2014-10-30, 13:40
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Så bra att du som kan arabiska har kommit tillbaka till tråden! Bing och Google har översättningar, som visserligen är roliga ibland, men som inte gör texterna begripliga. Hoppas du stannar kvar och hjälper till med detta.

tack! Jo, jag är här, men inte alltid jag skriver
Citera
2014-10-30, 13:45
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Förstår - och instämmer. Man får hoppas att tolken i sådana fall, där ett ord kan var tvetydigt, själv är tillräckligt insatt i svenska språket (tyvärr är det ju långt ifrån alltid så) för att vara medveten om detta och be om ett förtydligande så att det inte blir fel.

Hoppas jag också! Vet att jag satt i domstol en gång mot min morbror som misshandlade min syster och dödshotade mig för mitt "svenska leverne", hotade min mamma (hans syster) att hon uppfostrade horor till döttrar.. Vi anmälde och det blev rättegång... Tolken som anlitades för min morbror kan inte ens ha fullgjort SFI.. Var helt bedrövligt hur han pratade och tolkade..

MÅNGA fel och åklagaren hade svårt att förstå, så rättegången fick tas om med en annan tolk, som var mer kunnig och talade samma dialekt..
Citera
2014-10-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det är trist att behöva sitta o gissa när handlingarna faktiskt är släppta. Utkasst av TR att göra det så svårtillgängligt.

Jag fick för länge sedan ett PM som jag uppmanades att offentliggöra i tråden, men tyckte det var ett konstigt meddelande i juni. Men nu är det intressant för alla att läsa.

2014-06-03, 12:38
xxxxxxxxxxxxxxx
Medlem
Reg: xxxxxxxx
Grävargruppen
Hej, vi har skickat en av våra springare för att ta ut personalakter, maillloggar och mycket annat från Karlskrona kommun med anledning av Yaras död. Materialet är troligen ihopsamlat, men nu har kommunens socialtjänst meddelat att de vil lha 115.000 kronor bara för kopieringskostnaden av mailloggarna.

Det som begärts finns ursprungligen i mailsystemet, i deras system. De har ingen orsak att omvandla det till papparsformat överhuvudtaget, sekretessprövning kan göras i t ex Excel på mailloggsfilerna.

Har tråden några förslag på finansiering? Beslutet om att ta ut avgift är överklagat, kan ta månader. Loggarna innehåller alla mail de senaste månaderna på kommunen. Personalakterna är viktiga, de kommer att visa att utbildningsnivån troligen är förfärande låg på socialsekreterarna.

---------

Lägg ut ovanstående i tråden, ta inte med mitt nick. Samma begäran jag gjort kan göras av andra i tråden.
Citera
2014-10-30, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Apropå seder och bruk så misstänker jag att man kan utgå ifrån att det där med karlar som söker tröst, när de har en käring hemma som inte förstår dem: är en universell företeelse!

Men är det något att bygga bevistema på i mordrättegång?

Nej, inte i det här fallet. Hade det var fran*ke som blivit mördat hade det förstås varit en annan femma. Syftet med hennes vittnesmål är väl att vara en pusselbit i ett stort pussel, inte att utgöra temat för hela fallet.
Citera
2014-10-30, 13:58
Avslutad
Citat:
Jag fick för länge sedan ett PM som jag uppmanades att offentliggöra i tråden, men tyckte det var ett konstigt meddelande i juni. Men nu är det intressant för alla att läsa.

xxxxxxxxxxxxxxx
Medlem
Grävargruppen
Hej, vi har skickat en av våra springare för att ta ut personalakter, maillloggar och mycket annat från Karlskrona kommun med anledning av Yaras död. Materialet är troligen ihopsamlat, men nu har kommunens socialtjänst meddelat att de vil lha 115.000 kronor bara för kopieringskostnaden av mailloggarna.

Det som begärts finns ursprungligen i mailsystemet, i deras system. De har ingen orsak att omvandla det till papparsformat överhuvudtaget, sekretessprövning kan göras i t ex Excel på mailloggsfilerna.

Har tråden några förslag på finansiering? Beslutet om att ta ut avgift är överklagat, kan ta månader. Loggarna innehåller alla mail de senaste månaderna på kommunen. Personalakterna är viktiga, de kommer att visa att utbildningsnivån troligen är förfärande låg på socialsekreterarna.

