2014-10-29, 19:08
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vi hamnar väldigt långt inne i vetenskapsteorins domäner då.
Där man funderar över vetandets natur och dess utsträckning.
Vad innebär det att man till ""99.6% säkerhet"" kan hävda att universum är platt etc?
Gör det det till ett faktum om inte när skulle det bli det?

Svaret blir som alltid det lätt frustrerande att det är det bästa vi kan säga.
Veta kopplat till säkert är ju något vi aldrig kommer att kunna göra.

Jo, men det är ju det som är spännande - felmarginalerna.
Citera
2014-10-29, 20:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Mig retar det som fasiken .

Jag vill ju veta.
Citera
2014-10-30, 00:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Här är en bra förklaring till varför man tror universum är platt.

http://www.youtube.com/watch?v=veU6hK3jMH4
Det är det enda typ av universum som kan uppkomma ur intet.
Den totala energin är noll i ett sådant system.
Citera
2014-10-30, 19:15
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Jag har väl 50-60 år kvar på jorden, hur stor chans har jag att få skjutas upp i rymden för en kort stund om jag lägger min förmögenhet på det?

Jag kan tänka mig att det skulle bli väldigt svårt för mig som medelklassare. Men hur mycket ökar chansen beroende på hur mycket pengar jag kan lägga på det? 1 mkr? 10mkr? 100mkr?
Senast redigerad av Ostfralla2000 2014-10-30 kl. 19:20.
Citera
2014-10-30, 19:21
Medlem
Stubbstocks avatar
Hur skapades månen? Är de teorierna som man vanligtvis läser (kollision med jorden) bara gissningar i brist på bättre vetande? Känns så faktiskt. Ungefär som när läkaren säger: "Tja, det kan ju vara..." och så gissar han nåt bara för att patienten vill höra nåt.

Hur skulle saker o ting vara annorlunda på jorden om månen inte fanns där?
Citera
2014-10-30, 19:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Jag har väl 50-60 år kvar på jorden, hur stor chans har jag att få skjutas upp i rymden för en kort stund om jag lägger min förmögenhet på det?

Jag kan tänka mig att det skulle bli väldigt svårt för mig som medelklassare. Men hur mycket ökar chansen beroende på hur mycket pengar jag kan lägga på det? 1 mkr? 10mkr? 100mkr?
Mycket stor, grattis!

Robert Bigelow (en hotellmiljardär tillika rymdentusiast) driver sedan 15 år Bigelow Aerospace vars affärsidé är "Hotell i rymden". De har sedan flera år redan två privata rymdstationsprototyper i omloppsbana, och allt funkar prima. Nästa år ska de koppla en knappt 5x5x5 meter stor rymdstation till ISS. Astronauter kommer att gå in i Bigelow-modul för att sköta vissa instrument.

Därefter är nästa steg att skicka upp en skarp fullskaleversion av en rymdstation. Där kan man redan nu boka plats, hela eller halva. Pris idag: $25 miljoner (=183 miljoner kronor) för 110 kubikmeter under två månader, att använda för dig och dina vänner om du vill! Plus uppskjutningskostnad som också är $25 miljoner PER PERSON. 366 miljoner kronor, säg 400 miljoner kr för att ta höjd för sånt som astronaututbildning, försäkringar, kringutrustning.

Om du scrollar ned på den här länken så ser du en tabell med priser:
http://www.bigelowaerospace.com/opportunity-pricing.php

Det ser dock ut som om Elon Musk och hans SpaceX vet vad han gör och pratar om, och han säger att vanlig övre medelklass kommer att kunna resa till Mars inom din livstid. Hans mål är att reducera raketkostnaden till bränslekostnaden (bara ett par procent idag[*]), vilket är teoretiskt möjligt.

Det finns några sub-orbital-företag som vill skicka människor upp till "rymden" i den meningen att de kan falla handlöst viktlöst tillbaka mot Jorden under några minuter (Virgin Galactic, XCOR, Copenhagen Suborbitals och nu kanske Sierra Nevada Corp.) Hela den lilla branschen verkar dock än så länge lida av kroniska överförväntningar och förseningar och brist på resultat.

Flygplan kan redan erbjuda en halv minuts viktlöshet åt gången genom att dyka. Och en ny sådan dykning typ varje kvart. Och Swiss Space Systems har nyligen sagt att de erbjuder bättre och billigare sådana tjänster. Så viktlös är överkomligt redan idag, även för en svensk medellöntagare som sparar/lånar för denna upplevelse.

*/ 2% av 400 miljoner är ändå 8 miljoner kronor. Så räkna inte med billigare än så under kommande årtionden. Om 50 år, pfhui, vem kan veta?
Senast redigerad av Fri 2014-10-30 kl. 20:08.
Citera
2014-10-30, 20:25
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Mycket stor, grattis!

Robert Bigelow (en hotellmiljardär tillika rymdentusiast) driver sedan 15 år Bigelow Aerospace vars affärsidé är "Hotell i rymden". De har sedan flera år redan två privata rymdstationsprototyper i omloppsbana, och allt funkar prima. Nästa år ska de koppla en knappt 5x5x5 meter stor rymdstation till ISS. Astronauter kommer att gå in i Bigelow-modul för att sköta vissa instrument.

