2014-10-29, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nej, ta gärna fram en artikel som ligger i linje med vad feministisktperspektiv eller genus skriver. Eller för den delen en artikel som förespråkar hen eller något i den stilen. Att däremot artiklar diskuterar och belyser feministiska företeelser eller bara kvinnliga författare är en annan sak, men det är ju inte i någon mening propaganda.
Ja, du har rätt. Men UHR:s val av artiklar är tvivelaktigt.
Citera
2014-10-29, 21:27
Medlem
kantoos avatar
Hade klantat mig rejält i rättningen, har iaf 73/80 kvant och 63/80 verb, detta ger ju garanterat 2.0 i kvant, fast på verb så har gränsen till 1.6 legat på 63 (höst 2013) och 62 (vår 2014).. Jag behöver just 1.6 i verb då jag bör ha 1.8 för att säkert komma in dit jag vill nästa höst. Jag har ej möjlighet att göra om provet i vår heller så börjar bli lite nojjig när alla påstår att orddelen var så lätt. Tror ni att jag oroar mig i onödan eller finns det chans att gränsen för 1.6 på verb höjs iomed den enkla orddelen?
Senast redigerad av kantoo 2014-10-29 kl. 22:00.
Citera
2014-10-29, 21:44
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Hade klantat mig rejält i rättningen, har iaf 73/80 kvant och 63/80 verb, detta ger ju garanterat 2.0 i kvant, fast på verb så har gränsen till 1.6 legat på 63 (höst 2013) och 64 (vår 2014).. Jag behöver just 1.6 i verb då jag bör ha 1.8 för att säkert komma in dit jag vill nästa höst. Jag har ej möjlighet att göra om provet i vår heller så börjar bli lite nojjig när alla påstår att orddelen var så lätt. Tror ni att jag oroar mig i onödan eller finns det chans att gränsen för 1.6 på verb höjs iomed den enkla orddelen?

nja, det finns anledning att oroa sig över orden, men å andra sidan så var den engelska delen svårare än normalt. Dessutom failar många, inkl mig, på mek ändå så. Orden är bara en liten del.
Citera
2014-10-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Hade klantat mig rejält i rättningen, har iaf 73/80 kvant och 63/80 verb, detta ger ju garanterat 2.0 i kvant, fast på verb så har gränsen till 1.6 legat på 63 (höst 2013) och 64 (vår 2014).. Jag behöver just 1.6 i verb då jag bör ha 1.8 för att säkert komma in dit jag vill nästa höst. Jag har ej möjlighet att göra om provet i vår heller så börjar bli lite nojjig när alla påstår att orddelen var så lätt. Tror ni att jag oroar mig i onödan eller finns det chans att gränsen för 1.6 på verb höjs iomed den enkla orddelen?

Gränsen för 1.6 låg på 62 poäng vår 2014. Du har nog god chans att få ditt 1.8
Citera
2014-10-29, 22:02
Medlem
kantoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Gränsen för 1.6 låg på 62 poäng vår 2014. Du har nog god chans att få ditt 1.8

Skrev fel! Tack det lugnade mig lite iallafall!
Citera
2014-10-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begemot
Det finns en riktigt bra metod. Om ens spökskrivarkollega signalerar att han har en kvantitativ del framför sig och man själv sitter med en verbal blir det ganska självklart att det inte finns någon poäng med att ge kunderna helt olika svar och att man därför kan lägga på.
Oraklet i fråga visste dock detta redan i somras...
Citera
2014-10-29, 22:23
Medlem
Någon annan som hade kvantitativ del som utprovningspass? Tänkte på den frågan som var typ " Ett tal kan skrivas med olika baser. Antingen 201(bas fem) eller 11101011(bas två).

Kvantitet 1: 207(bas fem)
kvantitet 2: 11101011011( bas 2)

Nu är siffrorna helt åt helvete så finns risk med att det frågan gick att lösa väldigt simpelt på något klurigt sett. Men kunde ni den? Är basomvandling något man bör repetera inför hp?
Citera
2014-10-29, 22:33
Medlem
Ibiza80s avatar
Jag gjorde Högskoleprovet. Lyckades väldigt bra i språkdelen och betydligt sämre i matten. Det här var mest för att bekanta mig med provet. I vår blir det skarpt läge.

Problemet är att jag är komplett okunnig på matte. Jag kan de fyra räknesätten men absolut ingenting om ekvationer och sånt - jag menar verkligen ABSOLUT ingenting.

Jag har sex månader på mig att försöka förkovra mig. Varje mattuppgift i Högskoleprovet som jag lyckas svara rätt på blir en bonus. Har ni något tips på hur jag ska gå till väga för att hinna lära mig lite grann i alla fall? Jag tänker inte anmäla mig till kurser eller studiecirklar, jag vill klara det på egen hand.
Citera
2014-10-29, 22:33
Medlem
Citat:
Någon annan som hade kvantitativ del som utprovningspass? Tänkte på den frågan som var typ " Ett tal kan skrivas med olika baser. Antingen 201(bas fem) eller 11101011(bas två).

