2014-10-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men våldet utlöses oftast av svartsjuka. Kan du säga att KJ var svartsjuk? Jag påstår att de var kompisar, och kompisar dödar sällan varandra.
Jag tror inte heller på att KJ var särskilt svartsjuk men det finns ju andra kombinationer som gör att vänner skadar vänner, eller? Lättkränkthet, svårt att acceptera ett nej.

Jag har tidigare i tråden dragit paralleller med ett liknande styckmord begånget av en person i KJ:s ålder och med en hel del överensstämmande personlighetsdrag. Han mördade och styckade sin bästa kompis, en ung kvinna. Motivet torde fortfarande vara oklart men de hade ingen relation och svartsjuka tycks det inte ha varit fråga om.

Summerat så är kamratskap definitivt inget som talar emot skuld.
Citera
2014-10-29, 21:34
Medlem
Citat:
Jag har svarat på frågan, och igen, det var inte jag som drog in MB i den här diskussionen.
Citat:
I så fall är det lika besvärande för MB. Medan det minskar de försvårande omständigheterna för AN att hon sannolikt tyckte mycket illa om sin rival.
Citera
2014-10-29, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag tror inte heller på att KJ var särskilt svartsjuk men det finns ju andra kombinationer som gör att vänner skadar vänner, eller? Lättkränkthet, svårt att acceptera ett nej.

Jag har tidigare i tråden dragit paralleller med ett liknande styckmord begånget av en person i KJ:s ålder och med en hel del överensstämmande personlighetsdrag. Han mördade och styckade sin bästa kompis, en ung kvinna. Motivet torde fortfarande vara oklart men de hade ingen relation och svartsjuka tycks det inte ha varit fråga om.

Summerat så är kamratskap definitivt inget som talar emot skuld.
Kamratskap talar definitivt emot skuld. Det är sällan kompisar dödar varandra.
Citera
2014-10-29, 21:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Citat:
I så fall är det lika besvärande för MB. Medan det minskar de försvårande omständigheterna för AN att hon sannolikt tyckte mycket illa om sin rival.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det talar ju emot MB:s skuld också i så fall?
Det är svårt att inte nämna AN i samma andetag som MB eftersom om någon av dem är skyldig så samarbetade de rimligen.
Citera
2014-10-29, 21:41
Medlem
Citat:
Du får meddela dina slutsatser till BRÅ (brottsförebyggande rådet) för de håller inte riktigt med dig och de har förutom sin egen förträfflighet statistik till sitt förfogande.

I 75 procent av fallen av dödligt våld känner de inblandade varandra sedan tidigare
Citera
2014-10-29, 21:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du får meddela dina slutsatser till BRÅ (brottsförebyggande rådet) för de håller inte riktigt med dig och de har förutom sin egen förträfflighet statistik till sitt förfogande.

I 75 procent av fallen av dödligt våld känner de inblandade varandra sedan tidigare
Ja, då handlar det om brott pga fylla och/eller svartsjuka i de allra flesta fall.
Citera
2014-10-29, 22:23
Bannlyst
Citat:
Det är svårt att inte nämna AN i samma andetag som MB eftersom om någon av dem är skyldig så samarbetade de rimligen.
Vore bra om du kan utveckla dina tankar här. Eller insinuerar du bara?
Citera
2014-10-29, 22:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vore bra om du kan utveckla dina tankar här. Eller insinuerar du bara?
Det har jag gjort många gånger förut. De gav ömsesidigt alibi, missat det?
Citera
2014-10-29, 22:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men våldet utlöses oftast av svartsjuka. Kan du säga att KJ var svartsjuk? Jag påstår att de var kompisar, och kompisar dödar sällan varandra.

Det är nog så att långtifrån alla mord av yngre män mot yngre kvinnor utlöses av direkt svartsjuka. Några av de som jag uppmärksammat och intresserat mig mest för här på Flasback har inte gjort det. Det har istället ibland funnits en sexuell komponent och vad det verkar en stark känsla av att ha blivit kränkt.

Den här GM: s motiv kan mycket väl ha varit något åt det hållet.
Citera
2014-10-29, 23:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Va? Jag trodde tvärtom att efter dödligt våld inom den nära familjen så är det just vänner (eller f.d vänner) som oftast är mördare. Fylleslag som spårar ur. Kriminella som blivit osams om någon skuld eller verklig eller inbillad kränkning. Män som inte kan acceptera att en kvinna de känner avvisar ett närmande. Den sista kategorin är förvisso inte den vanligaste, men mordet på Vatchareeya är heller inget särskilt vanligt mord. Vi har redan nämnt flera fall där dysfunktionella män mördat en kvinnlig bekant. Nu senast skedde det i Gävle.

Man kan för all del säga att Kristoffers brist på svartsjuka (såvitt känt) är en omständighet som talar emot honom som mördare. Men att man inte är svartsjuk i en relation behöver inte innebära att man kan hantera ett avvisande eller en allvarlig kränkning. Problemet är också att vi inte vet vad som utlöst mordet. Kan vi vara helt säkra på att det inte var en psykotisk handling i stunden - kanske resultatet av någon slags snedtändning? Ricky Eriksson som mördade flickan Veronika år 2000 tycks närmast ha handlat i någon slags bisarr impuls. I början av 90-talet hade vi en annan ung man som mördade två unga flickor han var bekant med (inget förhållande såvitt jag minns) också på någon slags impuls.

Minns detta: Han har begränsningar i sin empatiska förmåga. Han är sårbar för stress. Han har våldsmättade tankemönster och svårigheter i socialt samspel. Hans impulskontroll och verklighetsförankring är också nedsatt. Han har utfört en svårbedömd våldshandling mot en tidigare flickvän och det finns också uppgifter om ett mordhot i tonåren mot en tidigare flickvän. Man måste inte få in en våldsam svartsjuka i ekvationen för att få den att gå ihop.
Citera
2014-10-29, 23:07
Medlem
Citat:

ANs svartsjuka var inte nådig och resulterade i dödshot. Vad resulterade dödshoten i sin tur i?

Varför blev VB avstängd på fbsidan? Hade hon många hållhakar på MB?

Fanns det hotfulls sms i VBs mobil som hon hotat med att polisanmäla?

Har VB polisanmält AN och/ MB tidigare?
Citera
2014-10-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det finns inget som talar för missämja mellan KJ och VB tiden före mordet.
MB har däremot själv berättat att han måste träna för att hålla sitt temperament i schack och att han slagit frun när hon varit jobbig på ett eller annat sätt.

TVÅ dagar innan mordet på VB var bevisligen VBs relation till MB infekterad!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in