2014-10-30, 18:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ser du ens vad du länkar till? Känner någon att det är ofredande, så räknas det som ofredande.
Öh, nä, sådär som du säger att det är, så är det inte.
Citera
2014-10-30, 18:05
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMG2suns
Nej inte ibland. I 100% av fallen kommer folk komma undan för att göra svepande kommentarer om din grotta, det är aldrig någon som kommer åka dit för det.

Det där vet du inget om. Jag läste en gång om ett fall här i Sverige där en ung man fick böta efter att ha kallat sin kvinnliga skolkamrat för "hora" och steget därifrån till att öppet håna någons könsorgan är inte långt.

Jag bryr mig inte om dina tvärsäkra påståenden. Du är en elak man och jag har inte mycket att hämta från människor av din typ.

Citat:
Förlika dig med att inget kommer hända rättsligt får du bara göra eller ja du kan la köra strutstaktiken om du vill men det ger dig ju inget vill jag påstå.

Du sa inte ifrån, du ville blanda in pappa polisen istället. Finns inget modigt med ditt agerande alls, bara våpighet.

Jo, det är modigt att säga ifrån på ett sätt som får förövaren att begripa att hans beteende inte är acceptabelt.
Det räcker inte alltid med att ge sina egna reprimander för att kunna göra någon skillnad.
Sexuella trakassörer har ofta en högst bristfällig respekt för kvinnor ändå så varför skulle de lyssna om hon inte blandar in auktoritet på området?

Citat:
Haha det är fortfarande ingen som brutit mot lagen, det är bara dina hjärnspöken som talar.

Det fanns inga sexuella trakasserier att förhålla sig till, bara div våpiga tjejer som tror att dom är drottningar som folk inte får tilltala.

Det är milsvid skillnad på att tilltala någon respektfullt eller neutralt gentemot att öppet kommentera dennes könsorgan.

Och jo, det senare är fortfarande kränkningar, vad skulle det väl annars röra sig om?

Citat:
Tror du killarna som fällde kommentaren till dig led? Om du nu vet att dom aldrig kommer åka dit eftersom dom inte skulle det så vem är förloraren i situationen? Ditt ältande har bara skadat dig och eftersom du som sagt aldrig kommer kunna sätta dit någon för det så för du inse att din kamp är helt meningslös och bara skadar dig själv. Du vill att polisen och andra skall ta hand om dig men det ansvaret är faktiskt först och främst ditt eget. Jag har aldrig sagt att jag är mogen personligen men var nog typ 6 bast när morsan lärde mig att ord bara är ord iaf...

Nej, de led förmodligen inte ett uns.

Unga slynglar likt dessa besitter vanligtvis inte det mått av empati som krävs för att känna någon skuld när man beter sig så respektlöst som de gjorde. En läxa jag har fått lära många gånger om tyvärr.

Väldigt simpelt av dig att tro att elaka ord endast är ord som saknar en bakomliggande orsak till varför de yttras. Det brukar vara mer komplicerat än så kan jag lova.
Citera
2014-10-30, 18:06
Medlem
Ja att få ihop 2 eller va det 5 minuters "trakasserier" utav 10 timmars material,suck.
Vad hände resten av tiden då?
Citera
2014-10-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Det är inte frågan om någon hudfärg tror du att de här idioterna trakasserar en kvinna för första gången nej det är något som dom gör varje dag

Källa på det?
Citera
2014-10-30, 18:17
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Eh, nä. Naturligtvis inte. Men jag är trött på detta totala indelade i grupper. Kvinnor med åsikter öht = feminister. Kvinnor som råkar ut för ngt typ av övergrepp och lyfter problemet = feminister. Kvinnor öht = feminister. Feminister = tycker likadant om allt och handlar likadant i alla situationer.

Män som ogillar ideologin feminister = gillar uppenbarligen situationer där kvinnor råkar illa ut och blir utsatta för tråkningar.
Var inte så cynisk. Det finns en hel del män som har begåvats med en god uppfostran och som kan föra oss på ett belevat sätt. Sen att många kvinnor verkar tycka det är roligare att hänga med drägg är en annan fråga. Men vi finns och vi är ganska många. Kanske syns vi inte på samma sätt, eftersom många kvinnor väljer att ge dräggen uppmärksamhet.
Citera
2014-10-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Haha vilket skämt.

