Citat:
Ursprungligen postat av
Hueaa
Vad är det som gäller när man flyttar målet avsiktligt i övertid när en spelare har öppen målchans? Det finns ett klipp på aftonbladet där man får se detta mellan Djurgården och Växjö! Växjö spelaren rubbar ju målet med flit det kan man ju knappast snacka bort.
554b) – AVSIKTLIGT FLYTTA MÅLBUREN – Displacing the goal
a) En spelare eller målvakt som avsiktligt flyttar målburen från sin normala
position, ska ådömas:
- Mindre straffet (2)
b) Om det händer under matchens två sista minuter eller någon gång under
overtime, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:
- Straffslag (PS)
c) Om en spelare eller målvakt avsiktligt flyttar målburen från sin normala
position när en motståndare har pucken under kontroll, är utanför sin
försvarszon och inte har någon motståndare mellan sig och målet samt har en
klar målchans, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:
- Straffslag (PS)
d) Om en målvakt avsiktligt flyttar målburen från sin normala position under ett
straffslag (som påbörjas när domaren blåser i sin pipa), ska domaren tilldöma
det icke felande laget ett:
- Mål
e) Om en spelare avsiktligt flyttar målburen från sin normala position när
målvakten är tagen av banan och motståndarna har full kontroll på pucken och
ingen mellan sig och målet att passera, ska domaren tilldöma det icke felande
laget ett:
- Mål