Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
...Man kan för all del säga att Kristoffers brist på svartsjuka (såvitt känt) är en omständighet som talar emot honom som mördare. Men att man inte är svartsjuk i en relation behöver inte innebära att man kan hantera ett avvisande eller en allvarlig kränkning. Problemet är också att vi inte vet vad som utlöst mordet. Kan vi vara helt säkra på att det inte var en psykotisk handling i stunden - kanske resultatet av någon slags snedtändning?...
Min fetning.
Jag tror du slår huvudet på spiken här.
KJ dödade sannolikt VB därför hon avvisade och troligen också kränkte honom. Det hon möjligen sa till honom den 4 maj förra året blev sista droppen. Och då ska man ha i minnet att KJ under flera månader före mordet gång på gång blev utnyttjad och avvisad av henne. VB tog honom helt enkelt för given. Stundtals behandlade hon honom som luft. Hon visste att han var förälskad i henne och ansåg förmodligen att det var hennes självklara rätt att linda honom runt lillfingret hur som helst och när som helst. Han var ju så "dumsnäll", typ. Det skulle inte förvåna mig om hon betraktade KJ som en "våt hund" - med tungan ute och bedjande ögon, ständigt redo att lyda minsta befallning.
En bra bild över VB:s egoistiska inställning får man när man läser de återskapade sms:n mellan henne och KJ.
Börja gärna på sidan 634 i fup - den 23 januari 2013. Där kontaktar hon honom vid 11-tiden och säger:
"Vaken? Ja hämta dej 12.20". KJ svarar inte, trots att hon tjatar. Hon frågar om han har 50 kronor eftersom hon måste tanka. Först vid 13-tiden undrar han:
"Vart ska vi?" Då kryper det fram att hon skulle ha övningskört, men att personen som skulle bistå henne har blivit sjuk. Hon vill att KJ ska ställa upp istället. Men han är inte intresserad, och det förstår hon. Hon skrattar bort det hela och säger att det var synd att han inte kunde "övningsköra mej".
KJ:s svar är kort och koncist: "Precis".
Den 19 februari sms:ar hon från skolan och "beordrar" honom att ringa henne vid 18.30-tiden. KJ svarar: "Grabben dog i natt". VB utbrister: "Ojj vad har hänt". Men istället för att fråga om Grabben fortsätter hon:
"ring mig 18.30 vill snacka". Därefter följer ytterligare sms där hon förhör sig om vad som hänt och KJ svarar.
KJ frågar henne bl a om hon har lust att ses senare. Oavsett hur hunden dog, är han naturligtvis ledsen och upprörd och hoppades kanske att VB skulle visa lite förståelse.
Men han får inget svar. Istället undrar hon "vars" Grabbens kropp är och när han svarar "Östersjön" avslutas konversationen...
Och så här fortsätter det. KJ bönar och ber om de ska ses, men VB kommer nästan ständigt med
undanflykter. Eller så
nonchalerar hon honom fullständigt och låter bli att svara överhuvudtaget. Inte så underligt då att KJ blev synnerligen förvånad och överraskad när hon ringer till honom mitt i natten och säger att hon faktiskt tänker komma till honom. För att plugga.
Bara några få dagar före detta samtal hade hon haft en "uppgörelse" med MB och var arg och ledsen till tusen. Kanske uppfylld av något slags hämndbegär och med förhoppningen om att göra kunna göra MB åtminstone lite svartsjuk. Hon uppdaterade sin status på Facebook och lät alla förstå att hon skulle till en kompis och plugga.
Vi vet inte vad som hände i KJ:s lägenhet och hur orden föll. VB talade sannolikt om MB och hur olyckligt kär hon var i honom. Och det gjorde hon trots vetskapen om att KJ hade starka känslor för henne.
Ett fult beteende som jag vill skylla på hennes naivitet och omognad. KJ:s frustration låg nog på kokpunkten vid det laget och när hon sms:ade MB var det klippt. Fundera på vad VB kan ha sagt till KJ i det läget.
Kanske detta: Ha, du ska inte tro att jag kom hit för din skull. Din jävla mes. Jag ville göra MB svartsjuk. Jag skiter väl i dig. Du är en jävla nolla som man kan lura hur lätt som helst, o s v...
Med tanke på KJ:s depression, VB:s ständiga avvisanden, hans funktionsstörningar och livssituation i stort, samt hans numera kända, våldsamma tankemönster (som han naturligtvis hade även där och då), är det inte särskilt svårt att begripa (i alla fall inte för mig) att ett sådant scenario kunde sluta i ond, bråd död.
Han hade nog varit arg på henne väldigt länge. Ibland anar jag hans återhållna vrede i sms-konversationerna.
Kanske fick han ett kortare psykosgenombrott den 4 maj? Läkaren som gjorde P7:an ansåg ju att han led av en allvarlig, psykisk störning vid tiden för mordet och även vid tiden för undersökningen. Den stora psykundersökningen visade däremot att han var "frisk".
Jag vill poängtera att jag inte på något sätt vill svartmåla VB och ge henne skulden för det som hände. I mina ögon är hon nämligen helt utan skuld.
Men hennes
beteende visavi KJ kan ha utlöst ett raseri hos honom som tyvärr slutade i mord. Det var inte av svartsjuka han dödade VB. Han kunde inte, på några villkors vis, hantera dessa ständiga avvisanden och - som han kände det - kränkningar.