Citat:
Ursprungligen postat av
Kunsthaus
Vad händer. Vilken skitmorgon! En liten, liten höjning hade inte varit katastrof. Den var till och med beräknad. Jag hade lite svängrum. Men det här! Läkarprogrammet i Lund som jag gått och hoppats på förvandlades precis till undersköterskeprogrammet på Komvux i Västerås istället.
Så mycket lättare var det fan inte! Detta skriker jag i ren och skär desperation. Konspirationsteorier på detta? Jag hörde det tisslas och tasslas om en snubbe som skriver högt och som var i behov av cash - det ska också sägas att han är tekniskt briljant. Så han provade en business helt enkelt. Så här såg den ut:
När han sätter sig tillrätta i HP-salen har han en penna i handen som alla andra. I hans fall ser det bara ut som det är en penna. I själva verket är det en liten kontroll. På kontrollen finns små knappar för siffrorna 0-9 och bokstäverna a, b, c, d, e. Dessa knappar är nästan omöjliga att se. Innan provet sålde han jävligt high tec trådlösa in-ear-pluggar (ser ut som hörselskydd) till provskrivare han känner och några varv till av känner-känner. Dessa pluggar är kopplade till pennkontrollen. Han trycker bara in svaren. 1)A 2)D etc.
Signalen förvandlas till en röst (behaglig ska den ha varit också!). Alla med lur får sina svar. Mycket bekvämt.
Går säkert att göra, inte precis som du beskriver det då den där pennan låter som ett fantasifoster, men
https://www.youtube.com/watch?v=PQwl-Ctw6Ik
Går att "trumma" in rätt alternativ, en medhjälpare är i kontakt med provskrivaren och mottar svaren via mobil, och talar ut dem till provskrivande fuskare som har en liten in ear-snäcka och tar emot korrekta svar
http://www.dhgate.com/product/5pieces-lot-2014-new-mode-micro-non-magnetic/187603075.html#s2-5-7|2943496268
Synd att UHR inte är på banan. I Kina används störsändare vid viktiga prov, det borde de också försöka få tillstånd till (är förbjudet för civilt bruk, men undantag kan ges). En första åtgärd man borde göra är ju att samköra alla höga resultat mot varandra. Om ett antal resultat har exakt samma svar på samtliga frågor kan det avskrivas som en omöjlighet (räkna på det...) och man borde följa upp.
Att provet var lättare tror jag inte är den stora förklaringen, jag tror snarare att de blev tagna på sängen av det högre medelvärdet vilket förklaras av fusk.