2014-10-30, 19:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Har redan gett dig förklaringar till kvinnors behov av egentid.

Att gå i heltäckande klädsel är förövrigt detsamma som att lägga över ansvaret för mäns sexuella störningar på kvinnan. Vuxna män bör i första hand ta ansvar för sig själva.

Dessutom så funkar det inte. Jag är nästan alltid täckt från topp till tå och har, trots detta, fått motta ett antal nedsättande sexuella kommentarer.

1) Kvinnors egentid har ingenting att göra med att gå ut ensam eller att inte täcka sig offentligt.

2) Nej det handlar om att inte skicka ut signaler om att man är sexuellt tillgänglig när man inte är det.

3) Nej det är något du hittar på.

Citat:
Ja, män kan ragga hur de vill sålänge de inte kränker kvinnan sexuellt.

Nej, det är inte nonsens att inse att kvinnor som går till affären gör detta enbart för att handla medan de som går till krogen, mer troligt, är där för att ragga eller bli uppraggade.

I Sverige är det inte särskilt vanligt att ragga på platser där människor vanligtvis har helt andra ärenden att uträtta.
Om jag står i kö på en snabbmatsrestaurang så gör jag det för att jag är hungrig och inte för att utstå en massa tröttsamma flirtförsök från desperata killar.

1) Vad menar du med att kränka kvinnan sexuellt?

2) Nej det är mycket vanligare att kvinnor raggar i affärer än att de raggar på krogen.

3) Jo det är väldigt vanligt att folk raggar på gatan, parken, affären, bussen, etc. det gäller både kvinnor och män.

Citat:
Nej, det är det inte.

Även vid övergångsställen så händer det att bilister överträder lagen och detta kan inte vi fotgängare ansvara för genom att inte utsätta oss för risken att gå över, precis som vi inte ska hindras från att gå ut ensamma för att slippa utsättas för trakasserier från störda män.

En vanlig person är ansvarig för att använda övergångs-stället och inte bara gå över vägen. På samma sätt är kvinnor ansvariga för att visa att de är upptagna och inte visa att de är sexuellt tillgängliga fast de inte är det.

Citat:
Nej, det gör vi verkligen inte.

Finns ytterst få män i min vardag som jag någonsin skulle utveckla sexuella tankar om, vare sig det rör sig om negativa eller positiva tankar.
Det finns så många andra sätt att förhålla sig till varann än det sexuella. Öppna ögonen.

Jo alla kvinnor utvärderar alla män de ser för sex.

Citat:
Kan hända att en del svårflirtade kvinnor tänker så.
Alla gör det dock inte och det är väl rätt onödigt att ta risken då det skulle kunna uppfattas som att mannen trakasserar kvinnan med sin efterhängsenhet?

Alla kvinnor tänker så. Ingen kvinna flirtar tillbaka direkt.

Citat:
Hur syns det?

Det syns på mannens attityd.

Citat:
Det säger lite sig självt att DO står maktlösa inför de kränkningar som drabbar kvinnan ute på gatan av främmande män vars identitet hon inte kan uppge i anmälan.

Det rör sig dock fortfarande om sexuella trakasserier.

Det finns inget som heter sexuella trakasserier det heter sexuellt ofredande.
Citera
2014-10-30, 19:12
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Då borde hon gifta sig och ta hand om en man. Varför skulle en kvinna slösa bort sina mest attraktiva år i livet med att gå i skolan och fika med vänner?

Varför ska hon lämna hemmet? Hon kan umgås med sina vänner hemma eller hemma hos sina vänner.

Ifall hon måste lämna hemmet kan hon,

a) stanna hemma tills hennes man kommer hem.

b) gå ut med sin far/farbror/bror/etc.

c) bära hel-täckande kläder.

Hel-täckande kläder.

Antingen trollar du (hoppas på det) eller så är du allvarlig? Men i alla fall:

Om nu kvinnan anser att för henne så är det mest intressant att gå i skola och fika med vänner så faller det du säger?