En kvinna ska kunna gå på stan i vad som helst utan att män ska känna ett behov av att bedömma henne. Så enkelt är det bara. Ragga gör man på krogen, inte på gatan.

Hur är det på jobb,på gym etc,får man ragga där? Flörta?
Måste man ha 6 stark innanför västen innan man raggar?
Blir det automatiskt trakasserier annars?

Och "gå på stan i vad som helst" vad är det?
Genomskinlig bh och trosor och förvänta sig att allt ska va som vanligt?
Gäller det män oxå?
Senast redigerad av naescafe 2014-10-30 kl. 18:32.
Citera
2014-10-30, 18:38
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Om hon till exempel gick ut med sin man skulle män inte ragga på henne det vet hon och alla andra kvinnor. Så varför går hon ut ensam? För att hon vill ha sexuell uppmärksamhet från andra män.

Skulle du tycka att det varlika jobbigt om det var kvinnor som erbjöd dig sex? Eller skulle du känna dig attraktiv och smickrad?

Jag förstår inte om du verkligen menar allvar? Om tjejen inte har någon man så ska hon inte kunna gå i skolan, fika med vänner, gå på bio, gå kvällskurs, umgås med vänner etc?

Men säg att hon har en man och han är på sitt jobb och hon ska ut och träffa en tjejkompis och de ska gå på någon kvällskurs. Ska mannen då ta ut ledig tid från jobbet för att gå med henne fram och tillbaka? Nästa kväll ska hon kanske gå på bio med någon vän och återigen ska hennes man ta ut ledig tid? Nästa kväll kanske hon tar en fika med några vänner och tillsammans njuta av kvällssolen och återigen så ska mannen ta ledigt från jobbet? Hennes man kommer snart få sparken misstänker jag? Är det rimligt?

Eller om hon istället är lesbisk och vill umgås med sin flickvän? Hur gör hon då? Ska hon ha en man då också som hänger henne i hasorna? Blir inte det konstigt?
Citera
2014-10-30, 18:45
Medlem
karakoimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag förstår inte om du verkligen menar allvar? Om tjejen inte har någon man så ska hon inte kunna gå i skolan, fika med vänner, gå på bio, gå kvällskurs, umgås med vänner etc?

Men säg att hon har en man och han är på sitt jobb och hon ska ut och träffa en tjejkompis och de ska gå på någon kvällskurs. Ska mannen då ta ut ledig tid från jobbet för att gå med henne fram och tillbaka? Nästa kväll ska hon kanske gå på bio med någon vän och återigen ska hennes man ta ut ledig tid? Nästa kväll kanske hon tar en fika med några vänner och tillsammans njuta av kvällssolen och återigen så ska mannen ta ledigt från jobbet? Hennes man kommer snart få sparken misstänker jag? Är det rimligt?

Eller om hon istället är lesbisk och vill umgås med sin flickvän? Hur gör hon då? Ska hon ha en man då också som hänger henne i hasorna? Blir inte det konstigt?

Finns väl väldigt många kvinnosyner bland de män som deltar i den här tråden. Nog kan de flesta tjejer gå från punkt A till punkt B ensamna i typ Stockholm utan större bök? En annan sak är väl att alla tjejer som ser hyfsat bra ut vet att sannolikheten för bök ökar med klädselns sexighet. Några konstigheter där?
Citera
2014-10-30, 18:48
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Finns det något som hindrar att de gör det de vill göra tillsammans med en man eller i hel-täckande kläder? Nej. Så varför väljer de att gå själva? För att de vill att män ska ragga på dem.

Har redan gett dig förklaringar till kvinnors behov av egentid.

Att gå i heltäckande klädsel är förövrigt detsamma som att lägga över ansvaret för mäns sexuella störningar på kvinnan. Vuxna män bör i första hand ta ansvar för sig själva.

Dessutom så funkar det inte. Jag är nästan alltid täckt från topp till tå och har, trots detta, fått motta ett antal nedsättande sexuella kommentarer.

Citat:
1) Det är fortfarande upp till männen att välja när/var/hur de raggar på kvinnor för att det normen att män raggar på kvinnor.

2) Menar du att män inte ska ragga på en kvinna i affären utan gå till krogen och se om hon dyker upp där? Det är nonsens.

