2014-10-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan du kontakta vederbörande och fråga hur det gick med överklagandet?

Jag had just PMat vederbörande. Och kopierar texten för kännedom:

"Jag har nu vidarebefordrat ditt meddelande till mig i tråden, bättre sent än aldrig. Läs i tråden om Yara, inlägg 7410, eftersom nu är ditt PM till mig högaktuellt. Vi vill gärna veta hur det går. Det vore fint om du kunde svara mig, genom PM, men helst i tråden."

MVH/ Vresrosen
Senast redigerad av Vresrosen 2014-10-30 kl. 14:29.
Citera
2014-10-30, 14:29
Medlem
Men det är ju ändå förbaskat!
Berätta för mig vilken myndighet som distribuerar FUPen och hur mycket de kan ha mage att ta betalt för ett digitaliserat ex, så kanske jag vågar begära ut ett. Är det dyrt så tar jag det inte på mig och jag vill definitivt inte ha igång en ny insamling!
Är det rimligt inom ramen för en liten pension så bjuder jag.
Citera
2014-10-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Tja nu när hatarerer hoppar av är det tråkigt. Det kan dock fortfarande kanske lösas. Jag bor i Karslrona och kan lätt hämta ut fup om det bara handlar om att åka till polisen. Problemet är pengarna. Jag har förvaltare så jag har inget kort och så. Om någon betalar för det kan jag ju hämta det och kanske träffa Huberts och hjälpa till och scanna på biblioteket. Jag kan betala fika för oss bägge så kan vi hjälpas åt.
Vi får se hur det går med pengarna, men jättebra om ni ses och samarbetar! Har ni pm-at varann?
Citera
2014-10-30, 14:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Om man läser det här som en ganska bra(men vidrigt otäck) sammanfattning av åklagarens sakframställan igår och samtidigt ser intensiteten, ondskan, vansinnet och alla horribla detaljer så är det svårt att förestäla sig att Madis och Ramis agerande har med seder och bruk att göra. Man är inte normal oavsett var man kommer ifrån om man gör så här, man är inte heller normal om man passivt kan tillåta det ske.

Det måste vara helt andra mekanismer som har styrt händelseförloppet.

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/klint-extremt-lidande--av-mansklig-grymhet/
Citera
2014-10-30, 14:35
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja! Jag visste att det var nåt mer som skavde i mitt bakhuvud när jag tänkte på hans svar.
Ett mycket underligt svar. Men varför skulle frågan komma upp utan orsak?
Man måste väl ha nån misstanke för att ställa en sån fråga?
Eller ville han förekomma såna frågor?
Eller är han rädd för att Madi ska komma med såna anklagelser. Falskt eller sant.
Madis hat kan ju faktiskt ha en förklaring. Det är inte första gången en mamma (eller styvmor) tar parti för mannen som förgripit sej på deras barn.
Men nu är jag ute på såphala stigar i mina spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Nu talar jag en annan dialekt arabiska. Men tolka förgripa sig på arabiska är "ha sex/våldta".

Ja, jag är helt övertygad om att det handlade om sexuell karaktär. Intressant med förhören hade varit att veta om frågan lades fram så. Han svarar inte heller som vi hade förväntat oss, att det hade varit uppseendeväckande med tanke på hennes ålder utan att han var morbror.
Yara var senaste tiden väldigt trött. En granne här i tråden har sett henne vaken sent på kvällen och näst sista dagen i skolan var hon så trött att hon somnade på lektionen.
Visserligen stod strykbrädor, dammsugare och annat i hennes rum men med tanke på vad som senare hände undrar man verkligen vad mer denna lilla flicka varit utsatt för.
Han lanserade teorin att Madi var svartsjuk på Yara som annan kvinna i huset.
Vad försiggick där egentligen?
Något har väckt raseriet i Madi.
Citera
2014-10-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om man läser det här som en ganska bra(men vidrigt otäck) sammanfattning av åklagarens sakframställan igår och samtidigt ser intensiteten, ondskan, vansinnet och alla horribla detaljer så är det svårt att förestäla sig att Madis och Ramis agerande har med seder och bruk att göra. Man är inte normal oavsett var man kommer ifrån om man gör så här, man är inte heller normal om man passivt kan tillåta det ske.

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/klint-extremt-lidande--av-mansklig-grymhet/
Du har så rätt, det är galet, sinnessvagt i vilket samhälle som helst. Det har inget med seder och bruk att göra. Det är straffbart överallt (utom möjligen i Saudiarabien?) även om straff inte alltid utmäts.

Jag förtydligar för egen räkning: när jag pratar om seder och bruk så är det i samband med med funderingar om hur man ser på barn, barnarbete, flickor, hem, hushåll, manligt och kvinnligt osv i allmänhet.
Det som gäller i allmänhet har kanske i någon mån gällt detta par i synnerhet och på det viset får man kanske någon sorts relief till deras liv och leverne.
Men det betyder sannerlilgen inte att man inbillar sig att det är ens i närheten av det normala att tortera ett barn i uppfostringssyfte och sedan prygla det till döds! (Hade inte Madi hörts säga till Yara att hon (Madi) minsann skulle uppfostra Yara, allt medan hon slog så att handen hennes fick blåsor?)
Citera
2014-10-30, 14:44
Medlem
Hej!