Varför hon ska lämna hemmet? För att hon kanske vill det? Det räcker väl som andledning?

Med det du skriver så förespråkar du ett samhälle som liknar det talibanstyrda Afghanistan. Menar du allvar så hoppas jag du går under i en "drone-attack" med dina IS-vänner. Men jag tror du trollar?
Citera
2014-10-30, 19:19
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Många saker du skriver är bra, men en liten fråga bara? Du skriver:

"Dessutom så funkar det inte. Jag är nästan alltid täckt från topp till tå och har, trots detta, fått motta ett antal nedsättande sexuella kommentarer."

Kvinnan i filmen får väl inte "nedsättande sexuella kommentarer"? Hon får väl positiva, uppskattande kommentarar?

Det vet jag inte. Vissa av de kommentarer hon får skulle definitivt kunna tolkas som väl påträngande just med tanke på den ton som männen framför komplimangerna med.
Är dock inte säkert om hon själv upplever det så.

Citat:
Det jag reagerar på i filmen är de (2 stycken?) killar som börjar följa efter henne och inte låter henne vara då hon klart och tydligt visar att hon vill vara ifred.

Ja, det var detta jag reagerade främst på också. Att de vägrar lämna henne ifred. Man kan argumentera för att kvinnan borde ha sagt ifrån men samtidigt också på att mannen borde fila lite på sin förmåga att tolka de subtila tecken som kvinnor ofta kommunicerar med.
Citera
2014-10-30, 19:20
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

2) Nej det är mycket vanligare att kvinnor raggar i affärer än att de raggar på krogen.

Det där verkar stämma har jag märkt. Kvinnor raggar annorlunda, oftast genom att stirra iakttagande på en man länge nog för att han ska veta att hon är intresserad och gärna vill växla några ord. Kvinnor är reserverade i övrigt och det är så här de "raggar" i vardagsmiljöer. De tittar, småler och på andra subtila sätt söker kontakt med oss män.

Kvinnor som inte söker kontakt ignorerar mer eller mindre alla som tittar på dem. Män tar ofta till ord och konfronterar gärna kvinnan om han är av den sorten som är extrovert i övrigt.
Citera
2014-10-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är väl det enda ur filmen som skulle klassas som trackaserier.

5min killen kan vara så enkelt att personen kanske inte inte inser att han "stör" henne genom att gå brevid (sutismspektrumstörning tex).

Killen som tjatar om varför hon inte pratar med honom osv är den enda som kommer nära ett solklart trackaseri.

Det mesta är enkla hälsningar och komplimanger.
Håller med. Jag är man och har aldrig blivit uppmärksammad ens i närheten av detta. Att följa efter i flera minuter är förstås inte ok, eller att öht vara envis med ngnting, men resten är ju bara gulligt. Som sagt, jag hade gärna hört kvinnorna glatt hojta efter mig och hade inte känt mig trakasserad av det.
Citera
2014-10-30, 19:32
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Har redan gett dig förklaringar till kvinnors behov av egentid.

Vafan har man att göra i en offentlig miljö om man strävar efter egentid? Det är ju bara hemlösa som är tvingade till egentid i offentliga miljöer, eftersom de inte har något hem.

Alltså dagens människor, hur fan tänker ni? Vistas man i en offentlig miljö så måste man förstå att det även finns andra människor där och de kan tänkas interagera med en.
Citera
2014-10-30, 19:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Antingen trollar du (hoppas på det) eller så är du allvarlig? Men i alla fall:

Jag är allvarlig.

Citat:
Om nu kvinnan anser att för henne så är det mest intressant att gå i skola och fika med vänner så faller det du säger?

Då är hon dum i huvudet och bör be sin familj att skaffa en man åt henne och sen lyda mannen.

Om hon måste lämna hemmet av någon anledning kan hon bära hel-täckande kläder för att visa att hon inte är tillgänglig för andra män. Jag skrev det förut.

Citat:
Varför hon ska lämna hemmet? För att hon kanske vill det? Det räcker väl som andledning?

