2014-10-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jo, hon sade någonting till Rami, i stil med:

- Vid gud, jag ska fostra henne.....

...och att jämt blanda in gud är väldigt otäckt i mina ögon. En troende människa gör inte det, använder gud som ursäkt i tid och otid. Det blir extra sorgligt när hon använder de argumenten kring sina egna barn också.
"Vid gud!" kan för all del vara lika utplattat och meningslöst som "fanimej!"
Citera
2014-10-30, 15:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det här sammanhanget ska vi också beakta översättningsproblematiken. Vad har det arabiska ord som rättstolken översatte till förgripa sig för semantisk täckning på arabiska?

Översättningen förgripit sig- blir från svenska till arabiska سوء المعاملة .
Tar man sedan det ordet och översätter detta till svenska så landar det på misshandel.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-10-30 kl. 15:16.
Citera
2014-10-30, 15:23
Medlem
Citat:
Jo, hon sade någonting till Rami, i stil med:

- Vid gud, jag ska fostra henne.....

...och att jämt blanda in gud är väldigt otäckt i mina ögon. En troende människa gör inte det, använder gud som ursäkt i tid och otid. Det blir extra sorgligt när hon använder de argumenten kring sina egna barn också.

Wa Allah, jag svär vid Gud, Inshaa Allah, om Gud vill är vardagsspråk som används av muslimer såväl som kristna araber i var och varannan mening. Jag skulle vilja påstå att ju mindre troende de är desto mer (miss)brukas dessa uttryck. Lite som svordomar som någon sa ovan. Det tyder alltså inte att handlingen som man sätter dessa ord till skulle ha någon som helst religiös koppling.
Citera
2014-10-30, 15:25
Medlem
Citat:
Om man läser det här som en ganska bra(men vidrigt otäck) sammanfattning av åklagarens sakframställan igår och samtidigt ser intensiteten, ondskan, vansinnet och alla horribla detaljer så är det svårt att förestäla sig att Madis och Ramis agerande har med seder och bruk att göra. Man är inte normal oavsett var man kommer ifrån om man gör så här, man är inte heller normal om man passivt kan tillåta det ske.

Det måste vara helt andra mekanismer som har styrt händelseförloppet.

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/klint-extremt-lidande--av-mansklig-grymhet/

Avslitna hårtussar, blod som tyder på att hon legat ner ner det skoningslöst har regnat slag över henne..

Citat:
Åklagarens högläsning och bildvisning ur obduktionsprotokollet var en fasansfull genomgång av extremt lidande, orsakat av exempellös mänsklig grymhet.

Ja det var då ingen överdrift kan vi konstatera.
Citera
2014-10-30, 15:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Wa Allah, jag svär vid Gud, Inshaa Allah, om Gud vill är vardagsspråk som används av muslimer såväl som kristna araber i var och varannan mening. Jag skulle vilja påstå att ju mindre troende de är desto mer (miss)brukas dessa uttryck. Lite som svordomar som någon sa ovan. Det tyder alltså inte att handlingen som man sätter dessa ord till skulle ha någon som helst religiös koppling.

Nä, det är inte Allah som gäller för en kristen arab. Inshaa Allah är uppenbart så att det uttrycks av muslimer. Gärna djupt religiösa dessutom.
De här två är väl muslimer.

Det som däremot är intressant är hur fostrar religiösa muslimer sina barn. Det man vet är att dom besparar sina hem med möbler och sällan har något på väggarna.

Vid gud ska jag fostra henne bör handla om att gud är inblandad på ett eller annat sätt annars nämner man inte det. Att hon stal Amani kanske är haram, men frågan är om det gäller då man bor tex i väst.
Citera
2014-10-30, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nä, det är inte Allah som gäller för en kristen arab. Inshaa Allah är uppenbart så att det uttrycks av muslimer. Gärna djupt religiösa dessutom.

Det som däremot är intressant är hur fostrar religiösa muslimer sina barn. Det man vet är att dom besparar sina hem med möbler och sällan har något på väggarna.

Vid gud ska jag fostra henne bör handla om att gud är inblandad på ett eller annat sätt annars nämner man inte det.

Fast jag är helt igenom ateistisk men jag kan säga Herregud! för det... Det handlar om uttryck som används i vardagsspråket och inte uttryck för religiös övertygelse.
Citera
2014-10-30, 15:34
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Vid gud ska jag fostra henne bör handla om att gud är inblandad på ett eller annat sätt annars nämner man inte det. Att hon stal Amani kanske är haram, men frågan är om det gäller då man bor tex i väst.

