2014-10-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte man ska förväxla seder och bruk med godhet och omtänksamhet.
Hur tänkte du nu - jag kopplar inte
Citera
2014-10-30, 13:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Att någon är sekulariserad betyder inte att dens livsstil inte kan vara förankrad i ett äldre av religionen präglad civilt samhälle, väl?
Det är just den brytningen mellan gammalt och nytt som kan bli en så omtumlande process, både församhället i stort och för enskilda individer som vågar ta kliv mot en brytning med det gamla. Så har det ju varit hos oss också, om än för ett par generationer sedan. Många svenskar vill ju ändå fortfarande känna sig förankrade i det som är gamla seder och bruk och för oss är det kanske lätt att se vad som är "tillåtet" och vad som är att gå över gränsen och hamna i det bakåtsträvande - nu, med historiska perspektiv på utvecklinngen.
De som befinner sig mitt i en sådan utveckling har nog svårare att få det perspektivet, särskilt som kampen blivit so bokstavlig och så beväpnad och så blodig.
(IMHO)

Hur sekulerad och västerländsk man än är så när det händer dramatiska saker så faller man tillbaks i gamla, trygga mönster.
Jag har sett det hända många gånger och har en fallenhet för det själv. Kom på mej med att be till Gud när jag tappat bort min nyckel trots att jag inte tror på nån yttre Gud
Citera
2014-10-30, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det här med stor kärlek är Madis grej. Arabiska såpoperor. Det är nog bara sånt som kan tippa henne över kanten. Visar det sej att de bara diskuterat utbildning och jobb i chatten blir vi besvikna.
Tror inte man lägger 30 sidor i FUPen på någon man diskuterat jobb med. Det bör ha varit nåt personligt, även om de inte haft ett förhållande. Han kanske har anförtrott sig om Madis humör.
Citera
2014-10-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tror inte man lägger 30 sidor i FUPen på någon man diskuterat jobb med. Det bör ha varit nåt personligt, även om de inte haft ett förhållande. Han kanske har anförtrott sig om Madis humör.

Det är NU vi behöver FUPen
Citera
2014-10-30, 13:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Jag delar din uppfattning och ser fram mot FUPen och personakterna. Ett minimum vore en kronologisk sammanställning av all skolgång, eftersom det ger tid och rum för deras färd i livet, och kontrollerar om de verkligen är de personer de utger sig för.

Det hade varit bättre att bekosta en utredare till Gaza, i stället för skitfarsans drällande i Karlskrona.

Jag skulle inte utgå ifrån att de endast är skyldiga till de brott de åkt fast för, typ stöld på Coop. När jag tänker på den stölden så är det verkligen förslaget och djärvt av två kvinnor att låta ett barn, kanske det var Yara ta smällen om de skulle åka fast.

Vi vet inte vilket barn som lärdes upp att stjäla och det borde klargöras, om inte annat av soc. i Karlskrona. Men nu har de tagit in en av tjuvarna på Coop, kusinen som sanningsvittne!

Både skitfarsans och Ramis utlandsstudier borde granskas. De kan ha gjort nåt helt annat.
Det finns andra utbildningar palestinier åker till andra länder för.
/misstrogen LaScala
Citera
2014-10-30, 13:28
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Hade det menats våld med förgripit sig så tror jag att rätten hade använt just de orden "brukat våld" till tolken att översätta. Men jag misstänker (hoppas INTE) att de använde ordet "förgripit sig på" för just vad det betyder.. Hoppas du förstår vad jag menar.
Förstår - och instämmer. Man får hoppas att tolken i sådana fall, där ett ord kan var tvetydigt, själv är tillräckligt insatt i svenska språket (tyvärr är det ju långt ifrån alltid så) för att vara medveten om detta och be om ett förtydligande så att det inte blir fel.
Citera
2014-10-30, 13:30
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Ja, får hoppas. Jag vill verkligen veta.
Citera
2014-10-30, 13:31
Medlem
Citat:
Hur tänkte du nu - jag kopplar inte

Jag tänker på gamla par jag har känt i mitt liv. Mycket konservativa med klara roller för mannen som familjeförsörjare, och kvinnan som hemmafru.

När de blir äldre så hjälper mannen till med alla sysslor i hemmet, just för att det är tungt att bära och orka. De hjälps åt i hemmet, i tvättstugan, de hjälps åt med matkassar och liknande. Man tar inte könsroller som ursäkt för lättja. Man ser helt enkelt andra människor och deras behov.

För mig är det obegripligt att samhället blivit så kallsinnigt i resonemangen att man ska bortförklara den ondskan Yara utsattes för, med att det är andra seder och bruk.

Hur ska Hjärpe förklara att Yara svalt medan barnen på gaza är övergödda enligt FN rapport?
Citera
2014-10-30, 13:34
Medlem
Citat:

Apropå seder och bruk så misstänker jag att man kan utgå ifrån att det där med karlar som söker tröst, när de har en käring hemma som inte förstår dem: är en universell företeelse!

Men är det något att bygga bevistema på i mordrättegång?
Citera
2014-10-30, 13:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Jag tänker på gamla par jag har känt i mitt liv. Mycket konservativa med klara roller för mannen som familjeförsörjare, och kvinnan som hemmafru.

När de blir äldre så hjälper mannen till med alla sysslor i hemmet, just för att det är tungt att bära och orka. De hjälps åt i hemmet, i tvättstugan, de hjälps åt med matkassar och liknande. Man tar inte könsroller som ursäkt för lättja. Man ser helt enkelt andra människor och deras behov.

För mig är det obegripligt att samhället blivit så kallsinnigt i resonemangen att man ska bortförklara den ondskan Yara utsattes för, med att det är andra seder och bruk.

Hur ska Hjärpe förklara att Yara svalt medan barnen på gaza är övergödda enligt FN rapport?

Jag tror inte han kommer att förklara det som en islamsk sed iaf. Barn är ju dessutom undantagna Ramadan så det går heller ej att skylla på.
Citera
2014-10-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Förstår - och instämmer. Man får hoppas att tolken i sådana fall, där ett ord kan var tvetydigt, själv är tillräckligt insatt i svenska språket (tyvärr är det ju långt ifrån alltid så) för att vara medveten om detta och be om ett förtydligande så att det inte blir fel.

Jag skulle utgå ifrån att när en så här känslig fråga kommer upp i förhör, och dessutom nedvärderande och kränkande, så förtydligas frågan till den grad att det inte blir missförstånd eller språkförbistringar.

Vi behöver verkligen denna FUP!
Citera
2014-10-30, 13:40
Avslutad
Citat:

Det är NU vi behöver FUPen
Ja, det är trist att behöva sitta o gissa när handlingarna faktiskt är släppta. Utkasst av TR att göra det så svårtillgängligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in