Nej det räcker inte som anledning. Varför skulle en kvinna vilja lämna hemmet? Om vi räknar bort praktiska saker som att handla mat, göra ärenden, etc. finns det ingen anledning. Kvinnor som vill lämna hemmet ändå vill ha sexuell uppmärksamhet av andra män.

Citat:
Med det du skriver så förespråkar du ett samhälle som liknar det talibanstyrda Afghanistan. Menar du allvar så hoppas jag du går under i en "drone-attack" med dina IS-vänner. Men jag tror du trollar?

Vad är problemet med att kvinnor som är upptagna visar att de är upptagna så att män inte raggar på dem i onödan? Det har ingenting med Afghanistan att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det där verkar stämma har jag märkt. Kvinnor raggar annorlunda, oftast genom att stirra iakttagande på en man länge nog för att han ska veta att hon är intresserad och gärna vill växla några ord. Kvinnor är reserverade i övrigt och det är så här de "raggar" i vardagsmiljöer. De tittar, småler och på andra subtila sätt söker kontakt med oss män.

Kvinnor som inte söker kontakt ignorerar mer eller mindre alla som tittar på dem. Män tar ofta till ord och konfronterar gärna kvinnan om han är av den sorten som är extrovert i övrigt.

Ja exakt kvinnor gör följande,

- ögon-kontakt med mannen/tittar intentsivt på mannen.
- står/går nära mannen.
- ler till mannen.
- går fram och pratar med mannen.
- går fram och pratar med kvinnan (om mannen är där med en kvinna).
- försöker hålla kvar mannen (blockera hans väg, ta lång tid i kassan och så vidare).
- följer efter mannen.
- försöker ta kvinnans plats. (om mannen är där med en kvinna).

det är vad jag kan komma på just nu.
Senast redigerad av Babianen 2014-10-30 kl. 19:39.
Citera
2014-10-30, 19:48
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Kvinnors egentid har ingenting att göra med att gå ut ensam eller att inte täcka sig offentligt.

2) Nej det handlar om att inte skicka ut signaler om att man är sexuellt tillgänglig när man inte är det.

3) Nej det är något du hittar på.

Jodå, även kvinnor prioriterar egentid lite då och då, precis som män.

Signaler som oftast inte finns där utan inbillas av män som tror att kvinnan är lika sexfixerad som de själva.

Nej, jag talar sanning. Har aldrig haft något starkt behov av att klä mig utmanande, även om jag har full respekt för de kvinnor som vill känna sig sexiga. Det är fullt naturligt att vilja det.

Det gör inget att du inte tror mig, jag tror inte på dina personliga utsagor heller. Av dina texter att döma verkar du vara en djupt störd mytoman, alternativt ett mycket ihärdigt troll. Jag hoppas nästan på det senare.

Citat:
1) Vad menar du med att kränka kvinnan sexuellt?

3) Jo det är väldigt vanligt att folk raggar på gatan, parken, affären, bussen, etc. det gäller både kvinnor och män.

Att säga sexuellt menande kommentarer i syftet att kvinnan ska känna sig underlägsen och nertryckt. Det är kränkande.

Har aldrig någonsin sett människor flirta med varann i affärer eller på bussar, det finns som sagt redan ett tidigare klart syfte med att gå till affären eller åka buss och det handlar inte om att söka uppmärksamhet.
Parken är ofta en social mötesplats och troligetvis också ett mer accepterat ställe att utföra sina raggningsförsök på.

Citat:
En vanlig person är ansvarig för att använda övergångs-stället och inte bara gå över vägen. På samma sätt är kvinnor ansvariga för att visa att de är upptagna och inte visa att de är sexuellt tillgängliga fast de inte är det.

Nej, det är snarare mannens ansvar att inse att en kvinna inte nödvändigtvis är tillgänglig enkom för att hon rör sig ute i samhället på egen hand. Det är inte till ens fördel att vara så trångsynt.

Citat:
Jo alla kvinnor utvärderar alla män de ser för sex.
Nej, jag gör det inte och skulle knappast tro att jag är unik i detta.

