2014-10-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det skulle väl vara förtjänstfullt om Hjärpes vittnesmål ägnades just sådana frågor, både språkligt och kulturellt? När anses barn bli vuxna, hur använder man ord/begrepp som barn, kvinna, man; finns det ett ord för "flicka"? Hur ser det vanligen ut i ett familjeliv; när skiljs manligt och kvinnligt åt så att flickorna stannar i köket med mamma och pojkarna börjar leva sina liv i männens värld - i en övergångsperiod med både lekar på gatan och sitsar med "gubbarna" och gubbars prat? Även om det finns stora variationer, så finns det grundläggande samhälleliga mönster. En del tror jag att vi ser spår av här också bland invandrarna.
På det sättet tror jag att hans vittnesmål kunde vara väldigt nyttigt.

Ja, det gäller att slå in öppna dörrar och poängtera det uppenbara; det vi alla vet om små flickor, som är universellt!

Det är ett bottennapp att en Hjärpe behövs för att vittna om dessa begrepp i en sekulariserad psalestinsk familj, där mannen är en avocado som brinner för mänskliga rättigheter.

Hur kommer det sig att man inte vågar öppet i en rättegång diskutera dessa frågor?

Är det så in i helvete känsligt och politiskt inkorrekt att tala om kriminella element i en invandrargrupp, att det måste sägas av en professor för att inte bli rasism?

Motsatsen är ju löjlig och det skulle bli så snurrigt som att framföra att brott av dessa slag inte begås på Gaza eller i arabvärlden, trots att vi vanligt folk vet att sanning inte ska förväxlas med rasism.

En makalös feghet att luta sig på sakkunniga för att inte äventyra egna karriärer inom skrået. Genom att framföra dessa delar i åtalet lutandes på en Hjärpe så har man undvikit en het potatis i landet där alla är svenskar, trots andra seder och bruk hos just palestinier; som är odemokratiska och strider mot minimi reglerna i FNs barnkonvention.
Citera
2014-10-30, 13:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte det kommer att framkomma av FUP, om det inte finns direkta spår efter sexuella övergrepp. Jag tror detta kan vara är en av de hemligheter som Madi insinuerar till. Jag har undrar vilka förtäckta hot Madi kommer med från häktet när hon skriver att hon inte ska skvallra på sin älskling.

Det som låg närmast till hands var Ramis roll natten Yara dog. Sen kan vi spekulera och undra om Rami förgrep sig sexuellt på Yara. Man får vibbar om att de onda aningar som finns hos många av oss kan vara sanna. Vi är några i tråden som reagerat starkt på Yaras Lolita bilder där hon poserar utmanande och sminkad, i billiga kläder. När de säger att flickan är vuxen enligt deras kultur blir man förundrad. Vuxen för sex eller för att ta över Madis sysslor i hemmet helt och hållet?

Jag är också inne på att hemligheten kan röra sig om olagligheter typ affärer man har i Holland och på kontinenten i övrigt med narkotika och vapen. Länkar till våldsamma vidoeklipp visar på politisk engagemang som inte "är trevligt", oavsett hur man ser på konflikten i Gaza.

Det är spekulationer som är ytterst relevanta och borde utredas och återfinnas i personakterna. Om frågorna inte uppkommer under rättegången, finns det och spökar i allas hjärnor och därför borde man ha gått till botten med detta. Har Rami inte förgripit sig på Yara, så borde han sett till att avväpna Madis insinuationer. Men jag tror faktiskt Madi har en snaskig hemlighet, ingen som räddar henne, men som undergräver Rami.

