2014-10-30, 11:53
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Att "förgripa sig" på någon behöver inte betyda att man förgripit sig sexuellt mot vederbörande. Det betyder bara att man begått ett övergrepp mot någon - till exempel utövat våld mot någon.

Han nämnde både förgripit sej på eller slagit henne. Varför använda två olika ord om han menade våld. Ungefär som jag har inte slagit henne eller slagit henne?
Vi lär inte få veta ändå utan FUP så jag släpper det.
Citera
2014-10-30, 11:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Nu talar jag en annan dialekt arabiska. Men tolka förgripa sig på arabiska är "ha sex/våldta".

Tack Klarabella79!
Det där uttalandet är förbryllande. Min arabiska inskränker sej till tack, sol, älskling och en massa svärord.
Citera
2014-10-30, 12:11
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Nu talar jag en annan dialekt arabiska. Men tolka förgripa sig på arabiska är "ha sex/våldta".
Där ser man vilka problem en tolk ställs inför, när den arabiska motsvarigheten till ett ord som på svenska bara betyder ungefär "utöva olagligt våld" betyder "ha sex/våldta". Det visar också hur lätt det kan uppstå missförstånd. Och att man måste ha det i åtanke hela tiden när man läser citaten av vad de båda åtalade säger, både i förhör och på exempelvis de både mobilfilmerna.
Senast redigerad av Pethrus 2014-10-30 kl. 12:13.
Citera
2014-10-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja! Jag visste att det var nåt mer som skavde i mitt bakhuvud när jag tänkte på hans svar.
Ett mycket underligt svar. Men varför skulle frågan komma upp utan orsak?
Man måste väl ha nån misstanke för att ställa en sån fråga?
Eller ville han förekomma såna frågor?
Eller är han rädd för att Madi ska komma med såna anklagelser. Falskt eller sant.
Madis hat kan ju faktiskt ha en förklaring. Det är inte första gången en mamma (eller styvmor) tar parti för mannen som förgripit sej på deras barn.
Men nu är jag ute på såphala stigar i mina spekulationer.
Det skulle väl vara förtjänstfullt om Hjärpes vittnesmål ägnades just sådana frågor, både språkligt och kulturellt? När anses barn bli vuxna, hur använder man ord/begrepp som barn, kvinna, man; finns det ett ord för "flicka"? Hur ser det vanligen ut i ett familjeliv; när skiljs manligt och kvinnligt åt så att flickorna stannar i köket med mamma och pojkarna börjar leva sina liv i männens värld - i en övergångsperiod med både lekar på gatan och sitsar med "gubbarna" och gubbars prat? Även om det finns stora variationer, så finns det grundläggande samhälleliga mönster. En del tror jag att vi ser spår av här också bland invandrarna.
På det sättet tror jag att hans vittnesmål kunde vara väldigt nyttigt.
Citera
2014-10-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Han nämnde både förgripit sej på eller slagit henne. Varför använda två olika ord om han menade våld. Ungefär som jag har inte slagit henne eller slagit henne?
Vi lär inte få veta ändå utan FUP så jag släpper det.

Jag tror inte det kommer att framkomma av FUP, om det inte finns direkta spår efter sexuella övergrepp. Jag tror detta kan vara är en av de hemligheter som Madi insinuerar till. Jag har undrar vilka förtäckta hot Madi kommer med från häktet när hon skriver att hon inte ska skvallra på sin älskling.

Det som låg närmast till hands var Ramis roll natten Yara dog. Sen kan vi spekulera och undra om Rami förgrep sig sexuellt på Yara. Man får vibbar om att de onda aningar som finns hos många av oss kan vara sanna. Vi är några i tråden som reagerat starkt på Yaras Lolita bilder där hon poserar utmanande och sminkad, i billiga kläder. När de säger att flickan är vuxen enligt deras kultur blir man förundrad. Vuxen för sex eller för att ta över Madis sysslor i hemmet helt och hållet?

