fö fall inom vården där sjuksköterskor " gjort fel" och som fått allvarliga följder men det inte ansetts straffbart.
Fast om personen skadas eller dör av läkarens karvade för säkerhets skull så blir läkaren klandrad..

Du amputerar inga ben mot en patients vilja - det är upp till patienten att avgöra om den vill ta emot den vården ..

Fyllecell, omhändertagande och våld från polis är däremot inget som sker utifrån vad personen vill vara med på eller inte.
Citera
2014-10-30, 20:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag får fundera om jag ska kontakta Riksåklagaren och diskutera den här domen. För den är ju intressant på många sätt. När hovrätten, det var ju skiljaktig meningen dessutom i hovrätten, kommer fram till att det objektivt inte förelåg en sådan situation där hon hade rätt att utöva det våld som hon gjorde men att det subjektivt, alltså hon trodde att situationen var annorlunda än den var, så får man fundera på om det finns anledning att ta upp en sådan fråga till Högsta domstolen. Det är en speciell situation det här, säger överåklagare Mats Åhlund, Åklagarmyndigheten, Särskilda åklagarkammaren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6005094

SVEA HOVRÄTT Mål
2014-10-30 B 2380-14
http://minfil.org/e3Magab3b6/B2380_14__1___1_.pdf
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-10-30 kl. 20:05.
Citera
2014-10-30, 20:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag får fundera om jag ska kontakta Riksåklagaren och diskutera den här domen. För den är ju intressant på många sätt. När hovrätten, det var ju skiljaktig meningen dessutom i hovrätten, kommer fram till att det objektivt inte förelåg en sådan situation där hon hade rätt att utöva det våld som hon gjorde men att det subjektivt, alltså hon trodde att situationen var annorlunda än den var, så får man fundera på om det finns anledning att ta upp en sådan fråga till Högsta domstolen. Det är en speciell situation det här, säger överåklagare Mats Åhlund, Åklagarmyndigheten, Särskilda åklagarkammaren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6005094

SVEA HOVRÄTT Mål
2014-10-30 B 2380-14
http://minfil.org/e3Magab3b6/B2380_14__1___1_.pdf

Ett vittne berättar alltså att polisen under utbildning coachas i vad de skall säga ...

å. Denna uppgift får stöd av vad J S T, som arbetat
som självskydds- och vapeninstruktör inom polisen i närmare 20 år, har sagt. Enligt
honom lär man på polisens sj älvskyddsutbildning ut att tecken på att en person står i
begrepp att använda våld är att den yttre muskulaturen framtill på kroppen spanns,
nävarna knyts, ögonen blir som streck, att personen får ett annorlunda ansiktsuttryck
med lite stela läppar och käkar samt att "ögonbrynen faller ner".

Dock - R.S. knöt inga nävar - vilket vi kan se på filmen...
Citera
2014-10-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Fast om personen skadas eller dör av läkarens karvade för säkerhets skull så blir läkaren klandrad..

Du amputerar inga ben mot en patients vilja - det är upp till patienten att avgöra om den vill ta emot den vården ..

Fyllecell, omhändertagande och våld från polis är däremot inget som sker utifrån vad personen vill vara med på eller inte.

Precis, och dom som bedömer detta är socialstyrelsen och INTE White trash olga som röker gul blend i någon förrort

En person som hellre dör kommer knappast att ens söka vård eller hur?

Man kan inte tvinga någon till somatisk vård på samma sätt som med LPT men man kan som läkare agera i sådana situationer med hänvisning till nödbestämmelserna och sådana saker sker ofta när en person inte är vid medvetande ( tex vid operationer) och ett OMEDELBART agerande krävs för att inte personen skall dö.

Du fattade att fyllecell, omhändertagande och gripande inte gärna kan vara saker som är frivilligt. Duktigt. Då kanske du förstår att man som polis också kan tvingas tillgripa våld när någon inte låter sig gripas frivilligt tex...som här. Skall man sen stå och mesa och leka amatörpsykolog i en situation där detta helt uppenbart är lönlöst så väntar man på förstärkning, eller agerar utifrån det man har och då är ju frågan om man kan chansa med att vänta

HvR friade henne, rent sakligt gjorde hon inte fel. Möjligtvis fel i såtillvida att det i efterhand framkommit saker som kanske ev tyder på att det gått att lösa på andra sätt. Men det är inte riktigt samma sak

Upplever man att det är så uppenbart utifrån den där filmen saknar man nog helt förmåga att tolka " icke verbala" signaler från andra människor och skall man vara saklig är detta vad man får utgå ifrån och inte en massa bror duktig kommentarer från div " experter " som varken har utbildning eller kunskap om någon liknande situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in