Jag tänkte mest på att vi kanske får se vad frågan var som Rami svarade på. Sexuella övergrepp kan göras på många sätt utan att det syns vid en obduktion. Man får väl hoppas hon åtminstone har sluppit det.
Jag är faktiskt väldigt intresserad av vad Madi sitter och klämmer på för info för att hålla älsklingen i schack.
Hans resor borde granskas.
Han kanske inte ens är den han utger sej för att vara.
Citera
2014-10-30, 13:01
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Det är bara vad förgripit sig betyder, våld har ett annat ord som man översätter till "slagit/misshandlat" mer ordagrannt. Förgripit på arabiska är när man tvingat ngn till samlag
Problemet uppstår alltså när en svensk (exempelvis i ett förhör) använder uttrycket "förgripit sig på" och menar "burit våld på, tagit hårt i, ryckt i, slagit etc" och tolken översätter detta till det arabiska ordet för "förgripit" som betyder "tvingat någon till samlag". Den arabisktalande, som ju uppfattar frågan som om den gäller huruvida han tvingat någon till samlag, svarar alltså nej - vilket svensken uppfattar som ett nekande till att han skulle ha "förgripit sig" på offret, dvs använt våld.
Citera
2014-10-30, 13:05
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Och bara så där, rakt ut i luften ber jag er ta en titt på dessa bilder, hämtade från ett populärt TV-program i frihetens stamort på jorden.
http://tinyurl.com/ouuzyc7
Över hela världen ser man (gråtfärdig) småtjejer formas till "kvinnor" på detta makabra sätt.
Det är ideal i vissa kretsar - ett ideal som drar till sig snuskgubbar av alla sorter ... smatidigt som mammorna är de verkliga hallickarna, i allt sitt oförstånd.

Fyfan! Fattar inte varför mammor (JA mammor är de skyldiga i detta till 99,9%) utsätter sina småflickor för sånt skit! Ger helt fel ideal och fel signaler utåt.. Eller som maken säger: buffebord för pedofiler..
Citera
2014-10-30, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Problemet uppstår alltså när en svensk (exempelvis i ett förhör) använder uttrycket "förgripit sig på" och menar "burit våld på, tagit hårt i, ryckt i, slagit etc" och tolken översätter detta till det arabiska ordet för "förgripit" som betyder "tvingat någon till samlag". Den arabisktalande, som ju uppfattar frågan som om den gäller huruvida han tvingat någon till samlag, svarar alltså nej - vilket svensken uppfattar som ett nekande till att han skulle ha "förgripit sig" på offret, dvs använt våld.
Det problemet är nog minimalt. Jag skulle säga att 95% av svenskarna skulle lägga in en sexuell betydelse i ordvalet "att förgripa sig på någon". Även om det enligt ordboken kan användas om vilket våld som helst så är den nutida vardagliga användningen av uttrycket någon typ av sexuellt tvång/våld.
Citera
2014-10-30, 13:09
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Hade det menats våld med förgripit sig så tror jag att rätten hade använt just de orden "brukat våld" till tolken att översätta. Men jag misstänker (hoppas INTE) att de använde ordet "förgripit sig på" för just vad det betyder.. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2014-10-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det gäller att slå in öppna dörrar och poängtera det uppenbara; det vi alla vet om små flickor, som är universellt!

Det är ett bottennapp att en Hjärpe behövs för att vittna om dessa begrepp i en sekulariserad psalestinsk familj, där mannen är en avocado som brinner för mänskliga rättigheter.

Hur kommer det sig att man inte vågar öppet i en rättegång diskutera dessa frågor?

Är det så in i helvete känsligt och politiskt inkorrekt att tala om kriminella element i en invandrargrupp, att det måste sägas av en professor för att inte bli rasism?

Motsatsen är ju löjlig och det skulle bli så snurrigt som att framföra att brott av dessa slag inte begås på Gaza eller i arabvärlden, trots att vi vanligt folk vet att sanning inte ska förväxlas med rasism.

En makalös feghet att luta sig på sakkunniga för att inte äventyra egna karriärer inom skrået. Genom att framföra dessa delar i åtalet lutandes på en Hjärpe så har man undvikit en het potatis i landet där alla är svenskar, trots andra seder och bruk hos just palestinier; som är odemokratiska och strider mot minimi reglerna i FNs barnkonvention.