3) Folk raggar på varandra på gatan, i affärer, etc. hea tiden det finns inget socialt oacceptabelt med det.

Ja, män kan ragga hur de vill sålänge de inte kränker kvinnan sexuellt.

Nej, det är inte nonsens att inse att kvinnor som går till affären gör detta enbart för att handla medan de som går till krogen, mer troligt, är där för att ragga eller bli uppraggade.

I Sverige är det inte särskilt vanligt att ragga på platser där människor vanligtvis har helt andra ärenden att uträtta.
Om jag står i kö på en snabbmatsrestaurang så gör jag det för att jag är hungrig och inte för att utstå en massa tröttsamma flirtförsök från desperata killar.

Citat:
Om man inte vill bli påkörd bör man använda övergångs-ställen. Det här är samma sak.
Nej, det är det inte.

Även vid övergångsställen så händer det att bilister överträder lagen och detta kan inte vi fotgängare ansvara för genom att inte utsätta oss för risken att gå över, precis som vi inte ska hindras från att gå ut ensamma för att slippa utsättas för trakasserier från störda män.

Citat:
Vad menar du? Kvinnor utvärderar alla män de ser för sex precis som män utvärderar alla kvinnor de ser för sex.

Nej, det gör vi verkligen inte.

Finns ytterst få män i min vardag som jag någonsin skulle utveckla sexuella tankar om, vare sig det rör sig om negativa eller positiva tankar.
Det finns så många andra sätt att förhålla sig till varann än det sexuella. Öppna ögonen.

Citat:
För att kvinnor vill se om mannen är attraherad av dem på riktigt eller bara vill ligga med vem som helst.

Kan hända att en del svårflirtade kvinnor tänker så.
Alla gör det dock inte och det är väl rätt onödigt att ta risken då det skulle kunna uppfattas som att mannen trakasserar kvinnan med sin efterhängsenhet?

Citat:
Därför att det syns på en man om han är bra i sängen.

Du ser inte samma sak som kvinnor ser.

Hur syns det?

Citat:
DO har hand fall med myndigheter och arbetsgivare det här hände på gatan det har inget med DO att göra.

Det säger lite sig självt att DO står maktlösa inför de kränkningar som drabbar kvinnan ute på gatan av främmande män vars identitet hon inte kan uppge i anmälan.

Det rör sig dock fortfarande om sexuella trakasserier.
Citera
2014-10-30, 18:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Då borde hon gifta sig och ta hand om en man. Varför skulle en kvinna slösa bort sina mest attraktiva år i livet med att gå i skolan och fika med vänner?

Citat:

Varför ska hon lämna hemmet? Hon kan umgås med sina vänner hemma eller hemma hos sina vänner.

Ifall hon måste lämna hemmet kan hon,

a) stanna hemma tills hennes man kommer hem.

b) gå ut med sin far/farbror/bror/etc.

c) bära hel-täckande kläder.

Citat:

Hel-täckande kläder.
Citera
2014-10-30, 18:58
Medlem
Kroulls avatar
Är det bara jag som reagerar på att filmen är grymt rasistisk?

Förutom en vit man i sina bästa år (*), är det ju enbart afrosvenskar och mexikanare som terroriserar den stackars tjejen...

Jag tror att filmskaparna egentligen var ute efter att svartmåla afrosvenskar.

Det är minst sagt något förvånande att Aftonlövet sprider rasistisk hatpropaganda...

(*)
Han som säger "nice"...
Senast redigerad av Kroull 2014-10-30 kl. 19:01.
Citera
2014-10-30, 19:00
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore

Många saker du skriver är bra, men en liten fråga bara? Du skriver:

"Dessutom så funkar det inte. Jag är nästan alltid täckt från topp till tå och har, trots detta, fått motta ett antal nedsättande sexuella kommentarer."

Kvinnan i filmen får väl inte "nedsättande sexuella kommentarer"? Hon får väl positiva, uppskattande kommentarar?

Det jag reagerar på i filmen är de (2 stycken?) killar som börjar följa efter henne och inte låter henne vara då hon klart och tydligt visar att hon vill vara ifred.

Men som sagt så är det väl ingen som säger nedsättande saker om henne? Kan det vara så att du förändrar lite på hur du upplever det för tjejen i filmen när du förvandlar "uppskattande" till "nedsättande"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in