2014-10-29, 15:07
  #2797
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hueaa
Vad är det som gäller när man flyttar målet avsiktligt i övertid när en spelare har öppen målchans? Det finns ett klipp på aftonbladet där man får se detta mellan Djurgården och Växjö! Växjö spelaren rubbar ju målet med flit det kan man ju knappast snacka bort.
554b) – AVSIKTLIGT FLYTTA MÅLBUREN – Displacing the goal
a) En spelare eller målvakt som avsiktligt flyttar målburen från sin normala
position, ska ådömas:
- Mindre straffet (2)
b) Om det händer under matchens två sista minuter eller någon gång under
overtime, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:
- Straffslag (PS)
c) Om en spelare eller målvakt avsiktligt flyttar målburen från sin normala
position när en motståndare har pucken under kontroll, är utanför sin
försvarszon och inte har någon motståndare mellan sig och målet samt har en
klar målchans, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:
- Straffslag (PS)
d) Om en målvakt avsiktligt flyttar målburen från sin normala position under ett
straffslag (som påbörjas när domaren blåser i sin pipa), ska domaren tilldöma
det icke felande laget ett:
- Mål
e) Om en spelare avsiktligt flyttar målburen från sin normala position när
målvakten är tagen av banan och motståndarna har full kontroll på pucken och
ingen mellan sig och målet att passera, ska domaren tilldöma det icke felande
laget ett:
- Mål
Citera
2014-10-29, 15:17
  #2798
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hueaa
Vad är det som gäller när man flyttar målet avsiktligt i övertid när en spelare har öppen målchans? Det finns ett klipp på aftonbladet där man får se detta mellan Djurgården och Växjö! Växjö spelaren rubbar ju målet med flit det kan man ju knappast snacka bort.
Märkligt att inte Wikegård har tagit upp det här i sin videoblogg. Är han bortrest?
Citera
2014-10-29, 15:22
  #2799
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
http://www.vaxjolakers.se/artikel/59380/

Åslin och Lökers bryter. Åslin tillbaka till Leksand vore så jävla underbart. Inte helt otroligt heller.
Det första som slog mig då jag såg det hela var just detta. Ser det som högst otroligt att det är någon annan klubb som är nästa destination.
Citera
2014-10-29, 15:24
  #2800
Medlem
Displaceds avatar
http://www.gd.se/ishockey/shl/bar-fel-marke-hotades-att-portas-1#Ishockey

Pajasförening. Börja gråta om märket är överstruket.
Citera
2014-10-29, 15:46
  #2801
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slirrefirre
554b) – AVSIKTLIGT FLYTTA MÅLBUREN – Displacing the goal
a) En spelare eller målvakt som avsiktligt flyttar målburen från sin normala
position, ska ådömas:
- Mindre straffet (2)
b) Om det händer under matchens två sista minuter eller någon gång under
overtime, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:
- Straffslag (PS)
c) Om en spelare eller målvakt avsiktligt flyttar målburen från sin normala
position när en motståndare har pucken under kontroll, är utanför sin
försvarszon och inte har någon motståndare mellan sig och målet samt har en
klar målchans, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:
- Straffslag (PS)
d) Om en målvakt avsiktligt flyttar målburen från sin normala position under ett
straffslag (som påbörjas när domaren blåser i sin pipa), ska domaren tilldöma
det icke felande laget ett:
- Mål
e) Om en spelare avsiktligt flyttar målburen från sin normala position när
målvakten är tagen av banan och motståndarna har full kontroll på pucken och
ingen mellan sig och målet att passera, ska domaren tilldöma det icke felande
laget ett:
- Mål
De gamla reglerna har förändrats lite i den nya nu gällande regelboken. Vad som gäller nu är lite oklart känner jag, eftersom den nya regelboken inte har färdigproducerats än. I det preliminära utskicket av regelnyheterna för i år står följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Regel 98 – Underkännande av mål vid flyttad målbur
Om en anfallande spelare är på väg att skjuta in pucken i mål och en försvarande spelare flyttar på målburen, ska målet ändå godkännas under förutsättning att: 1) anfallaren var på väg att skjuta innan målburen flyttades, och 2) huvuddomaren bedömer att pucken skulle ha gått i mål på ett korrekt sätt om målburen hade stått kvar på rätt plats.

Utifrån det så känns det som domaren definitivt skulle dömt mål igår. När man läser den internationella förlagan, finns det dock en viss nyansskillnad. Där står följande.

Citat:
Ursprungligen postat av Rule 98 - SCORING A GOAL/GOAL FRAME OFF
i. If a defending player displaces his own goal frame and the opposing team scores a goal, the goal will be allowed provided:
1. The opponent was in the act of shooting prior to the goal frame being displaced;
2. The referee determines the puck would have entered the goal net had the goal frame been in its normal position
Tillskillnad från svenska regelnyhetstexten där det står "är påväg att skjuta in pucken i mål" står här "scores a goal". Anfallande spelare var absolut påväg att skjuta in pucken i mål, men anfallande spelare gjorde aldrig mål eftersom målburen vändes bort innan pucken han nå målet. Också frågan om huruvida domaren hunnit blåsa, om än ej aktuellt här, avgörs vilken av regeltexterna som följs.