---------

Lägg ut ovanstående i tråden, ta inte med mitt nick. Samma begäran jag gjort kan göras av andra i tråden.

Stämmer detta verkar Karlkrona kommun inte vara en kommun som anstränger sig för att göra offentliga handlingar tillgängliga för allmänheten. 115000! Alternativt vimlar det av bedragare på Flashback...
Citera
2014-10-30, 14:01
Medlem
Citat:
Jag tänker på gamla par jag har känt i mitt liv. Mycket konservativa med klara roller för mannen som familjeförsörjare, och kvinnan som hemmafru.

När de blir äldre så hjälper mannen till med alla sysslor i hemmet, just för att det är tungt att bära och orka. De hjälps åt i hemmet, i tvättstugan, de hjälps åt med matkassar och liknande. Man tar inte könsroller som ursäkt för lättja. Man ser helt enkelt andra människor och deras behov.

För mig är det obegripligt att samhället blivit så kallsinnigt i resonemangen att man ska bortförklara den ondskan Yara utsattes för, med att det är andra seder och bruk.

Hur ska Hjärpe förklara att Yara svalt medan barnen på gaza är övergödda enligt FN rapport?
Ja, det är ju det som är frågan - jag vågar utgå ifrån att han, precis som du och jag, inte kan förklara det med annat än "galenskap".
Medan jag försökte förstå vad du menade, så tänkte jag också tillbaka på äldre generationer.
Jag är ju 70+ med föräldragenerationen född mellan 1910 och 1920, och föregånde generation från 1880-talet ungefär. (Visst låter det gräsligt långt, till och med för mig)
En tanke gick till "husmodern" av det vidare slaget, alltså matmor, hon som basade över alltkvinnligt. Det fanns goda husmödrar och det fanns onda. Mycket fanns förankrat, förklarat och påbjudet i Luthers katekes. Jag hittade min fars skolex. av den lilla katekesen för ca 20 år sedan och fick praktiskt taget slag, samtidigt som jag också fick som en nyckel till mycket av hans liv och leverne. Idéerna om "gott" och "ont" har nog förändrats något under tiden.
Så finns ju mors och mormors förhållanden till och kamp för utbildning och arbete ...
Att vi har så här olika perspektiv på utvecklingen betyder inte att vi har mer eller mindre rätt, bara kompletterar varandras syn på slika ting.
För mig blir det också en ingång till att förstå samhällen i sådan här utveckling.
Förståelse är inte nödvändigtvis detsamma som förlåtelse. Under inga förhållanden kan det vara det i ett fall som detta.

PS
Och tonåren, som fas, "uppfanns" ungefär nar jag var just sådan, alltså i mitten av 1950-talet. Mina föräldrar hade fullt sjå att anpassa sig ...
Det är säkert lika svårt för dem i dagens Mellanöstern, tror du inte?
Senast redigerad av tantigheter 2014-10-30 kl. 14:13.
Citera
2014-10-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stämmer detta verkar Karlkrona kommun inte vara en kommun som anstränger sig för att göra offentliga handlingar tillgängliga för allmänheten. 115000! Alternativt vimlar det av bedragare på Flashback...

Ungefär min reaktion i våras.

Men det visar på att det är svårt att få ut handlingar och att vi ser att det finns pengar att tjäna på att offentlighetsprincipen saboteras av myndigheter.

Jag tror att FUPen finns redan inscannad och att de jäklas med folk.
Citera
2014-10-30, 14:07
Medlem
Citat:

xxxxxxxxxxxxxxx
Medlem
Grävargruppen

---------

Kan du kontakta vederbörande och fråga hur det gick med överklagandet?
Citera
2014-10-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, det är ju det som är frågan - jag vågar utgå ifrån att han, precis som du och jag, inte kan förklara det med annat än "galenskap".
Medan jag försökte förstå vad du menade, så tänkte jag också tillbaka på äldre generationer.
Jag är ju 70+ med föräldragenerationen född mellan 1910 och 1920, och föregånde generation från 1880-talet ungefär. (Visst låter det gräsligt långt, till och med för mig)
En tanke gick till "husmodern" av det vidare slaget, alltså matmor, hon som basade över alltkvinnligt. Det fanns goda husmödrar och det fanns onda. Mycket fanns förankrat, förklarat och påbjudet i Luthers katekes. Jag hittade min fars skolex. av den lilla katekesen för ca 20 år sedan och fick praktiskt taget slag, samtidigt som jag också fick som en nyckel till mycket av hans liv och leverne. Idéerna om "gott" och "ont" har nog förändrats något under tiden.
Så finns ju mors och mormors förhållanden till och kamp för utbildning och arbete ...
Att vi har så här olika perspektiv på utvecklingen betyder inte att vi har mer eller mindre rätt, bara kompletterar varandras syn på slika ting.
För mig blir det också en ingång till att förstå samhällen i sådan här utveckling.
Förståelse är inte nödvändigtvis detsamma som förlåtelse. Under inga förhållanden kan det vara det i ett fall som detta.