Citat:
Alla kvinnor tänker så. Ingen kvinna flirtar tillbaka direkt.

Återigen - nej.

Citat:
Det syns på mannens attityd.

Och du menar på allvar att din marulk till karl skulle dra åt sig all denna uppmärksamhet enbart för att han besitter den "rätta" attityden?

Ge ett exempel på den sociala magi som din man gett uttryck för under något av sina besök på ICA nära och som fått alla dessa kvinnor att flockas kring honom.

Citat:
Det finns inget som heter sexuella trakasserier det heter sexuellt ofredande.

Nej, det där är något som inte stämmer överens med mina sökningar.
Citera
2014-10-30, 20:02
Medlem
Mooons avatar
Hur vet du att det är afrosvenskar? I NY?

Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Är det bara jag som reagerar på att filmen är grymt rasistisk?

Förutom en vit man i sina bästa år (*), är det ju enbart afrosvenskar och mexikanare som terroriserar den stackars tjejen...

Jag tror att filmskaparna egentligen var ute efter att svartmåla afrosvenskar.

Det är minst sagt något förvånande att Aftonlövet sprider rasistisk hatpropaganda...

(*)
Han som säger "nice"...
Citera
2014-10-30, 20:10
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Vafan har man att göra i en offentlig miljö om man strävar efter egentid? Det är ju bara hemlösa som är tvingade till egentid i offentliga miljöer, eftersom de inte har något hem.

Alltså dagens människor, hur fan tänker ni? Vistas man i en offentlig miljö så måste man förstå att det även finns andra människor där och de kan tänkas interagera med en.

Människor prioriterar egentid på olika vis och för de flesta blir det nog lite väl begränsat att enbart spendera denna tid i sitt eget hem varpå många ger sig ut istället, t.ex. på joggingrundor eller promenader.

Vi är medvetna om att det finns män som söker kontakt med ensamma kvinnor på relativt underliga platser och dessa män behöver nog bli medvetna om att det finns mer säkra, accepterade ställen att initiera denna kontakt på.
Citera
2014-10-30, 20:10
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Har aldrig någonsin sett människor flirta med varann i affärer eller på bussar, det finns som sagt redan ett tidigare klart syfte med att gå till affären eller åka buss och det handlar inte om att söka uppmärksamhet.
Parken är ofta en social mötesplats och troligetvis också ett mer accepterat ställe att utföra sina raggningsförsök på.

Det beror helt enkelt på att folk överlag är för skygga. Affären skulle säkert kunna bli en dejtingarena om folk bara tog initiativ. Det är många blickar och möten vi pratar om, många "ursäkta mig *går förbi* oj han var snygg den där".... Hur många människor tror du inte spanar in någon snygging då och då men håller det inom sig? Och vad tror du skulle hända om denna snygging faktiskt mottog signalerna och tog kontakt, eller tvärtom?

Bara för att man går till affären med andra avsikter än att dejta innebär det inte att man är oemottaglig för romans och spänning när man väl är där. Givetvis gäller detta singlar i första hand men säkert även en del opålitliga människor som söker lite vardagsspänning utanför relationen.

Tänk på hur många svenska kvinnor som bedrar sina män eller söker vardagsspänning på annat sätt, oftast genom kontaktsidor och kollegor/vänner. Det skulle räcka med ett intimt möte på ICA för att dagen skulle få sitt avslut i sängen om det bara fanns någon man som skulle ge rätt bemötande.

Vad som är problemet här är inte att kvinnor får kommentarer och blickar, utan att de får dem från "fel personer". Hade det varit snygga killar som raggade på tjejen i filmen hade hon inte tagit illa vid sig. Tvärtom hade hon känt sig uppskattad och, om tillgänglig, glad att hon inte behöver ta eget initiativ.
Citera
2014-10-30, 20:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jodå, även kvinnor prioriterar egentid lite då och då, precis som män.

Det har ingenting att göra med att gå ut otäckt bland främmande män.