Utifrån den internationella regelförlagan borde vi inte få mål, utifrån den svenska regelnyhetstexten borde vi få det. Nu dog min teckning här när jag ringde förbundet för att fråga, men vad jag hann uppfatta av samtalet så gäller den svenska texten.

Det är bara att suga i sig att vi gick miste om en poäng vi borde fått, det jämnar förmodligen ut sig över säsongen.
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2014-10-29 kl. 15:59.
Citera
2014-10-29, 16:01
  #2802
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Var inte mycket som gick rätt för oss ikväll. Skellefteå är våran skräckmotståndare så det var väntat. Men gissningsvis var detta olycksfall i arbetet så förhoppningsvis har vi renoverat skadan tills på torsdag. Var många som underpresterade ikväll tyvärr, dessvärre är Forsberg kvar i båset fortfarande. Tror tyvärr att vår dåliga ekonomi hindrar oss från att kicka honom.

Forsberg sa att han va nöjd med spelet efter första perioden, och då hade ni haft fyra skott på mål och knappt nåt spel alls, men fått två mål till skänks av slarvande Aik:are och hade tre mål i baken
Kan den här karln vara missnöjd med spelet nån gång? Jag tror inte det va
Det måste ju vara omöjligt att bli vinnare med en coach som aldrig kräver sitt yttersta av spelarna, Modospelarna får alltid höra att "ni gjorde det bra idag grabbar" "bra jobbat" "vi hade lite otur"
Citera
2014-10-29, 16:25
  #2803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Forsberg sa att han va nöjd med spelet efter första perioden, och då hade ni haft fyra skott på mål och knappt nåt spel alls, men fått två mål till skänks av slarvande Aik:are och hade tre mål i baken
Kan den här karln vara missnöjd med spelet nån gång? Jag tror inte det va
Det måste ju vara omöjligt att bli vinnare med en coach som aldrig kräver sitt yttersta av spelarna, Modospelarna får alltid höra att "ni gjorde det bra idag grabbar" "bra jobbat" "vi hade lite otur"
Han är en mysgubbe helt klart. Han är nog nöjd även om vi skulle åka ut. Fattar inte varför ingen ryter till åt honom. Nog för att vad som pågår bakom kulisserna är en helt annan sak, men han är fan en parodi på sig själv snart. Att han dessutom lät Ullmark stå hela matchen när det var som tyngst känns extremt taskigt. Tror Svartvadet är för god kompis med Forsberg för att ens tänka tanken att avskeda honom.

Edit: Ärligt talat så spelar det nog ingen roll vem vi skulle ha som tränare med det lag vi fogar över så det är ingen lösning att byta tränare heller men det sänder ju fel signaler när karln envisas med att säga att vi spelar bra när alla andra ser något helt annat. Så jag har väldigt svårt att tro att hela laget är nöjda med honom.
__________________
Senast redigerad av Azdz 2014-10-29 kl. 16:55.
Citera
2014-10-29, 16:33
  #2804
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Det första som slog mig då jag såg det hela var just detta. Ser det som högst otroligt att det är någon annan klubb som är nästa destination.
Får hoppas! Tror det kan bli exakt samma som med Hultström. Åslin har varit i Växjös fjärdekedja, men skulle nog kunna peta ner Lang till J20 och ta en plats bredvid finnarna i Leksand.

Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
http://www.gd.se/ishockey/shl/bar-fel-marke-hotades-att-portas-1#Ishockey

Pajasförening. Börja gråta om märket är överstruket.
Butthurt? Passar nog bättre i Supportertråden.

"David Åslin lämnar Växjö Lakers och nu är hans före detta klubb Leksand först i kön bland de intresserade.
Även Brynäs och Modo finns med i kampen om den 25-årige forwarden.
– Om det är så är det klart att det är väldigt smickrande, säger Åslin."

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/har-ar-klubbarna-som-slass-om-david-aslin/

Kämpa Salo!
__________________
Senast redigerad av m4tt145 2014-10-29 kl. 16:56.
Citera
2014-10-29, 17:08
  #2805
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Butthurt?
Ja, det kanske förklarar er bättre. Tack för hjälpen.
Citera
2014-10-29, 17:15
  #2806
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Ja, det kanske förklarar er bättre. Tack för hjälpen.
Jag menade dig om du inte förstod det.
Citera
2014-10-29, 17:33
  #2807
Medlem
Otroligt fjantigt av leksandsfansen detta. Vet att personalen i Fjällräven Center brukar sätta upp mellanväggar för att "sära" supportrarna åt när lag i närheten möter oss borta. Något för Leksand att tänka på kanske?
Citera
2014-10-29, 17:36
  #2808
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Otroligt fjantigt av leksandsfansen detta.
Ja för det var ju verkligen på fansens initiativ

Här är rätt tråd btw: (FB) Supportersäsongen 2014/2015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in