Det är väl lite så jag alltid har trott, att inom islam nämner man inte gud om han inte är inblandad på något sätt.
Citera
2014-10-30, 15:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast jag är helt igenom ateistisk men jag kan säga Herregud! för det... Det handlar om uttryck som används i vardagsspråket och inte uttryck för religiös övertygelse.

Det är en viss skillnad att säga vid gud ska jag fostra henne. Och säga herregud.
Min uppfattning om deras religion är klar, solklar dessutom.

Citat:
Det är väl lite så jag alltid har trott, att inom islam nämner man inte gud om han inte är inblandad på något sätt.

Nej, inshaa Allah är alltså för de verkligt troende muslimerna. Om gud vill är en annan översättning.

Allah willing.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-10-30 kl. 15:39.
Citera
2014-10-30, 15:44
Medlem
Citat:

Allah är ordet för Gud på arabiska och är ordet som används i den arabiska bibeln.

Åk till vilken förort du vill och lyssna på några gangster ungar så kommer du att höra wallah i var och varenda mening - oavsett tro och ursprung. Och, tro mig, de blandar sällan in Gud i deras handlingar.

Sedan kan man ju undra vad för hem du har besökt. Jag själv har varit i massvis muslimska hem både i Sverige och i muslimska länder och aldrig funnit ett omöblerat hem.
Citera
2014-10-30, 15:54
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUF-rapport
Hej!

Här kommer ett kostnadsfritt alternativ till sammanfattningar, liverapportering och FUP. Varsågoda att ta del av åklagarens sakframställan, ord för ord. Resterande ljud från första rättegångsdagen kommer när vi får tid över. Det här är på ren ideell basis. Inga bloggklick, ingen reklam, ingen person i fokus och inga pengar inblandade!

https://www.wetransfer.com/downloads/9bed9335f31420ee6cf15798304207f320141029173313/e2b8bfb6339b82e1917166d94c1731cf20141029173313/1e0285

Arabisktalande, lyssna på översättningen och säg till om ni reagerar på något av det som hörs.

/Team Blekinge

Tack!

Är det någon mer än jag som lyssnar?
Vem är det som sitter och skriver oavbrutet?
Jag hör hur tangenterna låter .

Kan det innebära att det finns någon slags utskrift av hela sakframställan?
Citera
2014-10-30, 15:58
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Det är en viss skillnad att säga vid gud ska jag fostra henne. Och säga herregud.
Min uppfattning om deras religion är klar, solklar dessutom.

Nej, inshaa Allah är alltså för de verkligt troende muslimerna. Om gud vill är en annan översättning.

Allah willing.

Nu hittade jag artikeln, det står så här:
"...gång han såg sin hustru kom hon ut med brödkaveln – som var blodig, uppger han.– Hon kommer ut med brödkaveln täckt med blod. Och hon säger "jag lovar vid gud, jag ska uppfostra henne". Jag såg att flickan låg utsträckt, inte en enda rörelse, säger den 32-årige mannen i förhör."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19740722.ab
Citera
2014-10-30, 16:03
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag fick för länge sedan ett PM som jag uppmanades att offentliggöra i tråden, men tyckte det var ett konstigt meddelande i juni. Men nu är det intressant för alla att läsa.

2014-06-03, 12:38
xxxxxxxxxxxxxxx
Medlem
Reg: xxxxxxxx
Grävargruppen
Hej, vi har skickat en av våra springare för att ta ut personalakter, maillloggar och mycket annat från Karlskrona kommun med anledning av Yaras död. Materialet är troligen ihopsamlat, men nu har kommunens socialtjänst meddelat att de vil lha 115.000 kronor bara för kopieringskostnaden av mailloggarna.

Det som begärts finns ursprungligen i mailsystemet, i deras system. De har ingen orsak att omvandla det till papparsformat överhuvudtaget, sekretessprövning kan göras i t ex Excel på mailloggsfilerna.

Har tråden några förslag på finansiering? Beslutet om att ta ut avgift är överklagat, kan ta månader. Loggarna innehåller alla mail de senaste månaderna på kommunen. Personalakterna är viktiga, de kommer att visa att utbildningsnivån troligen är förfärande låg på socialsekreterarna.

---------

Lägg ut ovanstående i tråden, ta inte med mitt nick. Samma begäran jag gjort kan göras av andra i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det var obehagligt märkligt. Vem har inte 115 spänn att lägga ut särskilt om de påstår sig tillhöra en "grävargrupp". Skulle andra betala och de ta åt sig äran?

115.000 kr!? Är det verkligen korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in