Därefter är nästa steg att skicka upp en skarp fullskaleversion av en rymdstation. Där kan man redan nu boka plats, hela eller halva. Pris idag: $25 miljoner (=183 miljoner kronor) för 110 kubikmeter under två månader, att använda för dig och dina vänner om du vill! Plus uppskjutningskostnad som också är $25 miljoner PER PERSON. 366 miljoner kronor, säg 400 miljoner kr för att ta höjd för sånt som astronaututbildning, försäkringar, kringutrustning.

Om du scrollar ned på den här länken så ser du en tabell med priser:
http://www.bigelowaerospace.com/opportunity-pricing.php

Det ser dock ut som om Elon Musk och hans SpaceX vet vad han gör och pratar om, och han säger att vanlig övre medelklass kommer att kunna resa till Mars inom din livstid. Hans mål är att reducera raketkostnaden till bränslekostnaden (bara ett par procent idag[*]), vilket är teoretiskt möjligt.

Det finns några sub-orbital-företag som vill skicka människor upp till "rymden" i den meningen att de kan falla handlöst viktlöst tillbaka mot Jorden under några minuter (Virgin Galactic, XCOR, Copenhagen Suborbitals och nu kanske Sierra Nevada Corp.) Hela den lilla branschen verkar dock än så länge lida av kroniska överförväntningar och förseningar och brist på resultat.

Flygplan kan redan erbjuda en halv minuts viktlöshet åt gången genom att dyka. Och en ny sådan dykning typ varje kvart. Och Swiss Space Systems har nyligen sagt att de erbjuder bättre och billigare sådana tjänster. Så viktlös är överkomligt redan idag, även för en svensk medellöntagare som sparar/lånar för denna upplevelse.

*/ 2% av 400 miljoner är ändå 8 miljoner kronor. Så räkna inte med billigare än så under kommande årtionden. Om 50 år, pfhui, vem kan veta?

Tackar för svar!

Vad tror du om jag nöjer mig med ca 28000 meter (vilket är höjden som denna bild är tagen på: http://assets-prod.harpersbazaar.co.uk/culture-and-news/bazaar-art/exobiotanica-Flower21.jpg )

Det räcker alltså med ett i princip skjutas, för att sen falla tillbaka ner, omlopp runt jorden och viktlöshet kan jag vara utan om jag inte blir miljardär.

Jag kan ju dessutom mycket billigare uppleva 0 G i ett flygplan.
Senast redigerad av Ostfralla2000 2014-10-30 kl. 20:33.
Citera
2014-10-30, 21:02
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Där jag närmare nittio år, så jag har gott om tid att spara. Men tror du att de kommer att ta emot så gamla människor?
Citera
2014-10-30, 23:07
Medlem
Fris avatar
Billigast är väl att ta ballong och hoppa i fallskärm. Det görs allt högre och högre. Det är nog jättekul, men ett par våningar under rymdfart i vart fall i mitt hus.
Citat:
Där jag närmare nittio år, så jag har gott om tid att spara. Men tror du att de kommer att ta emot så gamla människor?
One-way-trip kan t.o.m. vara billigare. Dessutom kan det kanske kombineras med rabatterbjudande från www.celestis.com
- Bli nekronaut!
- Fyll tomrummet med dig själv.
- Köp ett presentkort och fjärma dig från dina närmaste!
- Av Jord har du kommit, till Jord skall du aldrig åter komma.
Citera
2014-10-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Hur skapades månen? Är de teorierna som man vanligtvis läser (kollision med jorden) bara gissningar i brist på bättre vetande? Känns så faktiskt. Ungefär som när läkaren säger: "Tja, det kan ju vara..." och så gissar han nåt bara för att patienten vill höra nåt.

Hur skulle saker o ting vara annorlunda på jorden om månen inte fanns där?

Ingen som vet exakt, men teorin (Theia) om kollisionen med jorden är ju den starkaste. Man kan kalla det för kvalificerade gissningar. det finns även två andra teorier.

Finns vissa saker som stämmer överens med varandra att en kollision skett.

Bland annat detta:

"Ända sedan 1959, när den obemannade sovjetiska rymdfarkosten Luna 3 skickade hem de första bilderna på månens baksida, har frågan om varför de båda sidorna ser så olika ut förbryllat vetenskapen.Den sida som ständigt är vänd mot oss är full av månhav – kratrar fyllda med basaltlava som orsakar de mörkare fälten. Baksidan saknar däremot sådana mörka fält.

Astrofysiker vid Penn State University kan nu ha löst gåtan. I Astrophysical Journal Letters förklarar de att det beror på att de båda sidornas månskorpa har olika tjocklek, vilket hänger ihop med hur månen bildades. Enligt den förhär*skande teorin skedde detta när ett Marsstort objekt kolliderade med den unga jorden. De yttre lagren av de båda himlakropparna slungades ut i rymden och av detta stoft föddes månen. Den nyskapade månen måste ha sett enorm ut från jordytan eftersom den låg hela 10-20 gånger närmre oss än den gör idag. Nästan direkt låstes den på grund av tidvattenkrafterna från jorden i en bunden rotation, vilket gör att den alltid vänt samma sida mot oss.