Jag är också inne på att hemligheten kan röra sig om olagligheter typ affärer man har i Holland och på kontinenten i övrigt med narkotika och vapen. Länkar till våldsamma vidoeklipp visar på politisk engagemang som inte "är trevligt", oavsett hur man ser på konflikten i Gaza.

Det är spekulationer som är ytterst relevanta och borde utredas och återfinnas i personakterna. Om frågorna inte uppkommer under rättegången, finns det och spökar i allas hjärnor och därför borde man ha gått till botten med detta. Har Rami inte förgripit sig på Yara, så borde han sett till att avväpna Madis insinuationer. Men jag tror faktiskt Madi har en snaskig hemlighet, ingen som räddar henne, men som undergräver Rami.
Citera
2014-10-30, 12:32
Medlem
Jag tänker på förhören med madi, att det behövs en tolk emellan henne och utredaren och att det därmed aldrig kan uppstå en laddad, pressad situation där man får henne att avslöja sig. tolken blir ett filter så att säga. Och om tolken väljer fel ordval tappar man mycket där med.

För övrigt anser jag att hon inte ångrar sig det minsta eller har dåligt samvete, yara är ur världen och madi är lättad, kanske därför de inte lyckas knäcka henne.
Citera
2014-10-30, 12:36
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det skulle väl vara förtjänstfullt om Hjärpes vittnesmål ägnades just sådana frågor, både språkligt och kulturellt? När anses barn bli vuxna, hur använder man ord/begrepp som barn, kvinna, man; finns det ett ord för "flicka"? Hur ser det vanligen ut i ett familjeliv; när skiljs manligt och kvinnligt åt så att flickorna stannar i köket med mamma och pojkarna börjar leva sina liv i männens värld - i en övergångsperiod med både lekar på gatan och sitsar med "gubbarna" och gubbars prat? Även om det finns stora variationer, så finns det grundläggande samhälleliga mönster. En del tror jag att vi ser spår av här också bland invandrarna.
På det sättet tror jag att hans vittnesmål kunde vara väldigt nyttigt.
När det gäller just de här frågorna tycker jag att avsnittet om barnuppfostran i den arabiska kulturen i det dokument som det länkades till tidigare här i tråden - "Barnuppfostran i olika kulturer -Synen på barn utifrån kultur och religion" - sa en hel del:

"När barnet är litet, låt säga upp till 3-4-års ålder, förekommer enligt vårt sätt att se det, väldigt lite fostran. Barnet, oavsett kön är med kvinnorna i familjen. De är älskade och omhuldade och vandrar ofta från famn till famn, men “fostras“ sällan. Den egentliga fostran börjar först när barnet kommer i 4-5-års åldern. Kvinnorna har då ansvar för flickornas fostran, medan pojkarna successivt går över i den manliga världen och fostras av männen i gruppen.

Flickans uppgift är att lära sig att ta ansvar för alla de inre uppgifterna, motsvarande pojkens ansvar att ta hand om det yttre. En flicka lärs därför upp att sköta ett hem. Hon lär sig ta hand om sina småsyskon, laga mat, diska, tvätta och städa. Hon ingår som en naturlig del i kvinnornas värld och delar arbetsuppgifter med de vuxna."

Källa: http://www.ingelaolsson.se/dokument/Barnuppf_2012_07_30.pdf
Citera
2014-10-30, 12:42
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Där ser man vilka problem en tolk ställs inför, när den arabiska motsvarigheten till ett ord som på svenska bara betyder ungefär "utöva olagligt våld" betyder "ha sex/våldta". Det visar också hur lätt det kan uppstå missförstånd. Och att man måste ha det i åtanke hela tiden när man läser citaten av vad de båda åtalade säger, både i förhör och på exempelvis de både mobilfilmerna.