Citat:
Signaler som oftast inte finns där utan inbillas av män som tror att kvinnan är lika sexfixerad som de själva.

Om en kvinna går ut ensam skickar hon ut signalen att hon är singel och vill att män ska ragga på henne. Videon är ett bevis på att det är så män uppfattar det.

Citat:
Nej, jag talar sanning. Har aldrig haft något starkt behov av att klä mig utmanande, även om jag har full respekt för de kvinnor som vill känna sig sexiga. Det är fullt naturligt att vilja det.

Det gör inget att du inte tror mig, jag tror inte på dina personliga utsagor heller. Av dina texter att döma verkar du vara en djupt störd mytoman, alternativt ett mycket ihärdigt troll. Jag hoppas nästan på det senare.

Jag går hel-täckt till vardags och har gjort det i flera år jag har aldrig fått några sexuella kommentarer.

Citat:
Att säga sexuellt menande kommentarer i syftet att kvinnan ska känna sig underlägsen och nertryckt. Det är kränkande.

1) Det finns inga sådana kommentarer i videon. Tråden handlar om män som raggar på kvinnor inte om män som ofredar kvinnor.

2) Det händer hela tiden. Se mitt förra inlägg. Nej syftet med att gå till affären eller åka buss är inte bara att köpa saker eller åka någonstans det är också att det finns en möjlighet att träffa en partner om kvinnan är singel. Så tänker alla kvinnor.

Citat:
Nej, det är snarare mannens ansvar att inse att en kvinna inte nödvändigtvis är tillgänglig enkom för att hon rör sig ute i samhället på egen hand. Det är inte till ens fördel att vara så trångsynt.

Hur ska män veta vilka kvinnor som är tillgängliga och vilka kvinnor som är upptagna? Det kan de inte om kvinnorna själva inte indikerar det. Varför vill kvinnor inte indikera att de är upptagna så att de slipper män som raggar på dem?

Citat:
Nej, jag gör det inte och skulle knappast tro att jag är unik i detta.

Alla kvinnor gör det för att det är grundläggande biologi hur ska man annars hitta en partner?

Citat:
Återigen - nej.

Jo det finns ingen kvinna som flirtar tillbaka så fort en man börjar flirta med henne. Om du hade varit kvinna hade du vetat det.

Citat:
Och du menar på allvar att din marulk till karl skulle dra åt sig all denna uppmärksamhet enbart för att han besitter den "rätta" attityden?

Ge ett exempel på den sociala magi som din man gett uttryck för under något av sina besök på ICA nära och som fått alla dessa kvinnor att flockas kring honom.

Ja så är det med alla sexuellt attraktiva män.

Kvinnor ser att min man har en burqa-kvinna då tänker de att han är en kvinno-förtryckare som har tvingat mig att bära burqa en del kvinnor blir sexuellt upphetsade av det och börjar ragga på min man för att de vill bli förtryckta.

Citat:
Nej, det där är något som inte stämmer överens med mina sökningar.

Vad är det som inte stämmer? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexuellt_ofredande

Citat:
Människor prioriterar egentid på olika vis och för de flesta blir det nog lite väl begränsat att enbart spendera denna tid i sitt eget hem varpå många ger sig ut istället, t.ex. på joggingrundor eller promenader.

Finns det något som hindrar att man går på promenad på en plats där det inte finns män? Eller att man är täckt om man det är en plats där det finns män? Nej. Så varför väljer kvinnor att gå på promenader och samtidigt ge män intrycket att de är singlar? För att de vill att män ska ge dem sexuell uppmärksamhet.

Citat:
Vi är medvetna om att det finns män som söker kontakt med ensamma kvinnor på relativt underliga platser och dessa män behöver nog bli medvetna om att det finns mer säkra, accepterade ställen att initiera denna kontakt på.

Det är kvinnan som säker kontakt med männen genom att inte visa att hon är upptagen.

Det är accepterat att ta kontakt med en kvinna på gatan.
Senast redigerad av Babianen 2014-10-30 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in