Citat:
Det skulle väl vara förtjänstfullt om Hjärpes vittnesmål ägnades just sådana frågor, både språkligt och kulturellt? När anses barn bli vuxna, hur använder man ord/begrepp som barn, kvinna, man; finns det ett ord för "flicka"? Hur ser det vanligen ut i ett familjeliv; när skiljs manligt och kvinnligt åt så att flickorna stannar i köket med mamma och pojkarna börjar leva sina liv i männens värld - i en övergångsperiod med både lekar på gatan och sitsar med "gubbarna" och gubbars prat? Även om det finns stora variationer, så finns det grundläggande samhälleliga mönster. En del tror jag att vi ser spår av här också bland invandrarna.
På det sättet tror jag att hans vittnesmål kunde vara väldigt nyttigt.
På det sättet tror jag att hans vittnesmål kunde vara väldigt nyttigt.
Ja, det gäller att slå in öppna dörrar och poängtera det uppenbara; det vi alla vet om små flickor, som är universellt!
Det är ett bottennapp att en Hjärpe behövs för att vittna om dessa begrepp i en sekulariserad psalestinsk familj, där mannen är en avocado som brinner för mänskliga rättigheter.
Hur kommer det sig att man inte vågar öppet i en rättegång diskutera dessa frågor?
Är det så in i helvete känsligt och politiskt inkorrekt att tala om kriminella element i en invandrargrupp, att det måste sägas av en professor för att inte bli rasism?
Motsatsen är ju löjlig och det skulle bli så snurrigt som att framföra att brott av dessa slag inte begås på Gaza eller i arabvärlden, trots att vi vanligt folk vet att sanning inte ska förväxlas med rasism.
En makalös feghet att luta sig på sakkunniga för att inte äventyra egna karriärer inom skrået. Genom att framföra dessa delar i åtalet lutandes på en Hjärpe så har man undvikit en het potatis i landet där alla är svenskar, trots andra seder och bruk hos just palestinier; som är odemokratiska och strider mot minimi reglerna i FNs barnkonvention.

)