När man tänker tillbaka på den äldre generationen man känt så var de födda på 1800-talet, svindlande att då är det inte lång tillbaka i tiden till Napoleoneran. Min farmor var född 1890 och berättade om sin barndom och föräldrar.

Jag tror det mesta handlar om människans natur och din formulering om en god husmor, är det juridiken kallar bonus pater familia. För de gamla romarna hade vett att tänka till hur en god familjefar skulle agera när de ville ta reda på rätt och fel. Man hade normer.

I det fall man skulle kunna ursäkta Madi och Rami med andra seder och bruk, så vet de att stöld bestraffas enligt Sharia lag, nu gällande lag på Gaza med kapning av den hand som stjäl.

Alla brott vi har i Sverige är brott i andra länder, med få undantag. Det är hur vi ser på bestraffningen som är olika.
Citera
2014-10-30, 14:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ungefär min reaktion i våras.

Men det visar på att det är svårt att få ut handlingar och att vi ser att det finns pengar att tjäna på att offentlighetsprincipen saboteras av myndigheter.

Jag tror att FUPen finns redan inscannad och att de jäklas med folk.

Såklart den redan är digital. Alla dokument är från första början digitaliserade. T.o.m handskrivna blanketter och formulär måste väl efter ganska kort tid bli inskannade för att lätt kunna distribueras till olika ändamål? Vi har ju själv fått se en del digitala dokument.

Men kommunen och tingsrätten har ju egentligen inget med varandra att göra i valiga fall. Förutom att de verkar ha som gemensamt intresse att hellre klicka på [PRINT] istället för [SEND]

Jag trodde inte man var så stenålders i Blekinge. Med tanke på närheten tll havet borde de väl nås av nya influenser och moderniteter ganska omgående
Citera
2014-10-30, 14:22
Medlem
Tja nu när hatarerer hoppar av är det tråkigt. Det kan dock fortfarande kanske lösas. Jag bor i Karslrona och kan lätt hämta ut fup om det bara handlar om att åka till polisen. Problemet är pengarna. Jag har förvaltare så jag har inget kort och så. Om någon betalar för det kan jag ju hämta det och kanske träffa Huberts och hjälpa till och scanna på biblioteket. Jag kan betala fika för oss bägge så kan vi hjälpas åt.
Citera
2014-10-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
När det gäller just de här frågorna tycker jag att avsnittet om barnuppfostran i den arabiska kulturen i det dokument som det länkades till tidigare här i tråden - "Barnuppfostran i olika kulturer -Synen på barn utifrån kultur och religion" - sa en hel del:

"När barnet är litet, låt säga upp till 3-4-års ålder, förekommer enligt vårt sätt att se det, väldigt lite fostran. Barnet, oavsett kön är med kvinnorna i familjen. De är älskade och omhuldade och vandrar ofta från famn till famn, men “fostras“ sällan. Den egentliga fostran börjar först när barnet kommer i 4-5-års åldern. Kvinnorna har då ansvar för flickornas fostran, medan pojkarna successivt går över i den manliga världen och fostras av männen i gruppen.

Flickans uppgift är att lära sig att ta ansvar för alla de inre uppgifterna, motsvarande pojkens ansvar att ta hand om det yttre. En flicka lärs därför upp att sköta ett hem. Hon lär sig ta hand om sina småsyskon, laga mat, diska, tvätta och städa. Hon ingår som en naturlig del i kvinnornas värld och delar arbetsuppgifter med de vuxna."

Källa: http://www.ingelaolsson.se/dokument/Barnuppf_2012_07_30.pdf

Så här skriver hon även i sitt dokument "När jag här nedan beskriver arabisk barnuppfostran gäller denna beskrivning i första hand fattiga muslimska familjer från landsbygden, inte de högre sociala klasserna."

Det kan ju vara en poäng att tilläga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in