Här kommer ett kostnadsfritt alternativ till sammanfattningar, liverapportering och FUP. Varsågoda att ta del av åklagarens sakframställan, ord för ord. Resterande ljud från första rättegångsdagen kommer när vi får tid över. Det här är på ren ideell basis. Inga bloggklick, ingen reklam, ingen person i fokus och inga pengar inblandade!

https://www.wetransfer.com/downloads/9bed9335f31420ee6cf15798304207f320141029173313/e2b8bfb6339b82e1917166d94c1731cf20141029173313/1e0285

Arabisktalande, lyssna på översättningen och säg till om ni reagerar på något av det som hörs.

/Team Blekinge
Citera
2014-10-30, 14:50
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag fick för länge sedan ett PM som jag uppmanades att offentliggöra i tråden, men tyckte det var ett konstigt meddelande i juni. Men nu är det intressant för alla att läsa.

2014-06-03, 12:38
xxxxxxxxxxxxxxx
Medlem
Reg: xxxxxxxx
Grävargruppen
Hej, vi har skickat en av våra springare för att ta ut personalakter, maillloggar och mycket annat från Karlskrona kommun med anledning av Yaras död. Materialet är troligen ihopsamlat, men nu har kommunens socialtjänst meddelat att de vil lha 115.000 kronor bara för kopieringskostnaden av mailloggarna.

Det som begärts finns ursprungligen i mailsystemet, i deras system. De har ingen orsak att omvandla det till papparsformat överhuvudtaget, sekretessprövning kan göras i t ex Excel på mailloggsfilerna.

Har tråden några förslag på finansiering? Beslutet om att ta ut avgift är överklagat, kan ta månader. Loggarna innehåller alla mail de senaste månaderna på kommunen. Personalakterna är viktiga, de kommer att visa att utbildningsnivån troligen är förfärande låg på socialsekreterarna.

---------

Lägg ut ovanstående i tråden, ta inte med mitt nick. Samma begäran jag gjort kan göras av andra i tråden.

Det var obehagligt märkligt. Vem har inte 115 spänn att lägga ut särskilt om de påstår sig tillhöra en "grävargrupp". Skulle andra betala och de ta åt sig äran?
Citera
2014-10-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HUF-rapport
Hej!

Här kommer ett kostnadsfritt alternativ till sammanfattningar, liverapportering och FUP. Varsågoda att ta del av åklagarens sakframställan, ord för ord. Resterande ljud från första rättegångsdagen kommer när vi får tid över. Det här är på ren ideell basis. Inga bloggklick, ingen reklam, ingen person i fokus och inga pengar inblandade!

https://www.wetransfer.com/downloads/9bed9335f31420ee6cf15798304207f320141029173313/e2b8bfb6339b82e1917166d94c1731cf20141029173313/1e0285

Arabisktalande, lyssna på översättningen och säg till om ni reagerar på något av det som hörs.

/Team Blekinge

Varmt tack!
Citera
2014-10-30, 14:54
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Du har så rätt, det är galet, sinnessvagt i vilket samhälle som helst. Det har inget med seder och bruk att göra. Det är straffbart överallt (utom möjligen i Saudiarabien?) även om straff inte alltid utmäts.

Jag förtydligar för egen räkning: när jag pratar om seder och bruk så är det i samband med med funderingar om hur man ser på barn, barnarbete, flickor, hem, hushåll, manligt och kvinnligt osv i allmänhet.
Det som gäller i allmänhet har kanske i någon mån gällt detta par i synnerhet och på det viset får man kanske någon sorts relief till deras liv och leverne.
Men det betyder sannerlilgen inte att man inbillar sig att det är ens i närheten av det normala att tortera ett barn i uppfostringssyfte och sedan prygla det till döds! (Hade inte Madi hörts säga till Yara att hon (Madi) minsann skulle uppfostra Yara, allt medan hon slog så att handen hennes fick blåsor?)

Jo, hon sade någonting till Rami, i stil med:

- Vid gud, jag ska fostra henne.....

...och att jämt blanda in gud är väldigt otäckt i mina ögon. En troende människa gör inte det, använder gud som ursäkt i tid och otid. Det blir extra sorgligt när hon använder de argumenten kring sina egna barn också.
Citera
2014-10-30, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Det kan inte bli annat än mord. Likgiltighetsuppsåtet måste vara uppfyllt med råge. Det är bra att åklagaren safar med alternativa brottsrubriceringar, men ärligt talat - detta är mord.
Citera
2014-10-30, 14:56
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det var obehagligt märkligt. Vem har inte 115 spänn att lägga ut särskilt om de påstår sig tillhöra en "grävargrupp". Skulle andra betala och de ta åt sig äran?

En får väl hoppas att det är en amerikan. De brukar räkna fel

...och tryck inte på några länkar utan att ha koll på era virusprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in