Kvantitet 1: 207(bas fem)
kvantitet 2: 11101011011( bas 2)

Nu är siffrorna helt åt helvete så finns risk med att det frågan gick att lösa väldigt simpelt på något klurigt sett. Men kunde ni den? Är basomvandling något man bör repetera inför hp?

Har aldrig hört tales om basonvandling i HP.

I vilket fall så är siffrorna som du säger helt åt helvete

Ifall det är ett sådant tal så är det väldigt troligt att det är ett väldigt uppenbart svar. Om vi nu tar ditt exempel så hade Kvantitet 1 varit 285 (även ifall det borde stå 212 bas fem) versus kvantitet 2 på 1883, i det fallet är det ganska lätt att se.
Citera
2014-10-29, 22:44
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag gjorde Högskoleprovet. Lyckades väldigt bra i språkdelen och betydligt sämre i matten. Det här var mest för att bekanta mig med provet. I vår blir det skarpt läge.

Problemet är att jag är komplett okunnig på matte. Jag kan de fyra räknesätten men absolut ingenting om ekvationer och sånt - jag menar verkligen ABSOLUT ingenting.

Jag har sex månader på mig att försöka förkovra mig. Varje mattuppgift i Högskoleprovet som jag lyckas svara rätt på blir en bonus. Har ni något tips på hur jag ska gå till väga för att hinna lära mig lite grann i alla fall? Jag tänker inte anmäla mig till kurser eller studiecirklar, jag vill klara det på egen hand.

Testa den här sajten. Jag gillar starkt den här idén med gratis mattelektioner. De som driver en verkar vara riktiga eldsjälar.
http://www.matteboken.se/
I spalten till höger kan du välja vad du vill träna på. Jag skulle personligen rekommendera matte1 och matte2 och eventuellt årskurs 9 om du känner att behöver repetera.
Citera
2014-10-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80

Köp en matte 1c bok och börja räkna. När är färdig med matteboken och känner att du kan det rätt bra så börjar du gå igenom högskoleprov. Du kommer märka att du kanske ändå inte blev så säker på sannolikhetslära, eller var det kanske rombens area du aldrig greppade? Ja då lägger du fokus där. Att börja med att gå igenom högskoleprov när du inte kan grunden är ingen poäng. Först när du förstår matten ur ett helhetsperspektiv kommer det vara väldigt lätt att lära sig "kluringarna" på högskoleprovet, de övriga är bara att tillämpa regler som du redan bankat in ordentligt!

Höjde mig själv från 1.1 till 2.0 (kanske 1.9 :/ ) genom att göra såhär. Alltid varit bra på matte men hade mycket jag glömt bort, inte många veckor sen jag förstod på riktigt för första gången hur man räknade ut arean på en triangel . Men ah kämpa igenom i en takt som passar dig så kommer det gå suveränt!
Citera
2014-10-29, 23:08
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Köp en matte 1c bok och börja räkna. När är färdig med matteboken och känner att du kan det rätt bra så börjar du gå igenom högskoleprov. Du kommer märka att du kanske ändå inte blev så säker på sannolikhetslära, eller var det kanske rombens area du aldrig greppade? Ja då lägger du fokus där. Att börja med att gå igenom högskoleprov när du inte kan grunden är ingen poäng. Först när du förstår matten ur ett helhetsperspektiv kommer det vara väldigt lätt att lära sig "kluringarna" på högskoleprovet, de övriga är bara att tillämpa regler som du redan bankat in ordentligt!

Höjde mig själv från 1.1 till 2.0 (kanske 1.9 :/ ) genom att göra såhär. Alltid varit bra på matte men hade mycket jag glömt bort, inte många veckor sen jag förstod på riktigt för första gången hur man räknade ut arean på en triangel . Men ah kämpa igenom i en takt som passar dig så kommer det gå suveränt!

Räcker det verkligen endast med matte 1/A? På tu hand har jag för mig att jag stött på uppgifter i den kvantitativa delen som åtminstone kräver att man förstår sig på grunderna inom andra gradens ekvationer, vilket man inte i stöter på i den första delen utav gymnasium mattematiken, eller?

En fundering till - som inte riktigt gäller högskoleprovet direkt - men i all fall, jag tänkte på detta med gymnasium matteböckerna, oftast är dessa rätt dyra om de ska köpas in och inte lånas. Så i och med gymnasiereformen förra året bör samtliga skolor bytt ut deras bokupplagor, A mot 1, B mot 2, också vidare. Därför borde man tycka att skolorna borde sitta och lura på dessa äldre upplagor någonstans, och endast står och samlar damm? Eller kallade skolverket in samtliga för att malas ned, eldas för värme eller bygga hus åt bostadslösa med? Tycker en borde kunna få tag på en billigare variant på så sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in