Att någon är sekulariserad betyder inte att dens livsstil inte kan vara förankrad i ett äldre av religionen präglad civilt samhälle, väl?
Det är just den brytningen mellan gammalt och nytt som kan bli en så omtumlande process, både församhället i stort och för enskilda individer som vågar ta kliv mot en brytning med det gamla. Så har det ju varit hos oss också, om än för ett par generationer sedan. Många svenskar vill ju ändå fortfarande känna sig förankrade i det som är gamla seder och bruk och för oss är det kanske lätt att se vad som är "tillåtet" och vad som är att gå över gränsen och hamna i det bakåtsträvande - nu, med historiska perspektiv på utvecklinngen.
De som befinner sig mitt i en sådan utveckling har nog svårare att få det perspektivet, särskilt som kampen blivit so bokstavlig och så beväpnad och så blodig.
(IMHO)
Citera
2014-10-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Hade det menats våld med förgripit sig så tror jag att rätten hade använt just de orden "brukat våld" till tolken att översätta. Men jag misstänker (hoppas INTE) att de använde ordet "förgripit sig på" för just vad det betyder.. Hoppas du förstår vad jag menar.
Så bra att du som kan arabiska har kommit tillbaka till tråden! Bing och Google har översättningar, som visserligen är roliga ibland, men som inte gör texterna begripliga. Hoppas du stannar kvar och hjälper till med detta.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-10-30 kl. 13:28.
Citera
2014-10-30, 13:13
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att Madi bara bryr sig om Madi. Den enda gången hon var påverkad under rättegångens första dag var när hennes klotter till Rami lästes upp. Då grät hon, av självömkan. Det enda som kan skaka henne är om hon själv hotas. Jag hoppas att vittnet Francke har några smaskigheter på lager att slänga i ansiktet på Madi. Även om hon redan fått ta del av vittesmålet i skriftlig form är det nåt annat att få det levererat live. Om Rami reagerar synbart positivt på Franckes närvaro kanske det kan tippa Madi över kanten.

Det här med stor kärlek är Madis grej. Arabiska såpoperor. Det är nog bara sånt som kan tippa henne över kanten. Visar det sej att de bara diskuterat utbildning och jobb i chatten blir vi besvikna.
Citera
2014-10-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag tänkte mest på att vi kanske får se vad frågan var som Rami svarade på. Sexuella övergrepp kan göras på många sätt utan att det syns vid en obduktion. Man får väl hoppas hon åtminstone har sluppit det.
Jag är faktiskt väldigt intresserad av vad Madi sitter och klämmer på för info för att hålla älsklingen i schack.
Hans resor borde granskas.
Han kanske inte ens är den han utger sej för att vara
.

Jag delar din uppfattning och ser fram mot FUPen och personakterna. Ett minimum vore en kronologisk sammanställning av all skolgång, eftersom det ger tid och rum för deras färd i livet, och kontrollerar om de verkligen är de personer de utger sig för.

Det hade varit bättre att bekosta en utredare till Gaza, i stället för skitfarsans drällande i Karlskrona.

Jag skulle inte utgå ifrån att de endast är skyldiga till de brott de åkt fast för, typ stöld på Coop. När jag tänker på den stölden så är det verkligen förslaget och djärvt av två kvinnor att låta ett barn, kanske det var Yara ta smällen om de skulle åka fast.

Vi vet inte vilket barn som lärdes upp att stjäla och det borde klargöras, om inte annat av soc. i Karlskrona. Men nu har de tagit in en av tjuvarna på Coop, kusinen som sanningsvittne!
Citera
2014-10-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag loggar ut om typ en halvtimme och återkommer inte till nätet förrän vid sextiden, ifall folk är otåliga.
Bra gjort, ska bli intressant att se hur det gick. (Bra idé också )
Citera
2014-10-30, 13:16
Medlem
Citat:
Att någon är sekulariserad betyder inte att dens livsstil inte kan vara förankrad i ett äldre av religionen präglad civilt samhälle, väl?
Det är just den brytningen mellan gammalt och nytt som kan bli en så omtumlande process, både församhället i stort och för enskilda individer som vågar ta kliv mot en brytning med det gamla. Så har det ju varit hos oss också, om än för ett par generationer sedan. Många svenskar vill ju ändå fortfarande känna sig förankrade i det som är gamla seder och bruk och för oss är det kanske lätt att se vad som är "tillåtet" och vad som är att gå över gränsen och hamna i det bakåtsträvande - nu, med historiska perspektiv på utvecklinngen.
De som befinner sig mitt i en sådan utveckling har nog svårare att få det perspektivet, särskilt som kampen blivit so bokstavlig och så beväpnad och så blodig.
(IMHO)

Jag tror inte man ska förväxla seder och bruk med godhet och omtänksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in