2014-10-29, 16:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Jag har shortat den idag först på 1,32 sen har jag ordrar längre ner som väntar ifall den fortsätter falla.
Ligger du kvar?
Citera
2014-10-29, 16:52
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ligger du kvar?
Du menar väl: "Har du ökat?"
Citera
2014-10-29, 18:15
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ligger du kvar?

Yes bear är kvar men jag köpte även en bull idag för att hedga och sålde av den precis innan stängning. Kommer förmodligen göra så under några dagar nu om trycket uppåt fortsätter.

Tittar man på grafen ser det löjligt ut om en uppgång skulle börja.

OMX30 - 2014-10-29 - Monthly

OMX30 - 2014-10-29 - Monthly - Trendlines

För vad finns det där ute som kan stimulera en redan så uppblåst marknad? Politiken är nere i botten, förtroendet för ekonomin den med, riksbanken är i desperation mode, vad i världen kan skapa mer förtroende för en redan så överhettad marknad?

Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Du menar väl: "Har du ökat?"

Kommer inte öka fler bears förrän jag hittat en bra botten beroende på vad priset på OMX hamnar på.

Man ser i alla fall att de desperat försöker stimulera en uppgång men marknaden köper inte det helt och hållet.

Oavsett hur det går nu så ska det bli kul att shorta den ordentligt sen när jag hittar toppen.
Citera
2014-10-29, 18:27
Bannlyst
Key. Tittar du på dom graferna, ja då är du definitivt långsiktig när du tänker bear.
Citera
2014-10-29, 18:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Yes bear är kvar men jag köpte även en bull idag för att hedga och sålde av den precis innan stängning. Kommer förmodligen göra så under några dagar nu om trycket uppåt fortsätter.
Själv gjorde jag absolut ingenting, men blev ändå drygt 10.000 kronor rikare

Min usla strategi kanske inte genererar stora pengar, men jag måste säga att det är fantastiskt skönt att inte göra nånting alls.
Citera
2014-10-29, 19:21
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Key. Tittar du på dom graferna, ja då är du definitivt långsiktig när du tänker bear.

Ja precis.

Citat:
Själv gjorde jag absolut ingenting, men blev ändå drygt 10.000 kronor rikare

Min usla strategi kanske inte genererar stora pengar, men jag måste säga att det är fantastiskt skönt att inte göra nånting alls.

Mmm men kul för dig då ibland är det bättre att låta bli faktiskt, ett klassiskt misstag är oftast att överhandla.
Citera
2014-10-29, 19:39
Medlem
När det råder panik på börsen då ökar volatiliteten, eftersom att förlora pengar är oerhört smärtsamt och alla vill ut samtidigt. Att falla går oftast mycket snabbare än att gå upp.

Det har att göra med endowment theory & prospect theory. Denna tråd skapades bara som en reaktion på den allmänna paniken som rådde.

Rekommenderar boken

" Tänk snabbt & långsamt"
Citera
2014-10-29, 21:27
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratuxa
När det råder panik på börsen då ökar volatiliteten, eftersom att förlora pengar är oerhört smärtsamt och alla vill ut samtidigt. Att falla går oftast mycket snabbare än att gå upp.

Det har att göra med endowment theory & prospect theory. Denna tråd skapades bara som en reaktion på den allmänna paniken som rådde.

Rekommenderar boken

" Tänk snabbt & långsamt"
Läser den just nu.
Har bara hunnit till kap 5 än så länge dock. Inget om börsen än.

Men ja, den ger en sjukt bra insikt i hur beslut fattas och man lär sig syna sig själv.
Personligen sitter jag och tittar runt efter nyheter och poster som bekräftar min tro på nedgång och avfärdar de som tror på uppgång.

I slutändan så skiter börsen i vad jag tycker (eller alla vi här i tråden).
Vi gamblar nu bara. Upp eller ner, ingen som vet.
Citera
2014-10-29, 22:34
Medlem
forwarders avatar
Snittökningen på börsen är ca 8% årligen, pytsa in pengar på kontinuerlig basis i indexfonder och tänk långsiktigt (15 år+), skit i toppar och dalar. En liten summa varje månad kommer göra att du kan leva ett ganska bekymmersfritt liv framöver på avkastningen.
Citera
2014-10-30, 13:35
Medlem
Börsen är bara politik. I EU snackas det om att utomjordiska investeringar på €300bn som chockar igång ekonomin behövs inom 6-12 månader. Både Frankrike och Tyskland riskerar recession.

Om inte politikerna vågar ta risken och investera för att de kan förlora makten hur ska då medborgarna och företagen förmå att göra det?

Ut med allt kapital från aktiekonton och pensionskonton tills politikerna presenterar en varaktig lösning.
Börsen ligger 6 månader fram i tiden så det är redan kritiskt. Det politikerna väntar på är väl att den uppblåsta börsen ska störtdyka för att det ska bli legitimt med åtgärder. De vill inte ta risk.

Börsen uppvisar redan de klassiska symptomen på soppatorsk och börskrasch(om ingen lösning kommer). Det vi ser är antagligen sista förhoppningsuppgången innan det riktiga raset kommer med de stora(>3%) dagliga fallen. Då går det snabbt neråt och sedan långsamt uppåt.

Ser ingen anledning att ligga inne i det här läget tills en varaktig lösning presenteras. Är alldeles för hög risk kontra vart börsen befinner sig och den förda penningpolitiken som spelat ut sin roll.

Kan ha fel men tar gärna det och missar några % tills en långsiktig plan läggs på bordet och volatiliteten avtar.
Citera
2014-10-30, 18:13
Medlem
Va fan ska man göra på börsen nu?

Ha i räntefonder eller aktiefonder?

Inte alls varit med i börsvärden nu på 3 veckor men det har onekligen hänt en jävla massa..
Citera
2014-10-30, 18:29
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Va fan ska man göra på börsen nu?

Ha i räntefonder eller aktiefonder?

Inte alls varit med i börsvärden nu på 3 veckor men det har onekligen hänt en jävla massa..

Sälj av allt du har i börsen som med garanti faller vid en krash och placera dem pengarna i ett sparkonto med bra ränta hos Santander te x med fria uttag så att du kan använda dem när du behöver dem som mest (med högsta summan= insättningsgarantin per konto/bank för att diversifiera) och köp lite guld och silver med minst 30% av ditt innehav tills krashen kommer, om du kan, shorta krashen.

Sedan kan ditt innehav t ex bestå av

20% gold/silver
20% land
20% fine art
20% cash
20% alternatives

Alternatives: hedge funds in long shares equity and in global macro

http://www.dailywealth.com/2781/what-to-own-as-the-dollar-dies

Detta är då Jim Rickards portfölj

Video interview: The Coming Stock Market Crash and The Death of Money with Jim Rickards

Det roliga med det här då är att om alla gör så här så kommer vi inte få en krash utan en wealth transfer där värdet bara förflyttar sig, dock gör inte majoriteten det och vi får till slut en där allas sparpengar hamnar i ett svart hål hos Cronyism AB

http://en.wikipedia.org/wiki/Cronyism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nepotism
Senast redigerad av Key. 2014-10-30 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in