Det är bara vad förgripit sig betyder, våld har ett annat ord som man översätter till "slagit/misshandlat" mer ordagrannt. Förgripit på arabiska är när man tvingat ngn till samlag
Citera
2014-10-30, 12:44
Medlem
Citat:
När det gäller just de här frågorna tycker jag att avsnittet om barnuppfostran i den arabiska kulturen i det dokument som det länkades till tidigare här i tråden - "Barnuppfostran i olika kulturer -Synen på barn utifrån kultur och religion" - sa en hel del:

"När barnet är litet, låt säga upp till 3-4-års ålder, förekommer enligt vårt sätt att se det, väldigt lite fostran. Barnet, oavsett kön är med kvinnorna i familjen. De är älskade och omhuldade och vandrar ofta från famn till famn, men “fostras“ sällan. Den egentliga fostran börjar först när barnet kommer i 4-5-års åldern. Kvinnorna har då ansvar för flickornas fostran, medan pojkarna successivt går över i den manliga världen och fostras av männen i gruppen.

Flickans uppgift är att lära sig att ta ansvar för alla de inre uppgifterna, motsvarande pojkens ansvar att ta hand om det yttre. En flicka lärs därför upp att sköta ett hem. Hon lär sig ta hand om sina småsyskon, laga mat, diska, tvätta och städa. Hon ingår som en naturlig del i kvinnornas värld och delar arbetsuppgifter med de vuxna."

Källa: http://www.ingelaolsson.se/dokument/Barnuppf_2012_07_30.pdf
Absolut!
Och tack för att du påminde om den texten!
Den är bra för oss här och jag tror att rättegången är ett bedrövligt men nyttigt tillfälle att sprida de kunskaperna.
Citera
2014-10-30, 12:44
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Det är bara vad förgripit sig betyder, våld har ett annat ord som man översätter till "slagit/misshandlat" mer ordagrannt. Förgripit på arabiska är när man tvingat ngn till samlag

Tror alltså att de menade förgripit sig såsom ordets innebörd (haft sex/våldtagit), och därför svarade han att det inte var så. Annars hade han svarat att han inte slagit flickan. Undrar om de hittat sådana skador på Yara som kan få rättsläkaren att misstänka sexuella övergrepp. Kanske därför häxan såg henne som en rival? En annan kvinna i huset? Usch, äcklas av att skriva kvinna om en 8-årig FLICKA
Citera
2014-10-30, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag tänker på förhören med madi, att det behövs en tolk emellan henne och utredaren och att det därmed aldrig kan uppstå en laddad, pressad situation där man får henne att avslöja sig. tolken blir ett filter så att säga. Och om tolken väljer fel ordval tappar man mycket där med.

För övrigt anser jag att hon inte ångrar sig det minsta eller har dåligt samvete, yara är ur världen och madi är lättad, kanske därför de inte lyckas knäcka henne.
Jag tror att Madi bara bryr sig om Madi. Den enda gången hon var påverkad under rättegångens första dag var när hennes klotter till Rami lästes upp. Då grät hon, av självömkan. Det enda som kan skaka henne är om hon själv hotas. Jag hoppas att vittnet Francke har några smaskigheter på lager att slänga i ansiktet på Madi. Även om hon redan fått ta del av vittesmålet i skriftlig form är det nåt annat att få det levererat live. Om Rami reagerar synbart positivt på Franckes närvaro kanske det kan tippa Madi över kanten.
Citera
2014-10-30, 12:52
Medlem
Och bara så där, rakt ut i luften ber jag er ta en titt på dessa bilder, hämtade från ett populärt TV-program i frihetens stamort på jorden.
http://tinyurl.com/ouuzyc7
Över hela världen ser man (gråtfärdig) småtjejer formas till "kvinnor" på detta makabra sätt.
Det är ideal i vissa kretsar - ett ideal som drar till sig snuskgubbar av alla sorter ... smatidigt som mammorna är de verkliga hallickarna, i allt sitt oförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in