Värmestrålningen från den fortfarande mycket heta jorden, över 2 500 grader varm, gjorde att månens framsida svalnade långsammare än den bortre sidan. Det orsakade en stor temperaturskillnad mellan de olika sidorna vilket kom att spela en avgörande roll i månskorpans bildande. Den innehåller nämligen höga koncentrationer av aluminium och kalcium, ämnen som kräver mycket höga temperaturer för att förångas. På det svalare halvklotet tog dessa ämnen fast form, medan de fortfarande höll gasform på jordsidan. Tusentals till miljontals år senare förenades dessa ämnen med silikater i månens mantel och bildade plagioklas och fältspat som kom att röra sig upp mot ytan och bildade skorpan. På baksidan finns mer av dessa mineraler och den är därför tjockare.

Innan månen svalnade helt – idag har den inte ens en flytande kärna – skapade bombardemanget av stora meteoriter på månens jordsida sår i skorpan som fick basaltisk lava att flöda upp och kom att skapa de karakteristiska mörka fält vi känner igen så väl. Månens baksida hade där*emot en för tjock skorpa för att nedslagen skulle kunna pressa upp basaltlava."

Man vet även att ett nedslag har skett på jorden ungefär samma tidpunkt som månen bildades.

Fan, läste massa om detta för någon vecka sen. Ska försöka hitta. Förklarade mera saker om detta.

Skulle månen försvinna så skulle det bli kaos på jorden. Det skulle bli tsunamis, vulkanutbrott och djur skulle bli helt förvirrade. Edd och flod skulle försvinna, klimatet kommer gå åt helvete, naturkatastrofer, översvämningar, djurarter skulle dö med mera. Allt vatten i haven skulle även hålla sej på den halvan av jordklotet som är vänd mot solen.

EDIT: Här finns lite text: http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/manens-hemligheter
Senast redigerad av 400Ben 2014-10-30 kl. 23:58.
Citera
2014-10-31, 09:34
Medlem
rumligs avatar
Att Månens fram och baksida är så olika med kratrar kan väl helt enkelt bero på att den bortre sidan är vänd utåt och mer oskyddad mot nedslag medan sidan in mot Jorden är mer skyddad. I övrigt gör kanske Månens tidvattenkraft att spänningar i jordskorpan jämnas ut och kanske förebygger jättelika skalv, men i gengäld möjligen vanligare med mindre skalv i stället. Ibland undrar jag om Månen roterar ett varv i månaden eller om Jordens dragningskraft håller den låst. Alltså, skulle Månen rotera ett varv i månaden om Jorden försvann eller skulle den segla vidare utan rotation?
Citera
2014-10-31, 10:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Att Månens fram och baksida är så olika med kratrar kan väl helt enkelt bero på att den bortre sidan är vänd utåt och mer oskyddad mot nedslag medan sidan in mot Jorden är mer skyddad. I övrigt gör kanske Månens tidvattenkraft att spänningar i jordskorpan jämnas ut och kanske förebygger jättelika skalv, men i gengäld möjligen vanligare med mindre skalv i stället. Ibland undrar jag om Månen roterar ett varv i månaden eller om Jordens dragningskraft håller den låst. Alltså, skulle Månen rotera ett varv i månaden om Jorden försvann eller skulle den segla vidare utan rotation?
Skyddet från Jorden är mycket litet och kan inte förklara den mycket stora skillnaden i antalet kratrar mellan Månens fram- och baksida. Framsidans maria har glest mellan kratrarna därför att den har bildats senare av lava som vällt upp ur Månens inre och fyllt i gamla kratrar.

Man har nyligen visat att det var värmestrålning från Jorden som ändrade Månens framsida. Månen var mycket närmare då och hettan från den fortfarande smälta Jorden gjorde dess hitre skorpa tunnare så att Månens maria kunde bildas vulkaniskt.

Tidvattenkrafter innebär att Jordens dragningskraft är starkare på Månens framsida än på dess baksida som är 3500 km längre bort (1% av avståndet till Jorden). Detta gör att Månen låser sin bana synkront, precis som du säger att den roterar ett varv runt sin egen axel för varje varv den gör runt Jorden. Alla större månar i solsystemet är tidkraftslåsta till sin värdplanet såsom Månen är till Jorden. Ett undantag är Saturnus måne Hyperion som roterar kaotiskt p.g.a. störningar från en grannmåne. En massa småmånar är inte heller tidvattenlåsta.

En konstgjord satellit är alldeles för liten för att sådana tidvattenkrafter ska uppstå, Jordens dragningskraft är densamma på satellitens hitre och bortre sida bara några meter därifrån. Därför kan en satellit rotera hur som helst. Om man vill att den alltid ska peka en antenn mot Jorden så sätter man den i sådan spinn, om man vill att den alltid ska peka mot t.ex. Solen så ger man den ingen spinn alls relativt Solen och den behåller den spinn vi en gång har gett den.
Senast redigerad av Fri 2014-10-31 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in